Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy
A co ostatní? Stručně a jasně: nahoře jsou Hyundai, Kia a Volkswagen, zbytek nemá nárok.
Trh v této kategorii za šestý měsíc roku 2012 mírně stoupl: o 2,2 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.401 vozů nižší střední třídy, letos 5.518 (+117).
V červnovém žebříčku zvítězila samozřejmě Octavia s rovnými 2.400 kusy a podílem 43,5 %. Severomoravské dvojče žilinské Kie Cee'd Hyundai i30 je stále mnohem úspěšnější než jeho slovenská sestra. Díky hodně vysokým 706 přírůstkům a 12,8 % mu patří stříbrná příčka. Třetí je právě Cee'd, který se dostal na 339 vozů (6,1 %). Oba středoevropští Jihokorejci prošli krátce po sobě generačními výměnami. Na čtvrté příčce najdeme Volkswagen Golf s 315 novými auty (5,7 %), který střídání stráží čeká zanedlouho. Poslední místo v Top 5 obsadil Ford Focus s 286 registracemi (5,2 %). Třetí řada není zatím tak úspěšná, loni se ještě vyprodávala druhá za akční ceny.
První Octavia si ve srovnání s červnem 2011 mírně polepšila: o 251 aut (11,7 %). Druhý Hyundai i30 má pak zisk přesahující dvojnásobek (přesně 105,8 %). Před rokem si domácí zákazníci odvezli celkem 343 „i-třicítek“, aktuálně jich je o 363 více. Třetí Cee'd pokračuje v trendu předchozích konkurentů, jeho registrace totiž také vzrostly, navíc o slušných 46,8 %, respektive 108 vozů. A na závěr přehledu tu máme dva poklesy. Golf má na kontě pád jen o 13,5 % (-49 vozů z 364). To ale není nic proti Focusu. Ten si pohoršil o radikálních 60,6 % (ze 726, což znamená -440 registrací).
Meziročním šplhounem v červnovém pořadí je sice Fiat Sedici, ale ten, stejně jako Citroën DS4 či sourozence Subaru Impreza a XV můžeme vynechat. Byť jim úspěchy přejeme, jsou až za hranicí první dvacítky. To taková Honda Civic má +144,7 % (93 aut místo 38). Tady generační proměna, byť vlastně vizuálně nijak výrazná, vykonala své v tom nejpozitivnějším smyslu slova. Přes 100 procent už nikdo další nehlásí. Po „občanovi“ s číslem 9 již následují lídři segmentu v podobě zmiňovaných i30 a Cee'du. Tito dva zároveň dominují kusovým postupům, mezi ně se vklínila jen Octavia. Mazda 3 má pak úplně stejně jako v červnu 2011.
Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první pětadvacítky Seat Leon, který ztratil 85,4 % (48 aut). Život aktuální řady se ale chýlí ke konci a podobu nástupce známe. Mitsubishi Lancer a Fiat Linea, které jsou mimo pořadí, vynechme. Zaměřme se raději ještě na ty zástupce nižší střední třídy, kteří jsou v hlavním žebříčku. U Fiatu Bravo v patřičné kolonce svítí -70,4 %, za ním už je veledůležitý Focus, který vévodí absolutním ztrátám. Jeho nelichotivá čísla jsme vzpomínali výše. Překvapivě stříbrnou příčku okupuje v této statistice Astra (-72) před Méganem (-64) a produkty koncernu VW, jmenovitě Golfem a Leonem.
Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory je situace následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1.481 kusů (61,7 % z celkových registrací). Druhý Peugeot 308 je s agregáty HDi velmi oblíbený (138, 84,1 %!). Kdo je za nimi? Třetí Ford Focus s 89 (31,1 %), čtvrtý Opel Astra se 78 (38,4 %) a konečně pátý Volkswagen Golf, jenž má 76 TDI (24,1 %). 66 nových Octavií spaluje LPG, dvě E85. Bioethanol tankuje také 29 nových majitelů Dacíí Logan MCV. Hybridy a elektromobily představuje trojice Opelů Ampera, respektive jediný Auris HSD od Toyoty.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2012 | |||||
nbsp; | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
nbsp; | Období | 6/2012 | 1-6/2012 | 6/2012 | 1-6/2012 |
1. | Škoda OCTAVIA | 2400 | 12921 | 43,5% | 45,4% |
2. | Hyundai i30 | 706 | 2604 | 12,8% | 9,2% |
3. | Kia CEE´D | 339 | 1748 | 6,1% | 6,1% |
4. | Volkswagen GOLF | 315 | 1906 | 5,7% | 6,7% |
5. | Ford FOCUS | 286 | 1190 | 5,2% | 4,2% |
6. | Opel ASTRA | 203 | 741 | 3,7% | 2,6% |
7. | Renault MEGANE | 180 | 1126 | 3,3% | 4,0% |
8. | Peugeot 308 | 164 | 798 | 3,0% | 2,8% |
9. | Citroën C4 | 111 | 651 | 2,0% | 2,3% |
10. | Suzuki SX4 | 110 | 784 | 2,0% | 2,8% |
11. | Renault FLUENCE | 100 | 603 | 1,8% | 2,1% |
12. | Dacia LOGAN | 99 | 604 | 1,8% | 2,1% |
13. | Honda CIVIC | 93 | 278 | 1,7% | 1,0% |
14. | Chevrolet CRUZE | 69 | 418 | 1,3% | 1,5% |
15. | Toyota AURIS | 68 | 397 | 1,2% | 1,4% |
16. | Audi A3 | 46 | 142 | 0,8% | 0,5% |
17. | Mazda 3 | 32 | 206 | 0,6% | 0,7% |
18. | Škoda RAPID | 30 | 30 | 0,5% | 0,1% |
19. | Hyundai ELANTRA | 27 | 221 | 0,5% | 0,8% |
20. | Alfa Romeo GIULIETTA | 21 | 104 | 0,4% | 0,4% |
21. | Subaru IMPREZA | 19 | 59 | 0,3% | 0,2% |
22. | Volkswagen BEETLE | 17 | 80 | 0,3% | 0,3% |
23. | Citroën DS4 | 10 | 43 | 0,2% | 0,2% |
24. | Fiat SEDICI | 9 | 45 | 0,2% | 0,2% |
25. | BMW 1 | 8 | 203 | 0,1% | 0,7% |
25. | Fiat BRAVO | 8 | 92 | 0,1% | 0,3% |
25. | Seat LEON | 8 | 82 | 0,1% | 0,3% |
Ostatní modely | - | 40 | 376 | 0,7% | 1,3% |
CELKEM | - | 5518 | 28452 | 100,0% | 100,0% |
Půlroční statistika
Český trh v nižší střední oproti loňským prvním šesti měsícům klesl, a to o 5,7 %, počet nových aut se snížil z 30.159 na 28.452 (meziročně -1.707).
