Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
Suverénní pozici Fabie mezi malými vozy v uplynulém roce nikdo neohrozil. Hodně se ale dařilo druhé Fiestě.

Český trh v této kategorii ztratil, pád za rok 2012 činí přesně 6,3 %. Své zákazníky našlo 41.805 automobilů této třídy místo 44.625 (-2.820). Sestupný trend pokračuje, před dvěma lety takřka dosáhl hranice 44,9 tisíce jednotek.

V pořadí od ledna zvítězila Fabia s 14.355 exempláři a podílem na trhu 34,3 %. Druhé místo a post dovozové jedničky patří Fiestě (3.470, 8,3 %). Třetí skončil Jihokorejec z Indie, respektive po modernizaci z Turecka, tedy Hyundai i20 (2.944, 7 %). Pomyslná „bramborová“ medaile putuje do Francie, získal ji s totožným podílem Renault Thalia (2.907 kusů). Mezi i20 a také v Turecku vyráběným sedanem na základě druhé generace Clia byl dosti malý rozdíl, pouhých 37 aut. Páté pořadí ještě stihl získat končící Ford Fusion (2.436, 5,8 %).

Zbytek první desítky okupují Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Renault Clio, Kia Rio a Peugeot 207. Rio je v Top 10 nováčkem, nahradilo Toyotu Yaris, která se do ní už nevešla. K výraznějším změnám rozložení sil jinak nedošlo. Nástupce lví „dvěstěsedmičky“ s označením 208 skončil zatím patnáctý, posledním modelem, který překročil hranici tisíce kusů, je dvanáctý Citroën C3.

Meziroční srovnání s letopočtem 2011 nevypadá u Fabie nijak optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o 13,2 %, prodalo se o 2.177 malých škodovek méně. Nová generace se představí podle všeho ještě letos. Druhá Fiesta zaznamenala naopak prudký nárůst o 47,8 %. V roce 2011 jich našlo své zájemce jen 2.347. Na třetím místě najdeme znovu pokles: objem nových registrací Hyundaie 20 je nižší o 258 (z 3.202, tedy -8,1 %). Prudké zvýšení odbytu z hranice 1,6 tisíce (2010) je tak minulostí. Nepolepšila si ani Thalia, která vykazuje podobná čísla (-9,3 %, -299 vozů z 3.206). Ford Fusion si připsal rovněž zápornou hodnotu, ale u něj je to vzhledem ke konci kariéry pochopitelné. Ztratil celých 831 exemplářů (-25,4 %, i on předloni překonal hranici 3,2 tisíce a byl stříbrný).

Titul Skokana roku v procentech by mohla získat Lancia Y, která se zlepšila o více než 160 %. Nebo snad Alfa MiTo se skoro +80 %? Úspěchy jim sice neupíráme, ale přece jen se z globálního hlediska jedná o nedůležité vozy. S klidem tak prvenství přiřkněme Kie Rio. Předpověď se vyplnila, třetí generace u českých klientů zabrala, byť v poslední době se jí tolik nedaří. Střídání stráží proběhlo už v roce 2011, loni se ale projevilo naplno. Mělo za následek skok z 938 na 1.398 aut (+459, +48,9 %). Za Riem následuje už zmiňovaná Fiesta, která se zvedla o 1.123 registrací. To je zároveň nejvyšší kusový postup. Druhý je v této statistice též vzpomínaný zástupce Kie a třetí příčka patří Renaultu Clio (+386, jinak o 27,7 % více).

Pokud pomineme modely, které se nacházejí mimo nejlepší pětadvacítku, největší pád mezi nejprodávanějšími vozy tohoto segmentu zaznamenala Mazda 2 (-62,8 %). Zatímco před rokem dosáhla na 145 registrací, za ten uplynulý jich má na kontě o 91 méně. Propadákem je už druhý rok po sobě, předloni skončila ještě na 476 nových vozech... Na poklesech Peugeotů 206 (-58 %) a 207 (-43 %) se negativně projevuje postupné ukončování prodejů. Kdysi velmi oblíbená 206 už zmizela zcela, respektive na skladech zbývají poslední kusy, nástupce se nabízí ještě jako kombi SW a kupé-kabriolet. O nejvíce kusů spadla vedoucí Fabia, druhé místo v nelichotivém přehledu obsadil právě Peugeot 207 (-860 jednotek), třetí je Fusion a zmiňme ještě čtvrtý Chevrolet Aveo (-312, -34,9 %).

Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 1.764 registracemi (podíl na celkových 12,3 %). Druhým nejoblíbenějším malým autem s turbodieselem je Peugeot 207 s 209 kusy (18,3 %). Agregáty HDi pohánějí také 194 aut modernější řady 208 na bronzu (vysokých 28,2 %). Čtvrtou příčku obsadil Renault Clio s 182 exempláři (jen 10,2 %), pátou pak Volkswagen Polo (93 vozů znamená dokonce pouze 4,1 %).

A alternativní paliva? Nejvíce bylo Fiatů Punto na zemní plyn (CNG), celkem 34. Stejný počet má i Dacia Sandero s pohonem na LPG. Ibiza si připsala čtvrt stovky, přičemž spalují také látku, které se dříve říkalo propan-butan. Nejoblíbenějším hybridem byla Toyota Yaris (46 kusů) před Hondou Jazz s rovnou dvacítkou přírůstků.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v roce 2012
vKategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
 Období1-12/20121-12/2011[ks][%]1-12/2012
1.Škoda FABIA1435516532-2177-13,2%34,3%
2.Ford FIESTA34702347112347,8%8,3%
3.Hyundai i2029443202-258-8,1%7,0%
4.Renault THALIA29073206-299-9,3%7,0%
5.Ford FUSION24363267-831-25,4%5,8%
6.Volkswagen POLO22502419-169-7,0%5,4%
7.Seat IBIZA19602132-172-8,1%4,7%
8.Renault CLIO1778139238627,7%4,3%
9.Kia RIO139793845948,9%3,3%
10.Peugeot 20711402000-860-43,0%2,7%
11.Toyota YARIS10901169-79-6,8%2,6%
12.Citroën C31033989444,4%2,5%
13.Dacia SANDERO908840688,1%2,2%
14.Opel CORSA803915-112-12,2%1,9%
15.Peugeot 2086870687-1,6%
16.Chevrolet AVEO582894-312-34,9%1,4%
17.Fiat PUNTO518551-33-6,0%1,2%
18.Audi A1459477-18-3,8%1,1%
19.Suzuki SWIFT3973059230,2%0,9%
20.Honda JAZZ2031782514,0%0,5%
21.Nissan MICRA162240-78-32,5%0,4%
22.Peugeot 206113269-156-58,0%0,3%
23.Mazda 254145-91-62,8%0,1%
24.Lancia Y471829161,1%0,1%
25.Alfa Romeo MITO43241979,2%0,1%
Ostatní modely-69176-107-60,8%0,2%
CELKEM-4180544625-2820-6,3%100,0%

Ještě se na skok podívejme na tentokrát méně důležitý měsíční žebříček. Prosincovému pořadí dominovala Fabia s 1.057 novými registracemi a podílem 42,8 %. Druhá skončila Fiesta (280, 11,3 %) a třetí VW Polo (196, 7,9 %). Mezi nejlepší se vešel ještě Renault Thalia (163, 6,6 %) a pětici zavírá Seat Ibiza (114, 4,6 %).

Procentním šplhounem z Top 25 je kromě italské Alfy Romeo MiTo (její údaj +1.150 % je spíše perličkou) Volkswagen Polo. Ten se zlepšil o 25,6 %, respektive čtyřicítku kusů, jinak také nejvíce ze všech. V tabulce najdeme totiž jen čtyři (!) postupy a trh meziročně spadl o takřka 42 % (v prosinci 2011 vykazoval 4.211 nových registrací, minulý měsíc jen 2.471). Propadákem v mezi modely vyhlašme s klidem Ford Fusion (-94,3 %), který ztratil rovněž nejvíce jednotek, celkem 411. Domácí Fabia ale na tom není také nijak zvlášť dobře (-378). A ta ještě nekončí, stejně jako nedávno modernizovaná Fiesta (-166).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v prosinci 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období12/20121-12/201212/20121-12/2012
1.Škoda FABIA10571435542,8%34,3%
2.Ford FIESTA280347011,3%8,3%
3.Volkswagen POLO19622507,9%5,4%
4.Renault THALIA16329076,6%7,0%
5.Seat IBIZA11419604,6%4,7%
6.Hyundai i2010429444,2%7,0%
7.Toyota YARIS8110903,3%2,6%
8.Renault CLIO7217782,9%4,3%
9.Peugeot 208626872,5%1,6%
10.Citroën C34610331,9%2,5%
11.Fiat PUNTO395181,6%1,2%
12.Opel CORSA378031,5%1,9%
13.Kia RIO3613971,5%3,3%
14.Dacia SANDERO339081,3%2,2%
15.Suzuki SWIFT283971,1%0,9%
16.Ford FUSION2524361,0%5,8%
16.Alfa Romeo MITO25431,0%0,1%
18.Chevrolet AVEO225820,9%1,4%
19.Honda JAZZ122030,5%0,5%
20.Peugeot 2071111400,4%2,7%
21.Audi A1104590,4%1,1%
21.Nissan MICRA101620,4%0,4%
23.Mazda 23540,1%0,1%
24.Peugeot 20621130,1%0,3%
25.Citroën DS31390,0%0,1%
25.Lancia Y1470,0%0,1%
25.Mitsubishi COLT1240,0%0,1%
Ostatní modely-060,0%0,0%
CELKEM-247141805100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
12. 1. 2013 00:45
Re: Dúfam že sa dožijem ...
U Vás na slovensku bych to ještě chápal. Ale třeba mě osobně jako čecha by musela hanba fackovat, kdybych si koupil jiné auto než škodovku.

S tou i20, ale to už se pouštíš na tenký led, co se komu líbí. Tobě se Fabie nelíbí, mě se třeba nelíbí vůbec ta i20, podle mě je v tom vidět korejský design, který mě vůbec neoslovuje. To už je o tom, co se komu líbí a komu ne. V tomlhe prosím lidi o své pravdě nepřesvědčuj a nech je, ať si koupí, co oni sami uznají za vhodné a nech je, ať se jim líbí, co se jim líbí a nezkoušej je předlat prosím.
11. 1. 2013 22:33
Re: Dúfam že sa dožijem ...
Vo finsku sa predava zrejme vdaka reklame na ladovej ploche stadiona >:D
11. 1. 2013 22:32
Re: Dúfam že sa dožijem ...
Ano, to len dokazuje, ze Europa vseobecnou inteligenciou upada a ochvilu ju zozerie Azia.
11. 1. 2013 18:35
Re: Fabie je autotank
Rapid je nástupcom Roomstera?
11. 1. 2013 18:34
Re: Fabie už chce nástupce.To už raději Citygoooooooooooo
Síce na houno urobené, ale kvalitne vyrobené. >:D :yes: