Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v srpnu 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery

Aleš Dragoun
Diskuze (29)
První pětka malých SUV se již delší dobu nemění. Jen Dusteru se podařilo vystoupat v srpnu až na bronz.

Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2011 vzrostly o 4,8 %, z 1.412 na 1.480 kusů (+68).

Yeti získal v aktuálním pořadí další prvenství za 241 exemplářů a podíl 16,3 %. Druhý Hyundai ix35 na svůj červnový triumf nenavázal ani tentokrát (152, 10,3 %). Třetí místo obsadil rumunský horal Dacia Duster (133 kusů, 9 %). Kříženec tygra a leguána od Volkswagenu je čtvrtý a připsal si 112 aut (7,6 %). Kia Sportage skončila pátá (106, 7,2 %), uzavírá tedy Top 5 a jako poslední vykazuje trojciferná čísla. Zbytek první desítky je v japonské a německé režii.

V meziročním srovnání premiantů tabulky se Yeti zhoršil o 27 registrací (-10,1 %). Hyundai ix35 hlásí naopak slušný zisk, konkrétně 49 % (+50). Dacia Duster má tradičně méně než loni, spadla o 35,1 % a 72 exemplářů. Před rokem se tudíž prodalo výrazných 205 vozů. V tomto trendu pokračují i ostatní. Tiguan si pohoršil o 13 kusů, v jeho případě tento údaj představuje -10,4 %. Loni v srpnu si jich Češi koupili 125. Kia Sportage rovněž vykazuje negativní znaménko a k tomu ještě 9,4 % (o 11 aut méně).

O nejvíce kusů ze všech se zvedla ix35, druhý je v tomto přehledu Nissan Qashqai (+46) a třetí BMW X1 (+23) Na procenta mají ve zveřejňované první třicítce trojciferná čísla nedůležitý Jeep Compass (+250 %), přece jen úspěšnější Chevrolet Captiva (+150 %, z 8 na 20) a dále celkově šestý „kočovník“ od Nissanu. Ten vylétl o 109,5 %, konkrétně ze 42 na 88 aut. Trojciferným navýšením se chlubí ještě ruský nezmar Lada Niva (+100 %), X1 je hned za klasikem z Východu s výsledkem o 92 % lepším.

Největší meziroční propad co do procent zaznamenaly z Top 30 shodně Audi Q5 a Hyundai Santa Fe (oba -53,8 % a -21 exemplářů). Santa Fe aktuální generace se loučí, o Q5 to ovšem říci nelze. Následují Mazda CX-7 (-52,6 %, -10), ale ta už se nevyrábí. Více než čtyřicetiprocentní sešup zaznamenalo ještě Mitsubishi ASX (-44,8 %, -30), to čeká na start prodeje modernizované verze. Modely pod čarou vynechme. Největší kusovou ztrátu mají již zmiňovaní Duster před ASX a překvapivě třetím Yetim.

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil o 17,5 %, konkrétně z 12.426 na 14.599 vozů (+2.173).

Pořadí po osmi měsících vévodí pochopitelně Yeti (2.823 registrací, podíl 19,3 %). Následuje Hyundai ix35 (1.570, 10,8 %), který už soupeřům uniká. „Kočovníkovi“ se momentálně daří méně, drží ovšem stále průběžný bronz (1.333, 9,1 %). Dacia Duster je čtvrtá (1.250, 8,6 %) a odskočila dotírajícímu pátému Tiguanu (1.226, 8,4 %).

Yeti získal od začátku roku 265 aut (10,4 %). Navýšení Hyundaie ix35 se drží těsně pod polovinou (49,8 %), Korejec má o 522 exemplářů více. Qashqai se pyšní stále vysokými +167,7 %, respektive údajem +835 kusů. Duster naopak výrazně ztratil: 29,2 %, vybralo si jej o 516 lidí méně. Tiguan oproti loňsku získal 38,4 % a 340 vozů.

Skokanem je kromě statistických perliček typu Fiatu Freemont nebo Jeepu Compass Chevrolet Captiva (+186,5 %, 212 aut místo 74). Následuje již detailněji rozebraný Qashqai. Nad 100 procent nikdo jiný nemá, registrace nedůležitého Opelu Antara vyskočily alespoň o 68 %. Na kusy vede japonsko-britský kříženec před ix35, Tiguanem, Yetim a velkým Freemontem (+159), ale ten se neprodával loni celých 12 měsíců.

Největší procentní pád si připisuje Jeep Patriot (-74,2 %) před Peugeotem 4007 (-36,4 %), ti ale nejsou příliš zajímaví. Následují pomalu odcházející Mazda CX-7 (-31,4 %) a Hyundai Santa Fe (-30,7 %). Zbytek je pod hranicí -30 %. O největší počet aut se odporoučelo rumunské SUV (zmíněných -516), druhá je v této statistice Kia Sportage (-138), za ní Mitsubishi ASX (-92) a Audi Q5 (-87).

Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byla v srpnu Škoda Yeti (167 kusů, podíl 69,3 %). U v pořadí druhého Hyundaie ix35 činily vznětové motory vyšších 79,6 % (121 aut). Tiguan měl 78 vozů se zkratkou TDI (69,6 %). Dacia Duster dosáhla na 61 registrací dCi (45,9 %). Pátá jsou společně dvě velká překvapení: Audi s 45 Q3 na naftu (93,8 %), stejný počet i podíl má také BMW X1. Celkem 37 Dacií Duster spalovalo bioethanol E85, jedna další pak LPG.

