Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy
Trh v této kategorii za jedenáctý měsíc roku 2012 klesl o 15,1 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.957 vozů nižší střední třídy, letos jen 4.207 (-750).
V listopadovém žebříčku zvítězila znovu jasně Octavia s 1.555 kusy a podílem 37 %. Nošovický Hyundai i30 obsadil díky 380 přírůstkům a 9 % tradiční stříbrnou příčku. Na bronz se prokousalo jeho dvojče Kia Cee'd s 362 novými auty (8,6 %). Golf, který prochází částečnou generační obměnou, je čtvrtý, dostal se na 335 vozů (8 %). Poslední místo v Top 5 obsadil v titulku zmíněný Focus s 228 registracemi (5,4 %). Rapid je až sedmý za Renaultem Mégane.
Ve srovnání s předposledním měsícem roku 2011 Octavia spadla o poměrně značných 383 aut (-19,8 %). Oba Jihokorejci jsou na tom však podobně. Druhý Hyundai i30 má dokonce -28,3 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli celých 530 „i-třicítek“, aktuálně o 150 méně. Postup nevykazuje ani Cee'd: spadl o 19,6 % (-88 aut ze 450). Registrace „bramborového“ bestselleru od Volkswagenu stouply o pěkných 25,9 %, respektive 69 vozů. Focus má +10,1 % zvedl se o mírně optimistických 21 kousků.
Meziročním procentním šplhounům v aktuálním pořadí vládne sice Fiat Sedici, ale jeho +250 % je spíše raritkou, vždyť se těsně vešel do třicítky. Subaru Impreza včetně crossoveru XV si polepšilo o 109,1 %, z 11 registrací na 23. Na Imprezu předchozí třetí generace však připadá jediná. Taktéž menšinový Volkswagen Jetta má dvojnásobek oproti loňsku (14 místo sedmi). Ještě zmiňme alespoň Hondu Civic, která vystřelila z 35 exemplářů na 54 (+54,3 %). Postupů je v Top 30 jen devět, takže není moc z čeho vybírat. Těm kusovým dominuje špička: Golf před Focusem a právě Civicem (+19), XV s Imprezou mají +12.
Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky Seat Leon (-58,3 %, -28 aut). Následují důležitější modely: Peugeot 308 s -48,8 %, Renault Mégane má -46,1 % a Dacia Logan -45,3 %. Leon v aktuální generaci spěje do konce svého životního cyklu, levný Rumun též, domácí ceník „španělského Golfu“ už známe. Absolutním ztrátám vévodí Octavia před i30, Méganem (-131), Cee'dem a Peugeotem 308 (-84 kusů).
Český trh v nižší střední oproti takřka kompletnímu loňskému roku klesl, a to o 9,8 %, počet nových aut se snížil z 53.855 na 48.551 (meziročně -5.304).
Celkově vede od ledna nejprodávanější model v České republice vůbec: Octavia s 21.046 kusy a podílem 43,3 %. Druhý je Hyundai i30 (4.396, 9,1 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (3.340, 6,9 %). Čtvrté místo náleží agresivnímu Cee'du (3.314, 6,8 %), německého protivníka však dosud nedostihl. Pátý Mégane už je jen 19 exemplářů (celkem 1.979, respektive 4,1 %) před šestým Focusem. Mezi oběma dvojicemi se tak rozhodne až v prosinci.
V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila již 957 jednotek, tedy 4,3 %, v zisku byla naposledy v září. Procenta za kladným znaménkem v případě Hyundaie i30 rychle klesají (+29,3 %, +996 aut). Oproti svým nejbližším konkurentům je na tom ale ještě dobře. Třetí Golf se totiž odporoučel opačným směrem, tedy dolů o 12,9 %. Má na kontě o 496 vozů méně než před rokem. Byť se blíží k nule. Také Kia zůstává v minusu, prodala o 235 Cee'dů méně (-6,6 %). A konečně řady nových Renaultů Mégane prořídly o značných 36 % (loni 3.091, letos -1.112), propadá se stále hlouběji.
Průběžná celoroční trojciferná procentní navýšení můžeme vzít jen telegraficky, z globálního pohledu nejsou nijak důležitá: vede Citroën DS4 (+128,6 %), za ním je Hyundai Elantra (+120,8 %) a třetí Fiat Sedici (+107,1 %). Meziročním šplhounem už ale není BMW řady 1, nýbrž Subaru Impreza včetně crossoveru XV. Oba originální Japonci se zlepšili o 81,3 % (z 91 na 165). Nejmenší sérii z Mnichova zvolilo 257 zákazníků místo 144 (+78,5 %). Na kusy vedou dva zástupci značky Hyundai: suverénní i30 před Elantrou s +180 auty, byť ta se loni nenabízela celý rok. Za nimi jsou BMW 1 (+113), Citroën C4 (+81) a znovu želízka od Subaru (+74).
Z propadáků nás bude zajímat hlavně Seat Leon (-65,8 %, 150 kusů místo 439). Hned za ním jsou Mitsubishi Lancer (-59,3 %, -124) a globální hráč Focus (-55,1 %, -2.406). Ztrátu čtyřiceti a více procent vykazují ještě Toyota Auris (-41,9 %) a Fiat Bravo (-40,6 %). O modelech „pod čarou“ se nemá smysl vyjma vzpomínaného Lanceru zmiňovat. V absolutních počtech se také modrý ovál nemůže svým úbytkem rozhodně chlubit. Mégane je na tom v porovnání s ním ještě dobře. Octavii jsme také zmínili výše. Opel Astra pak má -694 a posledním v této smutné statistice je Golf.
Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory se pořadí decentně přeházelo. Stálice Škoda Octavia je ovšem neohroženě v čele, má na kontě celkem 1.248 kusů (80,3 % z celkových registrací). Zbytek je ovšem velmi vyrovnaný, seřadil se za sebou v těsném sledu. Druhý je Hyundai i30 (87, ale mnohem nižších 22,9 %) a pomyslný bronz patří Cee'du s 83 exempláři a úplně stejným podílem. Těsně pod stupni vítězů se nachází Peugeot 308 (75), ten vykazuje naopak tradičně vysoký podíl nafty: 85,2 %. Nejlepší pětku uzavírá Golf se 74 TDI (22,1 %).
34 nových Octavií spaluje LPG, stejně jako dvanáctka Loganů MCV a jediná Astra s bleskem ve znaku. V bioethanolu bodovalo pouze rumunsko-francouzské maxikombi (25 kusů). V „zelené“ kategorii si přírůstky připsala jen japonská Toyota: dražší Lexus CT se s levnějším Aurisem HSD rozešel smírně 2:2.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v listopadu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 11/2012 | 1-11/2012 | 11/2012 | 1-11/2012 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1555 | 21046 | 37,0% | 43,3% |
2. | Hyundai i30 | 380 | 4396 | 9,0% | 9,1% |
3. | Kia CEE´D | 362 | 3314 | 8,6% | 6,8% |
4. | Volkswagen GOLF | 335 | 3340 | 8,0% | 6,9% |
5. | Ford FOCUS | 228 | 1960 | 5,4% | 4,0% |
6. | Renault MEGANE | 153 | 1979 | 3,6% | 4,1% |
7. | Škoda RAPID | 146 | 609 | 3,5% | 1,3% |
8. | Suzuki SX4 | 142 | 1344 | 3,4% | 2,8% |
9. | Opel ASTRA | 105 | 1250 | 2,5% | 2,6% |
10. | Dacia LOGAN | 98 | 1059 | 2,3% | 2,2% |
11. | Peugeot 308 | 88 | 1238 | 2,1% | 2,5% |
12. | Citroën C4 | 84 | 1130 | 2,0% | 2,3% |
13. | Renault FLUENCE | 75 | 1044 | 1,8% | 2,2% |
14. | Toyota AURIS | 63 | 664 | 1,5% | 1,4% |
15. | Chevrolet CRUZE | 57 | 670 | 1,4% | 1,4% |
16. | Honda CIVIC | 54 | 544 | 1,3% | 1,1% |
17. | Peugeot 301 | 42 | 46 | 1,0% | 0,1% |
18. | Audi A3 | 28 | 357 | 0,7% | 0,7% |
19. | Subaru IMPREZA | 23 | 165 | 0,5% | 0,3% |
20. | Hyundai ELANTRA | 21 | 329 | 0,5% | 0,7% |
21. | Seat LEON | 20 | 150 | 0,5% | 0,3% |
22. | Volvo V40 | 18 | 59 | 0,4% | 0,1% |
23. | Fiat BRAVO | 17 | 149 | 0,4% | 0,3% |
24. | Volkswagen BEETLE | 15 | 174 | 0,4% | 0,4% |
25. | Mazda 3 | 14 | 321 | 0,3% | 0,7% |
25. | Volkswagen JETTA | 14 | 144 | 0,3% | 0,3% |
27. | BMW 1 | 13 | 257 | 0,3% | 0,5% |
28. | Mercedes-Benz A | 12 | 75 | 0,3% | 0,2% |
29. | Citroën C-ELYSÉE | 8 | 10 | 0,2% | 0,0% |
30. | Fiat SEDICI | 7 | 87 | 0,2% | 0,2% |
Ostatní modely | - | 30 | 641 | 0,7% | 1,3% |
CELKEM | - | 4207 | 48551 | 100,0% | 100,0% |