Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v lednu 2010: Duel ve vyšší střední - nová třída E vs. dosluhujíci řada 5

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Vyšší střední třída donedávna patřila na našem trhu ingolstadtské automobilce, jenže od podzimu 2009 vládne Mercedes-Benz E. Ani leden 2010 na tomto faktu nic nezměnil.

Trh v této kategorii oproti lednu 2009 vzrostl, i když jen mírně, o 4,4 %. Loni se prodalo 135 aut, letos 141, tedy o šest více. Oproti předchozím třídám nedoznal náš žebříček vyšší střední žádných přesunů vozů z jiných tříd, ani naopak.

Prvenství mezi jedenáctkou modelů, která se zatím objevila v žebříčku, patří Mercedesu E se 42 novými registracemi. Nadvláda trojcípé hvězdy trvá již pátý měsíc v řadě. Doprodávaná pětková řada BMW skončila druhá s rovnými třemi desítkami kusů, až třetí je Audi A6 se 24 vozy. Spodní příčky první pětky okupují dvě kombi do lehkého terénu: Volvo XC70 (14) a Audi Allroad (11 exemplářů). Kdybychom sečetli všechny A6 s Allroady, bylo by Audi ve vyšší střední třídě před BMW.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v lednu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období1/20101/20101/20101/2010
1.Mercedes-Benz E424229,8%29,8%
2.BMW 5303021,3%21,3%
3.Audi A6242417,0%17,0%
4.Volvo XC7014149,9%9,9%
5.Audi ALLROAD QUATTRO11117,8%7,8%
6.Volvo V70885,7%5,7%
7.Volvo S80442,8%2,8%
8.Honda LEGEND332,1%2,1%
8.Chrysler 300C332,1%2,1%
10.Peugeot 607110,7%0,7%
10.Saab 9-5110,7%0,7%
-CELKEM141141100,0%100,0%

Meziroční srovnání v Top 5 je zajímavé, jsou zde pouze dva pády, byť poměrně značné. Úplně odlišné statistice ovšem vévodí lídr – třída E. Ta zaznamenala oproti loňsku nárůst o 38 vozů, tedy 950 %! V jejím případě jde stále také o mezigenerační srovnání. Druhé BMW 5 získalo čtvrtinu, tedy 25 % (z 24 kusů), třetí A6 naopak více než polovinu (přesně 56,4 %) ztratila. Před rokem totiž pořadí vládla s 55 vozy, Volv XC70 bylo letos zaregistrováno o dvě více (+16,7 %). O něco méně než Audi A6 ztratil jeho terénnější kolega Allroad (-42,1 %), v jeho případě to znamená - 8 kusů.

Největším šplhounem je tedy jednoznačně třída E, trojciferně se zlepšil i Chrysler 300C, u něj se jedná ale spíše o perličku (z jednoho na 3 registrace, +200 %). Propadákem je Allroad quattro, na druhém místě ovšem není A6, nýbrž Peugeot 607 (-50 %), ale tento výsledek u něj znamená ztrátu pouhého jednoho vozu.

V lednu si noví majitelé odvezli celkem 40 éček s motory CDI (podíl 95,2 %), vznětových BMW 5 bylo 27 (rovných 90 %), A6 dosáhla jen na 19 vozů, tedy 79,2 %. Volvo XC70 jich má na kontě 14, Audi Allroad pak 10 (90,9 %). Z první pětice tak má stoprocentní podíl dieselů jen XC70. Stejný kousek se podařil i výchozímu kombi V70 a Chrysleru 300C. Rovněž jediný Peugeot 607 a také Saab 9-5 poháněly přeplňované vznětové motory.

Ještě jedna zajímavost na závěr: loni v dubnu se změnil zákon o DPH, který umožňuje odečíst daň podnikatelům u nového vozu, aniž by jej hyzdili mřížkou. Zatímco před touto změnou se automobily vyšší střední třídy prodávaly velmi často coby N1, během tří čtvrtin roku zájem o ně zcela ustal.

Aleš Dragoun
Diskuze (20)
Avatar - Emel
24. 2. 2010 16:28
Re: VYŠŠÍ VÝSTŘEDNÍ
Prostě ne každému se líbí tlustý a převislý zadek... nějaké 20" spolu s lakem v tmavé barvě to částečně zamaskují.
24. 2. 2010 15:17
Re: VYŠŠÍ VÝSTŘEDNÍ
s tim bys myslim ani nenastopil >:-[]
24. 2. 2010 15:12
Re: VYŠŠÍ VÝSTŘEDNÍ
Správnej diamantovej kovboj musí mít i svou zlatou žílu :-) . Není nad to jezdit v něčem se sportovním podvozkem s pocitem zapomenutého nenagelovaného rektoskopu v zádi.
24. 2. 2010 15:05
Re: VYŠŠÍ VÝSTŘEDNÍ
se v tom nejak vyznas... ;-)
24. 2. 2010 15:04
Re: Žiadna veľká sláva pre Ečko
A6 se prodava porad stejne, vliv novych nebo koncicich generaci tu neni zdaleka tak markantni, podobne jako u pasatu. Kdo ji chce, moc nepremysli a koupi, argumenty si vzdycky najde. Podobne je na tom momentalne koncici 5er, nova F10 ale bude dle me a reakci co na ni z okoli slycham poradna pecka ;-)