Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2011: Nejprodávanější dodávky

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Citroën Berlingo a Ford Transit jsou nejprodávanějšími dodávkami za rok 2011. Udržují si stabilní formu dlouhé roky. Dvojitý šíp kraluje menším, modrý ovál větším užitkovým vozům.

Dodávky jsou rozděleny do dvou kategorií, které vycházejí z maximální povolené hmotnosti nejtěžších verzí. V menším segmentu tedy najdeme ty, které patří do tříd 2,0 a 3,0 tuny, ve větším pak 3,5 tuny včetně malých nákladních automobilů.

V těchto statistikách se objevují jak osobní, tak užitková provedení. Osobní SDA řadí mezi MPV, jde však o vozy, které jsou svým charakterem spíše užitkové, nebo mají v LUV svůj základ. V případě Fordu Transit Sdružení dovozců automobilů v uplynulém roce přestalo slučovat velký model s menší řadou Connect. Ve statistikách je tedy konečně samostatně, ovšem my jsme logicky přikročili ke sloučení osobního Tournea Connect a užitkového Transitu Connect.

Spojování se týká také Mercedesů Vito a Viano vzhledem k obdobné příbuznosti obou verzí. To samé platí i o Volkswagenu T5. Ten je ve výsledných tabulkách pod souhrnným označením Transporter, ale do jeho počtů jsou zahrnuty úplně všechny varianty vzešlé z této řady. Tedy i Multivan, luxusnější Caravelle a obytná California.

Malé dodávky: Francouzi, Volkswagen a Fiat

Celkový objem registrací v segmentu malých dodávek se loni snížil oproti letopočtu 2010 o -1,8 %, z 7.169 na 7.037 vozů (meziročně -132). Pokles je tedy zanedbatelný.

Pořadí dominuje Citroën Berlingo (1.729, tržní podíl 24,6 %). Citroën jej prodává ve dvou generacích současně, první se jmenuje First. Ale ani takřka šestnáct let života není v případě užitkového auta ničím výjimečným. Druhý je v celoročním žebříčku Volkswagen Caddy, který dosáhl na 1.384 kusů (19,7 %). Bronzovou příčku okupuje Peugeot Partner (849, 12,1 %). Původní řadu (Origin) už u nás na rozdíl od Berlinga nekoupíte, byť se stále vyrábí.

Čtvrtý je s minimální ztrátou Renault Kangoo (848, 12,1 %), na Partnera mu tedy chyběl jediný exemplář! Pátý skončil Fiat Doblò (338, 8,4 %). Následují Peugeot Expert, Ford Connect a Citroën Jumpy. Poté najdeme v pořadí malé sourozence Fiat Fiorino a Peugeot Bipper, kteří zároveň uzavírají desítku nejlepších. Do první zveřejněné patnáctky se nevešly pouze čínské vozy dovážené společností Martin Motors: Freedom a Coolcar.

Třída malých dodávek, registrace na českém trhu v roce 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2011 1-12/2010 [ks] [%] 1-12/2011
1. Citroën BERLINGO 1729 2137 -408 -19,1% 24,6%
2. Volkswagen CADDY 1384 1182 202 17,1% 19,7%
3. Peugeot PARTNER 849 864 -15 -1,7% 12,1%
4. Renault KANGOO 848 900 -52 -5,8% 12,1%
5. Fiat DOBLÓ 615 664 -49 -7,4% 8,7%
6. Peugeot EXPERT 338 313 25 8,0% 4,8%
7. Ford CONNECT 335 146 189 129,5% 4,8%
8. Citroën JUMPY 226 144 82 56,9% 3,2%
9. Fiat FIORINO 204 206 -2 -1,0% 2,9%
10. Peugeot BIPPER 185 170 15 8,8% 2,6%
11. Fiat SCUDO 110 148 -38 -25,7% 1,6%
12. Citroën NEMO 65 112 -47 -42,0% 0,9%
13. Nissan NV200 60 57 3 5,3% 0,9%
14. Opel COMBO 58 95 -37 -38,9% 0,8%
15. Toyota HIACE 18 26 -8 -30,8% 0,3%
- Ostatní modely 13 5 8 160,0% 0,2%
- CELKEM 7037 7169 -132 -1,8% 100,0%

Berlingo se zhoršilo oproti loňsku o 19,1 % (o 408 vozů méně). Caddy si naopak polepšil o 17,1 % (+202). Od podzimu 2010 se prodává v modernizovaném provedení, které jeho výsledky vylepšuje. V pádu ovšem pokračuje Partner, byť ne tak prudkém jako Berlingo (-1,7 %, o 15 aut méně). Zbytek první pětky pokračuje ve stejném duchu: Kangoo si pohoršilo o 52 registrací, tedy o 5,8 %, Fiat Doblò má o 7,4 % méně (-49 kusů).

