Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2010: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (133)
V roce 2010 se u nás prodalo 180 tisíc nových aut, tedy přibližně tolik co v krizovém roce 2009. Kdo jsou vítězové a kdo poražení?

V roce 2010 bylo na české registrační značky přihlášeno 180.812 osobních a lehkých užitkových automobilů. Rok předtím to bylo o 274 ks více.

Ekonomická krize se sice na českém trhu během roku 2009 neprojevila tak výrazně jako v jiných zemích Evropy, ale konstatovat můžeme i to, že očekávané pokrizové oživení trhu zatím nepřišlo, resp. se v absolutních číslech neprojevilo.

Mnohé změny se však odehrály. Zatímco v roce 2009 táhly odbyt nových aut domácnosti (přes 50 % trhu), v roce 2010 začala automobily zase kupovat firemní klientela. Podíl firemních nákupů tvořil asi 60 % trhu.

V roce 2010 pokračoval trend růstu nižší střední třídy na úkor malých vozů. Ceny modelů z nižší střední se staly tak atraktivní, že odlákaly mnoho zájemců o malá auta k výrazně větším autům o třídu výše.

Návrat Škody

Škoda loni získala zpět část tržního podílu na českém automobilovém trhu, kterou v předešlých letech ztratila. Nejprodávanější značka loni v ČR udala 53.534 aut, tedy o 3.042 více než v roce 2009, to odpovídá nárůstu o 6 %.

Suverénně nejprodávanějším modelem českého trhu je Octavia (včetně Octavie Tour a Tour II). Loni se jich prodalo 25.819 ks. Menší Fabie má jen 15.588 registrací a je druhým nejprodávanějším modelem Škody i českého trhu.

Do modelového TOP10 se vešel taky třetí Superb (4.476 registrací) a Yeti (4.264 registrací).

Ford pod 10 % trhu

Číslem 2 mezi značkami a importérskou jedničkou je stále Ford. Jeho dlouhodobý cíl (držet desetinu českého trhu) se při slábnoucím odbytu Fusionu a konci modelového cyklu Focusu nedařilo plnit. Počet registrací se zastavil na 16.190 a to znamená meziroční ztrátu 12,6 %.

V modelovém TOP10 jsou hned tři Fordy s velmi rovnoměrným počtem registrací: Focus (3.596 ks), Fusion (3.530 ks), Fiesta (3.372 ks). Mondeí bylo zaregistrováno 1.418 ks.

Dramatický propad zaznamenal Fusion, když počet registrací klesl z více než 7 tisíc na polovinu. O 40 % vzrostl prodej končící generace Focusu.

1.956 registrací patří užitkovým vozům značky Ford, tj. 13,7 % z celkového prodeje Fordu.

Stabilní VW

VW zůstává více méně na předloňských číslech, připsal si 14.356 registrací a patří mu třetí místo mezi značkami.

Nejpopulárnějším modelem je Golf (3.844 ks), následovaný Polem (2.326 ks), Passatem (2.220 ks) a Tiguanem (1.522 ks).

Podíl užitkových vozů na celkovém výsledku značky je 9,8 %.

Rostoucí Renault

Renault je čtyřkou českého trhu, ale s 1.444 registracemi i dvoujkou na trhu lehkých užitkových vozidel. Meziročně vyrostly registrace této značky o 1.165 vozů, tj. o 9,5 %.

Největší zájem měli loni Češi o Mégane (3.141 ks), za ním skončila Thalia (2.119 ks) a Clio (1.810 ks). Silné postavení si vydobyl i sedan Fluence (1.384 ks).

Rychle rostoucí Hyundai

Poslední značkou, která získala v roce 2010 více než 10 tisíc registrací, je Hyundai. Korejský výrobce se chce ještě více etablovat na evropských trzích a rád by se zařadil mezi oblíbené domácí značky. Na českém trhu doslova, neboť nošovická automobilka mu k tomu dává ideální podmínky.

Výsledkem je čestné první místo Hyundaie i30 mezi importovanými modely. Bylo jich zaregistrováno 4.309 ks. Pokud bychom i-třicítku považovali na domácího hráče, stal by se importovanou jedničkou slovenský cee'd (4.228 ks).

K bestsellerům značky Hyundai patří i i20 (1.617 ks), ix35 (1.197 ks) a i10 (976 ks).

Poražení

V TOP10 značek nejvíce ztratil Ford (-2.326 ks, -12,6 %) a Citroën (-1.178 ks, -13,8 %).

