Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2010: Polo druhé mezi malými vozy, porazilo oba modely Fordu

Aleš Dragoun
Diskuze (297)
Volkswagen se s novým Polem trefil do černého. Daří se mu nejen v celé Evropě, ale i u nás. V dubnovém žebříčku kategorie malých vozů mu patří druhá příčka.

Trh v meziročním srovnání se čtvrtým měsícem loňského roku razantně ztratil, klesl o 1.478 jednotek (-27,9 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 5.297 nových vozů, letos jich bylo jen 3.819.

Prvenství Fabie v měsíčním žebříčku nemůže ohrozit nikdo, tentokrát se jich prodalo 1.174. Druhé místo ovšem nepatří Fordu Fusion, ani Fiestě, ale již v titulku zmíněnému Polu s 346 kusy. Nositel prestižního ocenění evropského Automobilu roku 2010 se zatím dostal dvakrát na třetí příčku, tentokrát ji tedy překonal. V porovnání s předchůdcem, který v závěru kariéry běžně vypadával z první desítky, je to opravdový úspěch. Dobře, i Polo páté čtvrté generace umělo skončit rovněž mezi nejlepšími, druhé ale v posledních dvou letech nikdy nebylo.

Oblíbené zvýšené kombi od Fordu na bázi předchozí Fiesty obsadilo třetí místo (261 aut). Za ním se umístila současná Fiesta, která má celkem 246 registrací). Pátý skončil Peugeot 207 (211 vozů).

Z dalších modelů zmiňme opět Seat Ibiza, pro který se rozhodlo 155 zákazníků a dostal se ještě výše než minule: je sedmý. V poslední době se daří i Puntu (v dubnu deváté), naopak některé modely, jež jsme byli zvyklí v desítce vídat, tam již delší čas nejsou. Jmenujme například Renault Clio a Citroën C3, těm nepomáhá ani souběžný prodej dvou generací najednou. Loňské příčky pak zcela vyklidil Chevrolet Aveo.

Mimochodem, když jsme u Citroënu, zmiňme ještě nováčka mezi malými vozy – stylovou DS3. Ta se napoprvé vešla do Top 25, i když jen těsně. Pochopitelně se nebude jednat o model, který bude atakovat přední umístění, třídveřových hatchbacků s cenou nad 400 tisíc se u nás v této kategorii mnoho neprodává.

Meziroční porovnání s dubnem 2009 nevypadá u nejlepších malých aut příliš optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si pohoršil o 19,6 %, prodalo se o 286 nejmenších škodovek méně. Druhé Polo zaznamenalo rovněž pokles o 14,6 % (loni 405). Na třetím místě najdeme prudký pád: registrace Fusionu jsou o 301 aut menší (z 562), tedy o 53,6 %. Fiesta vykazuje naopak jako jediná plusové hodnoty: zvedla se o 1,7 % (+4 vozy). Peugeot 207 ztratil 93 kusů, tedy -30,6 % (z 304 loňských).

Postup roku všem vyfoukla Dacia Sandero (+100 %, z třech desítek na šest). Situaci na trhu dokládá i ten fakt, že mezi pětadvacítkou nejúspěšnějších najdeme už jen tři (!) další: Toyotu Yaris (+15 %), Fiat Punto (+9 %) a Fiestu, kterou jsme již vzpomínali.

Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenal jeden výprodejový, který se umístil mimo pořadí: Seat Cordoba (-98,3 %). Z automobilů v žebříčku nejvíce ztratila Honda Jazz (-88,6 %). Před rokem byla velmi úspěšná, nové majitele našlo sedm desítek exemplářů, letos jich však bylo pouze osm.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období4/20101-4/20104/20101-4/2010
1.Škoda FABIA1174488430,7%33,5%
2.Volkswagen POLO3468789,1%6,0%
3.Ford FUSION26112846,8%8,8%
4.Ford FIESTA24611906,4%8,2%
5.Peugeot 2072117435,5%5,1%
6.Renault THALIA1627294,2%5,0%
7.Seat IBIZA1554374,1%3,0%
8.Toyota YARIS1536244,0%4,3%
9.Fiat PUNTO1333683,5%2,5%
10.Hyundai i201324993,5%3,4%
11.Hyundai ACCENT1222863,2%2,0%
12.Renault CLIO1115472,9%3,7%
13.Citroën C3983572,6%2,4%
14.Chevrolet AVEO973712,5%2,5%
15.Suzuki SWIFT801672,1%1,1%
16.Kia RIO731661,9%1,1%
17.Dacia SANDERO603421,6%2,3%
18.Opel CORSA571751,5%1,2%
19.Mazda 2551911,4%1,3%
20.Peugeot 206371361,0%0,9%
21.Mitsubishi COLT22570,6%0,4%
22.Honda JAZZ8660,2%0,5%
23.Nissan MICRA7260,2%0,2%
24.Citroën DS3660,2%0,0%
25.Honda CITY5280,1%0,2%
-Ostatní modely8380,2%0,3%
-CELKEM381914595100,0%100,0%

