Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2009: Dominance dua Superb-Passat ve střední třídě pokračuje

Aleš Dragoun
Diskuze (105)
První pětka ve střední třídě zůstává stabilní, za ní se ovšem pořadí v květnu míchalo. Šestá příčka patří Renaultu Laguna, Mercedes třídy C a trojková řada BMW tentokrát opustily první desítku.

Celkový trh v této kategorii vykazuje nárůst o 16 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 927 vozů, letos 1.075.

Na prvních třech místech se stále nic nemění – zvítězil Superb, tentokrát s 279 kusy před Passatem s 213 a Mondeem se 112 vozy. Čtvrté místo patří tentokrát Audi A4 s 57 novými registracemi a pátá je Mazda 6 s 50 kusy, oba modely si tedy oproti dubnovému žebříčku prohodily pořadí. Šestou příčku obsadila již zmíněná Laguna (43), sedmý je Opel Insignia spolu s Toyotou Avensis, oba mají po čtyřech desítkách nových vozů. Devátý je Peugeot 407 (39) a na desáté příčce najdeme Citroën C5 s 33 vozy. Opět uveřejňujeme celý žebříček, ve kterém bodovalo 29 modelů a najdeme v něm další novinku – Infiniti řady G. Ač ji SDA řadí do vyšší střední třídy, patří spíše sem. Samozřejmě se nebude jednat vzhledem k exkluzivitě značky o prodejní trhák, zatím má na kontě jen 2 vozy. Dubnový nováček Seat Exeo zopakoval 18. místo se sedmi registracemi.

První Superb si ve srovnání s květnem 2008, který byl labutí písní první generace, polepšil o 87,2 %, loni bylo zaregistrováno 149 aut. Druhý Passat zaznamenal ztrátu 26 vozů, letos tedy vykazuje - 10,9 %. Mondeo má meziroční nárůst, a to o 21,7 % (z 92 aut v květnu 2008). Ingolstadtská A4 si také polepšila, a to o 5,6 % (z 54 kusů o tři). Mazda 6 je na tom hůře o 16,7 %, před rokem bylo zaregistrováno 60 kusů, japonský vůz si tedy pohoršil o deset registrací. Renault Laguna má o 8 kusů méně (- 8,5 %,), Toyota Avensis si naopak polepšila o 1 vůz. Dalším automobilem, který získal, je Peugeot 407 (+ 21,9 %, loni 32, letos o sedm více). Citroën C5 si polepšil z 11 vozů na 33, tedy o rovných 200 %.

Titul Skokan měsíce ale tentokrát patří Hondě Accord, která před rokem prodělávala stejně jako C5 generační výměnu. V květnu 2008 se prodaly jen dva (!) vozy. Trojciferný nárůst vykazuje také Lexus IS – z dvou na šest vozů (tedy 200 %, což je totožný výsledek s cé-pětkou). Alfa Romeo 159 pak má + 150 % a Kia Magentis + 100 %. Jasným propadákem je tentokrát Toyota Prius, která již netrpělivě vyhlíží nástupce (z 10 na jednu registraci, tedy - 90 %).

Střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20091-5/20095/20091-5/2009
1.Škoda SUPERB279133826,0%26,6%
2.Volkswagen PASSAT21393419,8%18,5%
3.Ford MONDEO11252010,4%10,3%
4.Audi A4572925,3%5,8%
5.Mazda 6502834,7%5,6%
6.Renault LAGUNA431724,0%3,4%
7.Opel INSIGNIA401673,7%3,3%
7.Toyota AVENSIS401593,7%3,2%
9.Peugeot 407391693,6%3,4%
10.Citroën C5331303,1%2,6%
11.BMW 3301852,8%3,7%
11.Mercedes-Benz C301612,8%3,2%
13.Honda ACCORD271192,5%2,4%
14.Subaru LEGACY15971,4%1,9%
15.Hyundai SONATA12491,1%1,0%
16.Alfa Romeo 15910300,9%0,6%
17.Jaguar X-TYPE9380,8%0,8%
18.Seat EXEO7150,7%0,3%
19.Lexus IS6350,6%0,7%
20.Mercedes-Benz CLC5130,5%0,3%
21.Kia MAGENTIS4210,4%0,4%
22.Opel VECTRA3270,3%0,5%
22.Volvo S603160,3%0,3%
24.Dodge AVENGER2100,2%0,2%
24.Infiniti G220,2%0,0%
26.Chrysler SEBRING150,1%0,1%
26.Lancia DELTA1130,1%0,3%
26.Saab 9-31120,1%0,2%
26.Toyota PRIUS1140,1%0,3%
-Ostatní modely0130,0%0,3%
-CELKEM10755039100,0%100,0%

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti prvním pěti měsícům loňského roku zvýšil o 15,8 %, ze 4.353 na 5.039 kusů.