Vážnější propad se ale týká Opelu, který je až za první desítkou. Přestože měla značka v roce 2010 velmi mladé modelové portfolio (Meriva, Astra, Insignia, modernizovaná Corsa), zaznamenala meziročně o 500 registrací méně (-12 %).

Bezmála o třetinu se propadl prodej Chevroletu (16. místo, 2.891 ks). Viník je ale jasný – konec výprodeje první generace levného Sparku a nástup modernější, stylovější, ale dražší druhé generace. Záchrana je ale na cestě – letos má přijít Orlando, modernizovaná Captiva, Aveo a pětidveřový Cruze.

Pětinu registrací, resp. 713 ks ztratilo meziročně i Suzuki (17. místo, 2.800 ks). Menší zájem byl o Swift, ale klesl i odbyt crossoveru SX4 a zejména Grand Vitary.

Nissan (19.místo, 2.135 ks) je na tom podobně jako Suzuki. Ztratil 19 % registrací roku 2009. Nosným modelem zůstává Qashqai (1017 ks).

Druhou desítku značek uzavírá Honda. Meziročně jí klesly registrace o 795 ks, tj. o 28,9 %. Ztratil Jazz (pokles z 330 na 183 ks), Civic (pokles z 864 ks na 662 ks), Accord (pokles ze 191 ks na 80 ks) i CR-V (pokles z 879 ks na 795 ks).

Registrace na českém trhu, výsledky za rok 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměnaZměnaTržní podíl
-Období20102009[ks][%]2010
1.ŠKODA535345049230426,0%29,61%
2.FORD1619018516-2326-12,6%8,95%
3.VOLKSWAGEN14356142261300,9%7,94%
4.RENAULT133811221611659,5%7,40%
5.HYUNDAI101918682150917,4%5,64%
6.PEUGEOT81868281-95-1,1%4,53%
7.KIA800476004045,3%4,43%
8.CITROËN73518529-1178-13,8%4,07%
9.FIAT56195561581,0%3,11%
10.TOYOTA49925027-35-0,7%2,76%
11.MERCEDES-BENZ37433813-70-1,8%2,07%
12.OPEL36534153-500-12,0%2,02%
13.DACIA3611271689533,0%2,00%
14.AUDI3242324110,0%1,79%
15.BMW306129381234,2%1,69%
16.CHEVROLET28914246-1355-31,9%1,60%
17.SUZUKI28003513-713-20,3%1,55%
18.SEAT2761230745419,7%1,53%
19.NISSAN21352637-502-19,0%1,18%
20.HONDA19562751-795-28,9%1,08%
21.MAZDA18182127-309-14,5%1,01%
22.VOLVO15801724-144-8,4%0,87%
23.MITSUBISHI13871512-125-8,3%0,77%
24.SUBARU12231142817,1%0,68%
25.IVECO381420-39-9,3%0,21%
26.LAND ROVER31018512567,6%0,17%
27.PORSCHE3042069847,6%0,17%
28.ALFA ROMEO2722215123,1%0,15%
29.LEXUS206257-51-19,8%0,11%
30.JEEP166215-49-22,8%0,09%
31.LADA153173-20-11,6%0,08%
32.Multicar100113-13-11,5%0,06%
33.CHRYSLER969422,1%0,05%
34.MINI918567,1%0,05%
35.INFINITI843945115,4%0,05%
36.Renault Trucks8199-18-18,2%0,04%
37.SMART696900,0%0,04%
38.DODGE63101-38-37,6%0,03%
39.JAGUAR63108-45-41,7%0,03%
40.FERRARI58401845,0%0,03%
41.Kaipan541143390,9%0,03%
42.LANCIA4769-22-31,9%0,03%
43.SAAB3854-16-29,6%0,02%
44.Rimor33171694,1%0,02%
45.MASERATI292813,6%0,02%
45.Trigano29326866,7%0,02%
47.Mitsubishi Fuso2448-24-50,0%0,01%
47.Bürstner242400,0%0,01%
49.Adria2018211,1%0,01%
50.ASTON MARTIN1915426,7%0,01%
51.Dethleffs1819-1-5,3%0,01%
52.Hymermobil1730-13-43,3%0,01%
53.BENTLEY1517-2-11,8%0,01%
54.Hummer1323-10-43,5%0,01%
55.ROLLS-ROYCE128450,0%0,01%
55.Shuanghuan129333,3%0,01%
57.LAMBORGHINI1110110,0%0,01%
-Celkem - Jiné značky235308-73-23,7%0,13%
-Celkem180812181086-274-0,2%100,00%

