Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2011: Nejprodávanější automobily střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (47)
Insignii máme zpátky za velkou trojkou. Nejlepší pětku střední třídy doplňuje Laguna, Peugeot 508 je tentokrát mimo.

Celkový trh klesl, ztratil ale méně než minule, jen 2.7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 1.349 vozů, v pátém měsíci letošního roku 1.312 (-37). V meziročním srovnání byly znovu zohledněny korektury Sdružení dovozců automobilů, které se týkaly loňských počtů BMW řady 3.

Superb si připsal další vítězství za 366 získaných kusů. Sedany a kombi z Wolfsburgu (respektive z Emdenu) nezaostaly tolik, zvolilo si je 279 zákazníků. Mondeo se poslední dobou pohybuje těsně nad 150 vozy za měsíc (v květnu 151) a díky těmto počtům se musí spokojit s bronzovým stupínkem. Začátkem roku přitom dokázalo Passat porážet. Za nimi zeje tradiční díra. Čtvrté místo patří Opelu Insignia, který se vrací, jak se zdá, mezi nejlepší (72 nových registrací). Pátá je Laguna se 62 exempláři, stále relativně nové lví pětsetosmičce na ni chyběly dva kousky. Zbytek rozšířené první desítky obsadili kompletně němečtí výrobci a Volvo, japonské vozy začínají až tu druhou.

První Superb si oproti květnu 2010 pohoršil o 15,9 %, loni bylo zaregistrováno 435 aut (meziročně -69). Ostatní členové nejlepší pětky mají až na Lagunu pozitivní výsledky. Vůz se dvěma véčky ve znaku si v pátém měsíci letopočtu 2010 vybralo 255 Čechů, polepšil si tedy o 9,4 %, respektive 24 exemplářů. Mondeo vykazuje zvýšení cifer o 15,3 % ze 131 kusů (+20). Insignii se začalo dařit a tak není divu, že vystřelila směrem vzhůru o 89,5 % (z 38 vozů). Renault Laguna je na tom o 16,2 % hůře. Loni rozšířilo vozový park na domácích silnicích 74 aut (letos -12).

Největším šplhounem aktuálního žebříčku není obvyklé Volvo série 60, které před rokem v pořadí úplně chybělo. Nárůstem boduje Honda Accord, která se probrala z letargie. Rozhodlo se pro ni o 7 lidí více, místo šesti jich bylo 13, což znamená +116,7 %. Relevantnějšího postupu dosáhl kromě Insignie také Mercedes-Benz třídy C. Má s Opelem shodných +89,5 % díky postupu z 19 na 36 kusů.

Propadák tentokrát nemusíme hledat mezi těmi zástupci střední třídy, kteří jsou skryti v kolonce Ostatní, pokud pomineme výprodejový Peugeot 407. Nejhorším je v pořadí devatenáctý Seat Exeo, který spadl z 19 aut na pouhá tři (-84,2 %). Svůj obvyklý standard si udržuje Toyota Prius, tu v Top 20 nenajdeme. Má -80 %, hlásí -4 exempláře. V tabulce jsou další modely, které ztratily dvě třetiny (končící Kia Magentis), či polovinu (Lexus IS, kupé-kabrio Volvo C70). Zajímavější jsou ale poklesy nad 30 % u Subaru Legacy, Audi A4 a trojkového BMW.

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti prvním pěti měsícům roku 2010 zvýšil o 1,1 %, z 5.587 na 5.647 kusů. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 60 vozů více. Do tohoto výsledku byly znovu zahrnuty změny v případě trojkového BMW, kterému loňské počty po provedených korekturách narostly v neprospěch větší pětky. Vzhledem k tomu, že plusová hodnota se stále ztenčuje, je možné, že se v červnu ocitne ve ztrátě.

Střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období5/20111-5/20115/20111-5/2011
1.Škoda SUPERB366210327,9%37,2%
2.Volkswagen PASSAT27988121,3%15,6%
3.Ford MONDEO15163611,5%11,3%
4.Opel INSIGNIA722275,5%4,0%
5.Renault LAGUNA622284,7%4,0%
6.Peugeot 508601844,6%3,3%
7.Audi A4392083,0%3,7%
8.Mercedes-Benz C361132,7%2,0%
9.BMW 3351602,7%2,8%
10.Audi A5331282,5%2,3%
10.Volvo S/V60331192,5%2,1%
12.Subaru LEGACY311552,4%2,7%
13.Toyota AVENSIS281062,1%1,9%
14.Citroën C5271172,1%2,1%
15.Mazda 6201081,5%1,9%
16.Honda ACCORD13211,0%0,4%
17.Lancia DELTA5190,4%0,3%
18.Alfa Romeo 1594190,3%0,3%
18.Suzuki KIZASHI4150,3%0,3%
19.Seat EXEO3220,2%0,4%
19.Volvo C70370,2%0,1%
-Ostatní modely8710,6%1,3%
-CELKEM13125647100,0%100,0%

