Český trh v květnu 2011: Nejprodávanější malé vozy
Trh ve srovnání s květnem loňského roku klesl o 319 jednotek (-7,5 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 4.249 nových aut, letos jich bylo 3.930.
Škoda Fabia zaznamenala 1.383 nových přírůstků, vítězství tak pochopitelně opět putuje do Mladé Boleslavi. Druhé místo patří již v titulku zmíněnému Fusionu. Hranatý veterán od Fordu skončil na 390 kusech, vrátil se tak alespoň na chvíli na pozici lídra mezi importy. Není divu, verze Comfort s motorem 1,4/59 kW začíná na částce 224.990,- Kč. Nabídne sice jen dva airbagy a dnes již běžné ABS, ale také například klimatizaci, rádio s CD, dálkové centrální zamykání, elektrická přední okna a vnější zpětná zrcátka a mlhovky.
Hranatou krabici od modrého oválu v žebříčku následují jihokorejský Hyundai i20 (274) a Peugeot 207 (258), který byl mezi prvními pěti naposledy v září 2010. Aktuální Top 5 uzavírá Volkswagen Polo, jenž si připsal celkem 236 registrací. Od šestého místa níže (Seat Ibiza) mají modely už pod 200 nových přírůstků, Thalii najdeme až na devátém.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v květnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2011 | 1-5/2011 | 5/2011 | 1-5/2011 |
1. | Škoda FABIA | 1383 | 6379 | 35,2% | 34,6% |
2. | Ford FUSION | 390 | 1468 | 9,9% | 8,0% |
3. | Hyundai i20 | 274 | 1351 | 7,0% | 7,3% |
4. | Peugeot 207 | 258 | 881 | 6,6% | 4,8% |
5. | Volkswagen POLO | 236 | 969 | 6,0% | 5,3% |
6. | Seat IBIZA | 183 | 781 | 4,7% | 4,2% |
7. | Ford FIESTA | 156 | 763 | 4,0% | 4,1% |
8. | Renault CLIO | 155 | 567 | 3,9% | 3,1% |
9. | Renault THALIA | 141 | 1830 | 3,6% | 9,9% |
10. | Chevrolet AVEO | 123 | 373 | 3,1% | 2,0% |
11. | Opel CORSA | 112 | 365 | 2,8% | 2,0% |
12. | Citroën C3 | 109 | 458 | 2,8% | 2,5% |
13. | Toyota YARIS | 93 | 546 | 2,4% | 3,0% |
14. | Dacia SANDERO | 81 | 352 | 2,1% | 1,9% |
15. | Kia RIO | 57 | 253 | 1,5% | 1,4% |
16. | Fiat PUNTO | 42 | 226 | 1,1% | 1,2% |
16. | Suzuki SWIFT | 42 | 161 | 1,1% | 0,9% |
18. | Honda JAZZ | 22 | 71 | 0,6% | 0,4% |
18. | Peugeot 206 | 22 | 120 | 0,6% | 0,7% |
20. | Audi A1 | 13 | 215 | 0,3% | 1,2% |
20. | Mazda 2 | 13 | 58 | 0,3% | 0,3% |
22. | Nissan MICRA | 8 | 137 | 0,2% | 0,7% |
23. | Alfa Romeo MITO | 6 | 12 | 0,2% | 0,1% |
24. | Citroën DS3 | 4 | 11 | 0,1% | 0,1% |
25. | Honda CITY | 3 | 21 | 0,1% | 0,1% |
25. | Mitsubishi COLT | 3 | 40 | 0,1% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 1 | 21 | 0,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 3930 | 18429 | 100,0% | 100,0% |
Meziroční porovnání s květnem 2010 pro některé nevyznívá až zas tolik pozitivně. Například vedoucí Fabia si pohoršila, byť nijak dramaticky (-10,7 %, respektive -166 nejmenších škodovek). Na dalších místech najdeme navýšení. Druhý Fusion zaznamenal +18,2 %, před rokem našlo své zájemce 330 aut, letos o 60 více. Výprodeje dělají své a po několika slabých měsících Ford dokázal, že ještě není za zenitem. Registrace Hyundaie i20 jsou ovšem mnohem vyšší, ty vylétly o 71,3 % (ze 160, tedy +114 kusů). Peugeot 207 si připsal rovněž kladnou hodnotu. Získal 49 vozů (+23,4 %, z 209 loňských). Optimismus kazí výsledek Pola: -25,8 %, respektive -82 exemplářů. To už je slušný sešup.
Trojciferné nárůsty bychom v tabulkách hledali marně. Titul Skokan roku putuje do Jižní Koreje, respektive indického Chennai, kde vzniká Hyundai i20. Jeho zlepšení jsme již zmínili, překročilo hranici 70 procent, a tak se pojďme podívat dále. Honda Jazz dosáhla +69,2 %, ale u ní to znamená pouze o 9 kusů více ze 13. To Citroën C3 se sice může pochlubit jen +58 %, ale v jeho případě tento údaj představuje nárůst o čtyři desítky registrací ze 69. Dacia Sandero zaznamenala stejný výsledek jako loni (57 aut).
Největší pád mezi malými vozy zaznamenal sedan Honda City (SDA jej řadí o třídu výše, podvozek má ale shodný s Jazzem). Ten spadl o 80 % (z 15 na 3), jenže v Evropě končí a doprodávají se poslední skladové zásoby. Loserem měsíce můžeme tedy s klidem vyhlásit Mazdu 2. Jedno z nejhezčích a nejzábavnějších aut této kategorie se v české kotlině i moravských úvalech bohužel nechytá, což je obrovská škoda. Dvojka ztratila 75,5 %, místo 53 se prodalo jen 13 exemplářů. Třetí v této statistice je Fiat Punto, který má na kontě ztrátu 71,4 %, respektive -105 kusů (ze 147 na 42).
Trh za prvních pět měsíců letošního roku vykazuje pokles 2,2 %, přitom v dubnu měl -0,7 %, takže se jeho objem znovu snížil. Své zákazníky našlo 18.429 vozů této třídy místo 18.844 (meziročně -415 kusů).
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia se 6.379 exempláři (její podíl je 34,6 %). Druhá je stále Thalia (1.830), okupuje ale již jen 9,9 % segmentu malých aut, dvouciferné číslo je tedy minulostí. Třetí příčku si upevnil Ford Fusion (1.468, 8 %), Hyundai i20 zaostává již o 117 kusů (1.351, 7,3 %). Poslední místo v první pětce patří Volkswagenu Polo (969, 5,3 %). Peugeot 207 sice náskok stáhl, ale stále mu na nejbližšího soupeře chybí 88 registrací.
Fabia se v tomto meziročním srovnání propadla do mírné ztráty. Minule měla ještě +2,3 %, teď už je na záporné hodnotě (-0,8 %). Loni se jich prodalo o 54 více. Turecký Francouz si polepšil i přes slabý květen o 113 % (před rokem 859, letos +971). Ford Fusion je podobně jako Fabia v minusu, oproti loňsku má o 146 vozů méně (-9 %). Indický Jihokorejec Hyundai i20 sice vykazuje menší číslo než Thalia, ale pochopitelně též vysoké: +692 aut, tedy +105 %. Páté Polo je na tom o 227 kusů hůře (-19 %). Procentní nárůst Thalie není ze všech nejvyšší, v této statistice ji drtí Nissan Micra (+251,3 %, 137 přírůstků místo pouhých 39).
Úroda turbodieselů byla v květnu opět velmi slabá. V absolutních počtech patří prvenství samozřejmě domácímu zástupci. Fabia TDI dosáhla na slušných 300 registrací, podíl na celkových je tudíž vysokých 21,7 %. Na druhém místě je Peugeot 207 s 45 auty s motory HDi (17,4 %). Hranici alespoň desítky vozů s přeplňovanými vznětovými motory nikdo další nepřekročil. Třetí příčku tak obsadil Opel Corsa s 8 kusy a pouhými 7,1 %.
Malé crossovery
V malých crossoverech si tentokrát prohodila Kia Soul umístění s Nissanem Juke, skončila druhá, extravagantní Japonec je třetí. Soul dosáhl totožného výsledku s loňskem. Čtvrtý Fiat Sedici razantně ztratil, Urban Cruiser pro změnu nebodoval vůbec. Segmentu nadále vládne Suzuki SX4 (v květnu 131 kusů a 71,2 %, od ledna 818 a 77,5 %). Také si jako jediné ve srovnání s loňskem polepšilo (o takřka 90 %). Juke má letos podíl 11,5 %, Kia jen něco málo nad 8 %.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v květnu 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 5/2011 | 1-5/2011 | 5/2011 | 1-5/2011 |
1. | Suzuki SX4 | 131 | 818 | 71,2% | 77,5% |
2. | Kia SOUL | 25 | 88 | 13,6% | 8,3% |
3. | Nissan JUKE | 23 | 121 | 12,5% | 11,5% |
4. | Fiat SEDICI | 5 | 26 | 2,7% | 2,5% |
- | Ostatní modely | 0 | 3 | 0,0% | 1,9% |
- | CELKEM | 184 | 1056 | 100,0% | 100,0% |