Český trh v roce 2012: Nejprodávanější malé vozy
Český trh v této kategorii ztratil, pád za rok 2012 činí přesně 6,3 %. Své zákazníky našlo 41.805 automobilů této třídy místo 44.625 (-2.820). Sestupný trend pokračuje, před dvěma lety takřka dosáhl hranice 44,9 tisíce jednotek.
V pořadí od ledna zvítězila Fabia s 14.355 exempláři a podílem na trhu 34,3 %. Druhé místo a post dovozové jedničky patří Fiestě (3.470, 8,3 %). Třetí skončil Jihokorejec z Indie, respektive po modernizaci z Turecka, tedy Hyundai i20 (2.944, 7 %). Pomyslná „bramborová“ medaile putuje do Francie, získal ji s totožným podílem Renault Thalia (2.907 kusů). Mezi i20 a také v Turecku vyráběným sedanem na základě druhé generace Clia byl dosti malý rozdíl, pouhých 37 aut. Páté pořadí ještě stihl získat končící Ford Fusion (2.436, 5,8 %).
Zbytek první desítky okupují Volkswagen Polo, Seat Ibiza, Renault Clio, Kia Rio a Peugeot 207. Rio je v Top 10 nováčkem, nahradilo Toyotu Yaris, která se do ní už nevešla. K výraznějším změnám rozložení sil jinak nedošlo. Nástupce lví „dvěstěsedmičky“ s označením 208 skončil zatím patnáctý, posledním modelem, který překročil hranici tisíce kusů, je dvanáctý Citroën C3.
Meziroční srovnání s letopočtem 2011 nevypadá u Fabie nijak optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž pohoršil o 13,2 %, prodalo se o 2.177 malých škodovek méně. Nová generace se představí podle všeho ještě letos. Druhá Fiesta zaznamenala naopak prudký nárůst o 47,8 %. V roce 2011 jich našlo své zájemce jen 2.347. Na třetím místě najdeme znovu pokles: objem nových registrací Hyundaie 20 je nižší o 258 (z 3.202, tedy -8,1 %). Prudké zvýšení odbytu z hranice 1,6 tisíce (2010) je tak minulostí. Nepolepšila si ani Thalia, která vykazuje podobná čísla (-9,3 %, -299 vozů z 3.206). Ford Fusion si připsal rovněž zápornou hodnotu, ale u něj je to vzhledem ke konci kariéry pochopitelné. Ztratil celých 831 exemplářů (-25,4 %, i on předloni překonal hranici 3,2 tisíce a byl stříbrný).
Titul Skokana roku v procentech by mohla získat Lancia Y, která se zlepšila o více než 160 %. Nebo snad Alfa MiTo se skoro +80 %? Úspěchy jim sice neupíráme, ale přece jen se z globálního hlediska jedná o nedůležité vozy. S klidem tak prvenství přiřkněme Kie Rio. Předpověď se vyplnila, třetí generace u českých klientů zabrala, byť v poslední době se jí tolik nedaří. Střídání stráží proběhlo už v roce 2011, loni se ale projevilo naplno. Mělo za následek skok z 938 na 1.398 aut (+459, +48,9 %). Za Riem následuje už zmiňovaná Fiesta, která se zvedla o 1.123 registrací. To je zároveň nejvyšší kusový postup. Druhý je v této statistice též vzpomínaný zástupce Kie a třetí příčka patří Renaultu Clio (+386, jinak o 27,7 % více).
Pokud pomineme modely, které se nacházejí mimo nejlepší pětadvacítku, největší pád mezi nejprodávanějšími vozy tohoto segmentu zaznamenala Mazda 2 (-62,8 %). Zatímco před rokem dosáhla na 145 registrací, za ten uplynulý jich má na kontě o 91 méně. Propadákem je už druhý rok po sobě, předloni skončila ještě na 476 nových vozech... Na poklesech Peugeotů 206 (-58 %) a 207 (-43 %) se negativně projevuje postupné ukončování prodejů. Kdysi velmi oblíbená 206 už zmizela zcela, respektive na skladech zbývají poslední kusy, nástupce se nabízí ještě jako kombi SW a kupé-kabriolet. O nejvíce kusů spadla vedoucí Fabia, druhé místo v nelichotivém přehledu obsadil právě Peugeot 207 (-860 jednotek), třetí je Fusion a zmiňme ještě čtvrtý Chevrolet Aveo (-312, -34,9 %).
Mezi vznětovými motory patří v absolutních počtech prvenství domácímu zástupci se 1.764 registracemi (podíl na celkových 12,3 %). Druhým nejoblíbenějším malým autem s turbodieselem je Peugeot 207 s 209 kusy (18,3 %). Agregáty HDi pohánějí také 194 aut modernější řady 208 na bronzu (vysokých 28,2 %). Čtvrtou příčku obsadil Renault Clio s 182 exempláři (jen 10,2 %), pátou pak Volkswagen Polo (93 vozů znamená dokonce pouze 4,1 %).
A alternativní paliva? Nejvíce bylo Fiatů Punto na zemní plyn (CNG), celkem 34. Stejný počet má i Dacia Sandero s pohonem na LPG. Ibiza si připsala čtvrt stovky, přičemž spalují také látku, které se dříve říkalo propan-butan. Nejoblíbenějším hybridem byla Toyota Yaris (46 kusů) před Hondou Jazz s rovnou dvacítkou přírůstků.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v roce 2012 | ||||||
v | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna (rok) | změna (rok) | Tržní podíl ve tř. |
Období | 1-12/2012 | 1-12/2011 | [ks] | [%] | 1-12/2012 | |
1. | Škoda FABIA | 14355 | 16532 | -2177 | -13,2% | 34,3% |
2. | Ford FIESTA | 3470 | 2347 | 1123 | 47,8% | 8,3% |
3. | Hyundai i20 | 2944 | 3202 | -258 | -8,1% | 7,0% |
4. | Renault THALIA | 2907 | 3206 | -299 | -9,3% | 7,0% |
5. | Ford FUSION | 2436 | 3267 | -831 | -25,4% | 5,8% |
6. | Volkswagen POLO | 2250 | 2419 | -169 | -7,0% | 5,4% |
7. | Seat IBIZA | 1960 | 2132 | -172 | -8,1% | 4,7% |
8. | Renault CLIO | 1778 | 1392 | 386 | 27,7% | 4,3% |
9. | Kia RIO | 1397 | 938 | 459 | 48,9% | 3,3% |
10. | Peugeot 207 | 1140 | 2000 | -860 | -43,0% | 2,7% |
11. | Toyota YARIS | 1090 | 1169 | -79 | -6,8% | 2,6% |
12. | Citroën C3 | 1033 | 989 | 44 | 4,4% | 2,5% |
13. | Dacia SANDERO | 908 | 840 | 68 | 8,1% | 2,2% |
14. | Opel CORSA | 803 | 915 | -112 | -12,2% | 1,9% |
15. | Peugeot 208 | 687 | 0 | 687 | - | 1,6% |
16. | Chevrolet AVEO | 582 | 894 | -312 | -34,9% | 1,4% |
17. | Fiat PUNTO | 518 | 551 | -33 | -6,0% | 1,2% |
18. | Audi A1 | 459 | 477 | -18 | -3,8% | 1,1% |
19. | Suzuki SWIFT | 397 | 305 | 92 | 30,2% | 0,9% |
20. | Honda JAZZ | 203 | 178 | 25 | 14,0% | 0,5% |
21. | Nissan MICRA | 162 | 240 | -78 | -32,5% | 0,4% |
22. | Peugeot 206 | 113 | 269 | -156 | -58,0% | 0,3% |
23. | Mazda 2 | 54 | 145 | -91 | -62,8% | 0,1% |
24. | Lancia Y | 47 | 18 | 29 | 161,1% | 0,1% |
25. | Alfa Romeo MITO | 43 | 24 | 19 | 79,2% | 0,1% |
Ostatní modely | - | 69 | 176 | -107 | -60,8% | 0,2% |
CELKEM | - | 41805 | 44625 | -2820 | -6,3% | 100,0% |
Ještě se na skok podívejme na tentokrát méně důležitý měsíční žebříček. Prosincovému pořadí dominovala Fabia s 1.057 novými registracemi a podílem 42,8 %. Druhá skončila Fiesta (280, 11,3 %) a třetí VW Polo (196, 7,9 %). Mezi nejlepší se vešel ještě Renault Thalia (163, 6,6 %) a pětici zavírá Seat Ibiza (114, 4,6 %).
