Český trh v dubnu 2011: Nejprodávanější malé vozy
Trh ve srovnání se čtvrtým loňského roku klesl o 124 jednotek (-3,2 %). Zatímco loni našlo nové majitele 3.819 nových aut, letos jich bylo 3.695.
Vítězství Fabii hned tak někdo nevezme, tentokrát se jich prodalo 1.201. Druhé místo patří již v titulku zmíněnému levnému sedanu od Renaultu, Thalii se 342 kusy. Následují jihokorejský Hyundai i20 (266) a bývalý lídr mezi importy Ford Fusion (235). Kariéra hranaté krabice od modrého oválu se však pomalu chýlí ke konci. Aktuální Top 5 uzavírá Seat Ibiza, který si připsal celkem 229 registrací. Jen o šest aut uniklo Polu umístění mezi nejlepšími pěti. Zbytek v čele s Peugeotem 207 zůstal pod hranicí dvou stovek aut.
Ibize se v dubnu dařilo, byť už jsme jí viděli i výše. Akční ceník v současnosti začíná na 189.900 korunách za třídveřovou verzi SC s tříválcem 1,2/44 kW. Zajímavější je pětidveřová Copa 1,2/51 kW, která je o 40 tisíc dražší. Přitom nabídne čtyři airbagy, ABS, centrální zamykání, elektrická okna i zrcátka, tempomat, mlhovky, rádio s přehrávačem CD a MP3, klimatizaci, nebo patnáctipalcová litá kola. Obdobně vybavené kombi ST pořídíte za příplatek 15.000 Kč, stojí tedy 244.900.
Meziroční porovnání s dubnem 2010 vyznívá u nejlepších většinou pozitivně. Dokonce i vedoucí Fabia si mírně polepšila (+2,3 %, respektive +27 nejmenších škodovek). Na dalších místech jsou ovšem navýšení daleko vyšší. Druhá Thalia zaznamenala +111,1 %, před rokem našlo své zájemce 162 aut, letos o 180 více. Na třetím místě najdeme další obří postup: registrace Hyundaie i20 jsou vyšší o 134 (ze 132, tedy +101,5 %). Optimismus kazí výsledek Fusionu (-10 %, respektive -26 vozů), ale ten je již nejspíš za svým zenitem. Španělská kráska si připsala kladnou hodnotu. Získala 74 kusů (+47,7 %, ze 155 loňských).
Titul Skokan roku putuje znovu na Dálný východ díky Nissanu Micra. Nová generace pomohla v Indii vyráběnému malému Asiatovi ke skoku ze sedmi na 23 aut (+226,8 %). Kromě Micry, Thalie a i20 dosáhla trojciferného navýšení ještě Honda Jazz. Není tak relevantní jako v případě konkurentů od Renaultu a Hyundaie. Malá, praktická, dobře vybavená, ale dražší honda se ovšem za +112,5 % určitě stydět nemusí. Před dvanácti měsíci našla majitele jen osmička vozů, zatímco v uplynulém měsíci 17.
Největší pád mezi všemi malými auty zaznamenal Hyundai Accent, ale ten jako jediný v Top 25 chybí. U nás navíc aktuální generace končí a do statistik se vrátila po měsíční absenci s jedinou registrací. Loserem měsíce tak vyhlašujeme Mazdu 2. Jedno z nejhezčích a nejzábavnějších aut této kategorie se v české kotlině i moravských úvalech bohužel nechytá, což je obrovská škoda. Dvojka ztratila 85,5 %, propadla se z 55 na pouhých 8 exemplářů. Mezi malými hatchbacky (a nemnoha sedany a kombíky) u nás rozhoduje cena a tam zkrátka nemá zástupce hirošimské automobilky šanci.
V popisu dalších propadáků se nebudeme zabývat Citroënem DS3, protože ten se prodává v jednotkách kusů a zaměříme se na přece jen úspěšnější modely. Fiat Punto má na kontě řádný sešup o 68,4 %. Ztratil 91 aut (ze 133 na 42). Druhá generace Kie Rio už netrpělivě vyhlíží svou atraktivně tvarovanou nástupkyni, což pro ni znamenalo -52,1 %, nebo jinak vyjádřeno pád ze 73 na 35 registrací.