V pořadí za prvních pět měsíců vede Superb s 1.338 kusy (podíl 26,6 %) před Passatem (934, 18,5 %), třetí je Mondeo (520, 10,3 %), čtvrté je Audi A4 (292, 5,8 %), a pátá Mazda 6 (283, 5,6 %). V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 704 vozů (111 %), Passat naopak ztrácí 13,7 % (o 148 kusů méně než loni). Ford se svou evropskou vlajkovou lodí získal 41 vozů (+ 8,6 %). A4 si pohoršila o 8,2 % (z loňských 318). Pátá Mazda 6 má na kontě o 105 vozů více než před rokem, což u ní znamená + 59 %. Její letošní navýšení tak prudce kleslo, protože i ona prošla loni v květnu výměnou generací a nová se, jak známo, prodává velmi dobře již od počátku.

Vznětové Superby si v květnu odvezlo celkem 201 nových majitelů, což je opět nejvíce, ovšem podíl 72 % z celkových registrací je tradičně nižší než u nejbližších konkurentů. Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 181 zákazníků (85 %), naftové Mondeo má na kontě 89 vozů (79,5 %) a Audi A4 vykazuje 48 kusů a 84,2 %. Tradičně slabší jsou diesely u Mazdy 6, jejichž podíl se zpravidla pohybuje stabilně kolem jedné třetiny. Květnových 23 registrací aut se vznětovými motory však tentokrát znamená pro tento model vysokých 46 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (105)
16. 6. 2009 21:57
Re: supermainstream, mainstream a ti druzí.....
Ja se neohlizim na evropso¨kou nebo jakou kategorizaci, pokud nebudu nucen, evropske auto si nekoupim, nastesti jsou i jine moznosti. Ale pokud vim, tady se diskutuje o autech, psychologickou sondu jsem nepotreboval, spis bych rad videl odpoved na mou otazku a ne neustale uhybani, jenze tos nikdy nedokazal, takze co jsem cekal, ja blahovy...no nic, dal si tlachej, kazdy ti na to kasle
Avatar - white label
16. 6. 2009 16:11
Re: SUPRBÁLNÍ PASSATY
Můžeš..., ovšem samozřejmě ne (jen) k vůli mě... ;-)
Úplně konkrétní návrhy ti dávat nechci, to by zase nebyl "tvůj" nick...ale to co navrhuješ není špatné... navíc se to dá vyložit i jako např.: nemám rád "Voly"... což (ve finále) zní obecně, vlastně spíš pozitivně ... ;-) >:-[]
Avatar - Andromeda
16. 6. 2009 09:43
Re: Body pro supermainstream
Pokud uvedeš zmíněné podmínky hned úvodem,tak ano -> svým způsobem se jedná o "unmasked" ;-) ...Nicméně předpoklady tebou uvedené praktické použití toho tvrzení, diplomaticky řečeno, velmi,ale velmi komplikují ;-) ...
V reálu jde o kombinaci chtěného a možného,alias uspokojení životně zbytných a nezbytných potřeb,limitované reálnými možnostmi(např.příjem,...)
A v žádném případě nechci vypadat jako ten,kdo nesní či toho není schopen->naopak ;-) ...
Jen jsem se ještě k tomu Jagu XK(R) sakra nedopracoval... ;-\
16. 6. 2009 08:35
Re: Body pro supermainstream
funguje to v podstatě pouze za těchto předpokladů(a to nejsou uvedeny všechny):
nakupující jsou ze stejného kulturního prostředí, mají dosažené řádově stejné vzdělání, mají k dispozici tak vysoký objem finančních prostředků, aby mohli volně vybírat vůz, dle svých představ, hodnotový žebříček je u případných nakupujících v zásadě shodný - vyznávají stejné principy a mají "v zásadě" totožný pohled na svět....
pak jsou zpravidla jejich volby vozů, projekcí jejich chápání hodnot, postojů, světa, vlastních přání atd.

Nelze aplikovat v situaci, kdy je člověk v zásadě omezen volnými finančními prostředky na nákup vozu( koupil bych si aston martin, ale mám pouze na velorex.....), kulturní tradice jsou diametrálně rozdílné, kultury, z nichž člověk vychází mají rozdílná východiska atp....
Nejdříve jsem GTího velmi ostře odsoudil, ale k částečné změně názoru mne přiměla jedna grill párty u známých v jednom satelitním městečku, kde se na place před domem objevilo asi 12 aut - začali jsme diskutovat o jejich výběru a motivech atp.... a postupně jsme se dopracovali, k určitému resumé, které - a to je na těch postulátech ;-) , dává, v tomto případě, za pravdu GTímu. Jeho tvrzení, však nelze generalizovat, bez přihlédnutí, právě k těm podmínkám. Ode mne by však bylo zbabělé nepřiznat mu jistou pravdivost.....sice pohodlné, ale zbabělé...
16. 6. 2009 08:00
Re: supermainstream, mainstream a ti druzí.....
Přesně :yes: