Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2013: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (59)
Minivozům vévodí nejmenší okřídlený šíp, ale v dubnu se dařilo i tomu dvojitému, tedy Citroënu.

Ve čtvrtém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 571 nových aut. Oproti 561 v březnu 2012 je tento výsledek lepší o desítku jednotek, tedy 1,8 %.

Citigo autíčkům do městského provozu bezkonkurenčně vládne. Aktuálně si připsalo 272 přírůstků, což mu zajistilo 47,6 % trhu. Druhý je Citroën C1, který uplynulý měsíc zakončil na slušných 81 registracích (14,2 %). Bronz patří Volkswagenu up! (48 přírůstků), 6,0 %), tomu už však patří jen 8,4 %. Pomyslné „brambory“ pro sebe získala Panda, k čemuž jí stačilo 31 exemplářů (5,4 %). První pětku uzavírá Toyota Aygo (24, 4,2 %).

V porovnání s loňským dubnem si Škoda Citigo polepšila o výrazných 138,6 %, tehdy se prodalo 114 kusů. Nejmenší Citroën hlásí ještě vyšší čísla. Pravda, má více jen o 57 registrací, ale to znamená +237,5 %. Up! před rokem ještě nebodoval, takže jej přeskočme. Zbylí dva soupeři z první pětky aktuální hitparády jsou v hlubokých propadech. Panda vykazuje -45 aut, respektive -59,2 %. Počty kolínského mini s logem Toyoty pak klesly o 53,8 %. V dubnu 2012 bylo nově přihlášeno v České republice do provozu 76 vozů, po dvanácti měsících jich tedy Aygo ztratilo 28.

Šplhounem dle maximálního procentního navýšení je výše zmíněná C1 před Škodou Citigo, třetí příčku obsadil Smart ForTwo s tříčtvrtinovým skokem, následují Peugeot 107 (+64,3 %) a Fiat 500 (+44,4 %). Skokům v absolutních počtech vévodí pochopitelně maličká škodovka (+157 kusů), „citrónek“ si polepšil o 57 aut. Peugeot, fiat i smart nepřekročily ani desátku přírůstků. Více modelů, které by se zlepšily, nemáme.

Mezi procentními propadáky je tak z čeho vybírat. Jasnou „jedničkou“ je Ford Ka (-99 %) před Hyundaiem i10 (-90 %). Šedesát a více procent ztrácejí ještě Picanto (dokonce -70,3 %) a Chevrolet Spark (-62,1 %). Za nimi se již nacházejí Panda s Picantem. Na kusy si pohoršilo nejvíce „káčko“ (-104) právě před malým Italem a jihokorejskou Kiou (oba -45).

Celý trh od začátku roku spadl o 9,2 %, březen a duben statistiku alespoň trochu vylepšily. Místo loňských 2.217 se prodalo 2.012 miniaut (-205 jednotek).

V celkovém pořadí po třetině letopočtu 2013 vede Citigo s 998 vozy, jeho podíl v segmentu spadl pod polovinu, konkrétně na 49,6 %. Druhý už je v celoročním přehledu Citroën C1 (188, 9,3 %), Volkswagen up! se tedy odporoučel znovu na bronzový stupínek. Oba se letos o stříbro přetahují. Mini se dvěma véčky se zatím dostalo na 156 aut a 7,8 %. Průběžnou čtyřku si stále udržuje Fiat Panda, který se ještě přehoupl přes stovku (114, 5,7 %). Páté místo patří Aygu (88, 4,4 %). Uvidíme, co na to Picanto, v tuto chvíli ztrácí šest aut, ale moc se mu nedaří.

Ve srovnání s minulým rokem se počty Škody Citigo zvedly už o 71,2%. Rozhodlo se pro ni o 415 domácích zákazníků více. Citroën C1 si naopak pohoršil, i když už pouze o 9,2 % a 19 registrací. Panda vykazuje hlubokých -47,9 %, letos se řady nových „medvídků“ na našich silnicích smrskly o 105 aut. Aygo ztratilo ještě více: 62,1 % a 144 vozů. Up! jsme pochopitelně vynechali i zde.

Nejlépe ze všech je na tom Fiat 500 (+82,6 %), má ale jen 19 přírůstků. Za ním následuje bratislavské Citigo, za první třetinu roku 2012 si jej koupilo 583 klientů. Toť z postupů vše, jen „podčárových“ elektrických Citroënů C-Zero se prodalo stejně jako loni: celé tři. „Loserů“ je i tady tím pádem hodně. První trojku těch procentních reprezentují Hyundai i10 (-94,4 %), Ford Ka (-86,3 %) a Kia Picanto (-67,1 %). Kusovým dominuje posledně jmenované Picanto (-167) před modrým oválkem (-151) a Aygem, Panda je v této nelichotivé statistice čtvrtá.

Dubnové přírůstky mezi turbodiesely představuje jediný Mini Cooper, překonala jej tak překvapivě pětice Pand. Jedna další pak spalovala LPG. Upů na zemní plyn (CNG) si Češi koupili osm, citigo, do kterých tankují stejné palivo, pak jedno méně. Elektromobil tentokrát nezvolil ani jediný firemní zákazník.

Třída mini, registrace na českém trhu v dubnu 2013
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období4/20131-4/20134/20131-4/2013
1.Škoda CITIGO27299847,6%49,6%
2.Citroën C18118814,2%9,3%
3.Volkswagen UP481568,4%7,8%
4.Fiat PANDA311145,4%5,7%
5.Toyota AYGO24884,2%4,4%
6.Peugeot 10723544,0%2,7%
7.Kia PICANTO19823,3%4,1%
8.Suzuki SPLASH15492,6%2,4%
9.Fiat 50013422,3%2,1%
10.Chevrolet SPARK11551,9%2,7%
10.Renault TWINGO11321,9%1,6%
12.Seat MII7191,2%0,9%
12.Smart FORTWO7221,2%1,1%
14.MINI6621,1%3,1%
15.Ford KA1240,2%1,2%
15.Hyundai i10120,2%0,1%
15.Suzuki ALTO190,2%0,4%
Ostatní modely-0160,0%0,8%
CELKEM-5712012100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (59)
Avatar - Ja Prvni 123
12. 5. 2013 12:24
Re: nechápu
to mas tezky. Ja treba casto pisu pres dotykovej telefen = diakritiku tady vubec nemam... a proto ma tolik preklepu. Pak taky vypadam jako polointeligent. :-(
Avatar - Ja Prvni 123
12. 5. 2013 12:22
na druhou stranu...
kdyz skrtnes ty dva nemecky strepy = Citigo a Up, tak dostanes docela normalni poradi... ;-)
12. 5. 2013 08:41
Re: nechápu
Ked sa pri pisani na tablete nekasleme s diakritikou, tak naco nejake velke pismena. A ma pravdu ten chlapec. Cochvila bude u nas poradie v predaji 1. MB 2. BMW 3. LEXUS 4. AUDI 5.PORSCHE 6. JEEP 7. Bentley .... Mamo, co si mi to dala do tej rannej kavy ? >:D
11. 5. 2013 21:47
Re: V TÉTO TŘÍDĚ...
No urcite; lebo papierova spotreba je ta, podla ktorej by sme sa mali bezozmyslu riadit >:D
11. 5. 2013 18:45
Re: V TÉTO TŘÍDĚ...
Ale více ničíš životní prostředí ;-)