Procentním šplhounem z Top 25 je kromě italské Alfy Romeo MiTo (její údaj +1.150 % je spíše perličkou) Volkswagen Polo. Ten se zlepšil o 25,6 %, respektive čtyřicítku kusů, jinak také nejvíce ze všech. V tabulce najdeme totiž jen čtyři (!) postupy a trh meziročně spadl o takřka 42 % (v prosinci 2011 vykazoval 4.211 nových registrací, minulý měsíc jen 2.471). Propadákem v mezi modely vyhlašme s klidem Ford Fusion (-94,3 %), který ztratil rovněž nejvíce jednotek, celkem 411. Domácí Fabia ale na tom není také nijak zvlášť dobře (-378). A ta ještě nekončí, stejně jako nedávno modernizovaná Fiesta (-166).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v prosinci 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 12/2012 | 1-12/2012 | 12/2012 | 1-12/2012 | |
1. | Škoda FABIA | 1057 | 14355 | 42,8% | 34,3% |
2. | Ford FIESTA | 280 | 3470 | 11,3% | 8,3% |
3. | Volkswagen POLO | 196 | 2250 | 7,9% | 5,4% |
4. | Renault THALIA | 163 | 2907 | 6,6% | 7,0% |
5. | Seat IBIZA | 114 | 1960 | 4,6% | 4,7% |
6. | Hyundai i20 | 104 | 2944 | 4,2% | 7,0% |
7. | Toyota YARIS | 81 | 1090 | 3,3% | 2,6% |
8. | Renault CLIO | 72 | 1778 | 2,9% | 4,3% |
9. | Peugeot 208 | 62 | 687 | 2,5% | 1,6% |
10. | Citroën C3 | 46 | 1033 | 1,9% | 2,5% |
11. | Fiat PUNTO | 39 | 518 | 1,6% | 1,2% |
12. | Opel CORSA | 37 | 803 | 1,5% | 1,9% |
13. | Kia RIO | 36 | 1397 | 1,5% | 3,3% |
14. | Dacia SANDERO | 33 | 908 | 1,3% | 2,2% |
15. | Suzuki SWIFT | 28 | 397 | 1,1% | 0,9% |
16. | Ford FUSION | 25 | 2436 | 1,0% | 5,8% |
16. | Alfa Romeo MITO | 25 | 43 | 1,0% | 0,1% |
18. | Chevrolet AVEO | 22 | 582 | 0,9% | 1,4% |
19. | Honda JAZZ | 12 | 203 | 0,5% | 0,5% |
20. | Peugeot 207 | 11 | 1140 | 0,4% | 2,7% |
21. | Audi A1 | 10 | 459 | 0,4% | 1,1% |
21. | Nissan MICRA | 10 | 162 | 0,4% | 0,4% |
23. | Mazda 2 | 3 | 54 | 0,1% | 0,1% |
24. | Peugeot 206 | 2 | 113 | 0,1% | 0,3% |
25. | Citroën DS3 | 1 | 39 | 0,0% | 0,1% |
25. | Lancia Y | 1 | 47 | 0,0% | 0,1% |
25. | Mitsubishi COLT | 1 | 24 | 0,0% | 0,1% |
Ostatní modely | - | 0 | 6 | 0,0% | 0,0% |
CELKEM | - | 2471 | 41805 | 100,0% | 100,0% |