Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější luxusní automobily

Aleš Dragoun
Diskuze (41)
Luxusní třídě vládnou stejně jako vyšší střední Němci. Počty kusů nejsou nijak velké, ale žebříček modelů se alespoň rozšířil.

Trh v této prestižní kategorii oproti stejnému měsíci loňského roku neklesl tak drsně jako ještě v nedávné minulosti. Odečetl si konkrétně 18,2 %. Zatímco v listopadu 2011 našlo nové majitele 33 luxusních limuzín a kupé, letos 27 (-6).

Na zlato dosáhly díky šesti kusům společně Audi A8 a sedmičková řada bavorské automobilky. Patří jim tak každému podíl 22,2 %. Bronzové je osamocené Porsche Panamera s pěti vozy (18 %). Pomyslná bramborová medaile náleží Mercedesu S, který si připsal čtveřici nových registrací (14,8 %). Top 5 doplňují ještě Jaguar XJ a Lexus LS se dvěma přírůstky (7,4 %). Mimo první pětku jsou ještě Fisker Karma a kupé CL s trojcípou hvězdou.

Porovnání s listopadem 2011 dopadlo zajímavě. Alespoň nějaká čísla vykazují všichni nejlepší až po britskou kočku, ale nikdo více. Audi A8 má úplně stejně jako loni, BMW vykazuje -53,8 %, jinými slovy o sedm aut méně. Panamera naopak získala dvě třetiny, tedy dva kusy. Mercedes-Benz S oproti tomu spadl ještě hlouběji než mnichovský konkurent: o 55,6 % (z 9). Jaguar XJ hlásí totožné počty s loňským jedenáctým měsícem. Toť vše. Z výše napsaného tedy vyplývá, že skokanem je jednoznačně supersportovní Porsche s pěticí dveří, jiného ani nemáme. „Loserem“ v procentech vyhlašujeme S-Klasse, v jednotkách je jím pro změnu druhý a poslední propadák: BMW 7.

Celkový trh meziročně klesl razantněji: ze 417 na 243 vozů (-174), tedy o 41,7 %. Číslo sice oproti říjnu vyšplhalo o 2,1 % směrem k nule (ze 43,8 %), ale i tak je situace v této kategorii spíše smutná.

Žebříček od počátku letopočtu 2012 vede BMW 7 (rovných 70 kusů, podíl 23,5 %), v čele je od září. Rozdíl mezi ním a jeho úhlavním nepřítelem z Ingolstadtu zůstal na třinácti automobilech, ale už je celkem nereálné, aby jej Audi A8 stáhlo. To jich má tedy 57 (23,5 %). „Esková“ trojcípá hvězda je s 48 registracemi a podílem 19,8 % třetí. Porsche Panamera se pomalu vyšplhalo na 36 jednotek (14,8 %), V závěru první pětky zůstává Jaguar XJ, který konečně dosáhl alespoň dvouciferného čísla (11, 4,5 %). Zbylých pět modelů (Mercedes CL, Lexus LS, Fisker Karma, VW Phaeton a Hyundai Equus) okupuje dohromady jen necelých devět procent trhu.

„Sedmička“ vykazuje meziroční zhoršení o rovných 30 % (ze stovky kusů). Audi A8 pak má o 50,4 % méně registrací. Od prvního do jedenáctého měsíce 2011 našlo majitele 115 limuzín se čtyřmi kruhy, tehdy globálně vedly. Letos jejich počty spadly o 58. Mercedes-Benz S je na hodnotě -52 %, zákazníci si jich loni koupili o 52 více. Porsche Panamera má o kulatých 20 % méně (-9) a Jaguar XJ klesl o 21,4 %, ztratil konkrétně trojici aut.

V globálním pořadí postrádáme jakýkoli vzestup, tedy i mezi ostatními. Procentním propadákem je Volkswagen Phaeton (-70 %, -7 z 10) před kupé třídy CL (-68 %, -17 z 25) a již vzpomenutou S-Klasse ze Stuttgartu. O nejvíce exemplářů se ovšem poroučela směrem dolů A8 právě před třídou S a sedmou sérií BMW (-30).

Sedmičkové „bavoráky“ pohánělo také nejvíce naftových agregátů, konkrétně všech šest. Palivo, které leckomu nevoní, spalovala i kompletní čtveřice nových Mercedesů S. Na zádi trojice A8, poloviny ze všech, bychom našli legendární zkratku TDI. Turbodiesel rovněž hřímal pod kapotou obou XJ i jediné Panamery (20 %). Fisker Karma, který je konečně uváděn ve statistikách SDA samostatně, najdeme „oficiálně“ mezi elektromobily.

Luxusní třída, registrace na českém trhu v listopadu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období11/20121-11/201211/20121-11/2012
1.Audi A865722,2%23,5%
1.BMW 767022,2%28,8%
3.Porsche PANAMERA53618,5%14,8%
4.Mercedes-Benz S44814,8%19,8%
5.Jaguar XJ2117,4%4,5%
5.Lexus LS267,4%2,5%
7.Fisker KARMA133,7%1,2%
7.Mercedes-Benz CL183,7%3,3%
Ostatní modely-040,0%1,6%
CELKEM-27243100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (41)
2. 1. 2013 16:57
Re: Dieselová smršť
Rozhodně nejsi sám. Byl kolem toho dost zmatek.
2. 1. 2013 09:14
Re: Dieselová smršť
:yes: díky, opravdu jsem byl v tom, že sky-d to umí bez filtru :-)
2. 1. 2013 01:14
Re: Dieselová smršť
Na bulvari je zly preklad :-)
DPF skyactiv-D samozrejme obsahuje, len sa spomina, ze postacuje mensi nez konvencny a napriek tomu splna Euro6. [odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
[odkaz]
Tu je aj pekna foto spalovacej komory [odkaz]
Avatar - JDM
2. 1. 2013 00:06
Re: Dieselová smršť
A z toho plyne ze benzin je proste lepsi ale na evropsky pomery drahy tak kdo jinej by mel jezdit osmivalcovim benzinem kdyz ne lidi co vydelavaji miliony rocne a kupuji si lux auta?
1. 1. 2013 23:10
Re: Dieselová smršť
No, když to říkáš ty :-) tady je článek [odkaz] patrně jsem si špatně interpretoval informaci, že díky optimálnímu spalování nedochází k tvorbě oxidů dusíku a sazí (nebo dochází jen v opravdu minimálním množství), nic o filtru tam není.