Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2010: Nejprodávanější SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (87)
Celkem pět modelů dokázalo pokořit hranici sta nových přírůstků. Není divu, že všechny najdeme v menší kategorii.

Sportage znovu stříbrná, Duster v Top 5

Registrace malých a středních vozů do terénu oproti jedenáctému měsíci roku 2009 vzrostly o 8,1 %, ze 1.438 na 1.554 kusů.

Yeti neohroženě míří za obhajobou prvenství mezi menšími SUV i v celkovém žebříčku bez rozdílu tříd. Letos získal v aktuálním měsíčním pořadí další prvenství za 360 exemplářů. Druhé místo obsadila již podruhé za sebou Kia Sportage ze slovenské Žiliny se 172 kusy. V bitvě o nejprodávanější dovážené SUV tak opět porazila Tiguan, který skončil třetí (118). Na čtvrté příčce najdeme Hyundai ix35 (103) a pátá je Dacia Duster s rovnou stovkou aut.

Duster to dotáhl na druhé nejvyšší umístění vůbec, v srpnu byl čtvrtý. V Top 5 naopak chybí crossover Nissan Qashqai, ten v ní působil nepřetržitě od června 2009! Překonala jej dokonce i Honda CR-V, a tak kočovník skončil až sedmý.

V meziročním srovnání lídrů tabulky jsou porovnatelní pouze tři soupeři. Yeti má letos o 75 registrací méně (-17,2 %), zatímco Kia Sportage vykazuje naopak mohutný nárůst o 290,9 %, loni se prodalo jen 44 vozů. Titul Skokana roku tedy patří právě jí. Počty Tiguanu klesly o -1,7 % (-2 kusy). Hyundai ix35 i Dacia Duster si budou muset na porovnatelné výsledky ještě počkat.

Titul Skokana jsme tedy již udělili. Mimo něj bychom přitom našli model, který si polepšil ještě více. Prodej Land Roveru Freelander je ale ovlivněn veskrze pozitivní změnou dovozce, navíc se jedná o kusovou záležitost (+ 300 %, z 2 na 8). Slušně se zvedla rovněž Kia Sorento (+130 %, 23 vozů místo deseti). Největší meziroční propad zaznamenalo Suzuki Grand Vitara (-88,5 %), jeho počty klesly z 61 na pouhých sedm aut! Není divu, že v první pětadvacítce chybí. Z té je nejhorší Nissan Qashqai (-47,4 %, ze 152 na 80).

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v listopadu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období11/20101-11/201011/20101-11/2010
1.Škoda YETI360389323,2%27,1%
2.Kia SPORTAGE17255311,1%3,8%
3.Volkswagen TIGUAN11814497,6%10,1%
4.Hyundai ix3510310836,6%7,5%
5.Dacia DUSTER1003376,4%2,3%
6.Honda CR-V826875,3%4,8%
7.Nissan QASHQAI809335,1%6,5%
8.Ford KUGA585183,7%3,6%
9.Mitsubishi ASX531863,4%1,3%
10.Subaru FORESTER513653,3%2,5%
11.BMW X1404302,6%3,0%
12.Toyota RAV4363632,3%2,5%
12.Volvo XC60363862,3%2,7%
14.Audi Q5354832,3%3,4%
15.Hyundai SANTA FE332632,1%1,8%
16.Mazda CX-7273911,7%2,7%
16.Mitsubishi OUTLANDER272651,7%1,8%
18.Kia SORENTO233051,5%2,1%
19.Renault KOLEOS211811,4%1,3%
20.Mercedes-Benz GLK151991,0%1,4%
21.Nissan X-TRAIL14950,9%0,7%
22.Peugeot 4007121100,8%0,8%
23.BMW X311450,7%0,3%
23.Lada NIVA11980,7%0,7%
25.Chevrolet CAPTIVA91650,6%1,1%
-Ostatní modely275941,7%4,1%
-CELKEM155414377100,0%100,0%

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 37,6 %, z 10.446 na 14.377 vozů (+3.931).

Pořadí po jedenácti měsících dominuje pochopitelně Yeti (3.893, podíl 27,1 %), druhý je Tiguan (1.449, 10,1 %) před Hyundaiem ix35 (1.083, 7,5 %). Následuje Nissan Qashqai (933, 6,5 %) a na páté příčce najdeme Hondu CR-V (687, 4,8 %). První pětka tedy zůstává stabilní, pokud ovšem bude mít zatím šestá Kia Sportage v prosinci podobně úspěšný měsíc, Hondu předstihne. Zatím jí na ni chybí 134 kusů.