Ondřej Láník
Diskuze (133)
14. 1. 2011 21:43
Re: Francie 2010
No, ale s tím šovinismem bych souhlasil. Ale je servírován typickým francouzským šarmem :-) Nakonec je asi jasné, že nemusím italská auta, ale Taliáni jako lidi jsou v tomto směru skutečně lepší - byl jsem tedy pouze na severu (ani ne ve Florencii), ale je legrace, jak když je oslovíš anglicky, začnou mlít italsky a očekávají, že jim budeš rozumnět, ale snaží se. Rukama, nohama.....legrace, alepsoň těch pár situací, co jsme zažil. Jinak jayzková vybavenost angličtinou je u nás mnohem lepší, než v románských zemích obecně. Skandinávie nebo Německo to sice není, ale lidé mladší 50 let se většinou anglicky domluví dobře. Angličtina je esperanto naší doby, s tím nic asi nenaděláme a musím konstatovat, že anglicky jsem se chtěl učit sám, francouzština mně nikdy ani nenapadla a němčinu a ještě ruštinu mi nutili ve škole.
14. 1. 2011 21:35
Re: Francie 2010
Tak fakta - jsou v jiné diskuzi (k ruskému trhu) - odkaz na švédský trh - škodovek se ve Švédsku loni prodalo přes 12 tisíc, KIÍ přes třináct a Hyundaiů tak devět. Celkem něco kolem 290 tis aut - těch 12 tis je kolemJinak do Norska jezdím každý rok, ve Švédsku jsme byl pouze dvakrát (před čtyřmi roky) a Dánsko znám nejmíň, používám mostotunel, takže znám jenom Sjaelland.....Sjel jsi celou Skandinávii, blahopřeji, já tam jezdím "jenom" služebně a do Norska nejradši letím letadlem, autem jsem tam byl vlastně jenom jednou a bylo to úmorné. Ale to ty jistě víš a znáš, měl jsi možnost se kochat. Tak až zase budeš celý měsíc projíždět celou Skandinávii, tak si dělej čárky - uděláš mi nesmírnou radost. Děkuji předem.
14. 1. 2011 21:21
Re: prva 5ka na slovensku ( 1-12 ) 2010
No, podle tvé rozsáhlé reakce je to trochu jinak - nejsi první ani poslední, tvoje "globální" pojetí světa a ublíženecké kňourání o céčkovém trhu je toho více jak pádným důkazema a každý soudný člověk ho tak i pochopí. pokud jsem ti šlápl na kuří oko, omlouvám se. Nakonec, je mi sympatické, že tady žiješ rád....jinak 190 cm. Mám takový pocit, že to je výška na horní hranici průměru, mám několik i vyššich kamarádů.

Jen tak mezi námi, jsme na podobné poznámky dost vysazenej, protože řada lidí (silných na internetu v nadávání třeba Němcům) jim v osobním styku neskutečně leze do zadku a dělá ostudu těm ostatním a normálním, kteří jsou zvyklí s nimi jednat jako rovný s rovným. Takže příště piš radši k věci a podívej se, jak to s tím trhem je a proč to je.
Avatar - white label
14. 1. 2011 01:11
Re: Francie 2010
Tak nějak jsem tušil, že se ozveš... :-)
Uznávám, že šovinismus je v tomto případě trochu silné slovo, tady jde spíš o jeho nenásilnou podobu.
Italové mají dost odlišnou mentalitu, jsou mnohem srdečnější a jako turista se tam (po této stránce) většinou cítíš mnohem líp a domluvíš se spíš, než ve Francii. Kdybych se měl rozhodovat jen podle toho, vede u mě Itálie 10:0.
Samozřejmě to taky neplatí zcela obecně a je to můj pohled, především podle mých zkušeností, ale spousta známých mi tuhle zkušenost potvrdila taky...
Angláni si to mohou dovolit mnohem spíš, anglicky mluvících turistů/evropanů (ale logicky i "amíků" nebo "asiatů") je mnojem víc, než lidí francouzsky hovořících a s dlouhodobým rozvojem počítačů a internetu je dnes angličtina úplně jinde, než francouština, i když se frantíci snaží tvářit, že o tom nevědí...
Avatar - Poustnik
13. 1. 2011 23:28
Re: Francie 2010
Přesně, nic pro Čechy, mně přišlo, že luxujou i v lesích..... >:D