Největším postupem se kromě Fordu Connect a Martin Motors Freedom, které pro jejich irelevantnost vynecháváme, může pochlubit Citroën Jumpy (+56,9 %). Místo 144 předloňských se v roce 2011 prodalo celkem 226 vozů (+82). Opačné statistice vévodí jiný Citroën, menší Nemo (-42 %, ze 112 na 65 jednotek).

Podívejme se ještě na podíly značek. Mezi desítkou výrobců v tomto segmentu nikdo nemůže vzít triumf Citroënu (28,7 %), druhý je i s jedním modelem Volkswagen (19,7 %) těsně před Peugeotem (19,5 %). Čtvrtý je Fiat (13,2 %). Renault má stejně jako VW jediného zástupce, patří mu ale až pátá příčka (12,1 %). Ford okupuje jen 4,8 % a zbytek (Nissan, Toyota, Opel, MM) paběrkuje, neb má dohromady pouze 2,2 %.

Zajímavý je také poměr osobních a užitkových verzí. Nadpoloviční většinu tvoří osobáky (přes 56 %). Zaplechované dodávky si kupují jen ti, kteří je opravdu potřebují, od změny zákona o DPH v dubu uběhnou již dlouhé tři roky.


Ve velkých králem Transit

Český trh v kategorii velkých LUV se oproti předminulému roku nachází v kladných číslech. Získal +12,6 %, vykazuje 11.509 jednotek místo 10.220 (+1289). V důležitějším segmentu tak panuje zcela opačná situace.

V celkovém pořadí zvítězil Ford Transit s 2.559 registracemi (podíl 22,2 %). Druhý VW Transporter má 1.860 přírůstků (16,2 %). Za nimi následuje Peugeot Boxer (918, 8 %), který tedy nemá na kontě ani polovinu počtu nových volkswagenů. Jeho dvojče s logem Fiatu Ducato je čtvrté s mírnou ztrátou (911, 7,9 %). První pětku uzavírá Renault Trafic (883, 7,8 %). Top 10 doplňují Mercedes Sprinter, Renault Master, příbuzní Vito a Viano s trojcípou hvězdou, Citroën Jumper a Iveco Daily.

Počty Transitu vzrostly i přes oddělení menšího Connectu oproti roku 2010 o 17,7 % (z 2.174 o 385 kusů). Transporter si polepšil o 130 aut (ze 1.730, tedy o 7,5 %). Registrace Peugeotu Boxer vylétly o 31,7 %, z 697 o 221 vozů. Fiat Ducato má ještě vyšších +36,2 %, respektive +242. Traficů se prodalo oproti lednu až prosinci 2010 navíc 158 (+21,5 %).

Největší nárůst v této kategorii má ovšem Opel Movano, který najdeme až na dně první patnáctky. Zvedl se o 192,6 %, z pouhých 27 na 79 kousků. O více než polovinu vyšplhal Hyundai H-1, přes čtyřicet procent pak hlásí Citroën Jumper a Master s logem Renault Trucks. Lépe než Ducato s Boxerem je na tom i Iveco Daily. Propadákům vévodí kromě desítky modelů, které se do Top 15 nevešly, běžný Renault Master (-33,8 %, -375 z 1.110). Jinak zde najdeme jen jeden další pokles a takový Sprinter od Mercedesu má nachlup stejně jako v roce 2010!

Ve značkách je v čele Ford (22,2 %) druhý Volkswagen (19,7 %), za ním následuje Renault (14,2 %). Dále se seřadili další tři ještě poměrně velcí hráči: Mercedes-Benz s 12,6 %, Peugeot s 8 % a Fiat, který má 7,9 %. Nad 5 % má i sedmý Citroën (5,3 %). Zbylá devítka výrobců je pod touto hranici, společně jim pak patří rovných 10 % trhu. Korejci jsou zde i přes relativní úspěch Hyundaie do počtu, o japonských značkách to platí dvojnásob. A to v Evropě dokonce vyrábějí.

Ve větší třídě hrají osobní provedení LUV druhořadou roli. Jejich podíl na celkových registracích nedosahuje ani 30 % (přesně 28,2 %).

