Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2012: Nejprodávanější terénní vozy, SUV a pickupy

Aleš Dragoun
Diskuze (32)
Mezi velkými sportovně užitkovými vozidly vyrostl Volkswagenu Touareg velký konkurent v podobě nového Mercedesu třídy M. Terénním pickupům dominovala japonská Toyota Hilux.

Trh největších SUV a offroadů meziročně v dubnu mírně získal, konkrétně 4,6 %. Polepšil si z 259 na 271 registrací (+12).

Mercedes-Benz ML již podruhé za sebou zajistil stuttgartské automobilce pomyslné zlato, tentokrát díky 46 exemplářům (17 %). Jenže, nebyl na to tak úplně sám, Volkswagen Touareg má totiž naprosto stejně. Audi Q7 se vyšplhalo až na bronzovou příčku (26, 9,6 %). Nejúspěšnějším modelem s modrobílým logem byla X5, pro kterou se rozhodlo 23 zákazníků (8,5 %). Překvapením v Top 5 je přítomnost Porsche Cayenne (15, 5,5 %). Ostatní nejbližší konkurenti příliš neztrácejí, například BMW X6, Land Rover Discovery a Volvo XC90 mají 13 kusů.

V meziročním srovnání vykazuje Mercedes-Benz ML +155,6 %, loni měl na kontě 18 aut. Registrace Touaregu jsou horší o šest (-11,5 %). Počty Audi Q7 naopak vzrostly o tři vozy, což v jeho případě představuje +13 %. X5 má oproti tomu o šest kusů méně a procentní pokles 20,7 %. V tomto trendu naštěstí nepokračuje Porsche Cayenne (vysokých +150 %, které reprezentuje skok ze šestice loňských).

Meziměsíčním procentním šplhounem v Top 20 je jednoznačně Jeep Grand Cherokee (+1.000 %, z jediného na jedenáct aut). Alespoň 100 procent má kromě něj, ML a Cayenne shodou okolností ještě další Jeep: Wrangler (ze 4 na 8, tedy +133,3 %). V absolutních počtech se kromě Mercedesu ML (+28) a Grand Cherokee (+10) zvedlo ještě Cayenne (+9), zbytek se pohybuje v řádu jednotek.

Opačné nelichotivé prvenství získal Nissan Pathfinder s -57,1 %. Jeho registrace se propadly o čtyři, ze 7 na 3. Žebříček aktuálně uzavírá. Volvo XC90 ovšem ztratilo mnohem vyšších 16 kusů (-55,2 %).

Český trh v této kategorii se oproti první čtvrtině minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal ale už jen 5,4 %, vykazuje 1.103 exemplářů na rozdíl od 1.046, polepšil si tedy o 57 aut.

V čele celkového pořadí zůstal Touareg díky 150 registracím (podíl 13,6 %). Stříbrná nová generace ML je ale stále na dostřel, rozdíl mezi nimi se nezměnil (144, 13,1 %). Stovku a desetiprocentní hranici překročil ještě úspěšnější z dvojice „bavoráků“, X5. Má 111 přírůstků (10,1 %) a patří mu tak alespoň třetí msto. Letošní lítou bitvu o čtyřku a pětku vyhrálo Audi Q7 (79, 7,2 %), Top 5 tak uzavírá Volvo XC90 (77, 7,0 %) a mimo ni je X6. V březnu bylo pořadí XC90 – X6 – Q7, Audi se tak vyšvihlo o dvě místa.

Počty Touaregu aktuálně oproti loňsku klesly o 3,8 % (-6 aut ze 156). Nejúspěšnější Mercedes z velkých teréňáků (trojcípá hvězda má zde tři zástupce) si samozřejmě polepšil, a to už o 94,6 % - ze 74 o rovných sedm desítek kusů. BMW X5 spadlo znovu do mínusu o dvě auta (-1,8 %), jeho výsledky se tedy pohybují chvíli nad a chvíli pod nulou. Q7 vykazuje snížení prodejů: -14,1 %, respektive o 13 exemplářů méně. Už dekádu vyráběné XC90 je rovněž v záporných hodnotách, navíc ještě o něco horších: -18,1 % a -17 kusů.

Grand Cherokee vylétl i zde o 1.000 %, jinak se nárůsty už pohybují pod stovkou (zmíněné ML, Infiniti FX má +83 %, Pajero pak +79 % a Discovery +71 %). Co do počtů vyskočila nejvíce třída M, druhý je Grand Cherokee (+50) a bronzové „Disco“ (+22). Poklesy nejsou tak hluboké, výjimkou je Nissan Murano (-58 %, -11), ale i Hyundai ix55 se propadá (-45 %, -35 jednotek). Ostatní se pohybují pod 30 %.