Za první čtyři měsíce letošního roku se trh nemůže chlubit bůhvíjakými výsledky, jeho pád se totiž prohloubil z 19,1 % po prvním čtvrtletí na 21,6 % Své zákazníky našlo 14.595 malých vozů místo 18.616 loňských.

Průběžné pořadí v roce 2010

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 4.884 registracemi (podíl překračuje hodnotou 33,5 % jednu třetinu jen těsně) před Fusionem (1.284, 8,8 %), třetí je Fiesta (1.190, 8,2 %). První trojice má jako jediná přes tisícovku kusů. Čtvrtá příčka náleží díky současným úspěchům Volkswagenu Polo (878, 6 %), páté pořadí okupuje Peugeot 207 (743, 5,1 %). Thalia sice klesla o dvě místa na šesté, za dvěstěsedmičkou ale moc nezaostává, jen o čtrnáct aut.

Fabia v tomto meziročním srovnání samozřejmě také ztratila, pád se oproti březnovým výsledkům znovu prohloubil na 13,7 %, loni se jich prodalo o 778 více. Méně registrací má stále i Fusion, a to o 39,6 % (před rokem 2.125). Fiesta jich má naopak o 502, tedy 73 % více. Její procentní nárůst sice opustil trojciferná čísla, i tak je ale značný, respektive stále ze všech nejvyšší. Volkswagen Polo ztratil oproti loňsku 129 aut, tedy 12,8 %. Pátá dvěstěsedmička je na tom o 299 kusů hůře (- 28,7 %).

Mezi vznětovými motory patří v dubnových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 108 vozy (podíl na celkových registracích 9,2 %). Na druhém místě je Hyundai Accent, který má na kontě 14 aut s motory CRDi (11,5 %), třetí příčku obsadil Renault Clio s 12 (10,8 %), čtvrtou Volkswagen Polo Accent s 10, ten má ovšem velmi nízkých 2,9 %. (13,1 %). Více zástupců této kategorie alespoň desítky kusů s turbodiesely nedosáhlo. Dacia Sandero má i přesto, že se mezi nejlepší v této statistice těsně nevešla, vysoký podíl 15 %, prodalo se jich devět.

Malé crossovery

Pořadí kategorie malých crossoverů se opět nezměnilo, i v dubnu dominovalo Suzuki SX4 se 140 kusy. Před Kiou Soul mělo obrovský náskok, pro ni se rozhodlo jen 30 Čechů. Fiat Sedici je třetí (15) a žebříček uzavírá Toyota Urban Cruiser se dvěma registracemi. SX4 patřily tentokrát skoro tři čtvrtiny trhu, od ledna pak více než 60 %.

Na větší pohyb si zde zřejmě budeme muset počkat až do příchodu Nissanu Juke, s největší pravděpodobností sem zamíří i Mitsubishi ASX. Příští rok jej budou následovat dva francouzští sourozenci se znaky Peugeotu a Citroënu, byť délka všech tří přesahuje 4,3 m.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v dubnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období4/20101-4/20104/20101-4/2010
1.Suzuki SX414033874,9%62,2%
2.Kia SOUL3011516,0%21,2%
3.Fiat SEDICI15728,0%13,3%
4.Toyota URBAN CRUISER2181,1%3,3%
-CELKEM187543100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (297)
Avatar - gld
15. 5. 2010 13:05
Re: realny svet vs auto cz
alebo chuť do jedla..
Avatar - Katikakus
14. 5. 2010 09:20
Re: POLOSEN
:yes:
13. 5. 2010 20:15
Re: POLOSEN
:yes:
13. 5. 2010 19:45
Re: prodávanost Citroënu C3
K tomu,ale nikdy nedojde ;-)
13. 5. 2010 19:40
Re: POLOSEN
:yes: ;-)