Trh za první třetinu letošního roku vykazuje poprvé ztrátu: -0,7 %. Své zákazníky našlo 14.499 automobilů této třídy místo 14.595 (meziročně -96 kusů).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2011 | 1-4/2011 | 4/2011 | 1-4/2011 |
1. | Škoda FABIA | 1201 | 4996 | 32,5% | 34,5% |
2. | Renault THALIA | 342 | 1689 | 9,3% | 11,6% |
3. | Hyundai i20 | 266 | 1077 | 7,2% | 7,4% |
4. | Ford FUSION | 235 | 1078 | 6,4% | 7,4% |
5. | Seat IBIZA | 229 | 598 | 6,2% | 4,1% |
6. | Volkswagen POLO | 223 | 733 | 6,0% | 5,1% |
7. | Peugeot 207 | 195 | 623 | 5,3% | 4,3% |
8. | Ford FIESTA | 161 | 607 | 4,4% | 4,2% |
9. | Renault CLIO | 145 | 412 | 3,9% | 2,8% |
10. | Citroën C3 | 105 | 349 | 2,8% | 2,4% |
11. | Chevrolet AVEO | 102 | 250 | 2,8% | 1,7% |
12. | Toyota YARIS | 100 | 453 | 2,7% | 3,1% |
13. | Dacia SANDERO | 86 | 271 | 2,3% | 1,9% |
14. | Suzuki SWIFT | 54 | 119 | 1,5% | 0,8% |
15. | Opel CORSA | 51 | 253 | 1,4% | 1,7% |
16. | Fiat PUNTO | 42 | 184 | 1,1% | 1,3% |
17. | Kia RIO | 35 | 196 | 0,9% | 1,4% |
18. | Peugeot 206 | 28 | 98 | 0,8% | 0,7% |
19. | Nissan MICRA | 23 | 129 | 0,6% | 0,9% |
20. | Audi A1 | 22 | 202 | 0,6% | 1,4% |
21. | Honda JAZZ | 17 | 49 | 0,5% | 0,3% |
22. | Mitsubishi COLT | 12 | 37 | 0,3% | 0,3% |
23. | Mazda 2 | 8 | 45 | 0,2% | 0,3% |
24. | Honda CITY | 6 | 18 | 0,2% | 0,1% |
25. | Alfa Romeo MITO | 2 | 6 | 0,1% | 0,0% |
25. | Citroën DS3 | 2 | 7 | 0,1% | 0,0% |
25. | Lada PRIORA | 2 | 2 | 0,1% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 1 | 18 | 0,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 3695 | 14499 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia se 4.996 exempláři (její podíl klesl na 34,5 %) před Thalií (1.689, 11,6 %). Třetí příčka náleží druhý měsíc za sebou Fordu Fusion (1.078, 7,4 %), Hyundai i20 se ale vrátil do formy a zaostává o jediný kus. Poslední místo v první pětce patří Volkswagenu Polo (733, 5,1 %). Peugeotu 207 na něj chybí již 110 registrací, v těsném sledu následují Fiesta a Ibiza. Ostatní konkurence v čele s Toyotou Yaris dosud nepřekročila pětisetkusovou hranici.
Fabia v tomto meziročním srovnání získala, vzestup činí stále 2,3 %, loni se jich prodalo o 112 méně. Turecký Francouz si polepšil o 131,7 % (před rokem 729, letos o 960 více). Jihokorejec s rodištěm v indickém Chennai sice vykazuje menší číslo, ale pochopitelně též vysoké: +578 aut, tedy +115,8 %. Přeskočili jsme Ford Fusion, který ztratil oproti loňsku 206 vozů (-16 %). Páté Polo je na tom o 145 kusů hůře (-16,5 %). Procentní nárůst Thalie není ze všech nejvyšší, i v této statistice ji drtí Micra (+396,2 %, 129 kusů místo pouhých 26).
Úroda turbodieselů byla v dubnu opět velmi slabá. V absolutních počtech patří prvenství samozřejmě domácímu zástupci, jak také jinak? Jenže tentokrát Fabia TDI dosáhla jen 98 registrací, podíl na celkových je tudíž nízkých 8,2 %. Na druhém místě je poněkud překvapivě Citroën C3 se 14 auty s motory HDi (13,3 %). Třetí příčku obsadil Peugeot 207 s 11 kusy (5,6 %). Hranici alespoň desítky vozů s přeplňovanými vznětovými motory nikdo další nepřekročil.
Malé crossovery
Pořadí malých crossoverů je stále shodné - SX4, Juke, Soul, Sedici a Urban Cruiser. Jenže zatímco v březnu dosáhl Nissan na takřka čtyřicítku prvních registrací, o měsíc později jich bylo jen 18, zatímco Suzuki SX4 všechny převálcovalo ziskem 191 nových přírůstků. Dubnový podíl 86,4 % hovoří jasně, od ledna malé hatchbacky okupují již skoro 80 %, zatímco Juke má pouze něco málo přes 11 % a ostatní nestojí za řeč.
Sedan SX4, který doplňoval nabídku Suzuki a do této kategorie ani nepatří, byl pro minimální zájem zákazníků z prodeje stažen.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v dubnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 4/2011 | 1-4/2011 | 4/2011 | 1-4/2011 |
1. | Suzuki SX4 | 191 | 687 | 86,4% | 78,8% |
2. | Nissan JUKE | 18 | 98 | 8,1% | 11,2% |
3. | Kia SOUL | 9 | 63 | 4,1% | 7,2% |
4. | Fiat SEDICI | 2 | 21 | 0,9% | 2,4% |
5. | Toyota URBAN CRUISER | 1 | 3 | 0,5% | 0,3% |
- | CELKEM | 221 | 872 | 100,0% | 100,0% |