Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2008: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (45)
Kdyby se situace ve světě projevovala na českém trhu jen tak jako tomu bylo v říjnu, asi by se zlobil jen málokterý prodejce. Říjnový trh se meziročně propadl o 1,6 %, ale za prvních 10 měsíců trh roste o 9 %. Nejméně se tentokrát do nákupů hrnuly firmy.

V říjnu bylo na českém trhu prodáno 17.979 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 290 ks méně než v říjnu minulého roku. To představuje meziroční pokles o 1,6 %. Říjen je letošním třetím měsícem, kdy český trh meziročně klesal. Dobrou zprávou pro obchodníky a automobilky je, že šlo o nejmenší letošní pokles. Špatnou pak skutečnost, že o výpadek registrací se zasloužily firmy. Zákazníků, kteří kupovali osobní auta s DPH, bylo letos v říjnu 72 %, loni v říjnu jen 66 %. Jsou firmy opatrnější než domácnosti? Je to začátek trvalejšího sestupného trendu? Nebo jen výsledek velmi atraktivní nabídky aut za rekordně nízké ceny, které přesvědčily ty, kteří se dlouho nemohli k nákupu auta rozhoupat? Jednoznačnou odpověď pro vás nemáme, ale slibujeme, že se o situaci na českém trhu budeme bavit s nejvyššími představiteli importérských firem v České republice.

Prodej automobilů v říjnu jinde ve světě
Prodej nových osobních automobilů v Německu se v říjnu meziročně snížil o 8,2 procenta na 258.800 vozů. Za prvních deset měsíců letošního roku prodej nicméně vzrostl o 0,3 procenta na 2,63 milionu vozů.

Poptávka po automobilech minulý měsíc podle dosud zveřejněných údajů klesala i na dalších západoevropských trzích. Ve Francii se prodej v říjnu meziročně snížil o zhruba sedm procent, v Itálii téměř o pětinu a ve Španělsku dokonce o 40 procent.

Společnost J.D. Power and Associates v srpnu předpověděla, že celkový prodej automobilů v západní Evropě se v letošním roce sníží zhruba o pět procent na 14,01 milionu vozů z loňských 14,80 milionu.

Ve Spojených státech se prodej automobilů v říjnu meziročně propadl o 32 procent na 838.156 vozů. Dostal se tak na nejnižší úroveň za více než 17 let. V přepočtu na celý rok činil prodej 10,56 milionu vozů, což představuje nejhorší výsledek za čtvrt století.

Škoda Auto v září prodala 4923 vozů, což bylo o 23,7 % méně než před rokem. Obchodní výsledky Škody jsou v posledních měsících jako na houpačce, ale nedávno zavedené ceníky by měly domácí značku vrátit zpět do růstových sfér. Alespoň v to všichni v Mladé Boleslavi doufají. Tržní podíl v desátém měsíci roku činil jen 27,4 %.

S náskokem téměř pěti set jednotek byl v říjnu opět prvním dovozcem Ford. Meziroční nárůst Fordu činí 21 %, ale ani to v říjnu drží nestačilo na cílový desetiprocentní podíl na trhu. 9,7 % však patří k nejlepším výsledkům lídra mezi dovozci.

Jaké je nejprodávanější dovážené auto?
TEST Ford Fusion 1.4 (58 kW) – Nejprodávanější z dovážených

Volkswagen a za ním francouzské trio Renault-Citroën-Peugeot rostli tentokrát jen jednociferně a drží si své dříve vydobyté pozice. Vyrovnanost značek skupiny PSA je až podezřelá, ale navenek nejsou z aktivit obou značek žádné známky týmové režie patrné.

Úspěšný měsíc mělo sedmé Hyundai a podruhé v řadě výrazně (o 37 %) rostla v říjnu osmá Toyota. Odbyt Kie se o necelých 10 % v říjnu meziročně propadl, ale nové ceníky Cee'du naznačují, že půjde jen o dočasný stav. Mimořádný prodejní výsledek - 533 registrací a meziroční nárůst o 41 % (!!!) - si v říjnu do ročního výkazu zapsalo Suzuki. Je v TOP 10!

Událostí hodnou pozornosti je bezpochyby nástup Dacie Sandero, která se v září začala zvolna prodávat a v říjnu se její odbyt rozjel naplno. V řeči čísel to znamená prodej 372 jednotek (z toho 186 Sandero) a meziroční nárůst o 170 % (!).

Mimořádná spokojenost vládne jistě také u Hondy (+37 %), Mazdy (+25 %) a Subaru (+25 %).

Naopak výrazné - dvouciferné - propady zaznamenal Fiat, BMW a Nissan.