V závěru vzpomeňme ta vozidla, která SDA v modelech neuvádí, ale do užitkových určitě patří. Ve statistikách za rok 2011 tak můžeme najít 27 nových východoněmeckých Multicarů, 12 jejich přímých konkurentů značky Magma, 11 aut od italského Piaggia, pět ruských GAZů a čtyři čínské Dongfengy.

Třída velkých dodávek, registrace na českém trhu v roce 2011
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
- Období 1-12/2011 1-12/2010 [ks] [%] 1-12/2011
1. Ford TRANSIT 2559 2174 385 17,7% 22,2%
2. Volkswagen TRANSPORTER 1860 1730 130 7,5% 16,2%
3. Peugeot BOXER 918 697 221 31,7% 8,0%
4. Fiat DUCATO 911 669 242 36,2% 7,9%
5. Renault TRAFIC 893 735 158 21,5% 7,8%
6. Mercedes-Benz SPRINTER 749 749 0 0,0% 6,5%
7. Renault MASTER 735 1110 -375 -33,8% 6,4%
8. Mercedes-Benz VITO/VIANO 697 614 83 13,5% 6,1%
9. Citroën JUMPER 614 420 194 46,2% 5,3%
10. Iveco DAILY 501 363 138 38,0% 4,4%
11. Volkswagen CRAFTER 407 399 8 2,0% 3,5%
12. Hyundai H-1 243 159 84 52,8% 2,1%
13. Opel VIVARO 163 173 -10 -5,8% 1,4%
14. Renault Truck MASTER 93 65 28 43,1% 0,8%
15. Opel MOVANO 79 27 52 192,6% 0,7%
- Ostatní modely 87 136 -49 -36,0% 0,8%
- CELKEM 11509 10220 1289 12,6% 100,0%


Aleš Dragoun
Diskuze (7)
11. 2. 2012 11:48
Re: Transit vs zbytek světa
V těchto kategoriích aut je spíš podstatná užitečná než celková hmotnost a tady jsou plně srovnatelné scudo/jumpy/expert (1000 - 1200kg) jak s R.trafikem, tak s VW transporterem a MB vitem. Osobně bych viděl vhodnější rodělení dodávek spíše do 3 skupin, ale co je psáno to je dáno.
8. 2. 2012 21:14
Transit vs zbytek světa
Jakkoli nechci snižovat výsledky Transitu, kdy je neoddiskutovatelným leaderem, tak by bylo dobré porovnávat ne značky samostatně, ale konstrukce. Tedy pokud sečteme konkurenci Transitu, trojčata ze Sevel Nord, tak je už srovnání blízké 2559 proti 2443ks.
A můžeme pokračovat, byť je tam už jasný odstup, s Vivarem, Trafficem a verzí od Nissanu.
VW s Mercedesem trochu trpí tím že mají dva modely tam kde ostatní mají jen jeden - Transporter/Viano a Crafter/Sprinter.
Avatar - woody-alien
8. 2. 2012 12:33
Re: Dotaz autorovi
Pokud se týká velikostního a hmotnostního srovnání, jen pro příklad.

Trafic - délka 4782-5182, výška 1955-2464, celk.hmotnost 2770-3010

Jumpy - délka 4805-5135, výška 1895-2276, celk.hmotnost 2661-2880

Takže podle mého plně srovnatelné vozy. Přesto se jedná spíš o poznámku na adresu SDA, v oblasti užitkových vozů existuje nepřeberné množství variant, kdy jedna spadá do kategorie do 3 tun, jiná do 3.5 tuny atd. Chápu, že není v silách redakce pídit se po nepřesnostech v dělení dle SDA a patří vám moje omluva za příliš zbrklou reakci, když jsem skutečně úvodní vysvětlení spíše přelétl než přečetl. ;-)
8. 2. 2012 10:15
Re: Dotaz autorovi
Rozdělení vysvětluji hned v úvodu. Prosím čtenáře, aby si článek pozorně přečetli a nedívali se pouze na tabulky. Vysvětlování něčeho, co je v textu uvedeno, jest pro mne ztrátou času i peněz. Scudo, Jumpy a Expert nejsou uvedeny dle SDA v kategorii LUV do 3,5 t, proto jsem je zařadil do menší třídy. Hmotnostně tedy s Traficem, Transitem, Transporterem atd srovnatelné nejsou. Rozdělení na více kategorií (malé střední, velké) by bylo časově náročné a zpracování takových dat do článku též. Kromě toho by bylo v malých a středních minimum modelů. Děkuji za pochopení.
Re: Dotaz autorovi
Dobrý den, ve článku je rozdělení autorem vysvětleno.