Český trh v květnu 2010: Pořadí značek
V květnu 2010 se prodalo celkem 16.997 nových osobních a lehkých užitkových automobilů. Trh se meziročně zvětšil o 1.759 registrací (tj. o 11,54 %). Loni v dubnu skončil režim přihlašování vozů N1 bez DPH. V květnu 2009 už bylo možné přihlásit osobní vozidlo a uplatnit u něj odpočet DPH bez mříže.
Český trh v květnu rostl o 11,5 %, lídr trhu - Škoda Auto - však rostl o 19,2 %. Škoda prodala 5.322 automobilů, nejvíce bylo Octavií (2690 ks), Fabií jen 1.536 ks, Superb si připsal 435 registrací.
Na druhém místě mezi značkami je opět Volkswagen, tentokrát se 1.455 registracemi a mohutným 22% meziročním nárůstem. Nejčastěji se podle SDA na české registrační značky dostal v květnu model Polo (318 ks), Golf (292 ks), Passat (255 ks) a Tiguan (147 ks).
Třetí Ford má za květen jen 1.311 registrací, které znamenají meziroční propad o 23 %. Renault na čtvrtém místě pořadí značek je poslední značkou, která překonala hranici tisíce registrací.
Páté a šesté místo ukazuje, jak blízko se dostaly nabídky Kie a Peugeotu na českém trhu. Zatímco agresivní cenová politika je součástí filozofie korejské značky už roky, Peugeot se mezi tygry bojující o tržní podíl zařadil teprve nedávno. Že je květnový výsledek Peugeotu výjimečný je vidět i z meziročního zisku registrací přes 50 %.
Hyundai a Citroen následují své příbuzné značky s přibližně stokusovým, resp. dvousetkusovým odstupem.
Fiat na devátém a Mercedes-Benz na desátém místě už mají na osmou příčku větší odstup.
Téměř všichni v TOP20 rostli. Výjimkou je Chevrolet, který trpí menším zájmem o nový Spark, ve srovnání s loni dosluhující starší generací. Na 90% nárůstu registrací Dacie se zatím neprojevily objednané Dustery. V květnu jich bylo zaregistrováno do provozu jen 9.
U Volva se čeká na nové ceníky modelového roku 2011, resp. na novou generaci S60. Meziročně tak značka ztratila 40 % loňských květnových registrací.
Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc květen 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna | Změna | Tržní podíl |
- | Období | 5/2010 | 5/2009 | [ks] | [%] | 5/2010 |
1. | Škoda | 5322 | 4464 | 858 | 19,2% | 31,3% |
2. | Volkswagen | 1455 | 1191 | 264 | 22,2% | 8,6% |
3. | Ford | 1311 | 1704 | -393 | -23,1% | 7,7% |
4. | Renault | 1072 | 1157 | -85 | -7,3% | 6,3% |
5. | Kia | 924 | 815 | 109 | 13,4% | 5,4% |
6. | Peugeot | 920 | 604 | 316 | 52,3% | 5,4% |
7. | Hyundai | 798 | 697 | 101 | 14,5% | 4,7% |
8. | Citroën | 710 | 613 | 97 | 15,8% | 4,2% |
9. | Fiat | 557 | 480 | 77 | 16,0% | 3,3% |
10. | Mercedes-Benz | 465 | 393 | 72 | 18,3% | 2,7% |
11. | Toyota | 420 | 211 | 209 | 99,1% | 2,5% |
12. | Opel | 316 | 280 | 36 | 12,9% | 1,9% |
13. | Seat | 291 | 231 | 60 | 26,0% | 1,7% |
14. | Audi | 278 | 270 | 8 | 3,0% | 1,6% |
15. | Dacia | 259 | 136 | 123 | 90,4% | 1,5% |
16. | Chevrolet | 247 | 406 | -159 | -39,2% | 1,5% |
17. | BMW | 236 | 188 | 48 | 25,5% | 1,4% |
18. | Suzuki | 218 | 222 | -4 | -1,8% | 1,3% |
19. | Honda | 208 | 238 | -30 | -12,6% | 1,2% |
20. | Mazda | 200 | 141 | 59 | 41,8% | 1,2% |
21. | Nissan | 160 | 129 | 31 | 24,0% | 0,9% |
22. | Mitsubishi | 112 | 121 | -9 | -7,4% | 0,7% |
23. | Volvo | 110 | 185 | -75 | -40,5% | 0,6% |
24. | Subaru | 98 | 87 | 11 | 12,6% | 0,6% |
25. | Iveco | 41 | 26 | 15 | 57,7% | 0,2% |
26. | Land Rover | 28 | 12 | 16 | 133,3% | 0,2% |
27. | Porsche | 25 | 22 | 3 | 13,6% | 0,1% |
28. | Lexus | 24 | 18 | 6 | 33,3% | 0,1% |
29. | Jeep | 21 | 9 | 12 | 133,3% | 0,1% |
30. | Alfa Romeo | 20 | 23 | -3 | -13,0% | 0,1% |
31. | Lada | 14 | 14 | 0 | 0,0% | 0,1% |
32. | Chrysler | 10 | 8 | 2 | 25,0% | 0,1% |
33. | Mini | 8 | 9 | -1 | -11,1% | 0,0% |
33. | smart | 8 | 5 | 3 | 60,0% | 0,0% |
35. | Renault Trucks | 7 | 8 | -1 | -12,5% | 0,0% |
36. | Dodge | 6 | 9 | -3 | -33,3% | 0,0% |
36. | Jaguar | 6 | 16 | -10 | -62,5% | 0,0% |
36. | Lancia | 6 | 4 | 2 | 50,0% | 0,0% |
36. | Ferrari | 6 | 4 | 2 | 50,0% | 0,0% |
40. | Infiniti | 5 | 3 | 2 | 66,7% | 0,0% |
40. | Maserati | 5 | 6 | -1 | -16,7% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 70 | 79 | -9 | -11,4% | 0,4% |
- | Celkem | 16997 | 15238 | 1759 | 11,5% | 100,0% |
Vývoj trhu od začátku roku 2010
Za prvních pět měsíců roku 2010 se u nás prodalo 74.986 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je jen o 307 ks (0,4 %) více než v minulém roce.
