Český trh v roce 2010: Pořadí značek

Český trh v roce 2010: Pořadí značek

 

V roce 2010 se u nás prodalo 180 tisíc nových aut, tedy přibližně tolik co v krizovém roce 2009. Kdo jsou vítězové a kdo poražení?

V roce 2010 bylo na české registrační značky přihlášeno 180.812 osobních a lehkých užitkových automobilů. Rok předtím to bylo o 274 ks více.

Ekonomická krize se sice na českém trhu během roku 2009 neprojevila tak výrazně jako v jiných zemích Evropy, ale konstatovat můžeme i to, že očekávané pokrizové oživení trhu zatím nepřišlo, resp. se v absolutních číslech neprojevilo.

Mnohé změny se však odehrály. Zatímco v roce 2009 táhly odbyt nových aut domácnosti (přes 50 % trhu), v roce 2010 začala automobily zase kupovat firemní klientela. Podíl firemních nákupů tvořil asi 60 % trhu.

V roce 2010 pokračoval trend růstu nižší střední třídy na úkor malých vozů. Ceny modelů z nižší střední se staly tak atraktivní, že odlákaly mnoho zájemců o malá auta k výrazně větším autům o třídu výše.

Návrat Škody

Škoda loni získala zpět část tržního podílu na českém automobilovém trhu, kterou v předešlých letech ztratila. Nejprodávanější značka loni v ČR udala 53.534 aut, tedy o 3.042 více než v roce 2009, to odpovídá nárůstu o 6 %.

Suverénně nejprodávanějším modelem českého trhu je Octavia (včetně Octavie Tour a Tour II). Loni se jich prodalo 25.819 ks. Menší Fabie má jen 15.588 registrací a je druhým nejprodávanějším modelem Škody i českého trhu.

Do modelového TOP10 se vešel taky třetí Superb (4.476 registrací) a Yeti (4.264 registrací).

Ford pod 10 % trhu

Číslem 2 mezi značkami a importérskou jedničkou je stále Ford. Jeho dlouhodobý cíl (držet desetinu českého trhu) se při slábnoucím odbytu Fusionu a konci modelového cyklu Focusu nedařilo plnit. Počet registrací se zastavil na 16.190 a to znamená meziroční ztrátu 12,6 %.

V modelovém TOP10 jsou hned tři Fordy s velmi rovnoměrným počtem registrací: Focus (3.596 ks), Fusion (3.530 ks), Fiesta (3.372 ks). Mondeí bylo zaregistrováno 1.418 ks.

Dramatický propad zaznamenal Fusion, když počet registrací klesl z více než 7 tisíc na polovinu. O 40 % vzrostl prodej končící generace Focusu.

1.956 registrací patří užitkovým vozům značky Ford, tj. 13,7 % z celkového prodeje Fordu.

Stabilní VW

VW zůstává více méně na předloňských číslech, připsal si 14.356 registrací a patří mu třetí místo mezi značkami.

Nejpopulárnějším modelem je Golf (3.844 ks), následovaný Polem (2.326 ks), Passatem (2.220 ks) a Tiguanem (1.522 ks).

Podíl užitkových vozů na celkovém výsledku značky je 9,8 %.

Rostoucí Renault

Renault je čtyřkou českého trhu, ale s 1.444 registracemi i dvoujkou na trhu lehkých užitkových vozidel. Meziročně vyrostly registrace této značky o 1.165 vozů, tj. o 9,5 %.

Největší zájem měli loni Češi o Mégane (3.141 ks), za ním skončila Thalia (2.119 ks) a Clio (1.810 ks). Silné postavení si vydobyl i sedan Fluence (1.384 ks).

Rychle rostoucí Hyundai

Poslední značkou, která získala v roce 2010 více než 10 tisíc registrací, je Hyundai. Korejský výrobce se chce ještě více etablovat na evropských trzích a rád by se zařadil mezi oblíbené domácí značky. Na českém trhu doslova, neboť nošovická automobilka mu k tomu dává ideální podmínky.

Výsledkem je čestné první místo Hyundaie i30 mezi importovanými modely. Bylo jich zaregistrováno 4.309 ks. Pokud bychom i-třicítku považovali na domácího hráče, stal by se importovanou jedničkou slovenský cee'd (4.228 ks).

K bestsellerům značky Hyundai patří i i20 (1.617 ks), ix35 (1.197 ks) a i10 (976 ks).

Poražení

V TOP10 značek nejvíce ztratil Ford (-2.326 ks, -12,6 %) a Citroën (-1.178 ks, -13,8 %).

