Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (59)
Suverénní Škodu Octavia v nižší střední třídě nikdo neohrožuje. Pozici nejprodávanějšího importovaného modelu obsadil vyjma sporného Hyundaie i30 Volkswagen Golf.

Náš trh v tomto segmentu oproti roku 2011 ztratil, pohoršil si o 9,3 %. Počty nových aut klesly z 57.988 jednotek na 52.576 (-5.412). Předloni jich bylo 59.204, takže je stále patrná sestupná tendence. I tak ovšem zůstává nižší střední třída třetí rok po sobě nejoblíbenější kategorií. Vždyť malých vozů našlo své zákazníky o zhruba 10,8 tisíce méně.

V celkovém pořadí od ledna zvítězila suverénní Octavia s 22.406 kusy (podíl 42,6 %). Druhou příčku obsadil Hyundai i30 ze slezských Nošovic (4.888, 9,3 %), který je tak nejpopulárnějším automobilem zahraniční značky. Nelze jej však však v pravém slova smyslu považovat za importovaný model, toto prvenství patří evropské jedničce, tedy Volkswagenu Golf (3.651, 6,9 %). Na čtvrtém místě najdeme Kiu Cee'd (3.545, 6,7 %). Páté pořadí nakonec uhájil Renault Mégane (2.182, 4,2 %) před dotírajícím Fordem Focus.

Zbytek první desítky doplňují malý crossover Suzuki SX4, Opel Astra, Peugeot 308 a Dacia Logan, ta včetně kombi MCV a užitkových verzí. Čeští klienti jsou tak velmi konzervativní, žádný nováček (vyjma generačních výměn) se do Top 10 nedostal. Rapid skončil až třináctý.

V meziročním srovnání sice vítězná Octavia ztratila 1.261 vozů (-5,3 %), dál ovšem také neohroženě vládne celému domácímu trhu bez rozdílů velikostí. Hyundai i30 se zvedl o 35,1 % (za rok 2011 3.618, loni +1.270). Volkswagen prodal svých Golfů o 477, respektive 11,6 % méně. Následují další poklesy: Cee'd (-7,7 %, -296 kusů) a Mégane, který spadl o značných 1.213 jednotek tedy 35,7 %.

Trojciferné procentní nárůsty najdeme jen mezi raritami na konci první třicítky: Citroën DS4 má +130,8 %, a Fiat Sedici +102,2 %. Úspěšnější než crossover od Fiatu byl celkově osmnáctý Hyundai Elantra (+106,6 %), ten se ale nenabízel po celý rok 2011. Relevantně porovnatelné už je Subaru Impreza, které hlásí +88,9 %. Polepšilo si z 99 na 187 kusů (meziročně +88) hlavně díky novému modelu XV, samotná Impreza se prodává ještě v předchozí generaci. Částečné střídání stráží stojí i za úspěchem BMW řady 1 (+71,3 %, o 116 aut více ze 163). A absolutní počty, tedy jednotková navýšení? Zde je jasně nejlepší Hyundai i30 před Elantrou (+177) a právě jedničkovým Mnichovanem.

Modely mimo Top 30 jsme vynechali a nemá smysl se jimi příliš zabývat ani v propadácích. Nelichotivý procentní titul za uplynulých dvanáct měsíců si tak odnáší Seat Leon. Ano, prochází generační výměnou, která se na jeho výsledku určitě podepsala. Španělský „lev“ si ovšem připsal jen 162 registrací místo 464 (-65,1 %). Nedařilo se ani Mitsubishi Lancer (-61,1 %, -140 jednotek) a třetím v této statistice je Ford Focus (-53,6 %). Ten je jasným vládcem kusových propadů, pohoršil si o 2.431 registrací! Druhá je Octavia a v jejím závěsu se nachází Mégane, oba soupeři se odporoučeli dolů o více než dvanáct stovek aut, přesná čísla jsme zmiňovali výše.

Mezi vznětovými motory hraje prim tradičně domácí automobilka, a to zcela logicky i v celoročním přehledu. Octavií s agregáty TDI bylo 15.954 (71,2 % z celkového počtu). Druhým nejprodávanějším dieselem se stal Peugeot 308, který jich má mnohem méně: 957, ale podobných 71,6 % ze všech. Třetí nejvyšší počet zaznamenal Volkswagen Golf, vykazuje 863 kusů, avšak nizounkých 26,3 %. Konto Fordu Focus disponuje 846 exempláři s naftovými pohonnými jednotkami, což představuje 40,1 %. Kia Cee'd má 762 aut se zkratkou CRDi a z první pětky nejmenších 21,5 %.

