Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2011: Aliance Focus-Golf proti i30 a Cee’du

Aleš Dragoun
Diskuze (46)
Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.538 vozů, letos jen 4.784, tedy o 754 méně. Octavia spadla o 927 ks.

Největším překvapením dubnového žebříčku nižší střední třídy je absence Renaultu Mégane mezi pěticí nejlepších. Znovu exceloval Focus a také Golf, oba modely svorně porazily jihokorejská dvojčata.

Dubnový trh se v meziročním srovnání ocitl ve ztrátě (-13,6 %). Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.538 vozů, letos 4.784, tedy o 754 méně.

Měsíčnímu pořadí vládla jako obvykle domácí Škoda Octavia, ovšem s poněkud nižšími 1.735 kusy. Na druhé pozici (a první mezi importy) skončil znovu Ford Focus, který dosáhl na 476 exemplářů. Desetiprocentní podíl mu ovšem zůstal těsně zapovězen. Bronzový stupínek obsadil Volkswagen Golf se 420 registracemi. Čtvrté místo náleží nošovické i-třicítce (326) a pátém je její slovenské dvojče Kia Cee'd s 288 kusy. Překvapení máme na sedmé příčce, francouzský Citroën C4 většinou bývá až na začátku druhé desítky, tentokrát se ocitl výše díky 154 přírůstkům.

První Octavia si ve srovnání se čtvrtým měsícem roku 2010 pohoršila o značných 927 aut (-34,8 %). Další nejbližší konkurent, jmenovitě Focus, dosáhl pochopitelně kladného výsledku. Loni jich bylo zaregistrováno 193, letos o 283 (!) více (+146,6 %). Skokanem roku se ale tentokrát nestal. Volkswagen Golf má na kontě pád o 11,8 % (-56 jednotek). Hyundai i30 vykazuje nárůst 9,8 % (z 297, tedy +29). Kia Cee'd se radikálně zhoršila, ztratila skoro polovinu (-49,4 %, respektive -281, loni nejprodávanější dovážené auto s 569 kusy).

Veleskok a největší postup si připisuje Chevrolet Cruze: 163,2 % (z 38 vozů na rovných 100). Následuje již zmíněný Focus a dále BMW 1 (+19 z 13, tedy o 146,2 % více). Minule byl jasným propadákem a chyběl mezi pětadvacítkou nejlepších, teď se do ní díky 17 kupé a kabrioletům vrátil, hatchbacků se prodalo dalších 15. Trojciferné navýšení má ještě Mitsubishi Lancer. Japonské sedany a sportbacky si polepšily o 130,4 %. V březnu 2010 se prodalo již 23 vozů, zatímco teď si jich zástupce nižší střední třídy s trojicí diamantů ve znaku připsal na konto 53. Vynechali jsme Giuliettu, ale ta se před rokem ve statistikách objevila poprvé.

Propadáky jsou tentokrát pouze kusové záležitosti jako Volvo C30 (z 8 na 2, tedy o tři čtvrtiny méně), Honda Insight (-66,7 %, ze 3 na jeden) a Volkswagen Jetta, který ztratil sice pouhé 2 registrace, ale to znamená v jeho případě celou polovinu. Snížení odbytu mnohem úspěšnějšího Cee'du jsme již vzpomněli, stejně jako vedoucí Octavie. Zmiňme tedy alespoň -39,1 % v podání Fiatu Bravo, ten spadl ze 46 na 28 aut. Podobně jsou na tom i Mazda 3 a Toyota Corolla.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období4/20111-4/20114/20111-4/2011
1.Škoda Octavia1735773536,3%40,9%
2.Ford Focus47617309,9%9,2%
3.Volkswagen Golf42013838,8%7,3%
4.Hyundai i3032611536,8%6,1%
5.Kia Cee'd28811866,0%6,3%
6.Renault Megane26113025,5%6,9%
7.Citroën C41543593,2%1,9%
8.Peugeot 3081515843,2%3,1%
9.Opel Astra1426763,0%3,6%
10.Dacia Logan1204012,5%2,1%
11.Toyota Auris1114922,3%2,6%
12.Renault Fluence1043992,2%2,1%
13.Chevrolet Cruze1002552,1%1,3%
14.Honda Civic622341,3%1,2%
14.SEAT Leon621261,3%0,7%
16.Audi A3601751,3%0,9%
17.Mitsubishi Lancer531101,1%0,6%
18.BMW 132520,7%0,3%
19.Mazda 3301080,6%0,6%
20.Fiat Bravo281200,6%0,6%
21.Alfa Romeo Giulietta18500,4%0,3%
22.Subaru Impreza14410,3%0,2%
23.Fiat Linea7280,1%0,1%
23.Toyota Corolla7500,1%0,3%
23.VW Scirocco7290,1%0,2%
-Ostatní modely161130,3%0,6%
-CELKEM478418891100,0%100,0%

