Český trh v říjnu 2008: Trojcípá hvězda pětimetrové třídě stále vládne
Triumfoval opět Mercedes třídy S s šestnácti kusy. druhé tedy skončilo erko s jedenácti nově zaregistrovanými automobily, bronzová příčka patří Audi A8 se 7 kusy, o bramborovou medaili se podělily BMW sedmičkové řady a Lexus LS, oba modely mají v desátém měsíci po jedné registraci. Jaguar XJ a VW Phaeton tradičně vyšly naprázdno.
Ve srovnání s říjnem loňského roku vypadá situace takto: Mercedes třídy S si polepšil o tři vozy (loni třináct kusů), tedy o 23,1 %, jeho kolega s písmenem R si naopak o 8,3 % pohoršil (loni 12 vozů). Audi A8 si polepšilo o 1 vůz z loňských šesti, tedy o 16,7 %. Sedmičkové BMW zaznamenalo drastický propad o 83,3 %, loni si své zákazníky našlo celkem šest největších osobních automobilů z Mnichova. Na vině je samozřejmě čekání na novou generaci, prodej současné extravagantní E66 se chýlí ke konci. Lexus LS si také pohoršil razantně, o celé tři čtvrtiny – ze 4 loňských na jeden letošní vůz. Jaguar XJ měl na svém kontě za říjen 2007 dva a VW jeden vůz, letos mají oba nulu.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v říjnu 2008 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2008 | 1-10/2008 | 10/2008 | 1-10/2008 |
1. | Mercedes-Benz S | 16 | 147 | 44,4% | 37,9% |
2. | Mercedes-Benz R | 11 | 86 | 30,6% | 22,2% |
3. | Audi A8 | 7 | 98 | 19,4% | 25,3% |
4. | BMW 7 | 1 | 28 | 2,8% | 7,2% |
4. | Lexus LS | 1 | 22 | 2,8% | 5,7% |
- | Jaguar XJ | 0 | 4 | 0,0% | 1,0% |
- | Volkswagen PHAETON | 0 | 3 | 0,0% | 0,8% |
- | CELKEM | 36 | 388 | 100,0% | 100,0% |
Po deseti měsících stále vede třída S se 147 kusy (- 10,9 % oproti loňským 165 vozům) před Audi A8 s 98 (+ 36,1 %, loni 72) a Mercedesem třídy R s 86 vozy (+ 38,7 %, loni 62). Další konkurence má již značný odstup, BMW 7 28 vozů (- 34,9 %, loni 43), Lexus LS 22 (ten si o 15,8 % polepšil, loni se prodalo 19 největších lexusů), na šestém místě je Jaguar XJ se čtyřmi nově zaregistrovanými automobily, což je o polovinu méně než za prvních deset měsíců roku 2007. VW Phaeton na britského konkurenta ztrácí jeden kus, i on si oproti čtyřem loňským vozům pohoršil, a to o celou čtvrtinu.
Jediným automobilem této třídy, který se nabízí v užitkovém provedení, je zvyklostem této kategorie poněkud neodpovídající Mercedes-Benz R. V říjnu mělo přepážku deset z jedenácti, což znamená podíl 90,9 %. Celkově od ledna bylo nově zaregistrováno ve verzi N1 62,8 % erek (54 kusů z 86).
Jaký podíl má v luxusní třídě nafta? U Mercedesu S 68,7 %, pět nově zaregistrovaných esek mělo v říjnu zážehový motor, jedenáct vznětový. Diesely poháněly i desítku Mercedesů R, což znamená podíl 90,9 %, u Audi A8 pak motory TDI činily 57,7 % říjnových registrací (4 vozy). Nejvyššího podílu nafty ovšem dosáhl BMW řady 7, a to plných sta procent, jediná prodaná sedmička měla pod kapotou motor, který spaluje právě tento druh paliva. U Lexusu LS je tomu přesně naopak, ale u něj v nabídce vznětové agregáty zcela chybějí.