Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v květnu 2012: Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Drtivou převahu německých výrobců ve vyšší střední třídě posílil další nový model: řada 6. Měsíční vítězství ovšem patří sérii 5, která tak uniká Audi A6.

Celý trh meziročně stoupl, a to o 7,4 %. Loni bylo nově zaregistrováno 243 vozů vyšší střední třídy, letos 261, tedy o 18 více.

Mnichovské sedany, kombi a liftbacky GT skončily na 77 přírůstcích, náleží jim tedy další triumf a kromě toho také 29,5 % podílu. Druhou příčku okupuje Audi A6 včetně Allroadu (65, 24,9 %), třetí patří Mercedesu E (28, 10,7 %). Kompletní stupně vítězů jsou tak nyní v německé režii, byť E-Klasse už dost ztratila. A to ještě čtveřici z nich SDA uvádí ve sportovní kategorii, takže se jedná o kupé či kabriolety. S nevděčnou bramborovou medailí se musela spokojit velká Volva řad 70 a 80 za 27 kusů (10,3 %). Nejoblíbenější bylo poloterénní kombi XC70 (18) před sedanem S80 (5), na V70 zbývají čtyři exempláře. Top 5 uzavírají ingolstadtský sportback A7 a velmi podobný konkurent ze Stuttgartu CLS, oba se 14 auty (5,4 %).

BMW řady 6 je sedmé, ale po započtení všech karosářských verzí. Sdružení dovozců automobilů totiž zahrnuje do tohoto segmentu jen sportovní sedan Gran Coupé, my jsme se rozhodli všechny modely včetně dvoudveřových sloučit, jako je tomu i jinde a tento fakt zohlednit i v meziročním srovnání.

Jak si vede pětice nejlepších v porovnání s květnem 2011? Lídr BMW 5 si polepšil o 8,5 %. Loni našlo své majitele 71 aut, letos bylo zájemců o šest více. Počty Audi A6 vzrostly o čtyři registrace (6,6 %), Mercedes E má o třetinu a 14 kusů méně ze 42 loňských. Švédský vyzyvatel německých konkurentů je na tom o 80 % lépe, +12 jednotek mu stačí na Skokana roku, byť jen co do absolutních počtu. Řady Audi A7 prořídly o radikálních 15 aut (-51,7 %). Jasný propadák v obou sledovaných kritériích.

To takový Mercedes-Benz CLS vykazuje mohutných +180 % (z 5 na 14). Procentním šplhounem ale není, tím vyhlašujeme při poněkud opožděném debutu šestkové BMW (+ 225 %, také o 9 více, ale z nižších čtyř).

Objem českého trhu v segmentu vyšší střední třídy se po necelé první polovině, konkrétně pěti měsících roku 2012 oproti totožnému období toho uplynulého zvýšil. Nabral správný směr o 169 vozů, konkrétně z 1.101 na 1.270. V procentním vyjádření tento údaj představuje nárůst o 15,3 %.

Přetahovaná pětkového BMW a „á-šestky“ je zřejmě definitivně minulostí. V žebříčku od ledna vede Mnichovan už s 393 kusy a podílem 30,9 %. Jeho úhlavní nepřítel ze stejné spolkové země si jich připsal aktuálně 358 a okupuje 28,2 %. Rozdíl mezi nimi tedy narostl z 23 na 35 exemplářů a to už je hodně, přitom ještě v březnu činil jeden jediný! Volvo 70/80 (145, 11,4 %) prozatímní bronz udrželo. Trojcípá hvězda třídy E je ale pořád v poměrně těsném závěsu (128 a 10,1 %). První pětka by nebyla kompletní bez Audi A7 (83, 6,5 %). Mercedes CLS překročil šest desítek, více než dvě mají ještě Renault Latitude, BMW 6 a Jaguar XF, ostatní modely se nedostaly ani do dvouciferných vod.

V meziročním srovnání se vedoucí BMW 5 nachází pořád v kladných číslech, má o 43 registrací více (+12,3 %). Druhá A6 je nadále vysoko v plusu, polepšila si o 176 vozů. Navýšení sice kleslo z minulých 142,1 na aktuálních 96,7 %, ale i tak je to dobré, z lídrů stále nejvíce na procenta a ze všech také na kusy. Volva 70 a 80 se ze ztráty dosud nedostala. Mají -7 aut a -4,6 %. Éčkový Mercedes se propadá hlouběji, už o 28,1 % (ztráta rovné padesátky nových exemplářů). Audi A7 hlásí úbytek 32 %. Aktuálně zlákalo o 39 Čechů méně.

Jinak je hodný zaznamenání ještě výsledek třídy CLS, která získala přes 72 %, nesmíme zapomenout ani na BMW 6 (+69,2 %). Lexus GS s nárůstem o 700 % (z jediného na osm) je spíše raritou, kterou způsobilo to, že v květnu 2012 rozšířilo statistiky hned sedm vozů najednou.

O nejvíce aut si polepšila samozřejmě již zmíněná A6 před pětkou a CLS (+26). Opačným statistikám vévodí její sportovnější kolega s číslem v označení o jedno vyšším (-32 %), ale také stuttgartská E-Klasse (vzpomínaných -50 kusů). Oba kohouti si tedy nelichotivé triumfy rozdělili. Zde se nemá smysl zmiňovat o modelech „pod čarou“, ani o okrajových záležitostech (Saab 9-5, Infiniti M).

Bavorské pětky s malým d na zádi si v květnu postavilo do garáže 67 nových majitelů, což představuje 87 %. Audi A6 s agregáty TDI si zákazníci odvezli celkem 56 (86,2 % z celkového počtu). Allroadů měla tyto pohonné jednotky pod kapotou celá dvanáctka. Mercedes-Benz E si připsal 26 turbodieselů (92,9 %). Velká osobní Volva mají na kontě 24 kusů s naftovými pohonnými jednotkami (16 XC70, 5 sedanů S80 a 3 kombi V70), jejich celkový podíl činí 88,9 %. CLS dosáhl pro změnu „plného počtu“, CDI, tedy stoprocentního výsledku (14).

Prodal se také jediný Renault Latitude, který spaluje bioethanol E85 a ještě čtyři Lexusy GS v hybridní verzi.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v květnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období5/20121-5/20125/20121-5/2012
1.BMW 57739329,5%30,9%
2.Audi A66535824,9%28,2%
3.Mercedes-Benz E2812810,7%10,1%
4.Volvo S80/V70/XC702714510,3%11,4%
5.Audi A714835,4%6,5%
5.Mercedes-Benz CLS 14625,4%4,9%
7.BMW 613225,0%1,7%
8.Renault LATITUDE8343,1%2,7%
9.Lexus GS782,7%0,6%
10.Jaguar XF5211,9%1,7%
11.Hyundai GENESIS170,4%0,6%
11.Infiniti M140,4%0,3%
11.Lancia THEMA130,4%0,2%
Ostatní modely-020,0%0,2%
CELKEM-2611270100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
23. 8. 2012 15:54
Třídy
Základní parametr pro třídy je odjakživa rozvor.
Avatar - white label
27. 6. 2012 23:41
Re: pls
Mondeo je střední třída jak vyšitá, to že je opticky poněkud přerostlý/nafouklý je věc jiná... ;-)
Avatar - PERNO
27. 6. 2012 17:22
pls
Prosím Vás Ford Mondeo je aká trieda keď tu nie je zaradený?
Avatar - Ham.
27. 6. 2012 11:53
Re: Renault Latitude???...
Latitude je něco jako Superb, prostě trochu protažená střední třída, rozvor je zcela v průměru střední třídy (2762mm) ostatní rozměry jakbysmet. Z hlediska výbavy je na tom dokonce podprůměrně, nabízí jen naftu, benzín žádný, jenom předohrab a i z hlediska výbavy sotva průměr střední třídy.
27. 6. 2012 11:39
Re: Renault Latitude???...
me treba Latitude nijak nevadi, jizda s nim me prisla velice pohodlna a komfortne nad urovni me Audi A6, ovsem co me desne vadilo, byl pristup importera (mozna primo Renaultu, nezkoumal jsem jine staty) ktery v kombinaci s bezovim interierem umoznuje pouze naftove motory, u benzinove V6 jde pouze cerny interier, ktery je pro mne naprosto odporny, branit zakaznikum ve vyberu interieru co chteji utratit za takoveto auto tu vetsi sumu (benzinak je nejdrazsi) je docela zvlastni