Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2012: Nejprodávanější vozy nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (125)
První pětka zůstává v nižší střední třídě neměnná. Ztrácejí ovšem Francouzi: Renault i Peugeot.

Dubnový trh v meziročním srovnání opět ztratil, ale jen mírně (-3,3 %). Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.979 vozů, letos 4.813, tedy o 166 méně.

Měsíčnímu pořadí vládla jako obvykle naprosto suverénně domácí Škoda Octavia s 2.017 kusy a podílem 41,9 %. Hyundai i30 na druhé pozici dosáhl na 480 exemplářů (rovných 10 %). Stříbrná příčka už mu patří stabilně. I bronz je stejný jako v březnu, Golf skončil na 364 registracích (7,6 %). Čtyřku obsadila Kia Cee'd (320, 6,6 %). Pátý je Ford Focus, který už notně ztratil (208, 4,3 %).

Pouze modrý ovál si prohodil umístění s Jihokorejkou se slovenským pasem, jinak je v Top 5 vše při starém. Až na šesté vyšplhal malý crossover od Suzuki. Naopak ztrácejí Francouzi. Například Renault Fluence byl úspěšnější než celá řada Mégane. Peugeot 308 spadl dokonce mimo první desítku až za Logan!

První Octavia si ve srovnání se čtvrtým měsícem roku 2011 polepšila o slušných 282 aut (+16,3 %).

Další nejbližší konkurent, Hyundai i30, dosáhl rovněž kladného výsledku a navíc ještě o dost optimističtějšího. Loni jich totiž bylo zaregistrováno 326, letos o 154 více (+47,2 %). O větší množství si aktuálně nikdo nepolepšil. Volkswagen Golf se naopak znovu zhoršil o 13,3 % (-56 aut, před rokem 420). Kia Cee'd má na kontě vzestup o 11,1 % (+32 jednotek).Přehled nejlepších ovšem optimisticky nezakončíme, ztrátu vykazuje kromě Golfu také Ford Focus, navíc ještě mnohem větší: -56,3 % (ze 476, tedy o 268 méně). Loni se nabízela ještě druhá řada a její doprodeje vrcholily.

Kusové veleskoky v podání Octavie i i30 již byly zmíněny v předchozím odstavci. Procentním postupům ale dominují jiní. Volkswagen Jetta s +400 % je spíše raritou, více než Hyundai má ale například patnáctá Mazda 3 (+60 %, z třech desítek na 48). Za připomenutí stojí i stabilní forma Renaultu Fluence, který si polepšil o 39,4 %. V dubnu 2011 se prodalo 104 vozů, zatímco teď si jich druhý nejmenší sedan od Renaultu připsal na konto 145 (+41). Zbytek už jsou vyloženě modely, které se na českých silnicích příliš nevyskytují, ty „pod čarou“ vynecháme úplně.

Procentním propadákům v Top 25 vévodí Seat Leon. Ten ztratil 83,9 %, do svých garáží si jej postavilo jen deset majitelů místo 62 (-52). Mitsubishi Lancer má o 41 aut a 77,4 % méně. Ztrátu Focusu jsme již zmiňovali, dvouciferné minusové hodnoty se čtyřkou na začátku se týkají například Audi A3, Astry nebo Méganu, ale i Fiatu Bravo. Dvanáctku vozů, která se mezi nejlepší pětadvacítku neprobojovala, nemá smysl zmiňovat. Modelem, který se odporoučel dolů o nejvíce jednotek, je znovu Ford Focus (vzpomínaných -268). Následují Mégane (-119), Astra (-66) a Golf (-56).

Český trh v nižší střední třídě ztratil oproti první třetině roku 2011 6,1 %, počty nových aut klesly z 19.605 kusů na 18.418 (meziročně -1.187). Ztráta se tedy z minulých 7 % malinko snížila.

V celkovém pořadí od ledna vede Octavia se 8.498 liftbacky a kombíky, její podíl se dále snížil na 46,1 %. Druhou příčku si nadále upevňuje Hyundai i30 (1.548, 8,4 %). Německý klasik z Wolfsburgu pak okupuje průběžný bronz (1.233, 6,7 %). Čtvrté pořadí patří Cee'du (1.039, 5,6 %). Focus se do Top 5 zatím neprotlačil, poslední místo zde urval Renault Mégane. Ten má již pod tisícovku (828, 4,5 %), Fordu na něj ovšem i tak chybí ještě 65 exemplářů.

V meziročním srovnání získal mladoboleslavský bestseller 763 vozů (+9,9 %). Hyundai prodal o 395 i30 první i druhé generace více (+34,3 %). Golf si na rozdíl od obou úspěšnějších konkurentů z domácích továren pohoršil (-10,8 %, rovných -150 kusů). Kia Cee'd si připisuje -147 exemplářů, tedy -12,4 %. Renault Mégane ztratil už 36,4 %. Loni měl za stejné období 1.302 aut, letos si odepsal 474 exemplářů.

Statistice největších procentních postupů jednoznačně kraluje BMW 1 (o 219,2 % více). Nad 100 % už nikdo jiný nemá. Takřka +48 % hlásí VW Jetta, o 43 % více má Fiat Sedici, ale tyto modely do celkového pořadí nepromlouvají. Další kladná čísla začínají až třicítkou (Hyundai i30, Alfa Romeo Giulietta). V kusových nárůstech následuje Octavii právě Hyundai i30, jejich hodnoty jsme již zmiňovali, jedničkové BMW má pak +114.