Yeti má zatím vysoký nárůst 225,8 %, protože se neprodával celý rok 2009. Zatímco Tiguan se oproti loňsku o 30,7 % zlepšil (má o 340 vozů více), Qashqai naopak spadl do záporných hodnot (-1,6 %, -15). Honda CR-V je v nich již drahnou dobu (-21,8 %, o 191 aut méně). U Hyundaie ix35 si budeme muset na srovnatelné údaje opět ještě nějakou dobu počkat.

U Škody Yeti činily vznětové motory v listopadu 65 % registrací (234 kusů). Kia Sportage má pouze 44,8 % a 77 přírůstků. Volkswagen Tiguan dosáhl procentuálně více než Sportage: 55,9 %, ale v celkových počtech má méně: 66. Hyundai ix35 měl tento podíl mnohem menší: 26,2 % (27 vozů), procento turbodieselových hyundaiů je tedy z Top 5 nejnižší. U Dacie Duster je tomu přesně naopak, ta skončila na 67 %, agregáty spalující naftu tedy poháněly 67 aut.

Mezi velkými SUV a offroady první X6 před Volvem XC90

Trh největších SUV a offroadů meziročně v listopadu získal 14,8 %, polepšil si z 256 na 294 registrací (+38).

Mnichovské automobilce BMW patří pomyslné zlato a bronz. Nejúspěšnějším vozem s modrobílou vrtulí byla tentokrát X6, pro kterou se rozhodlo celkem 34 zákazníků, pro X5 o čtyři méně (31). Mezi ně se ovšem vklínilo Volvo XC90 s 32 exempláři. Na čtvrté příčce je Mercedes-Benz ML (29), první pětku uzavírají společně Audi Q7 a Volkswagen Touareg se 24 vozy.

V meziročním srovnání vykazuje BMW X6 -5,6 % (loni 36 aut). Registrace švédského konkurenta jsou naopak lepší o 128,6 % (ze 14). Počty X5 klesly o 4 vozy, což v jejím případě představuje -11,4 %. Mercedes ML má podobné číslo, ale kladné: +11,5 % (o 3 kusy více). Audi Q7 ztratilo -7,7 %, v tomto trendu naštěstí nepokračuje Touareg, který získal přesnou třetinu, vyšplhal se z osmnácti o šest aut vzhůru.

Držitelem prestižního titulu Skokan roku je Volvo XC90, i když najdeme v tabulce ještě větší šplhouny. Prvním je Mercedes-Benz G (+700 %, z jednoho na osm kusů), druhým Nissan Murano (+250, z 2 na 7). Opačné nelichotivé prvenství náleží Jeepu Wrangler se ztrátou -50 %. Jeho registrace se propadly z dvou na jeden kus, v první patnáctce jej tedy nenajdeme. Z té je na tom nejhůře Hyundai ix55 (-35,7 %, 18 místo 28), jeho výsledek má přece jen vyšší vypovídací hodnotu, než je tomu u Jeepu.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v listopadu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období11/20101-11/201011/20101-11/2010
1.BMW X63436111,6%11,7%
2.Volvo XC903230210,9%9,8%
3.BMW X53144110,5%14,3%
4.Mercedes-Benz ML292079,9%6,7%
5.Audi Q7242718,2%8,8%
5.Volkswagen TOUAREG243188,2%10,3%
7.Toyota LAND CRUISER212197,1%7,1%
8.Hyundai ix55182376,1%7,7%
9.Mercedes-Benz GL111113,7%3,6%
10.Land Rover DEFENDER9163,1%0,5%
11.Lexus RX8892,7%2,9%
11.Mercedes-Benz G8512,7%1,7%
11.Nissan PATHFINDER8682,7%2,2%
11.Porsche CAYENNE8862,7%2,8%
15.Nissan MURANO7232,4%0,7%
-Ostatní modely222857,5%9,2%
-CELKEM2943085100,0%100,0%

Český trh v této kategorii se oproti jedenácti měsícům minulého roku nachází stále v kladných číslech. Získal 4,5 %, vykazuje 3.085 exemplářů místo 2.951, polepšil si tedy o 134 aut.

V celkovém pořadí pochopitelně nadále vládne duo BMW. Vede X5 s 441 registracemi (podíl 14,3 %), druhý bavorák X6 má 361 nových přírůstků (11,7 %), bronzový je Volkswagen Touareg (318, 10,3 %). Následuje Volvo XC90 (302, 9,8 %) a páté je Audi Q7 (271 vozů, podíl 8,8 %). Přes hranici 200 kusů se dostal ještě Hyundai iX55, dále Toyota Land Cruiser a Mercedes ML.