Co se alternativních paliv týče, jsou statistiky SDA velmi strohé. Přesto se prodalo alespoň 334 Octavií na LPG. Plynových maxikombi Dacia Logan MCV bylo 49 a Češi si koupili i pětici Opelů Astra spalujících pohonnou látku, které se kdysi říkalo propan-butan. Pro změnu biolíh E85 lije do nádrží svých miláčků 180 majitelů Loganů (jen MCV) a 24 vlastníků Octavií. Toyot Auris v hybridním provedení se prodalo 25, Lexusů CT si klienti odvezli ze showroomů 18 a Opelů Ampera jezdí s českými registračními značkami devět. Perličky mezi vozidly s elektromotory (ať už mají v útrobách i klasický agregát s vnitřním spalováním, či nikoliv) představují jediná Honda Insight a také Škoda Octavia.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v roce 2012
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Změna (rok) změna (rok) Tržní podíl ve tř.
  Období 1-12/2012 1-12/2011 [ks] [%] 1-12/2012
1. Škoda OCTAVIA 22406 23667 -1261 -5,3% 42,6%
2. Hyundai i30 4888 3618 1270 35,1% 9,3%
3. Volkswagen GOLF 3651 4128 -477 -11,6% 6,9%
4. Kia CEE´D 3545 3841 -296 -7,7% 6,7%
5. Renault MEGANE 2182 3395 -1213 -35,7% 4,2%
6. Ford FOCUS 2108 4539 -2431 -53,6% 4,0%
7. Suzuki SX4 1455 1853 -398 -21,5% 2,8%
8. Opel ASTRA 1417 2069 -652 -31,5% 2,7%
9. Peugeot 308 1336 1755 -419 -23,9% 2,5%
10. Dacia LOGAN 1186 1234 -48 -3,9% 2,3%
11. Citroën C4 1174 1119 55 4,9% 2,2%
12. Renault FLUENCE 1143 1164 -21 -1,8% 2,2%
13. Škoda RAPID 839 0 839 - 1,6%
14. Toyota AURIS 730 1201 -471 -39,2% 1,4%
15. Chevrolet CRUZE 703 770 -67 -8,7% 1,3%
16. Honda CIVIC 587 548 39 7,1% 1,1%
17. Audi A3 387 439 -52 -11,8% 0,7%
18. Hyundai ELANTRA 343 166 177 106,6% 0,7%
19. Mazda 3 336 348 -12 -3,4% 0,6%
20. BMW 1 279 163 116 71,2% 0,5%
21. Subaru IMPREZA 187 99 88 88,9% 0,4%
22. Volkswagen BEETLE 181 0 181 - 0,3%
23. Alfa Romeo GIULIETTA 164 174 -10 -5,7% 0,3%
24. Seat LEON 162 464 -302 -65,1% 0,3%
25. Volkswagen JETTA 153 158 -5 -3,2% 0,3%
26. Fiat BRAVO 149 272 -123 -45,2% 0,3%
27. Mercedes-Benz A 92 0 92 - 0,2%
28. Fiat SEDICI 91 45 46 102,2% 0,2%
29. Citroën DS4 90 39 51 130,8% 0,2%
30. Mitsubishi LANCER 89 229 -140 -61,1% 0,2%
Ostatní modely - 523 491 32 6,5% 1,0%
CELKEM - 52576 57988 -5412 -9,3% 100,0%

Ještě se na skok podívejme na tentokrát méně důležitý měsíční žebříček. Prosincovému pořadí dominoval bestseller z Mladé Boleslavi, který co nevidět projde generační výměnou, konkrétně s 1.360 novými registracemi a podílem 33,8 %. Druhý skončil Hyundai i30 (492, 12,2 %) a třetí VW Golf (311, 7,7 %). Mezi nejlepší se vešla ještě Kia Cee'd (231, 5,7 %) a pětici uzavírá druhý model Škody, tedy Rapid (230, 5,7 %).

