Český trh v roce 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy
Náš trh v tomto segmentu oproti roku 2011 ztratil, pohoršil si o 9,3 %. Počty nových aut klesly z 57.988 jednotek na 52.576 (-5.412). Předloni jich bylo 59.204, takže je stále patrná sestupná tendence. I tak ovšem zůstává nižší střední třída třetí rok po sobě nejoblíbenější kategorií. Vždyť malých vozů našlo své zákazníky o zhruba 10,8 tisíce méně.
V celkovém pořadí od ledna zvítězila suverénní Octavia s 22.406 kusy (podíl 42,6 %). Druhou příčku obsadil Hyundai i30 ze slezských Nošovic (4.888, 9,3 %), který je tak nejpopulárnějším automobilem zahraniční značky. Nelze jej však však v pravém slova smyslu považovat za importovaný model, toto prvenství patří evropské jedničce, tedy Volkswagenu Golf (3.651, 6,9 %). Na čtvrtém místě najdeme Kiu Cee'd (3.545, 6,7 %). Páté pořadí nakonec uhájil Renault Mégane (2.182, 4,2 %) před dotírajícím Fordem Focus.
Zbytek první desítky doplňují malý crossover Suzuki SX4, Opel Astra, Peugeot 308 a Dacia Logan, ta včetně kombi MCV a užitkových verzí. Čeští klienti jsou tak velmi konzervativní, žádný nováček (vyjma generačních výměn) se do Top 10 nedostal. Rapid skončil až třináctý.
V meziročním srovnání sice vítězná Octavia ztratila 1.261 vozů (-5,3 %), dál ovšem také neohroženě vládne celému domácímu trhu bez rozdílů velikostí. Hyundai i30 se zvedl o 35,1 % (za rok 2011 3.618, loni +1.270). Volkswagen prodal svých Golfů o 477, respektive 11,6 % méně. Následují další poklesy: Cee'd (-7,7 %, -296 kusů) a Mégane, který spadl o značných 1.213 jednotek tedy 35,7 %.
Trojciferné procentní nárůsty najdeme jen mezi raritami na konci první třicítky: Citroën DS4 má +130,8 %, a Fiat Sedici +102,2 %. Úspěšnější než crossover od Fiatu byl celkově osmnáctý Hyundai Elantra (+106,6 %), ten se ale nenabízel po celý rok 2011. Relevantně porovnatelné už je Subaru Impreza, které hlásí +88,9 %. Polepšilo si z 99 na 187 kusů (meziročně +88) hlavně díky novému modelu XV, samotná Impreza se prodává ještě v předchozí generaci. Částečné střídání stráží stojí i za úspěchem BMW řady 1 (+71,3 %, o 116 aut více ze 163). A absolutní počty, tedy jednotková navýšení? Zde je jasně nejlepší Hyundai i30 před Elantrou (+177) a právě jedničkovým Mnichovanem.
Modely mimo Top 30 jsme vynechali a nemá smysl se jimi příliš zabývat ani v propadácích. Nelichotivý procentní titul za uplynulých dvanáct měsíců si tak odnáší Seat Leon. Ano, prochází generační výměnou, která se na jeho výsledku určitě podepsala. Španělský „lev“ si ovšem připsal jen 162 registrací místo 464 (-65,1 %). Nedařilo se ani Mitsubishi Lancer (-61,1 %, -140 jednotek) a třetím v této statistice je Ford Focus (-53,6 %). Ten je jasným vládcem kusových propadů, pohoršil si o 2.431 registrací! Druhá je Octavia a v jejím závěsu se nachází Mégane, oba soupeři se odporoučeli dolů o více než dvanáct stovek aut, přesná čísla jsme zmiňovali výše.
Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka, a to zcela logicky i v celoročním přehledu. Octavií s agregáty TDI bylo 15.954 (71,2 % z celkového počtu). Druhým nejprodávanějším dieselem se stal Peugeot 308, který jich má mnohem méně: 957, ale podobných 71,6 % ze všech. Třetí nejvyšší počet zaznamenal Volkswagen Golf, vykazuje 863 kusů, avšak nizounkých 26,3 %. Konto Fordu Focus disponuje 846 exempláři s naftovými pohonnými jednotkami, což představuje 40,1 %. Kia Cee'd má 762 aut se zkratkou CRDi a z první pětky nejmenších 21,5 %.