Český trh v nižší střední třídě se dostal do záporných čísel. Oproti první třetině roku 2010 ztratil 1,9 %, počty nových aut klesly z 19.261 kusů na 18.891 (meziročně -370).

V celkovém pořadí od ledna vede Octavia se 7.735 liftbacky a kombíky, její podíl se dále snížil na 40,9 %. Druhou příčku si udržel Focus (1.730, 9,2 %). Německý klasik z Wolfsburgu se vrátil zpět na průběžný bronz (1.383, 7,3 %). Čtvrtý je Mégane (1302, 6,9 %) a interní souboj dvou středoevropských Jihokorejců vyznívá lépe pro pátý Cee'd (1186, 6,3 %). Hyundai i30 zůstává šestý, jako poslední se ale přehoupl přes tisícovku (1.153, 6,1 %).

V meziročním srovnání ztratil mladoboleslavský bestseller 2.226 vozů (-22,3 %), Ford prodal naopak o 952 Focusů více (+122,4 %). Překonal tím Astru od Opelu a je letos průběžně nejúspěšnějším šplhounem, Alfu Romeo Giulietta, Renault Fluence a VW Jetta v tomto přehledu s klidem pomíjíme. Golf si stejně jako jeho koncernová kolegyně a zároveň soupeřka pohoršil, byť na rozdíl od ní jen mírně (-5,2 %, o 76 kusů méně). Renault Mégane získal 28,4 % (loni 1.014, letos +288), Kia Cee'd si připisuje opačných -266 exemplářů, tedy -18,3 %.

Mezi vznětovými motory hraje prim, jak jinak, domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.113 (64,2 % z celkových registrací). Počty a podíly turbodieselů u zbylých vozů první dubnové pětky jsou, jak velí tradice, o dost nižší: Ford Focus měl 62 aut s turbodiesely (13 %), Volkswagen Golf 110 (26,2 %), Hyundai i30 67 (20,6 %) a konečně Kia Cee'd 48 (16,7 %) Nejmenší podíl nafty pod kapotami má tedy zástupce modrého oválu.

Mimochodem, sedm nových škodovek nižší střední třídy spaluje zemní plyn (LPG). Na bioethanol E85 jezdí jediná.

Aleš Dragoun
Diskuze (46)
23. 5. 2011 22:59
Re: FOFOIII
to sice ano, ale kolik pisatelu si do nej zajde? (ja tam take jeste nebyl, tak nehodnotim ;-) )
Avatar - GM.rja
18. 5. 2011 00:26
Re: nevěřím
Ta maska má nápad, což se folxfágnech říci nedá ani omylem. A nový Focus je taky pěkný kousek, protiklad Golfa. Nevím, co by je mělo spojovat 8-s
Avatar - GM.rja
18. 5. 2011 00:25
Re: nevěřím
>:D >:D >:D >:D >:D Odporné zadní lampy má přece Passssat. >:D >:D >:D >:D >:D
Avatar - white label
17. 5. 2011 23:57
Re: FOFOIII
Souhlas...
Avatar - white label
17. 5. 2011 23:54
Re: FOFOIII
Abych nezapomně, nechal sis u mě posledně brejle... :-O ;-) >:-[]