Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (108)
Rapid po říjnovém pobytu v první pětce z nejlepších vypadl, naopak jej mezi lídry nahradil Ford Focus.

Trh v této kategorii za jedenáctý měsíc roku 2012 klesl o 15,1 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.957 vozů nižší střední třídy, letos jen 4.207 (-750).

V listopadovém žebříčku zvítězila znovu jasně Octavia s 1.555 kusy a podílem 37 %. Nošovický Hyundai i30 obsadil díky 380 přírůstkům a 9 % tradiční stříbrnou příčku. Na bronz se prokousalo jeho dvojče Kia Cee'd s 362 novými auty (8,6 %). Golf, který prochází částečnou generační obměnou, je čtvrtý, dostal se na 335 vozů (8 %). Poslední místo v Top 5 obsadil v titulku zmíněný Focus s 228 registracemi (5,4 %). Rapid je až sedmý za Renaultem Mégane.

Ve srovnání s předposledním měsícem roku 2011 Octavia spadla o poměrně značných 383 aut (-19,8 %). Oba Jihokorejci jsou na tom však podobně. Druhý Hyundai i30 má dokonce -28,3 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli celých 530 „i-třicítek“, aktuálně o 150 méně. Postup nevykazuje ani Cee'd: spadl o 19,6 % (-88 aut ze 450). Registrace „bramborového“ bestselleru od Volkswagenu stouply o pěkných 25,9 %, respektive 69 vozů. Focus má +10,1 % zvedl se o mírně optimistických 21 kousků.

Meziročním procentním šplhounům v aktuálním pořadí vládne sice Fiat Sedici, ale jeho +250 % je spíše raritkou, vždyť se těsně vešel do třicítky. Subaru Impreza včetně crossoveru XV si polepšilo o 109,1 %, z 11 registrací na 23. Na Imprezu předchozí třetí generace však připadá jediná. Taktéž menšinový Volkswagen Jetta má dvojnásobek oproti loňsku (14 místo sedmi). Ještě zmiňme alespoň Hondu Civic, která vystřelila z 35 exemplářů na 54 (+54,3 %). Postupů je v Top 30 jen devět, takže není moc z čeho vybírat. Těm kusovým dominuje špička: Golf před Focusem a právě Civicem (+19), XV s Imprezou mají +12.

Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky Seat Leon (-58,3 %, -28 aut). Následují důležitější modely: Peugeot 308 s -48,8 %, Renault Mégane má -46,1 % a Dacia Logan -45,3 %. Leon v aktuální generaci spěje do konce svého životního cyklu, levný Rumun též, domácí ceník „španělského Golfu“ už známe. Absolutním ztrátám vévodí Octavia před i30, Méganem (-131), Cee'dem a Peugeotem 308 (-84 kusů).

Český trh v nižší střední oproti takřka kompletnímu loňskému roku klesl, a to o 9,8 %, počet nových aut se snížil z 53.855 na 48.551 (meziročně -5.304).

Celkově vede od ledna nejprodávanější model v České republice vůbec: Octavia s 21.046 kusy a podílem 43,3 %. Druhý je Hyundai i30 (4.396, 9,1 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (3.340, 6,9 %). Čtvrté místo náleží agresivnímu Cee'du (3.314, 6,8 %), německého protivníka však dosud nedostihl. Pátý Mégane už je jen 19 exemplářů (celkem 1.979, respektive 4,1 %) před šestým Focusem. Mezi oběma dvojicemi se tak rozhodne až v prosinci.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia ztratila již 957 jednotek, tedy 4,3 %, v zisku byla naposledy v září. Procenta za kladným znaménkem v případě Hyundaie i30 rychle klesají (+29,3 %, +996 aut). Oproti svým nejbližším konkurentům je na tom ale ještě dobře. Třetí Golf se totiž odporoučel opačným směrem, tedy dolů o 12,9 %. Má na kontě o 496 vozů méně než před rokem. Byť se blíží k nule. Také Kia zůstává v minusu, prodala o 235 Cee'dů méně (-6,6 %). A konečně řady nových Renaultů Mégane prořídly o značných 36 % (loni 3.091, letos -1.112), propadá se stále hlouběji.

Průběžná celoroční trojciferná procentní navýšení můžeme vzít jen telegraficky, z globálního pohledu nejsou nijak důležitá: vede Citroën DS4 (+128,6 %), za ním je Hyundai Elantra (+120,8 %) a třetí Fiat Sedici (+107,1 %). Meziročním šplhounem už ale není BMW řady 1, nýbrž Subaru Impreza včetně crossoveru XV. Oba originální Japonci se zlepšili o 81,3 % (z 91 na 165). Nejmenší sérii z Mnichova zvolilo 257 zákazníků místo 144 (+78,5 %). Na kusy vedou dva zástupci značky Hyundai: suverénní i30 před Elantrou s +180 auty, byť ta se loni nenabízela celý rok. Za nimi jsou BMW 1 (+113), Citroën C4 (+81) a znovu želízka od Subaru (+74).