V celkovém pořadí vede Octavia s 12.921 kusy a podílem 45,4 %. Druhý je Hyundai i30 (2.604, 9,2 %). Ten tedy magické desetiprocentní hranice nedosáhl. Třetí je Volkswagen Golf (1.906, 6,7 %), dvoutisícovku zatím nepřekročil. Čtvrté místo náleží Cee'du (1.748, 6,1 %) a pátý Focus ztrácí už značně (1.190, 4,2). Šestý Mégane navíc není příliš daleko, byť musel první pětku opustit.
V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 1.072 exemplářů, tedy rovných 9 %. Hyundai i30 se i v této statistice hodně zlepšil (+46,2 %, +823 aut). Třetí Golf se odporoučel opačným směrem, tedy dolů o 14,9 %. Má na kontě o 335 registrací méně než před rokem. Kia prodala zase o 35 Cee'dů více (+2 %). Řady nových Fordů Focus prořídly o 58,8 % (loni 2.888, letos -1.698).
Největším postupem vyhlašujeme jedničkové BMW, neboť navýšení Citroënu DS4 přes 516 % není relevantní, je hluboko v poli poražených. Hatchbacky, kupé a kabriolety s modrobílým logem si polepšily o 170,7 %. Samozřejmě, „na vině“ je částečně nová generace pětidveřového provedení. Všechny zástupce nejmenší série z Mnichova zvolilo 203 zákazníků místo 75. Trojciferné postupy už nikde jinde nenajdeme. Na kusy se zlepšila nejvíce Octavia před i30 a právě BMW 1 (+128).
Z propadáků zcela vynechme modely mimo pořadí. Nelichotivý titul tak náleží Seatu Leon (-64,5 %, 82 kusů místo 231). Hned za ním jsou Mitsubishi Lancer (-59,1 %) a globální hráč Focus. Ztrátu 40 a více procent vykazují ještě Bravo, Audi A3 a Astra. V absolutních počtech se také modrý ovál nemůže těmi takřka sedmnácti stovkami úbytku chlubit. Mégane má „jen“ -654 a Astra -518. Zájem není ani o Golf a Auris, oba ale již vyhlížejí své následovníky.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 6/2012 | 1-6/2012 | 6/2012 | 1-6/2012 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 2400 | 12921 | 43,5% | 45,4% |
2. | Hyundai i30 | 706 | 2604 | 12,8% | 9,2% |
3. | Volkswagen GOLF | 315 | 1906 | 5,7% | 6,7% |
4. | Kia CEE´D | 339 | 1748 | 6,1% | 6,1% |
5. | Ford FOCUS | 286 | 1190 | 5,2% | 4,2% |
6. | Renault MEGANE | 180 | 1126 | 3,3% | 4,0% |
7. | Peugeot 308 | 164 | 798 | 3,0% | 2,8% |
8. | Suzuki SX4 | 110 | 784 | 2,0% | 2,8% |
9. | Opel ASTRA | 203 | 741 | 3,7% | 2,6% |
10. | Citroën C4 | 111 | 651 | 2,0% | 2,3% |
11. | Dacia LOGAN | 99 | 604 | 1,8% | 2,1% |
12. | Renault FLUENCE | 100 | 603 | 1,8% | 2,1% |
13. | Chevrolet CRUZE | 69 | 418 | 1,3% | 1,5% |
14. | Toyota AURIS | 68 | 397 | 1,2% | 1,4% |
15. | Honda CIVIC | 93 | 278 | 1,7% | 1,0% |
16. | Hyundai ELANTRA | 27 | 221 | 0,5% | 0,8% |
17. | Mazda 3 | 32 | 206 | 0,6% | 0,7% |
18. | BMW 1 | 8 | 203 | 0,1% | 0,7% |
19. | Audi A3 | 46 | 142 | 0,8% | 0,5% |
20. | Alfa Romeo GIULIETTA | 21 | 104 | 0,4% | 0,4% |
21. | Fiat BRAVO | 8 | 92 | 0,1% | 0,3% |
22. | Seat LEON | 8 | 82 | 0,1% | 0,3% |
23. | Volkswagen BEETLE | 17 | 80 | 0,3% | 0,3% |
24. | Volkswagen JETTA | 7 | 76 | 0,1% | 0,3% |
25. | Mitsubishi LANCER | 3 | 67 | 0,1% | 0,2% |
Ostatní modely | - | 98 | 410 | 1,8% | 1,4% |
CELKEM | - | 5518 | 28452 | 100,0% | 100,0% |