Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (185)
Střední třída připomínala dlouhou dobu stojaté vody. Tomu je ale konec, alespoň při pohledu do žebříčku za druhý prázdninový měsíc.

Srpnový trh v této kategorii vykazuje mírný zisk: 1,9 %, před rokem bylo nově zaregistrováno 1.054 vozů, letos 1.074 (+20).

V pořadí na prvních třech pozicích měsíčního žebříčku došlo doslova k revoluci. Nezvítězil Superb, nýbrž poprvé od července 2010 Passat! Připsal si 291 kusů a podíl 27,1 %. Druhý Superb měl na kontě 246 aut (22,9 %) a nejluxusnější škodovka se tak musela před německým soupeřem sklonit. Mondeo není tradičně bronzové, nýbrž až „bramborové“. Třetí místo totiž patří trojkovému BMW s rovnými 80 novými registracemi (7,4 %). Čtvrtý velký ford má už jen 69 přírůstků (6,4 %). Páté je Audi A4, které se tak vrací do formy (49, 4,6 %).

Ve srovnání s loňským osmým měsícem si Passat polepšil o 54,8 %, tehdy bylo zaregistrováno 188 kusů. Superb zaznamenal relativně mírnou ztrátu 34 vozů, letos tedy vykazuje o 12,1 % méně. Ale i tak jde samozřejmě o ústup ze slávy. BMW řady 3 hlásí meziroční nárůst a navíc mnohem větší než Passat: o 247,8 % (z 23 exemplářů v srpnu 2011, tedy +57). Mondeo si pohoršilo o hlubokých -58,4 % (ze 166 registrací o 97). Audi A4 má slušných +53,1 % (+17 z 32).

Titul procentního „Skokana roku“ patří kromě nedůležité Toyoty Prius BMW 3. Aktuální generaci už známe jako sedan i kombi, kupé a kabriolet zůstávají ve starším provedení, nová budou zřejmě označená řadou 4. Trojciferný nárůst mají ještě statisticky nezajímavý Seat Exeo, ale hlavně sedmá Toyota Avensis s 38 vozy (+25, +192,3 %). Na konci kariéry se daří i druhé generaci Mazdy 6 (v pořadí dvanáctá s 23 auty, +12, +109, 1 %). A absolutní počty? Tam je lídrem bestseller od Volkswagenu (o 103 více) před modrobílým Mnichovanem a Avensisem.

Nelichotivá nálepka propadáku náleží Renaultu Laguna X91 (ze 43 na pouhých 13, tedy -69,8 %).

Následují ji zmíněné veledůležité Mondeo a dále Volva série 60 (rovných -50 %, 11 exemplářů místo 22). Pryč jsou tedy mohutné skoky Švéda, které byly způsobeny generační výměnou. O nejvíce kusů spadl znovu největší čistě osobní evropský model s modrým oválem, druhý je Superb, Laguna pak hlásí -30, což pro ni znamená třetí nejhorší výsledek.

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti úvodním osmi měsícům roku 2011 mírně zvýšil: o 3,5 %, z 9.200 na 9.521 aut (+321).

Ve sledovaném pořadí od letošního ledna vede stále neohroženě Škoda Superb s 3.012 exempláři (její podíl je 31,6 %) před Volkswagenem Passat (1.907, 20 %), třetí je Ford Mondeo (870, 9,1 %). Na čtvrtou příčku se v tomto přehledu vyhouplo BMW řady 3 (416, 4,4 %). Pátý je tudíž Avensis, který se na závěr Top 5 odporoučel (382, 4,0 %). Více než tři stovky mají ještě Peugeot 508 (356), Hyundai i40 (343) a Opel Insignia (325).

V meziročním srovnání si vedoucí Superb znovu pohoršil, konkrétně o 111 vozů (-3,6 %). Passat je bez problémů v kladných číslech (o 22 % více, +344 kusů oproti loňsku). „Naše“ vlajková loď Fordu ztratila už 273 jednotek (-23,9 %). Bavorská série 3 se pochopitelně výrazně zlepšila, konkrétně o 84,9 % (+191 registrací). Toyota Avensis vykazuje ještě mohutnější nárůst 141,8 %, respektive 224 exemplářů.

Ze skokanů vynechme Hyundai i40 a jeho kolegu Genesis Coupé, nenabízejí relevantní výsledky, neboť se neprodávaly celý loňský rok. Absolutní procentní jedničkou a tedy králem v prozatímním účtování je tím pádem Avensis, jehož čísla jsme již zmiňovali. Více než sto procent už nemá nikdo jiný. Aktuální výsledky trojkových „bavoráků“ byly též vzpomenuty, ve dvou třetinách letopočtu 2011 si jich Češi koupili 225. Pro Mercedes třídy C se od ledna do srpna 2012 rozhodlo o rovnou devadesátku klientů více, 295 oproti 205 (+43,9 %). V kusových šplhounech vede Passat, zde už může s klidem být také i40 (+274) a nejnižší stupínek vítězů tady náleží Avensisu.

Hitparádě propadáků dominuje Renault Laguna s -42,9 %, francouzskou krásku si koupilo jen 208 domácích zákazníků místo 364. Druhá je Alfa Romeo 159 se ztrátou 40 %, ale ta se již rok nevyrábí, do statistik přibývají jen skladové zásoby. Nedůležité je i Infiniti G (-28,6 %). Sedany a kombi A4 od Audi si našly 248 majitelů, což je o 97 méně než loni. A to znamená -28,1 %. Momentálně pátá je v nelichotivé statistice Mazda 6, která bude co nevidět nahrazena (-25 %, -39).

Kusovým ztrátám vévodí Mondeo před Lagunou (-156) a Superbem.

Vznětové Passaty si v srpnu odvezlo 261 nových majitelů (89,7 % z celkových počtů). Pro škodovky střední třídy s totožnou zkratkou TDI na zádi se rozhodlo 229 novopečených majitelů (93,1 %). Na bronzové příčce tohoto přehledu se znovu ocitla druhá nejmenší řada z Mnichova, turbodiesely u ní tvoří 87,5 %, vykazuje jich celkem 70. Pro změnu 46 registrací aut se vznětovými motory u Audi A4 zajistilo tomuto navrátilci mezi nejlepší podíl 93,9 %. Naftové Mondeo má na kontě jen 42 vozů (60,9 %).

Kromě jedenáctky plynových Volkswagenů Passat (konkrétně na CNG) najdeme v nejnovějších tabulkách SDA rovněž sedm hybridů. Jmenovitě se jedná o pět Priusů, jednu Kiu Optima a taktéž jediný Peugeot 508.

Střední třída, registrace na českém trhu v srpnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období8/20121-8/20128/20121-8/2012
1.Volkswagen PASSAT291190727,1%20,0%
2.Škoda SUPERB246301222,9%31,6%
3.BMW 3804167,4%4,4%
4.Ford MONDEO698706,4%9,1%
5.Audi A4492484,6%2,6%
6.Peugeot 508443564,1%3,7%
7.Toyota AVENSIS383823,5%4,0%
8.Mercedes-Benz C352953,3%3,1%
9.Hyundai i40323433,0%3,6%
10.Audi A5301822,8%1,9%
10.Opel INSIGNIA303252,8%3,4%
12.Mazda 6231172,1%1,2%
13.Citroën C5221632,0%1,7%
14.Subaru LEGACY151761,4%1,8%
15.Renault LAGUNA132081,2%2,2%
16.Volvo S/V60111691,0%1,8%
17.Kia OPTIMA9450,8%0,5%
18.Citroën DS58410,7%0,4%
19.Hyundai GENESIS6430,6%0,5%
20.Suzuki KIZASHI5200,5%0,2%
20.Toyota PRIUS5280,5%0,3%
Ostatní modely-131751,2%1,8%
CELKEM-10749521100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (185)
3. 10. 2012 06:48
Re: 3.místo
Současná trojka mi ošklivá vůbec nepřijde, jen malá. Ale to je starý problém BMW - reálně použitelné (pro rodinu) bylo vždy až od pětky výš. A ani tam to s prostorem není žádná sláva. Potřebovali by přidat 10 čísel v každé řadě.
25. 9. 2012 20:00
Re: Konečně
Nu zas až tak smutně bych to neřikal :-) Už se ten jeden model vyrábí docela dlouho...a zaslouží si nástupce. Podle toho co sem zatím slyšel a četl tak nový Superb bude trhák :-) a i tenhle si špatně nevede.. Prostě néé Superbu ale ŠKODĚ DRŽIM PALCE!! Těšim se na novou Oktávku :-)
25. 9. 2012 17:57
Re: Konečně
Nadvláda Superba klesá a to hodně ;-\
24. 9. 2012 20:44
Re: Konečně
Ted ho vůbec neválcuje?? Podle mě na to že novýho Passata srovnávaj se 4 roky starym Superbem tak si Superb vede hodně dobře...
24. 9. 2012 10:30
Re: i40
Tak takhle jsem se už nezasmál u PC hodně dlouho - BMW (a další prémiové značky) fakt U NÁS kupují samí inteligenti a vzdělaní jedinci a pak v nich i jezdí NEBO SE NECHÁVAJÍ VOZIT >:-[] >:-[] :yes: :yes: