Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2011: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (107)
Thalia je opět dovozovou jedničkou mezi malými automobily na českém trhu. Do Top 5 nahlédl také Seat Ibiza.

Trh ve srovnání se čtvrtým loňského roku klesl o 124 jednotek (-3,2 %). Zatímco loni našlo nové majitele 3.819 nových aut, letos jich bylo 3.695.

Vítězství Fabii hned tak někdo nevezme, tentokrát se jich prodalo 1.201. Druhé místo patří již v titulku zmíněnému levnému sedanu od Renaultu, Thalii se 342 kusy. Následují jihokorejský Hyundai i20 (266) a bývalý lídr mezi importy Ford Fusion (235). Kariéra hranaté krabice od modrého oválu se však pomalu chýlí ke konci. Aktuální Top 5 uzavírá Seat Ibiza, který si připsal celkem 229 registrací. Jen o šest aut uniklo Polu umístění mezi nejlepšími pěti. Zbytek v čele s Peugeotem 207 zůstal pod hranicí dvou stovek aut.

Ibize se v dubnu dařilo, byť už jsme jí viděli i výše. Akční ceník v současnosti začíná na 189.900 korunách za třídveřovou verzi SC s tříválcem 1,2/44 kW. Zajímavější je pětidveřová Copa 1,2/51 kW, která je o 40 tisíc dražší. Přitom nabídne čtyři airbagy, ABS, centrální zamykání, elektrická okna i zrcátka, tempomat, mlhovky, rádio s přehrávačem CD a MP3, klimatizaci, nebo patnáctipalcová litá kola. Obdobně vybavené kombi ST pořídíte za příplatek 15.000 Kč, stojí tedy 244.900.

Meziroční porovnání s dubnem 2010 vyznívá u nejlepších většinou pozitivně. Dokonce i vedoucí Fabia si mírně polepšila (+2,3 %, respektive +27 nejmenších škodovek). Na dalších místech jsou ovšem navýšení daleko vyšší. Druhá Thalia zaznamenala +111,1 %, před rokem našlo své zájemce 162 aut, letos o 180 více. Na třetím místě najdeme další obří postup: registrace Hyundaie i20 jsou vyšší o 134 (ze 132, tedy +101,5 %). Optimismus kazí výsledek Fusionu (-10 %, respektive -26 vozů), ale ten je již nejspíš za svým zenitem. Španělská kráska si připsala kladnou hodnotu. Získala 74 kusů (+47,7 %, ze 155 loňských).

Titul Skokan roku putuje znovu na Dálný východ díky Nissanu Micra. Nová generace pomohla v Indii vyráběnému malému Asiatovi ke skoku ze sedmi na 23 aut (+226,8 %). Kromě Micry, Thalie a i20 dosáhla trojciferného navýšení ještě Honda Jazz. Není tak relevantní jako v případě konkurentů od Renaultu a Hyundaie. Malá, praktická, dobře vybavená, ale dražší honda se ovšem za +112,5 % určitě stydět nemusí. Před dvanácti měsíci našla majitele jen osmička vozů, zatímco v uplynulém měsíci 17.

Největší pád mezi všemi malými auty zaznamenal Hyundai Accent, ale ten jako jediný v Top 25 chybí. U nás navíc aktuální generace končí a do statistik se vrátila po měsíční absenci s jedinou registrací. Loserem měsíce tak vyhlašujeme Mazdu 2. Jedno z nejhezčích a nejzábavnějších aut této kategorie se v české kotlině i moravských úvalech bohužel nechytá, což je obrovská škoda. Dvojka ztratila 85,5 %, propadla se z 55 na pouhých 8 exemplářů. Mezi malými hatchbacky (a nemnoha sedany a kombíky) u nás rozhoduje cena a tam zkrátka nemá zástupce hirošimské automobilky šanci.

V popisu dalších propadáků se nebudeme zabývat Citroënem DS3, protože ten se prodává v jednotkách kusů a zaměříme se na přece jen úspěšnější modely. Fiat Punto má na kontě řádný sešup o 68,4 %. Ztratil 91 aut (ze 133 na 42). Druhá generace Kie Rio už netrpělivě vyhlíží svou atraktivně tvarovanou nástupkyni, což pro ni znamenalo -52,1 %, nebo jinak vyjádřeno pád ze 73 na 35 registrací.

Trh za první třetinu letošního roku vykazuje poprvé ztrátu: -0,7 %. Své zákazníky našlo 14.499 automobilů této třídy místo 14.595 (meziročně -96 kusů).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2011 1-4/2011 4/2011 1-4/2011
1. Škoda FABIA 1201 4996 32,5% 34,5%
2. Renault THALIA 342 1689 9,3% 11,6%
3. Hyundai i20 266 1077 7,2% 7,4%
4. Ford FUSION 235 1078 6,4% 7,4%
5. Seat IBIZA 229 598 6,2% 4,1%
6. Volkswagen POLO 223 733 6,0% 5,1%
7. Peugeot 207 195 623 5,3% 4,3%
8. Ford FIESTA 161 607 4,4% 4,2%
9. Renault CLIO 145 412 3,9% 2,8%
10. Citroën C3 105 349 2,8% 2,4%
11. Chevrolet AVEO 102 250 2,8% 1,7%
12. Toyota YARIS 100 453 2,7% 3,1%
13. Dacia SANDERO 86 271 2,3% 1,9%
14. Suzuki SWIFT 54 119 1,5% 0,8%
15. Opel CORSA 51 253 1,4% 1,7%
16. Fiat PUNTO 42 184 1,1% 1,3%
17. Kia RIO 35 196 0,9% 1,4%
18. Peugeot 206 28 98 0,8% 0,7%
19. Nissan MICRA 23 129 0,6% 0,9%
20. Audi A1 22 202 0,6% 1,4%
21. Honda JAZZ 17 49 0,5% 0,3%
22. Mitsubishi COLT 12 37 0,3% 0,3%
23. Mazda 2 8 45 0,2% 0,3%
24. Honda CITY 6 18 0,2% 0,1%
25. Alfa Romeo MITO 2 6 0,1% 0,0%
25. Citroën DS3 2 7 0,1% 0,0%
25. Lada PRIORA 2 2 0,1% 0,0%
- Ostatní modely 1 18 0,0% 0,1%
- CELKEM 3695 14499 100,0% 100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia se 4.996 exempláři (její podíl klesl na 34,5 %) před Thalií (1.689, 11,6 %). Třetí příčka náleží druhý měsíc za sebou Fordu Fusion (1.078, 7,4 %), Hyundai i20 se ale vrátil do formy a zaostává o jediný kus. Poslední místo v první pětce patří Volkswagenu Polo (733, 5,1 %). Peugeotu 207 na něj chybí již 110 registrací, v těsném sledu následují Fiesta a Ibiza. Ostatní konkurence v čele s Toyotou Yaris dosud nepřekročila pětisetkusovou hranici.

Fabia v tomto meziročním srovnání získala, vzestup činí stále 2,3 %, loni se jich prodalo o 112 méně. Turecký Francouz si polepšil o 131,7 % (před rokem 729, letos o 960 více). Jihokorejec s rodištěm v indickém Chennai sice vykazuje menší číslo, ale pochopitelně též vysoké: +578 aut, tedy +115,8 %. Přeskočili jsme Ford Fusion, který ztratil oproti loňsku 206 vozů (-16 %). Páté Polo je na tom o 145 kusů hůře (-16,5 %). Procentní nárůst Thalie není ze všech nejvyšší, i v této statistice ji drtí Micra (+396,2 %, 129 kusů místo pouhých 26).

Úroda turbodieselů byla v dubnu opět velmi slabá. V absolutních počtech patří prvenství samozřejmě domácímu zástupci, jak také jinak? Jenže tentokrát Fabia TDI dosáhla jen 98 registrací, podíl na celkových je tudíž nízkých 8,2 %. Na druhém místě je poněkud překvapivě Citroën C3 se 14 auty s motory HDi (13,3 %). Třetí příčku obsadil Peugeot 207 s 11 kusy (5,6 %). Hranici alespoň desítky vozů s přeplňovanými vznětovými motory nikdo další nepřekročil.

Malé crossovery

Pořadí malých crossoverů je stále shodné - SX4, Juke, Soul, Sedici a Urban Cruiser. Jenže zatímco v březnu dosáhl Nissan na takřka čtyřicítku prvních registrací, o měsíc později jich bylo jen 18, zatímco Suzuki SX4 všechny převálcovalo ziskem 191 nových přírůstků. Dubnový podíl 86,4 % hovoří jasně, od ledna malé hatchbacky okupují již skoro 80 %, zatímco Juke má pouze něco málo přes 11 % a ostatní nestojí za řeč.

Sedan SX4, který doplňoval nabídku Suzuki a do této kategorie ani nepatří, byl pro minimální zájem zákazníků z prodeje stažen.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v dubnu 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 4/2011 1-4/2011 4/2011 1-4/2011
1. Suzuki SX4 191 687 86,4% 78,8%
2. Nissan JUKE 18 98 8,1% 11,2%
3. Kia SOUL 9 63 4,1% 7,2%
4. Fiat SEDICI 2 21 0,9% 2,4%
5. Toyota URBAN CRUISER 1 3 0,5% 0,3%
- CELKEM 221 872 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (107)
Avatar - Ronault.
16. 5. 2011 20:18
Re: FABIA-KLASSE.CZ
Popravdě já mám pocit, že najít schopný autorizovaný servis a tím myslím opravdu schopný a ne jen ten, co řeší veškeré opravy jen vyměňováním dílů tak dlouho až je to OK, je opravdu málo.
16. 5. 2011 20:11
Re: FABIA-KLASSE.CZ
kukam na cz stranky a fakt >:D , predajcovia na slovensku na nas kaslu :-O
16. 5. 2011 17:51
Re: FABIA-KLASSE.CZ
To je pravda. Jenom doplnim, ze ten, co tvrdil to s tou skalou delal v autorizovanym Peugeot servisu.
Avatar - Ronault.
16. 5. 2011 17:38
Re: FABIA-KLASSE.CZ
Tyhle mechaniky znám, jeden říká to a druhý teohle. Resp. ten co umí opravovat jen VW říká tohle a ten co je natolik schopný, že opraví cokoliv, říká že je to jedno ;-) Záruka je vždy k rokům a km, nad 150 000 km neposkytuje dnes ani Kia ;-) Pravidla o dieselech jsou stejné skoro všude, jízda, údržba, palivo, samozřejmě, jsou odchylky, třeba 2,0 TDI PD. Většinou pláčou jen ti, co lejí Unicorn, Ono, No name ze sudu.
16. 5. 2011 17:30
Re: FABIA-KLASSE.CZ
Nekecam. Znamy mechanik rikal ( ;-) ), ze k nemu jezdi chlap s octavkou s takovym najezdem a porad puvodni turbo. A to s tim hazenim Peugeotu ze skaly rekl sam ten... takovej ten chlap, co ti povi, ze na tyto ozavady se zaruka neposkytuje, pane.