Propadáky jsou následující: Audi A3 (-69,1 %), Focus (-55,9 %), Seat Leon (-53,2 %), Honda Civic (-52,6 %) a Mitsubishi Lancer (-50,9). Audi ovšem čeká střídání stráží, stejně jako Civic, který už se začíná prodávat. Focus se poroučel dolů o skoro 970 aut. Mégane má v tomto ohledu -474, Opel Astra -264 registrací a ještě Auris -234.

Mezi vznětovými motory hraje první housle tradičně domácí automobilka: Octavií s agregáty TDI bylo tentokrát 1.316 (65,2 % z celkových počtů). Jaké další modely se s turbodiesely prodávaly v dubnu více než ostatní? Stříbrný Ford Focus má na kontě 117 aut (56,3 %) a Volkswagen Golf 89 (u něj obvyklých 24,5 %). Mezi pětici nejúspěšnějších najdeme tradičně i Peugeot 308 (81, 75,7 %) a aktuálně také Kiu Cee'd (78, 33,9 %).

Celkem dvanáct nových bestsellerů z Mladé Boleslavi spaluje zemní plyn, tedy LPG. Do nádrží dvacítky Loganů MCV tankují jejich majitelé bioethanol (E85), ale to samé platí rovněž o čtveřici Octavií. Hybridy zastupují taktéž čtyři Toyoty Auris a po jedné Hondě Insight a Lexusu CT.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2012
 Kategorie/ObdobíOA+LUV 4/2012OA+LUV 1-4/2012Tržní podíl ve tř. 4/2012Tržní podíl ve tř. 1-4/2012
1.Škoda OCTAVIA2017849841,9%46,1%
2.Hyundai i30480154810,0%8,4%
3.Volkswagen GOLF36412337,6%6,7%
4.Kia CEE´D32010396,6%5,6%
5.Ford FOCUS2087634,3%4,1%
6.Suzuki SX41815463,8%3,0%
7.Renault FLUENCE1454263,0%2,3%
8.Renault MEGANE1428283,0%4,5%
9.Citroën C41394002,9%2,2%
10.Dacia LOGAN1114182,3%2,3%
11.Peugeot 3081075382,2%2,9%
12.Toyota AURIS822581,7%1,4%
13.Opel ASTRA764121,6%2,2%
14.Chevrolet CRUZE662711,4%1,5%
15.Mazda 3481381,0%0,7%
16.Honda CIVIC471111,0%0,6%
17.BMW 1411660,9%0,9%
17.Hyundai ELANTRA411560,9%0,8%
19.Audi A331540,6%0,3%
20.Volkswagen BEETLE24500,5%0,3%
21.Alfa Romeo GIULIETTA19650,4%0,4%
22.Fiat BRAVO16660,3%0,4%
23.Mitsubishi LANCER12540,2%0,3%
24.Hyudai VELOSTER11340,2%0,2%
25.Fiat LINEA10230,2%0,1%
25.Seat LEON10590,2%0,3%
25.Volkswagen JETTA10620,2%0,3%
25.Volkswagen SCIROCCO10190,2%0,1%
Ostatní modely-451830,9%1,0%
CELKEM-481318418100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (125)
Avatar - Barrichello
16. 5. 2012 21:58
Re: FIAT BRAVO
strejda Serjoža Makaron je vůbec s těmi svými odhady mimo mísu, to je známá věc
Avatar - autista
16. 5. 2012 14:29
Re: FIAT BRAVO
jo, podobné tabulky má strejda Sergio na každou zemi taky, ale naposledy co jsem je viděl, tak měl u každého auta o 0 na konci víc >:D, jako kdyby ti lidi nepochopili, že toho musí kupovat více, aby ty jeho tabulky měly smysl :-!
Avatar - Barrichello
16. 5. 2012 14:24
Re: FIAT BRAVO
To víš já na to mam svý zdroje, tyhle tabulky mam na skoro každou zemi.....

nedávno sme tu krásně debatili jak je luxusní prémie úspěšná v USA a pak ztoho vylezlo 180 místo pro BMW 7 a Audi A8 nebylo ani v TOP 250 :o)))

A nejsúspěšnšjí autem je BMW 3, o kterým si tady jistí lidi myslí, že v tom jezdí elita amíků, top manažeři, v reálu to maj bohatí studenti, svobodný holky a pár nadšenců M3....

Je to něco jako Mustang, akorát je to německý a má to víc kar. variant, ale jinak podbný spektrum zákazníků....

Halt nezbývá si přiznat, že ti manažeři sedí v USA za volantem lexusů, infiniti, cadillaců, toyot a starší generace za buicky, lincolny.
D3 tam v týhle kategorii boduje jedině E a S kláda
Avatar - Barrichello
16. 5. 2012 14:16
Re: FIAT BRAVO
No tím si taky obejvil ameriku, to že Fiat neumí dělat větší káry víme, proč myslíš že si koupil chrysler, jen kvůli vstupu na us trh to nebylo....

Fiat umí dodávky a miniauta a pak káry jako ferrari, ten zbytek mu nějak nejde. Naštěstí střední a vyšší střední zas umí chrysler, stejně jako suv a mpv >:D
Avatar - white label
16. 5. 2012 10:22
Re: FIAT BRAVO
Tak tos objevil Ameriku, v malých vozech jako je Panda Fiat žádný větší problém nemá ani mimo Itálii, ale bavíme se tu o Bravu, což je nižší střední a v nižší střední/střední je Fiat už poměrně dlouho prodejně "impotentní"... ;-)