Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2010: Kia boduje mezi malými MPV, Peugeotu se daří o třídu výše

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
Válka mezi Kiou Venga a Škodou Roomster v malých MPV pokračuje. Ve středních se daří Peugeotu, který je v první pětce zastoupen hned dvojicí modelů.

Souboj Roomsteru a Vengy: Síly se vyrovnávají

Celkové registrace mezi malými MPV meziročně klesly, a to z 658 na 587 vozů (-10,8 %). Tento výsledek má na svědomí hlavně Roomster, který se nedostal ani přes 200 aut!

Čistě domácí zástupce mezi malými MPV zaznamenal v dubnu jen 196 nových přírůstků (z toho 14 užitkových). Kia Venga ze severomoravských Nošovic se tentokrát dostala na číslo 139. To znamená rozdíl pouhých 57 aut. Agresivní jihokorejský výrobce tak přebírá mladoboleslavské automobilce zákazníky. Vždyť její želízko v ohni mělo podíl jen těsně nad jednu třetinu, Venga zaostala o necelých 10 procent. Třetí Meriva měla na kontě rovných 70 vozů, čtvrtý skončil poněkud překvapivě Hyundai Matrix s 56 kusy a první pětku uzavírá Citroën C3 Picasso s 49 novými automobily.

Roomster si oproti dubnu 2009 pohoršil o 53,6 %, loni se prodalo 422 vozů. Meriva vykazuje naopak nárůst o 32,1 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 53. Hyundai Matrix ztratil 15 exemplářů, tedy -21,1 %. Citroën C3 Picasso dosáhl ve druhém měsíci svého působení na českém trhu na 11 aut, což letos znamená mohutné navýšení o 345,5 %. Je však způsobeno tím, že se jeho prodej teprve rozbíhal.

Skokanem tak můžeme směle vyhlásit Nissan Note, který se zlepšil ze 14 na 34 kusů (+142,5 %). Propadákem je tradičně Renault Modus (-83,9 %). Charakterizuje jej pokles z 31 na 5 kusů.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v dubnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2010 1-4/2010 4/2010 1-4/2010
1. Škoda ROOMSTER 196 1048 33,4% 48,9%
2. Kia VENGA 139 321 23,7% 15,0%
3. Opel MERIVA 70 248 11,9% 11,6%
4. Hyundai MATRIX 56 142 9,5% 6,6%
5. Citroën C3 PICASSO 49 186 8,3% 8,7%
6. Mercedes-Benz A 37 67 6,3% 3,1%
7. Nissan NOTE 34 106 5,8% 4,9%
8. Renault MODUS 5 24 0,9% 1,1%
9. Lancia MUSA 1 1 0,2% 0,0%
- CELKEM 587 2143 100,0% 100,0%

Meziroční registrace od ledna 2010 se vrátily zpátky do záporných čísel. Pád je ale mírný: o 1,3 %, z 2.194 na 2.143 aut.

V celkovém pořadí vede nadále Roomster s 1.048 vozy, Venga je druhá (321) a značně už utekla třetí Merivě (248). Ani na dalších příčkách se nic nemění, čtvrté je C3 Picasso se 186 auty a první pětku uzavírá i nadále Matrix (142). Přes stovku kusů se dostal ještě šestý Nissan Note (106), ostatním třem modelům nepatří ani pět procent trhu.

Počty Roomsteru se meziročně propadly o 26,1 %, pokles zaznamenala také Meriva, ale už dosahuje jen -3,5 %. Matrix je na tom o 37,4 % hůře než loni. Venga porovnatelná ještě zdaleka není a C3 Picasso má zatím navýšení přes 1.300 %. Tržní podíl velkoprostorové škodovky spadl pod jednu polovinu, Kia Venga se zdá být zdatnou soupeřkou, v tuto chvíli jí patří 15 %, Meriva pak ukrojila takřka 12 %.

Vznětových motory u nejúspěšnějšího minivanu činily v dubnu 14,3 % celkových registrací (28 vozů). Venga má na kontě 14 aut, podíl turbodieselů tedy jen těsně přesáhl desetiprocentní hranici (přesně 10,1 %). Meriva vykazuje jediný kus, tedy mizivých 1,4 %. Matrix je s tímto druhem pohonné jednotky dlouhodobě oblíbený, poháněla celkem 21 z nich, což znamená 37,5 %. C3 Picasso je na tom jen o málo lépe než Meriva (2 vozy, respektive 4,1 %).

Ve středních MPV řve francouzský lev

Trh v této kategorii následoval již popsanou menší, meziročně klesl ještě o menší hodnotu -4,1 %, ze 485 na 465 kusů.