V celkovém pořadí od ledna vede samozřejmě Superb s 2.103 exempláři, jeho podíl ovšem dále klesl na 37,2 %. Na druhém místě setrvává od března Passat (881, 15,6 %). Na škodovku tedy pochopitelně nemá, Mondeu ale již značně utekl. Největší klasický osobní ford z evropské produkce je třetí (636, 11,3 %). Od čtvrtého místa níže se nám žebříček trochu promíchal. Tuto příčku okupuje Renault Laguna (228, 4 %), posunul se tedy o místo nahoru. Ale pátá Insignia je jen těsně za ním (227, totožný podíl. Audi A4 opustilo Top 5 a je šesté (208, 3,7 %). Zbylí soupeři v čele s Peugeotem 508 dvoustovky zatím nedosáhli.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb polepšil o 286 vozů (+15,7 %). Propad Passatu se zmírnil již na -15,3 %, ztratil 159 kusů. Prodeje Fordu Mondeo mírně stouply (o 45 aut, respektive 7,6 %). Pryč jsou radikální čísla s kladným znaménkem v případě Renaultu Laguna. Francouzský elegán zůstává ovšem nadále v zisku, vyšvihl se nahoru o 44 kusů ze 184 (+23,9 %). Opel Insignia si rovněž polepšil (+8,1 %, loni 210, letos +17).

Nejvyšší postup ze všech vykazuje Volvo S/V60, astronomický skok o 5.850 % je způsoben generační výměnou. Svědčí to ale také o tom, že nová řada se chytla velmi dobře. Slušně si vede rovněž nedávno modernizovaný Mercedes C, jehož navýšení se pohybuje v rozumnějších mezích a dosáhlo +32,9 % (o 28 aut více z 85).

Velké limuzíny a kombíky ze Škodovky dominovaly rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 313 (85,5 % z celkových registrací). Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 264 zákazníků, respektive 94,6 %, což je nejvyšší procento z první pětky. Naftové Mondeo má na kontě 95 kusů TDCi, to znamená mnohem menších 62,9 %, ale minule nebyly ani nad polovinou. U Opelu Insignia rovněž převažují agregáty spalující naftu, jsou zastoupeny 54 exempláři (přesné tři čtvrtiny, tedy 75 %). Renault Laguna má podíl turbodieselů mnohem vyšších 91,9 %, připsal si 57 vozů s tímto druhem pohonné jednotky.

Pětice nových Passatů spaluje stlačený zemní plyn (CNG). Lagun, které jezdí na E85, bylo také pět, takže se oba druhy alternativních paliv rozešly smírně. Hybridní Prius se prodal jediný, SDA jej ovšem striktně uvádí v kolonce Benzin.

Aleš Dragoun
Diskuze (47)
21. 6. 2011 15:07
Re: ??
Prosím, který hatchback nižší střední tířdy má na délku přes 4,5 m a rozvor 2,7 m?
20. 6. 2011 10:28
Re: ??
Včera jsem se byl projet s Peugeoty na testujavyhraj. Zkoušel jsem 5008, 508SW (obyč. ne GT) a 308SW. Nejlépe se mi jelo s 508 SW i po docela úzkých a zatáčkovitých silničkách. Je to super auto, škoda jen, že pro rodinu se třemi dětmi je nepoužitelné.
Avatar - Hammunasakra
20. 6. 2011 10:14
Re: stredni trida?
Když já to už jinak asi NEumím (zvýrazňuji při psaní již "odvěků" VŽDY a VŠUDE a "lepší" to se mnou už asi NEbude ;-)

[odkaz]

PS: Ano - URČITĚ je "mezi" - nicméně já bych jí přes určité "nadstandardy" ve třídě zařadila stále "jen" do nižší střední (i když... ;-)
Pěkný den :-)
Avatar - Hammunasakra
20. 6. 2011 10:11
Re: stredni trida?
Nu JÁ doufám že už moc NEporostou, že jsme tak trochu "na stropě" naznačuje svými novými modely třeba Mazda a doufám že i ostatní "se uklidní" ;-)
Avatar - N6600
20. 6. 2011 09:58
Re: Střední-střed
Cisla som ani nerozporoval ;)