Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v prvním pololetí 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (99)
Domácí bestseller Octavia vládne nižší střední třídě. Jak se bude dařit Rapidu, zatím nevíme, na českých RZ se objevují první exempláře, ještě se ale neprodává.

A co ostatní? Stručně a jasně: nahoře jsou Hyundai, Kia a Volkswagen, zbytek nemá nárok.

Trh v této kategorii za šestý měsíc roku 2012 mírně stoupl: o 2,2 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 5.401 vozů nižší střední třídy, letos 5.518 (+117).

V červnovém žebříčku zvítězila samozřejmě Octavia s rovnými 2.400 kusy a podílem 43,5 %. Severomoravské dvojče žilinské Kie Cee'd Hyundai i30 je stále mnohem úspěšnější než jeho slovenská sestra. Díky hodně vysokým 706 přírůstkům a 12,8 % mu patří stříbrná příčka. Třetí je právě Cee'd, který se dostal na 339 vozů (6,1 %). Oba středoevropští Jihokorejci prošli krátce po sobě generačními výměnami. Na čtvrté příčce najdeme Volkswagen Golf s 315 novými auty (5,7 %), který střídání stráží čeká zanedlouho. Poslední místo v Top 5 obsadil Ford Focus s 286 registracemi (5,2 %). Třetí řada není zatím tak úspěšná, loni se ještě vyprodávala druhá za akční ceny.

První Octavia si ve srovnání s červnem 2011 mírně polepšila: o 251 aut (11,7 %). Druhý Hyundai i30 má pak zisk přesahující dvojnásobek (přesně 105,8 %). Před rokem si domácí zákazníci odvezli celkem 343 „i-třicítek“, aktuálně jich je o 363 více. Třetí Cee'd pokračuje v trendu předchozích konkurentů, jeho registrace totiž také vzrostly, navíc o slušných 46,8 %, respektive 108 vozů. A na závěr přehledu tu máme dva poklesy. Golf má na kontě pád jen o 13,5 % (-49 vozů z 364). To ale není nic proti Focusu. Ten si pohoršil o radikálních 60,6 % (ze 726, což znamená -440 registrací).

Meziročním šplhounem v červnovém pořadí je sice Fiat Sedici, ale ten, stejně jako Citroën DS4 či sourozence Subaru Impreza a XV můžeme vynechat. Byť jim úspěchy přejeme, jsou až za hranicí první dvacítky. To taková Honda Civic má +144,7 % (93 aut místo 38). Tady generační proměna, byť vlastně vizuálně nijak výrazná, vykonala své v tom nejpozitivnějším smyslu slova. Přes 100 procent už nikdo další nehlásí. Po „občanovi“ s číslem 9 již následují lídři segmentu v podobě zmiňovaných i30 a Cee'du. Tito dva zároveň dominují kusovým postupům, mezi ně se vklínila jen Octavia. Mazda 3 má pak úplně stejně jako v červnu 2011.

Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první pětadvacítky Seat Leon, který ztratil 85,4 % (48 aut). Život aktuální řady se ale chýlí ke konci a podobu nástupce známe. Mitsubishi Lancer a Fiat Linea, které jsou mimo pořadí, vynechme. Zaměřme se raději ještě na ty zástupce nižší střední třídy, kteří jsou v hlavním žebříčku. U Fiatu Bravo v patřičné kolonce svítí -70,4 %, za ním už je veledůležitý Focus, který vévodí absolutním ztrátám. Jeho nelichotivá čísla jsme vzpomínali výše. Překvapivě stříbrnou příčku okupuje v této statistice Astra (-72) před Méganem (-64) a produkty koncernu VW, jmenovitě Golfem a Leonem.

Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory je situace následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1.481 kusů (61,7 % z celkových registrací). Druhý Peugeot 308 je s agregáty HDi velmi oblíbený (138, 84,1 %!). Kdo je za nimi? Třetí Ford Focus s 89 (31,1 %), čtvrtý Opel Astra se 78 (38,4 %) a konečně pátý Volkswagen Golf, jenž má 76 TDI (24,1 %). 66 nových Octavií spaluje LPG, dvě E85. Bioethanol tankuje také 29 nových majitelů Dacíí Logan MCV. Hybridy a elektromobily představuje trojice Opelů Ampera, respektive jediný Auris HSD od Toyoty.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červnu 2012
nbsp; Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
nbsp; Období 6/2012 1-6/2012 6/2012 1-6/2012
1. Škoda OCTAVIA 2400 12921 43,5% 45,4%
2. Hyundai i30 706 2604 12,8% 9,2%
3. Kia CEE´D 339 1748 6,1% 6,1%
4. Volkswagen GOLF 315 1906 5,7% 6,7%
5. Ford FOCUS 286 1190 5,2% 4,2%
6. Opel ASTRA 203 741 3,7% 2,6%
7. Renault MEGANE 180 1126 3,3% 4,0%
8. Peugeot 308 164 798 3,0% 2,8%
9. Citroën C4 111 651 2,0% 2,3%
10. Suzuki SX4 110 784 2,0% 2,8%
11. Renault FLUENCE 100 603 1,8% 2,1%
12. Dacia LOGAN 99 604 1,8% 2,1%
13. Honda CIVIC 93 278 1,7% 1,0%
14. Chevrolet CRUZE 69 418 1,3% 1,5%
15. Toyota AURIS 68 397 1,2% 1,4%
16. Audi A3 46 142 0,8% 0,5%
17. Mazda 3 32 206 0,6% 0,7%
18. Škoda RAPID 30 30 0,5% 0,1%
19. Hyundai ELANTRA 27 221 0,5% 0,8%
20. Alfa Romeo GIULIETTA 21 104 0,4% 0,4%
21. Subaru IMPREZA 19 59 0,3% 0,2%
22. Volkswagen BEETLE 17 80 0,3% 0,3%
23. Citroën DS4 10 43 0,2% 0,2%
24. Fiat SEDICI 9 45 0,2% 0,2%
25. BMW 1 8 203 0,1% 0,7%
25. Fiat BRAVO 8 92 0,1% 0,3%
25. Seat LEON 8 82 0,1% 0,3%
Ostatní modely - 40 376 0,7% 1,3%
CELKEM - 5518 28452 100,0% 100,0%

Půlroční statistika

Český trh v nižší střední oproti loňským prvním šesti měsícům klesl, a to o 5,7 %, počet nových aut se snížil z 30.159 na 28.452 (meziročně -1.707).

V celkovém pořadí vede Octavia s 12.921 kusy a podílem 45,4 %. Druhý je Hyundai i30 (2.604, 9,2 %). Ten tedy magické desetiprocentní hranice nedosáhl. Třetí je Volkswagen Golf (1.906, 6,7 %), dvoutisícovku zatím nepřekročil. Čtvrté místo náleží Cee'du (1.748, 6,1 %) a pátý Focus ztrácí už značně (1.190, 4,2). Šestý Mégane navíc není příliš daleko, byť musel první pětku opustit.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala 1.072 exemplářů, tedy rovných 9 %. Hyundai i30 se i v této statistice hodně zlepšil (+46,2 %, +823 aut). Třetí Golf se odporoučel opačným směrem, tedy dolů o 14,9 %. Má na kontě o 335 registrací méně než před rokem. Kia prodala zase o 35 Cee'dů více (+2 %). Řady nových Fordů Focus prořídly o 58,8 % (loni 2.888, letos -1.698).

Největším postupem vyhlašujeme jedničkové BMW, neboť navýšení Citroënu DS4 přes 516 % není relevantní, je hluboko v poli poražených. Hatchbacky, kupé a kabriolety s modrobílým logem si polepšily o 170,7 %. Samozřejmě, „na vině“ je částečně nová generace pětidveřového provedení. Všechny zástupce nejmenší série z Mnichova zvolilo 203 zákazníků místo 75. Trojciferné postupy už nikde jinde nenajdeme. Na kusy se zlepšila nejvíce Octavia před i30 a právě BMW 1 (+128).