Na prvním místě pořadí modelů je znovu Renault Scénic, pro který se rozhodlo celkem 94 zákazníků. Ten větším vanům neohroženě vládne. Druhý skončil Peugeot 5008 s 55 registracemi, Ford C-Max ztratil jedno místo a je třetí (53). Je také jediným automobilem v dubnové Top 5, který nepochází z Francie. Na čtvrté příčce totiž najdeme C4 Picasso s 51 vozy, crossover Peugeot 3008 se musel spokojit s pátým místem, na které mu stačilo 42 kusů.

Scénic si oproti loňskému březnu polepšil o 67,9 %, registrace se tehdy zastavily na 56 exemplářích. Ford C-Max získal 3,9 %, jinak pouhá dvě auta. Pořád lepší, než C4 Picasso, které má -41,4 % (z 87 o 36 méně). Krátký přehled této statistiky tím končí, ani jeden z Peugeotů nemá porovnatelný výsledek, 3008 se v žebříčku objevila právě před rokem s prvními čtyřmi vozy, 5008 přišla později.

Skokanem je tedy opět Scénic, loňští dubnoví nováčci (kromě Peugeotu 3008 ještě Toyota Verso) jsou svými navýšeními o 950, respektive 700 % spíše raritou. Kromě také již vzpomínaného C-Maxu navíc žádný postup v aktuálních tabulkách není! Pouze již nevyráběná Honda FR-V zaznamenala stejné 4 zákazníky.

Pozice propadáku se nemění, je stále obsazena Kiou Carens. Loni jich bylo zaregistrováno 42, letos pouze šest, tedy o 85,7 % méně. Na druhém místě v této nepříliš lichotivé statistice je Mazda 5 (- 53,3 %), bronz patří Citroënu C4 Picasso, jehož pádu jsme se již věnovali.

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v březnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2010 1-4/2010 4/2010 1-4/2010
1. Renault SCENIC 94 346 20,2% 21,4%
2. Peugeot 5008 55 87 11,8% 5,4%
3. Ford C-MAX 53 178 11,4% 11,0%
4. Citroën C4 PICASSO 51 235 11,0% 14,5%
5. Peugeot 3008 42 182 9,0% 11,3%
6. Seat ALTEA 39 139 8,4% 8,6%
7. Mercedes-Benz B 29 69 6,2% 4,3%
8. Citroën XSARA PICASSO 27 90 5,8% 5,6%
9. Volkswagen TOURAN 24 98 5,2% 6,1%
10. Opel ZAFIRA 18 53 3,9% 3,3%
11. Toyota VERSO 16 94 3,4% 5,8%
12. Mazda 5 7 20 1,5% 1,2%
13. Kia CARENS 6 14 1,3% 0,9%
14. Honda FR-V 4 5 0,9% 0,3%
- Ostatní modely 0 6 0,0% 0,4%
- CELKEM 465 1616 100,0% 100,0%

Celý trh od začátku roku posílil o 226 registrací, z 1.390 na 1.616. V procentním vyjádření to znamená +16,3 %, tedy o něco optimističtější situaci než v menší třídě.

V pořadí od ledna vede Scénic s 346 kusy před Picassem C4 s 235, náskok 111 aut je již značný. Třetí je Peugeot 3008 (182), pomyslné stupně vítězů se tak opět nezměnily. Čtvrtý Ford C-Max se ovšem utrhl pátému Seatu Altea a se 178 auty dýchá na záda Peugeotu, jeho španělský soupeř má zatím 139 registrací a zase uniká zbytku pole, které nedosáhlo zatím ani stovky.

Scénic oproti loňsku získal 89,1 %, největší Picasso je na tom hůře, ale naštěstí stále v kladných číslech (+11,9 %). C-Max ztratil oproti první třetině předchozího roku 14,8 %, ve stejném duchu pokračuje i Altea, která má o 13,7 % méně. Crossover od Peugeotu nebudeme porovnávat zatím ani zde.

Podíly turbodieselů v dubnové Top 5 vypadají následovně: Renaultů Scénic se vznětovými motory se prodalo 41 (43,6 %), Peugeotů 5008 bylo celkem 39 (70,9 %), Ford C-Max má na kontě 19 vozů (35,8 %), C4 Picasso 35 (68,6 %) a Peugeotů 3008 s motory HDi bylo stejně jako v případě modrého oválu 19, jejich procento je ale vyšší: 45,2 %. Agregáty spalující naftu tedy dominují v případě většího zástupce se lvem ve znaku a modernějšího Picassa C4, ostatní mají pod polovinu.

V žebříčku velkých MPV se umístilo jen sedm modelů

Celkový objem trhu velkých vanů oproti dubnu 2009 dost razantně klesl, o 42,6 %, ztratil tedy 52 kusů, což je v jeho případě opravdu hodně. Před rokem se jich prodalo velice slušných 122, letos jen 70.

Nejúspěšnější z pouhé sedmičky (!) modelů aktuálního žebříčku byl opět Ford S-Max s 21 novými vozy, následuje jej znovu historický Seat Alhambra s 16 kusy. Galaxy skončil na bronzovém stupínku s pouhými 8 registracemi, následuje jej čtvrtý Renault Espace (7) a Kia Carnival spolu s Mercedesem třídy R (6).

Nejlepší pětka, či tentokrát spíše šestka, se v nárůstech a poklesech rozešla smírně. Vedoucí S-Max ztratil 34,4 % (-11 aut), Alhambra je Skokanem roku, vykazuje sice jen o 60 % více (+6 kusů z deseti), ale na titul jí to bohatě stačilo. Galaxy má + 33,3 % (+2), Renault Espace naopak -46,2 % (-6), Kia Carnival dokonce -64,7 % (-11). Třída R končí přehled pozitivněji, ziskem 20 %, respektive jednoho kusu. Propadákem je Volkswagen Sharan. Místo devíti loňských se prodal jediný, což znamená -88,9 %. Ten již netrpělivě čeká svého nástupce, dvojčeti s logem Seatu se ale daří o poznání lépe.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v dubnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2010 1-4/2010 4/2010 1-4/2010
1. Ford S-MAX 21 70 30,0% 29,7%
2. Seat ALHAMBRA 16 44 22,9% 18,6%
3. Ford GALAXY 8 32 11,4% 13,6%
4. Renault ESPACE 7 22 10,0% 9,3%
5. Kia CARNIVAL 6 16 8,6% 6,8%
5. Mercedes-Benz R 6 18 8,6% 7,6%
6. Chrysler VOYAGER 5 16 7,1% 6,8%
7. Volkswagen SHARAN 1 11 1,4% 4,7%
- Ostatní modely 0 7 0,0% 3,0%
- CELKEM 70 236 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v této třídě za první třetinu roku klesl o 15,1 %, z 278 na 236 vozů. Ve statistice od ledna vede Ford S-Max (70), druhá Alhambra si svou pozici upevnila (44), třetí je Galaxy (32), čtvrtý Renault Espace (22), páté pořadí patří Mercedesu R (18). Za nimi ale stále zuří boj, Carnival s Voyagerem mají po 16 kusech, Sharan již díky nejnovějšímu výsledku ztrácí.

Ve srovnání od začátku roku 2010 si Top 5 vede takto: S-Max ztrácí -20,5 %, Alhambra má +158,8 %, Galaxy +88,2 %, Espace -4,3 % a třída R +20 %. Renault se tedy dostal do minusu, ještě před měsícem měl o polovinu více.

V březnu měl stoprocentní podíl vznětových motorů pouze jediný člen nejlepší, tentokrát o něco širší pětice: Kia Carnival, U S-Maxu činil 90,5 %, u Seatu Alhambra 93,8 %, Ford Galaxy měl 87,5 %, Renault Espace 85,7 % a R-Klasse dokonce pouze 66,7 %. Ve třech případech se prodal jeden vůz ze zážehovou pohonnou jednotkou (Alhambra, Galaxy, Espace), benzinové S-Maxy byly dva, stejně jako erka.

Aleš Dragoun
Diskuze (21)
31. 5. 2010 22:07
Re: prva trojka
nepletiem a nespochybnujem kiu, iba konstatujem fakt, ze pre kratkym casom, pokial si chcel vybrat z benzinakov, tak to nebola ziadna slava. Nic viac a nic menej. Aj napriek motorom by som osobne bral kiu, dizajn roomstera mne nepasuje
Avatar - Frasier
31. 5. 2010 21:49
Re: Scénic
:yes: :yes:
Avatar - WinDiesel
31. 5. 2010 21:25
Re: prva trojka
Kia má v ČR v ruce stejné nástroje jako Škoda. Aby jsi se nepletl.
31. 5. 2010 18:39
Re: prva trojka
s tymi motormi je to fakt. Doteraz si zaujemca o roomster v pripade benzinakov nemal moc z coho vybrat, teraz sa to zmenilo a este aj ceny tych motorov su prijatelne. Faktom ale ostava aj to, ze venga zatial rastie (aj ked sa ti to nepaci), aj ked je kazdemu jasne, ze predaje roomstera v cz nikdy neohrozi.Moj sukromny favorit je meriva, ktora aj napreik veku vyzera dobre.
31. 5. 2010 18:31
Re: Benzin vs. nafta
jednoducho ku kazdemu scenicu nafasuje buduci majitel do kufra cierno bielu televiziu >:D . A neber taku fasa ponuku