Procentním šplhounem z Top 30 je Subaru Impreza, byť nedosahuje nijak velkých počtů. Zlepšilo se o 175 %, respektive 14 kusů (z osmi). Citroën DS4 a Fiat Linea, můžeme vynechat úplně, jejich údaje +150 %, respektive +133,3 % jsou opravdovými perličkami. Trojciferný nárůst máme ovšem ještě jeden a daleko důležitější: Hyundai i30. Ten hlásí +125,7 %, jinak +274 kusů, což je také nejvíce ze všech. Trh mimochodem meziročně spadl o 2,6 % (v prosinci 2011 vykazoval 4.133 nových registrací, minulý měsíc 4.025. Procentním propadákem mezi modely vyhlašme Seat Leon (-52 %), který ztratil 13 jednotek. V jednotkových je na tom ovšem nejhůře Octavia (-304 aut).

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v prosinci 2012
  Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
  Období 12/2012 1-12/2012 12/2012 1-12/2012
1. Škoda OCTAVIA 1360 22406 33,8% 42,6%
2. Hyundai i30 492 4888 12,2% 9,3%
3. Volkswagen GOLF 311 3651 7,7% 6,9%
4. Kia CEE´D 231 3545 5,7% 6,7%
5. Škoda RAPID 230 839 5,7% 1,6%
6. Renault MEGANE 203 2182 5,0% 4,2%
7. Opel ASTRA 167 1417 4,1% 2,7%
8. Ford FOCUS 148 2108 3,7% 4,0%
9. Dacia LOGAN 127 1186 3,2% 2,3%
10. Suzuki SX4 111 1455 2,8% 2,8%
11. Renault FLUENCE 99 1143 2,5% 2,2%
12. Peugeot 308 98 1336 2,4% 2,5%
13. Toyota AURIS 66 730 1,6% 1,4%
14. Citroën C4 44 1174 1,1% 2,2%
15. Honda CIVIC 43 587 1,1% 1,1%
16. Chevrolet CRUZE 33 703 0,8% 1,3%
17. Peugeot 301 31 77 0,8% 0,1%
18. Audi A3 30 387 0,7% 0,7%
19. Volvo V40 23 82 0,6% 0,2%
20. BMW 1 22 279 0,5% 0,5%
20. Subaru IMPREZA 22 187 0,5% 0,4%
22. Mercedes-Benz A 17 92 0,4% 0,2%
23. Mazda 3 15 336 0,4% 0,6%
24. Fiat LINEA 14 67 0,3% 0,1%
24. Hyundai ELANTRA 14 343 0,3% 0,7%
26. Alfa Romeo GIULIETTA 13 164 0,3% 0,3%
27. Seat LEON 12 162 0,3% 0,3%
28. Citroën DS4 10 90 0,2% 0,2%
29. Volkswagen JETTA 9 153 0,2% 0,3%
30. Citroën C-ELYSÉE 8 18 0,2% 0,0%
Ostatní modely - 22 789 0,5% 1,5%
CELKEM - 4025 52576 100,0% 100,0%
Aleš Dragoun
Diskuze (59)
Avatar - Ronault.
15. 1. 2013 23:29
Re: Focus on FOCUS
To jsou detaily, laické pohledy, nemá smysl rozpitvávat. Taky těžko budeš někomu vysvětlovat, že * je diagnoza a ne nadávka, kterou jsi ho právě poctil ;-)
Avatar - Ronault.
15. 1. 2013 23:28
Re: Výsledek?
Jsem si toho vědom, chápu. Nicméně ten optimismus s Kiou zatím nesdílím, minimálně tehdy, dokud bude trh celkově upadat.
Avatar - Ronault.
15. 1. 2013 23:27
Re: Výsledek?
Ono je to těžko hodnotit, podle mne ty první dopady jsou tady, nedá se tolik našetřit... a pak také pokles výnosů firem, které v nižší střední tvoří nemalou část odbytu. Samozřejmě reálná čísla kdo a jak proč jsou špatně dohledatelná, nicméně i tento faktor na nich bude.
Avatar - Ronault.
15. 1. 2013 23:25
Re: Výsledek?
Dražší auto, stačí se podívat do ceníků a na reálné ceny i30. To, že nejsi znalý, není omluva.
15. 1. 2013 20:40
Re: Octavia
Ano, je pravda, že MBQ je dobře modifikovatelná, takže na ní budou různým protahováním vznikat i vozy vyšší třídy. Ale jak chceš vysvětlit, že by Octavia byla ve stejné třídě jako Superb?