Počty BMW X5 vzrostly oproti loňsku o 0,7 % (ze 438 o 3 kusy). X6 si pohoršila o 47 aut (ze 408, tedy o -11,5 %). Touareg se zlepšil o 104 registrací, respektive 48,6 %. Volvo XC90 vykazuje navýšení +39,8 % (o 86 více). Audi Q7 je rovněž v kladných hodnotách, byť menších: +2,7 % a +7 kusů.

Podíly turbodieselů byly v listopadu v této třídě následující: BMW X6 mělo skóre 5:29 ve prospěch naftových agregátů (85,3 %), Volvo XC90 vykázalo 87,5 % (u něj toto číslo představuje čtyři benziny a 28 turbodieselů), BMW X5 má na kontě 30 aut s malým d na zádi, což u něj znamená 96,8 %. U zbylých členů širší první pětice je to jednoduché: Mercedes ML i Audi Q7 se chlubí stovkou procent, Volkswagen Touareg s žíznivým benzinovým motorem si také nekoupil nikdo.

Terénní pickupy: Ranger vrací úder japonské konkurenci

Specifickou kategorii terénních pracantů vezmeme opět velice krátce. V listopadu se sice prodalo slibných šest desítek aut, meziročně je to ovšem ztráta -31,8 %, respektive o 28 aut méně. První tři modely navíc okupovaly přes 60 % trhu, jsou jimi vítěz Ford Ranger (25), druhá Toyota Hilux (12) a třetí Mitsubishi L200 (11 registrací).

Pád v ročním porovnání se pohybuje znovu kolem 37 %, rozdíl oproti loňsku je 220 kusů v neprospěch letošního roku. Celkově od ledna vede stále těsně L200 (86), za ním je Hilux (84), na třetí příčku se vyhoupl Ranger (67), následují Nissany NP300 (59) a luxusnější Navara (51).

Třída terénních pickupů, registrace na českém trhu v listopadu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období11/20101-11/201011/20101-11/2010
1.Ford RANGER256741,7%18,1%
2.Toyota HILUX128420,0%22,7%
3.Mitsubishi L200118618,3%23,2%
4.Nissan NAVARA5518,3%13,8%
5.Gonow GA200385,0%2,2%
5.Nissan NP300 PICKUP3595,0%15,9%
7.Isuzu D-MAX121,7%0,5%
-Ostatní modely0130,0%3,5%
-CELKEM60370100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (87)
Avatar - deliqent4
4. 1. 2011 14:24
Re: Sportage
trh to se snadno řekne když VW je vlastně čtvrtina neli víc evropského trhu takže ty to nehul. Korejci sou vlastními pány proto nestojí stejně a s příplatky se dostaneš u Škodovky hodně vysoko víš než ti korejci mě je to upřímě jedno protože nejsem až takový fanda SUV ale kdbych si měl zvolit s těchto tří varian Jeti by to nebyl. Ale za vhled bohužel Škodovka nemůže dokud nám bude vládnout VW tak se to nezmění. Bez něj by to sice nešlo ale podkopávat nám nohy takovým způsobem nemusí. Naštěstí vzhled Škodovek mi bude za chvilku totálně někde protožo čekám na novou AR Guliettu původně sme s manželkou uvažovali o 159ce, ale jak vyšel koncept Gulietti bylo po uvažování. Svezl jsem se v ní a řeknu vám že s Golfem se to nedá srovnat ten sem měl sice taky hodně rád ale ten požitek z jízdy tam prostě není tak intenzivní možná to dělají jen drobnosti protože obje auta jsou velmi solidní tak či onak Alfa vyhrála navíc manželka by mě asi ukamenovala přijet s Golfem nebo něčím jiným >:D
Avatar - superkutil
4. 1. 2011 11:19
Re: 4x4
No když už nacpu do auta takový peníze, tak nepřiplatit za 4x4 ale pořídit 4x2 mi připadá jako šílenství. Už proto, že při prodeji bude 4x2 velký problém. Samozřejmě jiný případ je Yeti 1.2TSI 4x2, kdy si ho lidi kupují aby ukázali, že mají na Yeti a to že není 4x4 a jedná se o nejslabší verzi už vidět není. :-)
Avatar - kari.laz
4. 1. 2011 10:25
Re: Evropský trh SUV - listopad 2010 - dominance Qashqaie
U dacie se to dalo čekat. Její cena je bezkonkurenční a předpokládám, že i když se bude prodávat stále dobře, tak se jedná hlavně o prvotní bum, kde lidi toužící po SUV obnovují svůj vozový park. Čekal by jsem v roce 2011 mírný útlum.
4. 1. 2011 10:23
Re: CZ-SUV
Pokus se ještě o trochu více při čtení přemýšlet. O trochu více... hodně ;-)
4. 1. 2011 10:16
Re: CZ-SUV
:yes: