Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2010: Nejúspěšnějšími dodávkami jsou Citroën Berlingo a Ford Transit

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Citroën Berlingo a Ford Transit jsou půlročními lídry za rok 2010 mezi dodávkami. Dvojitý šíp kraluje menším, modrý ovál větším užitkovým vozům.

Dodávky jsou rozděleny do dvou kategorií, které vycházejí z maximální povolené hmotnosti nejtěžších verzí. V menším segmentu tedy najdeme ty, které patří do tříd 2,0 a 3,0 tuny, ve větším pak 3,5 tuny včetně malých nákladních automobilů.

V těchto statistikách se objevují jak osobní, tak užitková provedení. Osobní SDA řadí mezi MPV, jde však o vozy, které jsou svým charakterem spíše užitkové, nebo mají v LUV svůj základ. V případě Fordu Transit pak Sdružení dovozců automobilů bohužel slučuje velký model s menší řadou Connect. Ve statistikách je samostatně vedeno pouze kombi Tourneo Connect.

U Mercedesu Vito/Viano jsme naopak přikročili ke slučování my vzhledem ke konstrukční příbuznosti obou verzí. To samé platí i o Volkswagenu T5. Ten je ve výsledných tabulkách pod souhrnným označením Transporter, ale do jeho počtů jsou zahrnuty všechny osobní i užitkové varianty vzešlé z této řady. Tedy i Multivan, luxusnější Caravelle a obytná California.

V malých dodávkách sekundují Francouzům Volkswagen a Fiat

Celkový objem registrací v segmentu malých dodávek se během prvních šesti měsíců snížil oproti loňsku o -7,8 %, z 4.361 na 4.019 vozů.

Pořadí po polovině roku 2010 dominuje Citroën Berlingo (1.170, podíl 29,1 %). Citroën se stejně jako jeho kolega Peugeot Partner prodává ve dvou generacích současně. Druhý je Volkswagen Caddy, který dosáhl prakticky jen poloviny počtů Berlinga (587, 14,6 %). Bronzovou příčku okupuje již zmíněný Partner (479, 11,9 %), čtvrtý je Renault Kangoo (445, 11,1 %) a pátý Fiat Doblò (338, 8,4 %). Následují velká dvojčata od Mercedesu Vito a Viano, dále Peugeot Expert, poté najdeme v pořadí naopak malé sourozence Fiat Fiorino a Peugeot Bipper. Desítku nejlepších uzavírá Citroën Jumpy.

Berlingo se zhoršilo oproti loňsku o -7,2 % (o 91 vozů méně), Caddy dokonce o -31,3 % (-267) a v pádu pokračuje i Partner, byť ne tak prudkém (-14,6 %, o 82 aut méně). Zbytek první pětky je optimističtější: Kangoo si polepšilo o čtyři desítky registrací, tedy o 9,9 %, Fiat Doblò má dokonce o 29 % více (+76 kusů), zájem o druhou generaci prodávanou od jara je tedy velký. Caddy si může do konce roku polepšit, na podzim dorazí na trh modernizované provedení pro rok 2011.

Největším postupem se může pochlubit Peugeot Expert (+87,2 %), místo 86 loňských se letos prodalo celkem 161 vozů. Opačné statistice vévodí Opel Combo (-55,1 %, ze 118 na 53 kusů). Užitková verze Corsy C tedy rekordy zrovna netrhá, byť v nabídce stále zůstává.

Podívejme se ještě na podíly značek. Mezi 11 výrobci v tomto segmentu nikdo nemůže vzít triumf Citroënu (32,3 %), druhý je Peugeot (17,8 %), třetí místo si i s jedním modelem udržel Volkswagen (14,6 %). Čtvrtý je Fiat (12,5 %), Renault má stejně jako VW jediného zástupce, byť ve třech různých délkách, takže mu patří pátá příčka (11,1 %).

Zajímavý je také poměr osobních a užitkových verzí. Zatímco loni tvořily těsnou nadpoloviční většinu užitkové (52 %), letos mají jen necelých 30 %. Změna zákona o DPH z dubna 2009 se v loňských půlročních statistikách ještě neprojevila, o rok později je tomu již jinak a zaplechované dodávky si kupují jen ti, kteří je opravdu potřebují.

Třída malých dodávek, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-6/2010 1-6/2009 [ks] [%] 1-6/2010
1. Citroën BERLINGO 1170 1261 -91 -7,2% 29,1%
2. Volkswagen CADDY 587 854 -267 -31,3% 14,6%
3. Peugeot PARTNER 479 561 -82 -14,6% 11,9%
4. Renault KANGOO 445 405 40 9,9% 11,1%
5. Fiat DOBLÓ 338 262 76 29,0% 8,4%
6. Mercedes-Benz VITO/VIANO 313 363 -50 -13,8% 7,8%
7. Peugeot EXPERT 161 86 75 87,2% 4,0%
8. Fiat FIORINO 94 117 -23 -19,7% 2,3%
9. Peugeot BIPPER 77 114 -37 -32,5% 1,9%
10. Citroën JUMPY 74 57 17 29,8% 1,8%
11. Fiat SCUDO 71 51 20 39,2% 1,8%
12. Ford TOURNEO CONNECT 60 45 15 33,3% 1,5%
13. Citroën NEMO 56 67 -11 -16,4% 1,4%
14. Opel COMBO 53 118 -65 -55,1% 1,3%
14. Nissan NV200 27 0 27 - 0,7%
- Ostatní modely 14 0 14 - 0,3%
- CELKEM 4019 4361 -342 -7,8% 100,0%

Ve velkých vítězí Transit, spolu s Transporterem má přes 40 % trhu

Český trh v kategorii velkých LUV se oproti prvním šesti měsícům minulého roku nachází v kladných číslech. Získal +11,8 %, vykazuje 5.003 jednotek místo loňských 4.475. V důležitějším segmentu tak panuje zcela opačná situace.

V celkovém pořadí zvítězil Ford Transit s 1.185 registracemi (podíl 23,7 %). Druhý Transporter má zatím 933 přírůstků (18,6 %). Za nimi následují dva modely Renaultu: Master (570, 11,4 %) a menší Trafic (398, 8 %). První pětku uzavírá Mercedes-Benz Sprinter (388, 7,8 %). všechny modely v Top 10 mají nad 100 kusů, Boxer a Ducato dokonce nad 300, dvoustovku překročil Volkswagen Crafter a také Iveco Daily.

Počty Transitu vzrostly oproti loňsku o 15,3 % (z 1.028 o 157 kusů). Transporter si polepšil o 69 aut (z 864, tedy o 8 %). Tyto výsledky nejsou nic proti Renaultu Master, jehož registrace vylétly o 133,6 %, z 244 o 326 vozů. Naproti tomu Trafic se zhoršil, byť o pouhé procento (-4). Sprintery se prodaly oproti lednu až černu 2009 navíc tři (+0,8 %).

Hodně velké nárůsty na tuto kategorii mají i Peugeot Boxer a Fiat Ducato. Propadákům vévodí modely, které se do Top 15 nevešly, jsou tak v kolonce Ostatní. Konkrétně jde o Kiu řady K (-83,3 %) a Nissan Interstar (-69 %), oba vozy ale již nejsou v nabídkách importérů. Z první patnáctky je nejhorší další Nissan, tentokrát malý nákladní Cabstar (-48 %).

Ve značkách dotírá na Ford (23,7 %) druhý Volkswagen (23,1 %), za ním následuje Renault (19,4 %), pak se seřadili další tři ještě poměrně velcí hráči: Mercedes se 7,8 %, Peugeot se 7,1 % a Fiat, který má 6,5 %. Zbylá devítka výrobců má pod pětiprocentní hranici, společně jim pak patří něco málo přes 12 % trhu. Zajímavostí je to, že všechny japonské značky dohromady mají méně než jihokorejský Hyundai sám. Ale Země vycházejícího slunce je v této kategorii v celé Evropě spíše do počtu.

Ve větší třídě hrají osobní provedení LUV druhořadou roli. Jejich podíl na celkových registracích je jen něco málo přes jednu čtvrtinu: 26,3 %. Za stejné období loňského roku však nedosahoval ani dvaceti procent.

Třída velkých dodávek, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-6/2010 1-6/2009 [ks] [%] 1-6/2010
1. Ford TRANSIT 1185 1028 157 15,3% 23,7%
2. Volkswagen TRANSPORTER 933 864 69 8,0% 18,6%
3. Renault MASTER 570 244 326 133,6% 11,4%
4. Renault TRAFIC 398 402 -4 -1,0% 8,0%
5. Mercedes-Benz SPRINTER 388 385 3 0,8% 7,8%
6. Peugeot BOXER 357 273 84 30,8% 7,1%
7. Fiat DUCATO 323 264 59 22,3% 6,5%
8. Volkswagen CRAFTER 227 217 10 4,6% 4,5%
9. Iveco DAILY 200 211 -11 -5,2% 4,0%
10. Citroën JUMPER 177 222 -45 -20,3% 3,5%
11. Hyundai H-1 76 110 -34 -30,9% 1,5%
12. Opel VIVARO 47 75 -28 -37,3% 0,9%
13. Renault Truck MASTER 37 36 1 2,8% 0,7%
14. Nissan CABSTAR 26 50 -24 -48,0% 0,5%
15. Mitsubishi Fuso CANTER 19 25 -6 -24,0% 0,4%
- Ostatní modely 40 69 -29 -42,0% 0,8%
- CELKEM 5003 4475 528 11,8% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Avatar - heidegger
20. 2. 2011 10:47
Berlingo s motorem 1.6 VTi 95 (72kW/98k)
Dobrý den, nemáte někdo zkušenosti s Berlingem v motorizaci 1.6 VTi 95 (72kW/98k)? Spotřeba, jízda. Díky