Český trh v lednu 2010: Duel ve vyšší střední - nová třída E vs. dosluhujíci řada 5
Trh v této kategorii oproti lednu 2009 vzrostl, i když jen mírně, o 4,4 %. Loni se prodalo 135 aut, letos 141, tedy o šest více. Oproti předchozím třídám nedoznal náš žebříček vyšší střední žádných přesunů vozů z jiných tříd, ani naopak.
Prvenství mezi jedenáctkou modelů, která se zatím objevila v žebříčku, patří Mercedesu E se 42 novými registracemi. Nadvláda trojcípé hvězdy trvá již pátý měsíc v řadě. Doprodávaná pětková řada BMW skončila druhá s rovnými třemi desítkami kusů, až třetí je Audi A6 se 24 vozy. Spodní příčky první pětky okupují dvě kombi do lehkého terénu: Volvo XC70 (14) a Audi Allroad (11 exemplářů). Kdybychom sečetli všechny A6 s Allroady, bylo by Audi ve vyšší střední třídě před BMW.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v lednu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 | 1/2010 |
1. | Mercedes-Benz E | 42 | 42 | 29,8% | 29,8% |
2. | BMW 5 | 30 | 30 | 21,3% | 21,3% |
3. | Audi A6 | 24 | 24 | 17,0% | 17,0% |
4. | Volvo XC70 | 14 | 14 | 9,9% | 9,9% |
5. | Audi ALLROAD QUATTRO | 11 | 11 | 7,8% | 7,8% |
6. | Volvo V70 | 8 | 8 | 5,7% | 5,7% |
7. | Volvo S80 | 4 | 4 | 2,8% | 2,8% |
8. | Honda LEGEND | 3 | 3 | 2,1% | 2,1% |
8. | Chrysler 300C | 3 | 3 | 2,1% | 2,1% |
10. | Peugeot 607 | 1 | 1 | 0,7% | 0,7% |
10. | Saab 9-5 | 1 | 1 | 0,7% | 0,7% |
- | CELKEM | 141 | 141 | 100,0% | 100,0% |
Meziroční srovnání v Top 5 je zajímavé, jsou zde pouze dva pády, byť poměrně značné. Úplně odlišné statistice ovšem vévodí lídr – třída E. Ta zaznamenala oproti loňsku nárůst o 38 vozů, tedy 950 %! V jejím případě jde stále také o mezigenerační srovnání. Druhé BMW 5 získalo čtvrtinu, tedy 25 % (z 24 kusů), třetí A6 naopak více než polovinu (přesně 56,4 %) ztratila. Před rokem totiž pořadí vládla s 55 vozy, Volv XC70 bylo letos zaregistrováno o dvě více (+16,7 %). O něco méně než Audi A6 ztratil jeho terénnější kolega Allroad (-42,1 %), v jeho případě to znamená - 8 kusů.
Největším šplhounem je tedy jednoznačně třída E, trojciferně se zlepšil i Chrysler 300C, u něj se jedná ale spíše o perličku (z jednoho na 3 registrace, +200 %). Propadákem je Allroad quattro, na druhém místě ovšem není A6, nýbrž Peugeot 607 (-50 %), ale tento výsledek u něj znamená ztrátu pouhého jednoho vozu.
V lednu si noví majitelé odvezli celkem 40 éček s motory CDI (podíl 95,2 %), vznětových BMW 5 bylo 27 (rovných 90 %), A6 dosáhla jen na 19 vozů, tedy 79,2 %. Volvo XC70 jich má na kontě 14, Audi Allroad pak 10 (90,9 %). Z první pětice tak má stoprocentní podíl dieselů jen XC70. Stejný kousek se podařil i výchozímu kombi V70 a Chrysleru 300C. Rovněž jediný Peugeot 607 a také Saab 9-5 poháněly přeplňované vznětové motory.
Ještě jedna zajímavost na závěr: loni v dubnu se změnil zákon o DPH, který umožňuje odečíst daň podnikatelům u nového vozu, aniž by jej hyzdili mřížkou. Zatímco před touto změnou se automobily vyšší střední třídy prodávaly velmi často coby N1, během tří čtvrtin roku zájem o ně zcela ustal.