Co se alternativních paliv týče, jsou statistiky SDA velmi strohé. Přesto se prodalo alespoň 334 Octavií na LPG. Plynových maxikombi Dacia Logan MCV bylo 49 a Češi si koupili i pětici Opelů Astra spalujících pohonnou látku, které se kdysi říkalo propan-butan. Pro změnu biolíh E85 lije do nádrží svých miláčků 180 majitelů Loganů (jen MCV) a 24 vlastníků Octavií. Toyot Auris v hybridním provedení se prodalo 25, Lexusů CT si klienti odvezli ze showroomů 18 a Opelů Ampera jezdí s českými registračními značkami devět. Perličky mezi vozidly s elektromotory (ať už mají v útrobách i klasický agregát s vnitřním spalováním, či nikoliv) představují jediná Honda Insight a také Škoda Octavia.
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2012 | ||||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 22406 | 23667 | -1261 | -5,3% | 42,6% |
2. | Hyundai i30 | 4888 | 3618 | 1270 | 35,1% | 9,3% |
3. | Volkswagen GOLF | 3651 | 4128 | -477 | -11,6% | 6,9% |
4. | Kia CEE´D | 3545 | 3841 | -296 | -7,7% | 6,7% |
5. | Renault MEGANE | 2182 | 3395 | -1213 | -35,7% | 4,2% |
6. | Ford FOCUS | 2108 | 4539 | -2431 | -53,6% | 4,0% |
7. | Suzuki SX4 | 1455 | 1853 | -398 | -21,5% | 2,8% |
8. | Opel ASTRA | 1417 | 2069 | -652 | -31,5% | 2,7% |
9. | Peugeot 308 | 1336 | 1755 | -419 | -23,9% | 2,5% |
10. | Dacia LOGAN | 1186 | 1234 | -48 | -3,9% | 2,3% |
11. | Citroën C4 | 1174 | 1119 | 55 | 4,9% | 2,2% |
12. | Renault FLUENCE | 1143 | 1164 | -21 | -1,8% | 2,2% |
13. | Škoda RAPID | 839 | 0 | 839 | - | 1,6% |
14. | Toyota AURIS | 730 | 1201 | -471 | -39,2% | 1,4% |
15. | Chevrolet CRUZE | 703 | 770 | -67 | -8,7% | 1,3% |
16. | Honda CIVIC | 587 | 548 | 39 | 7,1% | 1,1% |
17. | Audi A3 | 387 | 439 | -52 | -11,8% | 0,7% |
18. | Hyundai ELANTRA | 343 | 166 | 177 | 106,6% | 0,7% |
19. | Mazda 3 | 336 | 348 | -12 | -3,4% | 0,6% |
20. | BMW 1 | 279 | 163 | 116 | 71,2% | 0,5% |
21. | Subaru IMPREZA | 187 | 99 | 88 | 88,9% | 0,4% |
22. | Volkswagen BEETLE | 181 | 0 | 181 | - | 0,3% |
23. | Alfa Romeo GIULIETTA | 164 | 174 | -10 | -5,7% | 0,3% |
24. | Seat LEON | 162 | 464 | -302 | -65,1% | 0,3% |
25. | Volkswagen JETTA | 153 | 158 | -5 | -3,2% | 0,3% |
26. | Fiat BRAVO | 149 | 272 | -123 | -45,2% | 0,3% |
27. | Mercedes-Benz A | 92 | 0 | 92 | - | 0,2% |
28. | Fiat SEDICI | 91 | 45 | 46 | 102,2% | 0,2% |
29. | Citroën DS4 | 90 | 39 | 51 | 130,8% | 0,2% |
30. | Mitsubishi LANCER | 89 | 229 | -140 | -61,1% | 0,2% |
Ostatní modely | - | 523 | 491 | 32 | 6,5% | 1,0% |
CELKEM | - | 52576 | 57988 | -5412 | -9,3% | 100,0% |
Ještě se na skok podívejme na tentokrát méně důležitý měsíční žebříček. Prosincovému pořadí dominoval bestseller z Mladé Boleslavi, který co nevidět projde generační výměnou, konkrétně s 1.360 novými registracemi a podílem 33,8 %. Druhý skončil Hyundai i30 (492, 12,2 %) a třetí VW Golf (311, 7,7 %). Mezi nejlepší se vešla ještě Kia Cee'd (231, 5,7 %) a pětici uzavírá druhý model Škody, tedy Rapid (230, 5,7 %).
Procentním šplhounem z Top 30 je Subaru Impreza, byť nedosahuje nijak velkých počtů. Zlepšilo se o 175 %, respektive 14 kusů (z osmi). Citroën DS4 a Fiat Linea, můžeme vynechat úplně, jejich údaje +150 %, respektive +133,3 % jsou opravdovými perličkami. Trojciferný nárůst máme ovšem ještě jeden a daleko důležitější: Hyundai i30. Ten hlásí +125,7 %, jinak +274 kusů, což je také nejvíce ze všech. Trh mimochodem meziročně spadl o 2,6 % (v prosinci 2011 vykazoval 4.133 nových registrací, minulý měsíc 4.025. Procentním propadákem mezi modely vyhlašme Seat Leon (-52 %), který ztratil 13 jednotek. V jednotkových je na tom ovšem nejhůře Octavia (-304 aut).
Nižší střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2012 | 1-12/2012 | 12/2012 | 1-12/2012 | |
1. | Škoda OCTAVIA | 1360 | 22406 | 33,8% | 42,6% |
2. | Hyundai i30 | 492 | 4888 | 12,2% | 9,3% |
3. | Volkswagen GOLF | 311 | 3651 | 7,7% | 6,9% |
4. | Kia CEE´D | 231 | 3545 | 5,7% | 6,7% |
5. | Škoda RAPID | 230 | 839 | 5,7% | 1,6% |
6. | Renault MEGANE | 203 | 2182 | 5,0% | 4,2% |
7. | Opel ASTRA | 167 | 1417 | 4,1% | 2,7% |
8. | Ford FOCUS | 148 | 2108 | 3,7% | 4,0% |
9. | Dacia LOGAN | 127 | 1186 | 3,2% | 2,3% |
10. | Suzuki SX4 | 111 | 1455 | 2,8% | 2,8% |
11. | Renault FLUENCE | 99 | 1143 | 2,5% | 2,2% |
12. | Peugeot 308 | 98 | 1336 | 2,4% | 2,5% |
13. | Toyota AURIS | 66 | 730 | 1,6% | 1,4% |
14. | Citroën C4 | 44 | 1174 | 1,1% | 2,2% |
15. | Honda CIVIC | 43 | 587 | 1,1% | 1,1% |
16. | Chevrolet CRUZE | 33 | 703 | 0,8% | 1,3% |
17. | Peugeot 301 | 31 | 77 | 0,8% | 0,1% |
18. | Audi A3 | 30 | 387 | 0,7% | 0,7% |
19. | Volvo V40 | 23 | 82 | 0,6% | 0,2% |
20. | BMW 1 | 22 | 279 | 0,5% | 0,5% |
20. | Subaru IMPREZA | 22 | 187 | 0,5% | 0,4% |
22. | Mercedes-Benz A | 17 | 92 | 0,4% | 0,2% |
23. | Mazda 3 | 15 | 336 | 0,4% | 0,6% |
24. | Fiat LINEA | 14 | 67 | 0,3% | 0,1% |
24. | Hyundai ELANTRA | 14 | 343 | 0,3% | 0,7% |
26. | Alfa Romeo GIULIETTA | 13 | 164 | 0,3% | 0,3% |
27. | Seat LEON | 12 | 162 | 0,3% | 0,3% |
28. | Citroën DS4 | 10 | 90 | 0,2% | 0,2% |
29. | Volkswagen JETTA | 9 | 153 | 0,2% | 0,3% |
30. | Citroën C-ELYSÉE | 8 | 18 | 0,2% | 0,0% |
Ostatní modely | - | 22 | 789 | 0,5% | 1,5% |
CELKEM | - | 4025 | 52576 | 100,0% | 100,0% |