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v srpnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období8/20121-8/20128/20121-8/2012
1.Škoda YETI241282316,3%19,3%
2.Hyundai ix35152157010,3%10,8%
3.Dacia DUSTER13312509,0%8,6%
4.Volkswagen TIGUAN11212267,6%8,4%
5.Kia SPORTAGE1069387,2%6,4%
6.Nissan QASHQAI8813335,9%9,1%
7.Honda CR-V494513,3%3,1%
8.Audi Q3483743,2%2,6%
8.BMW X1483363,2%2,3%
10.Mazda CX-5452063,0%1,4%
11.Toyota RAV4432752,9%1,9%
12.Mitsubishi OUTLANDER412012,8%1,4%
13.BMW X3403472,7%2,4%
13.Fiat FREEMONT391872,6%1,3%
15.Mitsubishi ASX374312,5%3,0%
16.Ford KUGA364002,4%2,7%
17.Volvo XC60264011,8%2,7%
18.RANGE ROVER EVOQUE231641,6%1,1%
19.Chevrolet CAPTIVA202121,4%1,5%
20.Audi Q5182051,2%1,4%
20.Hyundai SANTA FE181601,2%1,1%
22.Subaru FORESTER171731,1%1,2%
23.Mercedes-Benz GLK14960,9%0,7%
24.Kia SORENTO131530,9%1,0%
24.Renault KOLEOS131180,9%0,8%
26.Suzuki GRAND VITARA11750,7%0,5%
27.-9260,6%0,2%
27.Mazda CX-791090,6%0,7%
29.Jeep COMPASS7400,5%0,3%
30.Lada NIVA6590,4%0,4%
30.Peugeot 40076280,4%0,2%
Ostatní modely-122320,8%1,6%
CELKEM-148014599100,0%100,0%

Malé crossovery

Pořadí malých crossoverů stabilizovalo. Countryman vylezl znovu až na bronz za SX4 a Juke. Soul oproti tomu okupuje pětku, dokonce i Sedici je úspěšnější. Navíc hranatá kia dosáhla na pouhá tři auta, přitom se u nás stále dá bez problémů koupit.

Srpnový trh získal 12,9 % a 29 kusů. Pohoršil si Soul (radikálních -91,2 % a -31) a dokonce i lídr SX4 (-21,8 %, paradoxně stejných -31 aut). Nejvíce procent získal Countryman (divokých +1066,7 % a +32 jednotek). Juke má +135,9 %, tedy 92 místo 39 (vyšších +53). Sedici sice vykazuje dvakrát tolik (+6 aut logicky z šesti).

Segment od ledna zůstává v kladných hodnotách, je 5,6 %, respektive 92 registrací v plusu. Juke hlásí +158,6 %, vyskočil ze 186 na 481 exemplářů. Countryman si polepšil o 62 a Sedici o 32 vozů. SX4 naopak ztratilo 19 % (-230 registrací z 1.212), Soul spadl o 39,5 %, což u něj znamená -64 kusů.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v srpnu 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období8/20121-8/20128/20121-8/2012
1.Suzuki SX411198243,9%56,7%
2.Nissan JUKE9248136,4%27,8%
3.Mini COUNTRYMAN3510213,8%5,9%
4.Fiat SEDICI12704,7%4,0%
5.Kia SOUL3981,2%5,7%
CELKEM-2531733100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (29)
4. 10. 2012 08:01
Re: ix35 a sportage
Fíha, to sa teda Renault pochlapil! Ale nebral by som ADAC, vlastne žiadnu štatistiku za bernú mincu. TUV znamená, ako sa o auto staráš, ADAC je najmä pre autá po záruke (veď každá značka má pre auto v záruke asistenčnú službu) atď.
K tvojej otázke: Sám mám Megana II Grandtour 1,6 16V a poviem ti jedno - ani svojmu nepriateľovi by som ho neodporučil >:D , ale dobre, v súčasnosti by som radšej kúpil KIU Ceed kombíka, práve pre starosti s Renaultom, modernejšiu techniku a celkom pozerateľný dizajn. Iste vyzerá to tak, že sa Renault dvíha hore, čo sa spoľahlivosti týka, ale pozri na problémy s Meganami na renaultfóre, prípadne aj tu na mojeauto ...
Avatar - Ladzape
4. 10. 2012 07:47
Re: ix35 a sportage
[odkaz]
a víš, že je :-)
Když už jsi zmínil Renault, řekni mi jeden důvod proč místo něj koupit Korejce, co Korejci nabízí navíc?
Jinak na spolehlivost aut je podle mně daná tím, jak se k nim majitel chová, ne z prstu vycucanými statistikami a PR prohlášeními automobilek.
3. 10. 2012 22:36
Re: ix35 a sportage
Ešte niečo: krása je subjektívna, technicky vyspelé sú (vyspelé zavesenie kolies, priamy vstrek paliva, asistenti atď) a spoľahlivé? - chceš mi povedať, že taký európsky Renault je spoľahlivejší ako Kia napr. >:D
3. 10. 2012 16:46
Re: ix35 a sportage
A bráni niečo EU značkám tento prvok (cena) v rozhodovaní ľudí reflektovať? Nebráni ... Viď celkom slušné úspechy Dacie.
Avatar - Ladzape
3. 10. 2012 14:52
Re: ix35 a sportage
Ale no tak, o důvodu proč někdo kupuje korejce mi nešlo. Psal jsem o tom, že z ekonomické krize do které Evropa padá nám "vynikající" prodeje korejských automobilek moc nepomůžou, a že nerozím tomu, proč z toho má někdo takovou radost, že to musí vytrubovat v každé diskuzi na auto.cz

A proč lidi kupují Korejce? Že by kvůli ceně? Nebo je to proto, že to jsou krásná, technicky vyspělá a spolehlivá auta?