Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy
Trh v meziročním srovnání mírně získal, sice jen 3,9 %, ovšem i to je úspěch. V dubnu 2012 bylo nově zaregistrováno 255 vozů vyšší střední třídy, letos o deset více, tedy 265.
V nejnovějším měsíčním žebříčku zvítězilo Audi A6 spolu s variantou Allroad, připsalo si 79 kusů a podíl 29,8 %. Kombi do lehkého terénu přitom zvolilo 24 zákazníků. Mnichovská řada 5 se musela spokojit s druhým místem, tentokrát měla na kontě 69 exemplářů (26 %). Třetí příčka náleží Mercedesům E: 35 sedanům a kombi, respektive dvěma kupé a kabrioletům (celkem 37, což značí 14 % segmentu). Volva sérií 70 a 80 jsou atypicky až čtvrtá (27, 10,2 %). Top 5 uzavírá opět trojcípá hvězda, konkrétně sportovnější CLS (18, 6,8 %).
Lídr Audi A6 v meziměsíčním porovnání s dubnem 2012 posílil. Zaznamenal zisk 12 jednotek (+17,9 %), před rokem jich tudíž bylo 67. BMW 5 vykazuje bohužel opačná čísla: -22,5 %, respektive o rovnou dvacítku vozů méně z 89. Mercedes-Benz E si naopak polepšil o celkem výrazných 68,2 % (+15 z 22). Volva 70/80 hlásí pro změnu zase pád o 18,2 % (-6 kusů). Dynamičtější kolega E-Klasse se zkratkou CLS má nárůst o sympatických 80 % (+8 z 10 loňských).
Největší procentní a vlastně i kusový skok si připisuje BMW řady 6 (+1.600 %). Před rokem se totiž prodal jeden jediný, zatímco aktuálně 17 (+16). Tehdy v žebříčku ještě chyběl, byl do něj zařazen až po příchodu verze Gran Coupé. Jeho čísla ovšem reprezentují součty všech karosářských variant. Za „šestkou“ následují Mercedesy CLS a E a Audi A6, jejich výkony byly již vzpomenuty. A to je vše, žádná další pozitivní políčka v tabulce nejsou. V kusových šplhounech je pořadí proházené: za „bavorákem“ šesté série se nacházejí třída E, A6 a CLS.
Procentním pádům v Top 10 (víc modelů beztak nebodovalo) vládne Jaguar XF, ztratil přesné tři čtvrtiny (-3 ze 4). Renault Latitude i Audi A7 mají shodných -60 %. Zatímco jihokorejský sedan s logem francouzské automobilky se odporoučel o tři exempláře, sportback z Ingolstadtu o 12 z dvou desítek. Výsledky pětkového BMW a velkých volv jsme zmiňovali výše. Také hitparáda jednotkových „loserů“ je malinko promíchaná. Lídrem je zde „bavor“ páté řady před A7 a spřízněnou trojicí švédských vozů.
Objem českého trhu v této kategorii se oproti první třetině loňského roku snížil o celkem radikálních 234 vozů (-23,2 %), tedy z 1.009 na 775.
Prozatímním vládcem pořadí od ledna 2013 je BMW řady 5. Má na kontě 249 zaregistrovaných exemplářů a podíl 32,1 %. Audi A6 sic najdeme i nadále „až“ na druhém místě, ale svému úhlavnímu nepříteli se přiblížilo na rozdíl 35 vozů (214, 27,6 %). Zbytek pole už nestíhá. Bronz okupuje Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (95, 12,3%). „Éčko“ na Skandinávce zatím nemá, je na sedmi desítkách přírůstků a 9 %. Na páté příčce trůní Mercedes CLS (46, 5,9 %).
Srovnání s letopočtem 2012 je tristní, z nejlepší pětice na tom není lépe stále nikdo! Vedoucí řada 5 si pohoršila o 67 vozů (-21,2 %). Audi A6 má o ještě horších 79 kusů a 27 % méně. Volvo 70/80 vykazuje přece jen příznivějších -23 jednotek, respektive -19,5 %. Počty Mercedesu E oproti tomu poklesly o rovných 30 % a stylové tři desítky registrací. CLS se už ve ztrátě nachází jen lehce (-4,2 %, -2 auta).
Procentním Skokanem roku jmenujme Lexus GS, který se zlepšil o 1.500 %, konkrétně z jediného exempláře na 16. Šestkové BMW má +188,9 %, vyskočilo z 9 na 26 registrací. V plusu je ještě Jaguar XF, ten si pomohl o dva kousky, místo šestnácti jich má 18. V největších kusových zlepšeních si německý vůz s japonským pořadí prohodily, první jmenovaný má +17 aut, druhý +15. Britská kočka zůstává třetí i zde.
Propadákům kraluje s -80 % Renault Latitude, spadl o 21 exemplářů z 26. Do tabulky se sice vrátil, v oficiálním ceníku importéra však již není, takže se jedná o skladové zásoby. Audi A7 obsadilo druhé místo (-60,9 %). „Podčároví“ Hyundai Genesis a Lancia Thema pak mají o polovinu méně. O nejvíce exemplářů ze všech si pohoršily čtyři kruhy s šestkou na konci. Zde jim zdárně sekunduje BMW 5 včetně verze GT se splývavou zádí. Na třetí příčku nelichotivého přehledu se dostala A7 (-42 kusů).
Nejprodávanější Audi má na kontě za duben72 turbodieselů. Konkrétně jde o 48 sedanů a Avantů A6, respektive všech 24 Allroadů s agregáty TDI (tedy 91,1 % z celkového počtu). „Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo 66 klientů ( vyšších 95,7 %). Mercedes-Benz E s motorem CDI má ve svých garážích 35 novopečených majitelů (94,6 %). Naftová Volva našla pro změnu 24 nových domácích zákazníků, jinak jen 88,9 %. Benzinový motor měl pod kapotou vždy jeden kus od každého modelu (kombi V70, XC70 i sedan S80). Naftovou trojcípou hvězdu typu CLS s si koupilo 15 Čechů, tedy ještě menších 83,3 %.
Statistiky SDA uvádějí také celkem pět nových registrací hybridů, konkrétně se vesměs jedná o Lexusy GS.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 4/2013 | 1-4/2013 | 4/2013 | 1-4/2013 | |
1. | Audi A6 | 79 | 214 | 29,8% | 27,6% |
2. | BMW 5 | 69 | 249 | 26,0% | 32,1% |
3. | Mercedes-Benz E | 37 | 70 | 14,0% | 9,0% |
4. | Volvo S80/V70/XC70 | 27 | 95 | 10,2% | 12,3% |
5. | Mercedes-Benz CLS | 18 | 46 | 6,8% | 5,9% |
6. | BMW 6 | 17 | 26 | 6,4% | 3,4% |
7. | Audi A7 | 8 | 27 | 3,0% | 3,5% |
8. | Lexus GS | 7 | 16 | 2,6% | 2,1% |
9. | Renault LATITUDE | 2 | 5 | 0,8% | 0,6% |
10. | Jaguar XF | 1 | 18 | 0,4% | 2,3% |
Ostatní modely | - | 0 | 9 | 0,0% | 1,2% |
CELKEM | - | 265 | 775 | 100,0% | 100,0% |