Z propadáků zcela vynechme modely mimo pořadí. Nelichotivý titul tak náleží Seatu Leon (-64,5 %, 82 kusů místo 231). Hned za ním jsou Mitsubishi Lancer (-59,1 %) a globální hráč Focus. Ztrátu 40 a více procent vykazují ještě Bravo, Audi A3 a Astra. V absolutních počtech se také modrý ovál nemůže těmi takřka sedmnácti stovkami úbytku chlubit. Mégane má „jen“ -654 a Astra -518. Zájem není ani o Golf a Auris, oba ale již vyhlížejí své následovníky.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v prvním pololetí 2012
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 6/2012 1-6/2012 6/2012 1-6/2012
1. Škoda OCTAVIA 2400 12921 43,5% 45,4%
2. Hyundai i30 706 2604 12,8% 9,2%
3. Volkswagen GOLF 315 1906 5,7% 6,7%
4. Kia CEE´D 339 1748 6,1% 6,1%
5. Ford FOCUS 286 1190 5,2% 4,2%
6. Renault MEGANE 180 1126 3,3% 4,0%
7. Peugeot 308 164 798 3,0% 2,8%
8. Suzuki SX4 110 784 2,0% 2,8%
9. Opel ASTRA 203 741 3,7% 2,6%
10. Citroën C4 111 651 2,0% 2,3%
11. Dacia LOGAN 99 604 1,8% 2,1%
12. Renault FLUENCE 100 603 1,8% 2,1%
13. Chevrolet CRUZE 69 418 1,3% 1,5%
14. Toyota AURIS 68 397 1,2% 1,4%
15. Honda CIVIC 93 278 1,7% 1,0%
16. Hyundai ELANTRA 27 221 0,5% 0,8%
17. Mazda 3 32 206 0,6% 0,7%
18. BMW 1 8 203 0,1% 0,7%
19. Audi A3 46 142 0,8% 0,5%
20. Alfa Romeo GIULIETTA 21 104 0,4% 0,4%
21. Fiat BRAVO 8 92 0,1% 0,3%
22. Seat LEON 8 82 0,1% 0,3%
23. Volkswagen BEETLE 17 80 0,3% 0,3%
24. Volkswagen JETTA 7 76 0,1% 0,3%
25. Mitsubishi LANCER 3 67 0,1% 0,2%
Ostatní modely - 98 410 1,8% 1,4%
CELKEM - 5518 28452 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (99)
19. 7. 2012 06:30
Re: Rapid
to sou individualni dovozy z indie
18. 7. 2012 21:17
Re: Kdo sleduje vývoj
Ty "fanoušku SSSR" >:D ! Já měl Škodovku těsně před i30; a mohu tě ujistit, aniž poletím za tvými mechaniky, že jsem provedením a brzkými závadami byl tak znechucen, že už dlouho o ni pravděpodobně nezakopnu! A on tu napíše, jak je Škodovka dobrá!!! :no:
18. 7. 2012 18:15
Re: Kdo sleduje vývoj
Sice nesleduju drby mechaniku, ale podstatne je pro mne ze Kia nabizi 7let zaruku (tovarni a ne prodlouzenou pres pojistovnu jako u ostatnich kde je pak problem domahat se plneni) a na proreziveni 12let...tak ted nevim kdyz tu tak pisete ze to je tak spatne jak si mohou dovolit davat tolik let? to by zbankrotovali kdyby ty produkty nebyli kvalitni. No a jen tak pro zajimavost 4roky stara Kia ma stale 1,5x delsi zaruku nez novy Golf...to stoji k zamysleni obzvlast pro ty co kupuji ojetinu. Ja mam ted firemni Kia Optima a proste uzasne auto. Puvodne sem myslel ze 1.7D 136koni bude malo, ale naopak, jede to az 200 po dalnici (samozrejme sem to zkousel v Nemecku >:-[] ) pruznost motoru pri predjizdeni kamionu je skvela a pri pomalejsi rychlosti tak kolem 120za hodku to bere kolem 5l po dalnici...no co vice si prat...no ale musim uznat, vybral jsem si to kvuli designu ne kvuli cene :-)
18. 7. 2012 18:00
Re: i30
Mluvil jsem vysloveně o Bravu, s tim mam zkušenost. Doblu bych i věřil. Co můžu od Fiatu ještě pochválit, tak Scudo, táta ho měl jako pracovní asi 6 let a byl spokojen :yes:
Avatar - twistedTSD
18. 7. 2012 16:37
Re: i30
Já také ne, ale ty reklamy zdaleka nejsou jen v televizi.