Český trh v roce 2010: Pořadí značek
V roce 2010 bylo na české registrační značky přihlášeno 180.812 osobních a lehkých užitkových automobilů. Rok předtím to bylo o 274 ks více.
Ekonomická krize se sice na českém trhu během roku 2009 neprojevila tak výrazně jako v jiných zemích Evropy, ale konstatovat můžeme i to, že očekávané pokrizové oživení trhu zatím nepřišlo, resp. se v absolutních číslech neprojevilo.
Mnohé změny se však odehrály. Zatímco v roce 2009 táhly odbyt nových aut domácnosti (přes 50 % trhu), v roce 2010 začala automobily zase kupovat firemní klientela. Podíl firemních nákupů tvořil asi 60 % trhu.
V roce 2010 pokračoval trend růstu nižší střední třídy na úkor malých vozů. Ceny modelů z nižší střední se staly tak atraktivní, že odlákaly mnoho zájemců o malá auta k výrazně větším autům o třídu výše.
Návrat Škody
Škoda loni získala zpět část tržního podílu na českém automobilovém trhu, kterou v předešlých letech ztratila. Nejprodávanější značka loni v ČR udala 53.534 aut, tedy o 3.042 více než v roce 2009, to odpovídá nárůstu o 6 %.
Suverénně nejprodávanějším modelem českého trhu je Octavia (včetně Octavie Tour a Tour II). Loni se jich prodalo 25.819 ks. Menší Fabie má jen 15.588 registrací a je druhým nejprodávanějším modelem Škody i českého trhu.
Do modelového TOP10 se vešel taky třetí Superb (4.476 registrací) a Yeti (4.264 registrací).
Ford pod 10 % trhu
Číslem 2 mezi značkami a importérskou jedničkou je stále Ford. Jeho dlouhodobý cíl (držet desetinu českého trhu) se při slábnoucím odbytu Fusionu a konci modelového cyklu Focusu nedařilo plnit. Počet registrací se zastavil na 16.190 a to znamená meziroční ztrátu 12,6 %.
V modelovém TOP10 jsou hned tři Fordy s velmi rovnoměrným počtem registrací: Focus (3.596 ks), Fusion (3.530 ks), Fiesta (3.372 ks). Mondeí bylo zaregistrováno 1.418 ks.
Dramatický propad zaznamenal Fusion, když počet registrací klesl z více než 7 tisíc na polovinu. O 40 % vzrostl prodej končící generace Focusu.
1.956 registrací patří užitkovým vozům značky Ford, tj. 13,7 % z celkového prodeje Fordu.
Stabilní VW
VW zůstává více méně na předloňských číslech, připsal si 14.356 registrací a patří mu třetí místo mezi značkami.
Nejpopulárnějším modelem je Golf (3.844 ks), následovaný Polem (2.326 ks), Passatem (2.220 ks) a Tiguanem (1.522 ks).
Podíl užitkových vozů na celkovém výsledku značky je 9,8 %.
Rostoucí Renault
Renault je čtyřkou českého trhu, ale s 1.444 registracemi i dvoujkou na trhu lehkých užitkových vozidel. Meziročně vyrostly registrace této značky o 1.165 vozů, tj. o 9,5 %.
Největší zájem měli loni Češi o Mégane (3.141 ks), za ním skončila Thalia (2.119 ks) a Clio (1.810 ks). Silné postavení si vydobyl i sedan Fluence (1.384 ks).
Rychle rostoucí Hyundai
Poslední značkou, která získala v roce 2010 více než 10 tisíc registrací, je Hyundai. Korejský výrobce se chce ještě více etablovat na evropských trzích a rád by se zařadil mezi oblíbené domácí značky. Na českém trhu doslova, neboť nošovická automobilka mu k tomu dává ideální podmínky.
Výsledkem je čestné první místo Hyundaie i30 mezi importovanými modely. Bylo jich zaregistrováno 4.309 ks. Pokud bychom i-třicítku považovali na domácího hráče, stal by se importovanou jedničkou slovenský cee'd (4.228 ks).
K bestsellerům značky Hyundai patří i i20 (1.617 ks), ix35 (1.197 ks) a i10 (976 ks).
Poražení
V TOP10 značek nejvíce ztratil Ford (-2.326 ks, -12,6 %) a Citroën (-1.178 ks, -13,8 %).
Vážnější propad se ale týká Opelu, který je až za první desítkou. Přestože měla značka v roce 2010 velmi mladé modelové portfolio (Meriva, Astra, Insignia, modernizovaná Corsa), zaznamenala meziročně o 500 registrací méně (-12 %).
Bezmála o třetinu se propadl prodej Chevroletu (16. místo, 2.891 ks). Viník je ale jasný – konec výprodeje první generace levného Sparku a nástup modernější, stylovější, ale dražší druhé generace. Záchrana je ale na cestě – letos má přijít Orlando, modernizovaná Captiva, Aveo a pětidveřový Cruze.
Pětinu registrací, resp. 713 ks ztratilo meziročně i Suzuki (17. místo, 2.800 ks). Menší zájem byl o Swift, ale klesl i odbyt crossoveru SX4 a zejména Grand Vitary.
Nissan (19.místo, 2.135 ks) je na tom podobně jako Suzuki. Ztratil 19 % registrací roku 2009. Nosným modelem zůstává Qashqai (1017 ks).
Druhou desítku značek uzavírá Honda. Meziročně jí klesly registrace o 795 ks, tj. o 28,9 %. Ztratil Jazz (pokles z 330 na 183 ks), Civic (pokles z 864 ks na 662 ks), Accord (pokles ze 191 ks na 80 ks) i CR-V (pokles z 879 ks na 795 ks).