Největší značka českého trhu - Škoda - si letos připsala 24.045 registrací (+22,6 %) a drží tržní podíl 32,1 %. Loni to bylo jen 26,3 %.
Druhý Ford se letos musel spokojit s 6.424 registracemi (loni 7.093 ks), což znamená ztrátu tržního podílu z loňských 9,5 % na letošních 8,6 %.
Třetí Volkswagen stíhá Ford, seč může. Letos má už 6.302 registrací a tržní podíl 8,4 % (loni 8,1 %).
Renault meziročně ztratil procento tržního podíl, letos drží 6,5 %, loni to bylo touto dobou 7,5 %.
Vzácně vyrovnaná je bilance příbuzných značek Kia a Hyundai, obě drží 4,6 % českého trhu, obě si ale meziročně pohoršily, Hyundai loni mělo 5,2 % trhu, Kia 4,9 %.
Značky Peugeot i Citroen letos taky mírně ztratily na tržním postavení. Peugeot drží místo 4,8 % už jen 4,5 % trhu, Citroen místo 4,3 % jen 4,1 %.
Zatímco loni bylo za pět měsíců roku přihlášeno do provozu 13 nových Ferrari, letos je to už 24 vozů. Nových je taky 7 Aston Martinů, 9 Bentleyů a 7 Rolls-Royců.
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna | Změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-5/2010 | 1-5/2009 | [ks] | [%] | 1-5/2010 |
1. | Škoda | 24045 | 19606 | 4439 | 22,6% | 32,1% |
2. | Ford | 6424 | 7093 | -669 | -9,4% | 8,6% |
3. | Volkswagen | 6302 | 6052 | 250 | 4,1% | 8,4% |
4. | Renault | 4907 | 5576 | -669 | -12,0% | 6,5% |
5. | Hyundai | 3468 | 3863 | -395 | -10,2% | 4,6% |
6. | Kia | 3422 | 3673 | -251 | -6,8% | 4,6% |
7. | Peugeot | 3365 | 3561 | -196 | -5,5% | 4,5% |
8. | Citroën | 3085 | 3213 | -128 | -4,0% | 4,1% |
9. | Fiat | 2398 | 2229 | 169 | 7,6% | 3,2% |
10. | Toyota | 1922 | 1913 | 9 | 0,5% | 2,6% |
11. | Mercedes-Benz | 1454 | 1502 | -48 | -3,2% | 1,9% |
12. | Opel | 1384 | 1668 | -284 | -17,0% | 1,8% |
13. | Dacia | 1351 | 807 | 544 | 67,4% | 1,8% |
14. | Audi | 1316 | 1421 | -105 | -7,4% | 1,8% |
15. | BMW | 1280 | 1124 | 156 | 13,9% | 1,7% |
16. | Chevrolet | 1185 | 1855 | -670 | -36,1% | 1,6% |
17. | Seat | 1120 | 1099 | 21 | 1,9% | 1,5% |
18. | Suzuki | 1015 | 1696 | -681 | -40,2% | 1,4% |
19. | Nissan | 949 | 1027 | -78 | -7,6% | 1,3% |
20. | Mazda | 906 | 1082 | -176 | -16,3% | 1,2% |
21. | Honda | 875 | 1370 | -495 | -36,1% | 1,2% |
22. | Volvo | 631 | 792 | -161 | -20,3% | 0,8% |
23. | Subaru | 480 | 527 | -47 | -8,9% | 0,6% |
24. | Mitsubishi | 472 | 665 | -193 | -29,0% | 0,6% |
25. | Iveco | 159 | 194 | -35 | -18,0% | 0,2% |
26. | Lexus | 108 | 104 | 4 | 3,8% | 0,1% |
27. | Porsche | 106 | 79 | 27 | 34,2% | 0,1% |
28. | Land Rover | 104 | 77 | 27 | 35,1% | 0,1% |
29. | Jeep | 83 | 61 | 22 | 36,1% | 0,1% |
30. | Alfa Romeo | 81 | 77 | 4 | 5,2% | 0,1% |
31. | Lada | 63 | 65 | -2 | -3,1% | 0,1% |
32. | Mini | 45 | 40 | 5 | 12,5% | 0,1% |
33. | Chrysler | 43 | 50 | -7 | -14,0% | 0,1% |
34. | Dodge | 29 | 39 | -10 | -25,6% | - |
35. | Renault Trucks | 27 | 37 | -10 | -27,0% | - |
36. | Infiniti | 25 | 5 | 20 | 400,0% | - |
37. | smart | 25 | 19 | 6 | 31,6% | - |
38. | Ferrari | 24 | 13 | 11 | 84,6% | - |
39. | Lancia | 23 | 28 | -5 | -17,9% | - |
40. | Jaguar | 19 | 65 | -46 | -70,8% | - |
41. | Saab | 18 | 21 | -3 | -14,3% | - |
42. | Maserati | 16 | 14 | 2 | 14,3% | - |
- | Celkem - Jiné značky | 232 | 277 | -45 | -16,2% | 0,3% |
- | Celkem | 74986 | 74679 | 307 | 0,4% | 100,0% |