Vážnější propad se ale týká Opelu, který je až za první desítkou. Přestože měla značka v roce 2010 velmi mladé modelové portfolio (Meriva, Astra, Insignia, modernizovaná Corsa), zaznamenala meziročně o 500 registrací méně (-12 %).

Bezmála o třetinu se propadl prodej Chevroletu (16. místo, 2.891 ks). Viník je ale jasný – konec výprodeje první generace levného Sparku a nástup modernější, stylovější, ale dražší druhé generace. Záchrana je ale na cestě – letos má přijít Orlando, modernizovaná Captiva, Aveo a pětidveřový Cruze.

Pětinu registrací, resp. 713 ks ztratilo meziročně i Suzuki (17. místo, 2.800 ks). Menší zájem byl o Swift, ale klesl i odbyt crossoveru SX4 a zejména Grand Vitary.

Nissan (19.místo, 2.135 ks) je na tom podobně jako Suzuki. Ztratil 19 % registrací roku 2009. Nosným modelem zůstává Qashqai (1017 ks).

Druhou desítku značek uzavírá Honda. Meziročně jí klesly registrace o 795 ks, tj. o 28,9 %. Ztratil Jazz (pokles z 330 na 183 ks), Civic (pokles z 864 ks na 662 ks), Accord (pokles ze 191 ks na 80 ks) i CR-V (pokles z 879 ks na 795 ks).

Registrace na českém trhu, výsledky za rok 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVZměnaZměnaTržní podíl
-Období20102009[ks][%]2010
1.ŠKODA535345049230426,0%29,61%
2.FORD1619018516-2326-12,6%8,95%
3.VOLKSWAGEN14356142261300,9%7,94%
4.RENAULT133811221611659,5%7,40%
5.HYUNDAI101918682150917,4%5,64%
6.PEUGEOT81868281-95-1,1%4,53%
7.KIA800476004045,3%4,43%
8.CITROËN73518529-1178-13,8%4,07%
9.FIAT56195561581,0%3,11%
10.TOYOTA49925027-35-0,7%2,76%
11.MERCEDES-BENZ37433813-70-1,8%2,07%
12.OPEL36534153-500-12,0%2,02%
13.DACIA3611271689533,0%2,00%
14.AUDI3242324110,0%1,79%
15.BMW306129381234,2%1,69%
16.CHEVROLET28914246-1355-31,9%1,60%
17.SUZUKI28003513-713-20,3%1,55%
18.SEAT2761230745419,7%1,53%
19.NISSAN21352637-502-19,0%1,18%
20.HONDA19562751-795-28,9%1,08%
21.MAZDA18182127-309-14,5%1,01%
22.VOLVO15801724-144-8,4%0,87%
23.MITSUBISHI13871512-125-8,3%0,77%
24.SUBARU12231142817,1%0,68%
25.IVECO381420-39-9,3%0,21%
26.LAND ROVER31018512567,6%0,17%
27.PORSCHE3042069847,6%0,17%
28.ALFA ROMEO2722215123,1%0,15%
29.LEXUS206257-51-19,8%0,11%
30.JEEP166215-49-22,8%0,09%
31.LADA153173-20-11,6%0,08%
32.Multicar100113-13-11,5%0,06%
33.CHRYSLER969422,1%0,05%
34.MINI918567,1%0,05%
35.INFINITI843945115,4%0,05%
36.Renault Trucks8199-18-18,2%0,04%
37.SMART696900,0%0,04%
38.DODGE63101-38-37,6%0,03%
39.JAGUAR63108-45-41,7%0,03%
40.FERRARI58401845,0%0,03%
41.Kaipan541143390,9%0,03%
42.LANCIA4769-22-31,9%0,03%
43.SAAB3854-16-29,6%0,02%
44.Rimor33171694,1%0,02%
45.MASERATI292813,6%0,02%
45.Trigano29326866,7%0,02%
47.Mitsubishi Fuso2448-24-50,0%0,01%
47.Bürstner242400,0%0,01%
49.Adria2018211,1%0,01%
50.ASTON MARTIN1915426,7%0,01%
51.Dethleffs1819-1-5,3%0,01%
52.Hymermobil1730-13-43,3%0,01%
53.BENTLEY1517-2-11,8%0,01%
54.Hummer1323-10-43,5%0,01%
55.ROLLS-ROYCE128450,0%0,01%
55.Shuanghuan129333,3%0,01%
57.LAMBORGHINI1110110,0%0,01%
-Celkem - Jiné značky235308-73-23,7%0,13%
-Celkem180812181086-274-0,2%100,00%
Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 
Zdroj: Data SDA

Štítky Český trh Statistiky

 

Přidat názorDiskuse: Český trh v roce 2010: Pořadí značek







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…