Registrace na českém trhu, výsledky za rok 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna | Změna | Tržní podíl |
- | Období | 2010 | 2009 | [ks] | [%] | 2010 |
1. | ŠKODA | 53534 | 50492 | 3042 | 6,0% | 29,61% |
2. | FORD | 16190 | 18516 | -2326 | -12,6% | 8,95% |
3. | VOLKSWAGEN | 14356 | 14226 | 130 | 0,9% | 7,94% |
4. | RENAULT | 13381 | 12216 | 1165 | 9,5% | 7,40% |
5. | HYUNDAI | 10191 | 8682 | 1509 | 17,4% | 5,64% |
6. | PEUGEOT | 8186 | 8281 | -95 | -1,1% | 4,53% |
7. | KIA | 8004 | 7600 | 404 | 5,3% | 4,43% |
8. | CITROËN | 7351 | 8529 | -1178 | -13,8% | 4,07% |
9. | FIAT | 5619 | 5561 | 58 | 1,0% | 3,11% |
10. | TOYOTA | 4992 | 5027 | -35 | -0,7% | 2,76% |
11. | MERCEDES-BENZ | 3743 | 3813 | -70 | -1,8% | 2,07% |
12. | OPEL | 3653 | 4153 | -500 | -12,0% | 2,02% |
13. | DACIA | 3611 | 2716 | 895 | 33,0% | 2,00% |
14. | AUDI | 3242 | 3241 | 1 | 0,0% | 1,79% |
15. | BMW | 3061 | 2938 | 123 | 4,2% | 1,69% |
16. | CHEVROLET | 2891 | 4246 | -1355 | -31,9% | 1,60% |
17. | SUZUKI | 2800 | 3513 | -713 | -20,3% | 1,55% |
18. | SEAT | 2761 | 2307 | 454 | 19,7% | 1,53% |
19. | NISSAN | 2135 | 2637 | -502 | -19,0% | 1,18% |
20. | HONDA | 1956 | 2751 | -795 | -28,9% | 1,08% |
21. | MAZDA | 1818 | 2127 | -309 | -14,5% | 1,01% |
22. | VOLVO | 1580 | 1724 | -144 | -8,4% | 0,87% |
23. | MITSUBISHI | 1387 | 1512 | -125 | -8,3% | 0,77% |
24. | SUBARU | 1223 | 1142 | 81 | 7,1% | 0,68% |
25. | IVECO | 381 | 420 | -39 | -9,3% | 0,21% |
26. | LAND ROVER | 310 | 185 | 125 | 67,6% | 0,17% |
27. | PORSCHE | 304 | 206 | 98 | 47,6% | 0,17% |
28. | ALFA ROMEO | 272 | 221 | 51 | 23,1% | 0,15% |
29. | LEXUS | 206 | 257 | -51 | -19,8% | 0,11% |
30. | JEEP | 166 | 215 | -49 | -22,8% | 0,09% |
31. | LADA | 153 | 173 | -20 | -11,6% | 0,08% |
32. | Multicar | 100 | 113 | -13 | -11,5% | 0,06% |
33. | CHRYSLER | 96 | 94 | 2 | 2,1% | 0,05% |
34. | MINI | 91 | 85 | 6 | 7,1% | 0,05% |
35. | INFINITI | 84 | 39 | 45 | 115,4% | 0,05% |
36. | Renault Trucks | 81 | 99 | -18 | -18,2% | 0,04% |
37. | SMART | 69 | 69 | 0 | 0,0% | 0,04% |
38. | DODGE | 63 | 101 | -38 | -37,6% | 0,03% |
39. | JAGUAR | 63 | 108 | -45 | -41,7% | 0,03% |
40. | FERRARI | 58 | 40 | 18 | 45,0% | 0,03% |
41. | Kaipan | 54 | 11 | 43 | 390,9% | 0,03% |
42. | LANCIA | 47 | 69 | -22 | -31,9% | 0,03% |
43. | SAAB | 38 | 54 | -16 | -29,6% | 0,02% |
44. | Rimor | 33 | 17 | 16 | 94,1% | 0,02% |
45. | MASERATI | 29 | 28 | 1 | 3,6% | 0,02% |
45. | Trigano | 29 | 3 | 26 | 866,7% | 0,02% |
47. | Mitsubishi Fuso | 24 | 48 | -24 | -50,0% | 0,01% |
47. | Bürstner | 24 | 24 | 0 | 0,0% | 0,01% |
49. | Adria | 20 | 18 | 2 | 11,1% | 0,01% |
50. | ASTON MARTIN | 19 | 15 | 4 | 26,7% | 0,01% |
51. | Dethleffs | 18 | 19 | -1 | -5,3% | 0,01% |
52. | Hymermobil | 17 | 30 | -13 | -43,3% | 0,01% |
53. | BENTLEY | 15 | 17 | -2 | -11,8% | 0,01% |
54. | Hummer | 13 | 23 | -10 | -43,5% | 0,01% |
55. | ROLLS-ROYCE | 12 | 8 | 4 | 50,0% | 0,01% |
55. | Shuanghuan | 12 | 9 | 3 | 33,3% | 0,01% |
57. | LAMBORGHINI | 11 | 10 | 1 | 10,0% | 0,01% |
- | Celkem - Jiné značky | 235 | 308 | -73 | -23,7% | 0,13% |
- | Celkem | 180812 | 181086 | -274 | -0,2% | 100,00% |