Registrace na českém trhu v měsíci říjnu 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 10/2008 10/2007 [ks] [%] 10/2008
1. Škoda 4923 6453 -1530 -23,7% 27,4%
2. Ford 1742 1433 309 21,6% 9,7%
3. Volkswagen 1270 1177 93 7,9% 7,1%
4. Renault 1006 953 53 5,6% 5,6%
5. Citroën 994 966 28 2,9% 5,5%
6. Peugeot 982 961 21 2,2% 5,5%
7. Hyundai 878 746 132 17,7% 4,9%
8. Toyota 713 518 195 37,6% 4,0%
9. Kia 572 634 -62 -9,8% 3,2%
10. Suzuki 533 377 156 41,4% 3,0%
11. Opel 527 461 66 14,3% 2,9%
12. Fiat 423 513 -90 -17,5% 2,4%
13. Mercedes-Benz 404 448 -44 -9,8% 2,2%
14. Dacia 372 138 234 169,6% 2,1%
15. Honda 353 256 97 37,9% 2,0%
16. Audi 342 286 56 19,6% 1,9%
17. Chevrolet 301 311 -10 -3,2% 1,7%
18. Mazda 248 198 50 25,3% 1,4%
19. BMW 239 296 -57 -19,3% 1,3%
20. Seat 219 175 44 25,1% 1,2%
21. Nissan 184 222 -38 -17,1% 1,0%
22. Mitsubishi 160 147 13 8,8% 0,9%
23. Volvo 147 168 -21 -12,5% 0,8%
24. Subaru 112 89 23 25,8% 0,6%
25. Iveco 55 65 -10 -15,4% 0,3%
26. Land Rover 42 50 -8 -16,0% 0,2%
27. Lexus 33 18 15 83,3% 0,2%
28. Porsche 20 13 7 53,8% 0,1%
29. Alfa Romeo 17 31 -14 -45,2% 0,1%
29. Jeep 17 26 -9 -34,6% 0,1%
31. Lada 13 18 -5 -27,8% 0,1%
32. Chrysler 12 5 7 140,0% 0,1%
32. Jaguar 12 12 0 0,0% 0,1%
32. Renault Trucks 12 10 2 20,0% 0,1%
35. Dodge 11 12 -1 -8,3% 0,1%
36. Hummer 9 4 5 125,0% 0,1%
36. Mini 9 6 3 50,0% 0,1%
36. Saab 9 2 7 350,0% 0,1%
39. smart 5 2 3 150,0% 0,0%
40. Ssangyong 4 16 -12 -75,0% 0,0%
41. Maserati 3 0 3 - 0,0%
41. Santana 3 4 -1 -25,0% 0,0%
43. Lancia 2 4 -2 -50,0% 0,0%
44. Kaipan 1 0 1 - 0,0%
- Cadillac 0 0 0 - 0,0%
- Ferrari 0 0 0 - 0,0%
- Rover 0 0 0 - 0,0%
- Celkem - Jiné značky 46 45 1 2,2% 0,3%
- Celkem 17979 18269 -290 -1,6% 100,0%

Vývoj trhu od začátku roku

Za deset měsíců roku 2008 bylo na českém území zaregistrováno 172.951 osobních a lehkých užitkových automobilů. Ve stejném období roku 2007 to bylo jen 158.722 ks. Pokračuje tedy meziroční růst trhu a to tempem 9 %.

Říjnový výsledek Škody vzdálil automobilku od loňských čísel, Škoda drží 29 % českého trhu a meziročně ztrácí 1730 registrací, tj. 3,3 %.

I v říjnu platí, že všichni dovozci z první desítky bez výjimky meziročně rostou. Ford jednoznačně dominuje mezi dováženými značkami. Volkswagen je na stabilní druhé importérské příčce. Pokud se nic zvláštního nestane a trh se bude vyvíjet dosavadním tempem, zřejmě na ní do konce roku zůstane. S příchodem nového Golfu se situace může, ale nemusí změnit.

Renault, Peugeot a Citroen jsou na svých tradičních místech z posledních měsíců. Tak jako Volkswagen čeká na Golf, čeká také Renault na Mégane. Souboj špičkových hatchbacků nižší střední třídy budeme sledovat v prvních měsících roku 2009. Cena bude v obou případech hrát velkou roli. Vždyť kolem 350 tisíc se dnes prodávají základní, ale slušně vybavené motorizace většiny konkurenčních modelů.

