Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v listopadu 2012: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
V aktuální Top 5 malých vozů nenajdeme dva Renaulty, nýbrž jediný. Po sedmi měsících se do ní opět podíval Seat Ibiza.

Trh druhé nejmenší kategorie nových aut (velikostně, nikoli objemem) ve srovnání s listopadem loňského roku razantně klesl, o více než čtvrtinu (-26,1 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 4.353 vozů, letos jich bylo jen 3.215 (-1.138).

Vítězství pochopitelně opět putuje do Mladé Boleslavi. Škoda Fabia tentokrát zaznamenala slušných 1.136 přírůstků, což jí zajistilo podíl 35,3 %. Druhé místo si připsala Thalia od Renaultu, která skončila na 365 kusech (11,4 %). Ford Fiesta se spokojil s bronzem (342, 10,6 %) a jako poslední má více než deset procent. Čtvrté místo okupuje Seat Ibiza, který má za sebou úspěšný měsíc (199, 6,2 %). Mezi nejlepšími se octla Ibiza naposledy letos v dubnu, kdy skončila pátá. Tato příčka patří momentálně Volkswagenu Polo, má na kontě 184 nových vozů (5,7 %). Mimo je tedy nejen Clio, ale i Hyundai i20, kterému se po modernizaci tolik nedaří.

Vedoucí Fabia si v meziročním porovnání s listopadem 2011 pohoršila o 26,9 %, respektive 418 nejmenších škodovek. Druhá Thalia má naopak o 2,5 % více (+9 aut z 356). O stejný počet se zvedla i Fiesta, u ní to znamená podobný nárůst 2,7 %, povyskočila sem z 333 exemplářů. I přes úspěch se španělský zástupce malých vozů odporoučel směrem dolů, ztratil 21 kusů (-9,5 %). Pesimismus vzbuzují také výsledky prakticky sesterského Pola: -13,6 %, respektive -29 jednotek.

Největší procentní meziroční nárůst sice zaznamenal Citroën DS3, ale postup z jediného auta na sedm je statisticky nezajímavý. To takové Suzuki Swift je už někde jinde. V jedenáctém měsíci letopočtu 2011 našlo nové majitele 24 „svišťů“ , aktuálně 55 (o 129,2 % více). Stoprocentní a větší skoky už nehledejme, za ním následuje dvojitý šíp C3 s pouhými +32,3 % (ze 62 na 82). Zbytek už nestojí ani za řeč a v kusových šplhounech teprv ne. Tam je jedničkou znovu Swift (+31), dále soupeří dva Francouzi: Clio (+23) s C3 (+20).

Pokud segment klesl a postrádá výrazné skokany, znamená to logicky větší výskyt propadáků. Těm dominují dříve hojně prodávané a dnes výprodejové modely. Peugeot 206 (-96 %) není už dávno lídrem, ale o generaci mladší 207 (-92,7 %) jím ještě nedávno byla. A v případě Fordu Fusion (-90,6 %) to platí též. U Kie Rio (-67,5 %) a i20 s logem sesterského Hyundaie (-63,3 %) je situace bohužel jiná, zájem klientů opadl. Nelichotivé prvenství dle kusů však náleží Fabii před Fusionem (-231), i20 (-219), Riem a „dvěstěsedmičkou“ (oba -139).

Trh se za jedenáct měsíců letošního roku vrátil do ztráty (-2,7 %), ve které se ocitá podruhé, vůbec poprvé v ní byl v září. Své zákazníky aktuálně našlo 39.334 vozů této třídy místo 40.414 (meziročně -1.080 kusů).

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 13.298 exempláři (její podíl je 33,8 %). Druhý je Ford Fiesta (3.190), kterému patří 8,1 % segmentu malých aut. Hyundai i20 zatím udržel třetí příčku (2.840, 7,2 %). Na čtvrtou vyskočila Thalia od Renaultu (2.744, 7 %). Poslední místo v nejlepší pětce náleží v ročním přehledu Fordu Fusion (2.411, 6,1 %) a hranatá krabice od modrého oválu na něm asi už zůstane. Šesté Polo sice dvoutisícovou metu překročilo (2.054), muselo by mít ale výjimečný prosinec, aby Fusion odsunulo mimo nelepší pětku.

Fabia v tomto meziročním srovnání vykazuje ztrátu, záporná hodnota činí -11,9 %, loni se jich prodalo o 1.799 více. Fiesta je na tom úplně jinak: o značných 1.289 kusů lépe než v předchozím roce (+67,8 %). Jihokorejec Hyundai i20 hlásí -105 aut, tedy -3,6 %, v říjnu byl přitom ještě v plusu. Francouz z Asie si také pohoršil, konkrétně o 4,9 % (-142 z 2.886). A konečně Ford Fusion má oproti totožnému období letopočtu 2011 o 420 vozů méně (-14,8 %).

Kdo je průběžným procentním skokanem v malých vozech? Lancia Y (+254 %), ani Lada Kalina s nárůstem 150 % nás věru zajímat nebudou. Tuto pozici si tak stále i přes momentální slabou formu udržuje Rio od Kie. Od začátku roku si našlo 1.361 klientů (+70,1 %). Před třinácti měsíci mělo na kontě přitom pouze rovných osm stovek aut druhé (a hlavně třetí) generace. Fiesta už mu ovšem dýchá doslova na záda. Alespoň přes třicetiprocentní hranici se dostalo Clio (+34,2 %) a také Swift (+30,9 %). Kusovým lídrem není nikdo jiný než právě Ford Fiesta před Riem (+561) , Cliem (+435) a Dacií Sandero (+163).

Propadák hledejme kromě výprodejového Coltu (-70,1 %) v Mazdě 2 (-63 %). Místo 138 se pro ni rozhodlo jen 51 Čechů, z ceníku dovozce však dosud nezmizela. Následuje takřka historický Peugeot 206 (-55,4 %), který svou kariéru ukončil po dlouhých 14 letech a doprodávají se poslední skladovky. Taktéž finišující „stájový kolega“ 207 hlásí -39,5 %, Chevrolet Aveo -34,7 % a Nissan Micra -34,2 %. Nejvíce jednotek ovšem ztratila Fabia, dále „dvěstěsedmička“ (-738), za nimi následují Ford Fusion a Chevrolet Aveo (-297). Praktický hranáč od Fordu i modernější lvíče mají za sebou velmi úspěšnou kariéru a na odpočinek tak odcházejí se ctí.

Mezi vznětovými motory patří absolutní prvenství Fabii se 130 vozy se zkratkou TDI na zádi (podíl na celkových registracích shodných 11,4 % jako minule). Peugeot 208 vykazuje 34 exemplářů turbodieselů (vysokých 37,4 %) a překvapivě hodně má i Chevrolet Aveo (13, respektive 28,9 %). Desítky nových přírůstků s naftovými agregáty už nikdo jiný nedosáhl. A plynová alternativa? V LPG zvítězilo Sandero (12 kusů) před Seatem Ibiza (3) a jedinou Corsou. Prodalo se rovněž jedno Punto na CNG. Na domácích registračních značkách se také objevila čtveřice hybridních Toyot Yaris a jediná Honda Jazz.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v listopadu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období11/20121-11/201211/20121-11/2012
1.Škoda FABIA11361329835,3%33,8%
2.Renault THALIA365274411,4%7,0%
3.Ford FIESTA342319010,6%8,1%
4.Seat IBIZA19918466,2%4,7%
5.Volkswagen POLO18420545,7%5,2%
6.Renault CLIO14517064,5%4,3%
7.Hyundai i2012728404,0%7,2%
8.Peugeot 208916252,8%1,6%
9.Toyota YARIS8610092,7%2,6%
10.Citroën C3829872,6%2,5%
11.Dacia SANDERO758752,3%2,2%
12.Opel CORSA727662,2%1,9%
13.Kia RIO6713612,1%3,5%
14.Suzuki SWIFT553691,7%0,9%
15.Chevrolet AVEO455601,4%1,4%
16.Fiat PUNTO434791,3%1,2%
17.Audi A1294490,9%1,1%
18.Ford FUSION2424110,7%6,1%
19.Honda JAZZ121910,4%0,5%
20.Peugeot 2071111290,3%2,9%
21.Nissan MICRA71520,2%0,4%
22.Citroën DS37380,2%0,1%
23.Alfa Romeo MITO3180,1%0,0%
23.Lancia Y3460,1%0,1%
23.Mitsubishi COLT2230,1%0,1%
Ostatní modely-31680,1%0,4%
CELKEM-321539334100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
17. 12. 2012 21:49
Re: korejské burnout
Můžu potvrdit. Minulý měsíc jsme kupovali druhé auto do rodiny - B segment. Manželka si krátce po sobě projela i20 a potom fabii (dokonce stejnou trasu). Měla jasno, fabia působila jízdně podstatně lépe. Ačkoliv byla Fabia o něco dražší, manželka byla rozhodnutá a fabie už je doma v garáži.
Avatar - rohYpnol
15. 12. 2012 19:32
korejské burnout
i20 netáhne, neláká...
Rio v porovnání se svýma ambicema propadák...

Fabia - sázka na jistotu, spolu s Ibizou a Polem doslova tvoří segment. Snad jen Fiesta a Clio dokáží docela úspěšně bojovat :yes:

Hyundai by potřeboval víc než jen FL i20ky, který se... nechci říct že nepovedl. Spíš nic nevyřešil a staré nectnosti i20ky zůstaly... Vlastně jsem ale docela rád, že se prodávají hlavně vozy s původem v EU :yes:
15. 12. 2012 19:29
Re: pokles
Z hlediska délky vývoje auta je to vlastně najednou. Touhle poznámkou jsem chtěl předejít těm chronickým kecům a-la Fábie-okopírováný Swift. Inspirace Swiftem se řešila, ale akorát tady. Jinak s tou Fábií I souhlas....taky jsem to měl.
Avatar - woody-alien
15. 12. 2012 19:01
Re: pokles
To jistě ne...ty jsi ovšem tvrdil, že ta auta vyjela najednou. A rozdíl dvou let podle mě "najednou"neznamená. ;-)
Avatar - šmoula nešika
15. 12. 2012 15:10
Re: pokles
Ano. Interiér první generace vypadá blbě jen v dvoubarevném provedení, protože se v něm zvýrazní celková hranatost. Jinak vypadá, zvláště po faceliftu, velice dobře. Druhá generace přišla s radikálně novým designem. Stejně jako celá karosérie se palubní deska posunula výš (asi aby šetřila místem a vypadala „mohutněji a bezpečněji“ jako v Roomsteru). Kromě celkového vzhledu znamenalo zradu i obrácené umístění ovladačů. Ovládání ventilace se změnilo, ale později se kvůli kritice vrátily osvědčené ovladače z roku 1999 (teď je má i Rapid). Také dřívější krásná chromová hlavice řadící byla nahrazena pákou rovněž z Roomsteru. Ta nebyla tak pěkná, ale k celkovému pojetí interiéru se hodila. Částečné zlepšení znamenal facelift. Bohužel se přestaly dodávat kliky dveří v hliníkovém designu a jiné „hliníkové“ dekory, takže vnitřek stratil svoji hravost.

A to je konec pohádky o autě, které kvůli šetření, zvýšení praktičnosti a slepé módě přišlo o svůj poctivý Golfový ráz.