Nejprodávanějším turbodieselem se v dubnu stal Volkswagen Touareg (45 kusů, podíl 97,8 %). Mercedesů M s motory CDI bylo 44 (95,7 %). Audi Q7 vykazuje 26 naftových agregátů pod kapotou nových vozů, toto palivo tedy spalovaly všechny. BMW X5 s malým d na zádi si domácí klienti koupili 23 (také 100 %) a X6 se stejným symbolem 13 (86,7 %). Třináct ovšem bylo i Land Roverů Discovery, ani u něj není ohledně podílu vznětových pohonných jednotek co řešit. Mimochodem, prodala se také čtveřice hybridních Lexusů RX.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v dubnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období4/20121-4/20124/20121-4/2012
1.Mercedes-Benz ML4614417,0%13,1%
1.Volkswagen TOUAREG4615017,0%13,6%
3.Audi Q726799,6%7,2%
4.BMW X5231118,5%10,1%
5.Porsche CAYENNE15495,5%4,4%
6.BMW X613694,8%6,3%
6.Land Rover DISCOVERY13534,8%4,8%
6.Volvo XC9013774,8%7,0%
9.Jeep GRAND CHEROKEE11554,1%5,0%
10.Toyota LAND CRUISER9423,3%3,8%
11.Jeep WRANGLER8253,0%2,3%
12.Hyundai ix557432,6%3,9%
12.Mercedes-Benz GL7372,6%3,4%
14.Mitsubishi PAJERO6342,2%3,1%
14.RANGE ROVER SPORT6232,2%2,1%
16.Infiniti FX5221,8%2,0%
16.RANGE ROVER5141,8%1,3%
18.Lexus RX4231,5%2,1%
19.Nissan MURANO381,1%0,7%
19.Nissan PATHFINDER3161,1%1,5%
Ostatní modely-2290,7%2,6%
CELKEM-2711103100,0%100,0%

Terénní pickupy

Na specifickou kategorii terénních pracantů se podíváme jako vždy velmi zběžně. V dubnu se prodalo jen 34 aut, což znamená přesně poloviční pád z loňských 68. Březnové výsledky jsou zapomenuty a odvál je rychle čas.

Trhu vládne sice suverénně Amarok, ovšem aktuální vítězství patří Hiluxu, kterých se prodalo 13 a urval tak podíl přes 38 %. Volkswagen má na kontě 8 kusů, třetí Mitsubishi L200 jen šest, čtvrtý Ford Ranger pět a pátý Nissan NP300 pouhé dva. Nikdo další se do pořadí nedostal.

Pokles v ročním porovnání dosáhl hodnoty -14,7 %, přitom po čtvrtletí činil pouze -2,5 %. Rozdíl oproti loňsku je už 39 exemplářů ve prospěch letopočtu 2011 místo minulých pěti.

Segmentu od ledna vévodí Amarok, který si koupilo skoro 46 % všech zákazníků (103). Polepšil si ještě takřka o 120 %. Nissan NP300 se zvedl o více než 55 a Ranger o 19 %. Všichni ostatní mají hluboké propady, Hilux ztratil 42, Mitsubishi L200 skoro 60 a takový Nissan Navara dokonce 88 %! Čínský Gonow GA200, japonské Isuzu D-Max a Mazdu BT ani nemá cenu zmiňovat, ty si letos nic nepřipsaly.

S velkým odstupem za v Argentině vyráběným volkswagenem (výrobní linku v německém Hannoveru opustily první vozy až v květnu 2012) následují Toyota Hilux (55), Mitsubishi L200 (27), Ford Ranger (25) a ještě Nissan NP300, který se dostal na čtrnáct kusů. Luxusnější Navary se prodaly dvě.

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v dubnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období4/20121-4/20124/20121-4/2012
1.Toyota HILUX135538,2%24,3%
2.Volkswagen AMAROK810323,5%45,6%
3.Mitsubishi L20062717,6%11,9%
4.Ford RANGER52514,7%11,1%
5.-2145,9%6,2%
Ostatní modely-020,0%0,9%
CELKEM-34226100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (32)
Avatar - Parda71 (BMWfans)
3. 6. 2012 10:04
Re: RR
Ale pod rakouským importérem je to sto a jedna, ne? Ještě za českého importéra jsem četl různé příběhy, které až naháněly hrůzu. Je určitě dobře, že taková značka získala adekvátního importéra.
3. 6. 2012 08:34
Re: RR
Ano, to je nevýhoda, která je ale způsobena právě tím, že je jich málo, to je pak začarovaný kruh... To by se musel změnit přístup zákazníků, kdy by si auto nekupovali podle servisu, ale podle auta samotného, pak by byl i servis. V těchto společenských náladách mají šanci jen zavedené značky a (nejen) LR si může dělat auta jaká chce.
Avatar - Machýrek
2. 6. 2012 23:58
Re: RR
A ty nejakeho mas? Podel se o zkusenosti.
V 2007 jsem si poridil novy RRS, auto super, ale k me smule v te dobe zrovna skoncil predchozi importer a veskera podpora znacky v Cesku sla na nekolik let do kopru. Jediny fungujici servis byl v te
dobe ve Zline, i tak napr. na dodani noveho sroubu kladky rezervy jsem cekal 3 mesice. Posledni dva roky se tu postupne znacka zacina znovu prosazovat, ale jak pise kolega, servis a sluzby jsou ve srovnani s konkurenci stale jeste o level nize. Snad se to zlepsi casem...
Avatar - Parda71 (BMWfans)
2. 6. 2012 22:28
Re: RR
Větší ceny, větší servisní náklady, řídká servisní síť?
Avatar - Parda71 (BMWfans)
2. 6. 2012 22:26
Re: Stalo se jen to, co se stát muselo...
Tak já myslím, že ML ani X5 si na nedostatek zájmu nikdy moc nestěžovaly, takže jde vidět jak fungují obě cesty.