Zatím sedmá značka českého trhu - Hyundai - bude chtít v nejbližších měsících hrát Čechům na národní strunu v souvislosti se zahájením výroby modelu i30 v Nošovicích. V roce 2009 se pak očekává příchod nového silného konkurenta domácí Fabie - Hyundaie i20. I přes říjnové zaváhání zůstává nedynamičtější značkou českého trhu v TOP10 Kia. Prodává zatím o 28 % více než loni, ale poslední dva měsíce možná ještě tento údaj změní.

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008
- Kategorie OA+LUV OA+LUV změna změna Tržní podíl
- Období 1-10/2008 1-10/2007 [ks] [%] 1-10/2008
1. Škoda 50382 52112 -1730 -3,3% 29,1%
2. Ford 14753 12004 2749 22,9% 8,5%
3. Volkswagen 13037 11034 2003 18,2% 7,5%
4. Renault 11666 9955 1711 17,2% 6,7%
5. Citroën 8629 8317 312 3,8% 5,0%
6. Peugeot 8531 8204 327 4,0% 4,9%
7. Hyundai 7334 6943 391 5,6% 4,2%
8. Kia 6112 4769 1343 28,2% 3,5%
9. Toyota 5521 5224 297 5,7% 3,2%
10. Fiat 5341 4670 671 14,4% 3,1%
11. Opel 4590 4811 -221 -4,6% 2,7%
12. Mercedes-Benz 4225 3808 417 11,0% 2,4%
13. Suzuki 3723 3181 542 17,0% 2,2%
14. Chevrolet 3595 2722 873 32,1% 2,1%
15. Audi 3176 2833 343 12,1% 1,8%
16. Mazda 2897 1486 1411 95,0% 1,7%
17. Honda 2736 2668 68 2,5% 1,6%
18. BMW 2639 2062 577 28,0% 1,5%
19. Dacia 2315 1505 810 53,8% 1,3%
20. Nissan 2236 1938 298 15,4% 1,3%
21. Seat 2176 1955 221 11,3% 1,3%
22. Mitsubishi 1520 1193 327 27,4% 0,9%
23. Volvo 1261 1295 -34 -2,6% 0,7%
24. Subaru 1010 655 355 54,2% 0,6%
25. Iveco 623 479 144 30,1% 0,4%
26. Land Rover 336 459 -123 -26,8% 0,2%
27. Lexus 215 209 6 2,9% 0,1%
28. Jeep 213 185 28 15,1% 0,1%
29. Alfa Romeo 192 247 -55 -22,3% 0,1%
30. Porsche 186 136 50 36,8% 0,1%
31. Renault Trucks 181 118 63 53,4% 0,1%
32. Lada 153 160 -7 -4,4% 0,1%
33. Jaguar 130 112 18 16,1% 0,1%
34. Chrysler 128 103 25 24,3% 0,1%
35. Dodge 109 130 -21 -16,2% 0,1%
36. Saab 98 55 43 78,2% 0,1%
37. smart 86 81 5 6,2% 0,0%
38. Mini 79 76 3 3,9% 0,0%
39. Ssangyong 70 148 -78 -52,7% 0,0%
40. Hummer 60 45 15 33,3% 0,0%
41. Cadillac 32 25 7 28,0% 0,0%
42. Maserati 28 14 14 100,0% 0,0%
43. Ferrari 24 22 2 9,1% 0,0%
44. Lancia 22 19 3 15,8% 0,0%
45. Santana 14 38 -24 -63,2% 0,0%
46. Kaipan 13 7 6 85,7% 0,0%
47. Rover 10 6 4 66,7% 0,0%
- Celkem - Jiné značky 544 504 40 7,9% 0,3%
- Celkem 172951 158722 14229 9,0% 100,0%
Ondřej Láník
Diskuze (45)
9. 11. 2008 10:28
Re: Nejede? Katastrofalne pada
taky te nikdo nenuti to cist ;-)
9. 11. 2008 07:43
Re: Nejede? Katastrofalne pada
Teda to bych chtěl vědet co je to za firmu :no: Tragéd a syn :no:
Avatar - Katikakus
9. 11. 2008 00:43
Re: Nejede? Katastrofalne pada
Castecne s tebu souhlasim, kdyz se vsak psany projev neda cist - jako v pripade SamanARa, degraduje to sebelepsi myslenku na uroven bezvyznamneho blabolu.
8. 11. 2008 20:15
Re: Spolehlivost je zcela prumerna
Spolehlivost je zcela prumerna ,Mazda to teda neni.
8. 11. 2008 10:36
Re: Nejede? Katastrofalne pada
Ono to bude spíš o přístupu lidí, já mám spíš opačnou zkušenost s prodejcem Hondy, tam jsem si připadal jak když je obtěžuješ,