Z propadáků nás bude zajímat hlavně Seat Leon (-65,8 %, 150 kusů místo 439). Hned za ním jsou Mitsubishi Lancer (-59,3 %, -124) a globální hráč Focus (-55,1 %, -2.406). Ztrátu čtyřiceti a více procent vykazují ještě Toyota Auris (-41,9 %) a Fiat Bravo (-40,6 %). O modelech „pod čarou“ se nemá smysl vyjma vzpomínaného Lanceru zmiňovat. V absolutních počtech se také modrý ovál nemůže svým úbytkem rozhodně chlubit. Mégane je na tom v porovnání s ním ještě dobře. Octavii jsme také zmínili výše. Opel Astra pak má -694 a posledním v této smutné statistice je Golf.

Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory se pořadí decentně přeházelo. Stálice Škoda Octavia je ovšem neohroženě v čele, má na kontě celkem 1.248 kusů (80,3 % z celkových registrací). Zbytek je ovšem velmi vyrovnaný, seřadil se za sebou v těsném sledu. Druhý je Hyundai i30 (87, ale mnohem nižších 22,9 %) a pomyslný bronz patří Cee'du s 83 exempláři a úplně stejným podílem. Těsně pod stupni vítězů se nachází Peugeot 308 (75), ten vykazuje naopak tradičně vysoký podíl nafty: 85,2 %. Nejlepší pětku uzavírá Golf se 74 TDI (22,1 %).

34 nových Octavií spaluje LPG, stejně jako dvanáctka Loganů MCV a jediná Astra s bleskem ve znaku. V bioethanolu bodovalo pouze rumunsko-francouzské maxikombi (25 kusů). V „zelené“ kategorii si přírůstky připsala jen japonská Toyota: dražší Lexus CT se s levnějším Aurisem HSD rozešel smírně 2:2.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v listopadu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období11/20121-11/201211/20121-11/2012
1.Škoda OCTAVIA15552104637,0%43,3%
2.Hyundai i3038043969,0%9,1%
3.Kia CEE´D36233148,6%6,8%
4.Volkswagen GOLF33533408,0%6,9%
5.Ford FOCUS22819605,4%4,0%
6.Renault MEGANE15319793,6%4,1%
7.Škoda RAPID1466093,5%1,3%
8.Suzuki SX414213443,4%2,8%
9.Opel ASTRA10512502,5%2,6%
10.Dacia LOGAN9810592,3%2,2%
11.Peugeot 3088812382,1%2,5%
12.Citroën C48411302,0%2,3%
13.Renault FLUENCE7510441,8%2,2%
14.Toyota AURIS636641,5%1,4%
15.Chevrolet CRUZE576701,4%1,4%
16.Honda CIVIC545441,3%1,1%
17.Peugeot 30142461,0%0,1%
18.Audi A3283570,7%0,7%
19.Subaru IMPREZA231650,5%0,3%
20.Hyundai ELANTRA213290,5%0,7%
21.Seat LEON201500,5%0,3%
22.Volvo V4018590,4%0,1%
23.Fiat BRAVO171490,4%0,3%
24.Volkswagen BEETLE151740,4%0,4%
25.Mazda 3143210,3%0,7%
25.Volkswagen JETTA141440,3%0,3%
27.BMW 1132570,3%0,5%
28.Mercedes-Benz A12750,3%0,2%
29.Citroën C-ELYSÉE8100,2%0,0%
30.Fiat SEDICI7870,2%0,2%
Ostatní modely-306410,7%1,3%
CELKEM-420748551100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (108)
Avatar - romgator
20. 12. 2012 20:02
Re: Impreza
Kde si myslíš, že je u Astry problém? Jestli si to dobře pamatuji, tak prodeje Aster právě nejsou zlé. Po technické stránce určitě nezaostává. I když používá společné technologie s GM. Design je sporný, protože každý má jiný vkus.
Civic, tam máš asi pravdu. Designově asi nesedne každému. Mě se však zamlouvá.(a nejen Civic.) Ty motory nejsem schopný posoudit. A ceny jsou taký příliš vysoké. Ale to se dá omluvit, vždyť Civic se přece v Evropě nevyrábí.Jako každá Honda. Nebo ano?
20. 12. 2012 10:32
Re: "suverénní i30"
Ještě začni tvrdit, jak je Toyota (Citroen či Peugeot) český auto, když mají v kolíně montovnu... To už mě fakt dorazíš. 8-s
Avatar - Blue Sun
20. 12. 2012 08:44
Re: "suverénní i30"
Já? Nebo ty?
Já o korejských autech vím dost, ale abych jen kvůli pochybnému českému původu vyzdvihoval jednu nebo druhou značku? To ne, na to jsem už moc starý....
20. 12. 2012 08:14
rodinní pickup
nechapu proc nejsou popularni rodinný pick up -y
napr. jako tenhle

[odkaz]
Avatar - bigsoul
20. 12. 2012 04:06
Re: Opel
Mas pravdu. Tak ono sa to u nich posralo ako prestali brat motori od BMW a zacali tam strkat tie neviem ani odkial su, ale asi americke. Sorry za fail.