Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější minivozy
Ve druhém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 421 nových aut. Oproti rovným šesti stovkám v únoru 2012 je tento výsledek horší o 29,8 % (-179 jednotek).
Vláda v současnosti nejmenší škodovky ze slovenské metropole mezi městskými „přibližovadly“ zůstává neohrožená, připsala si 210 přírůstků. To jí zajistilo takřka polovinu trhu, přesně 49,9 %. A to je opravdu hodně. Druhý je Citroën C1, který uplynulý měsíc zakončil na pouhých 33 registracích (7,8 %). Stříbrný byl mimochodem i loni. Ostatní soupeři hlásí ještě menší počty, rozdíly mezi nimi jsou tedy malé. Fiatu Panda třetí generace (hranatý předchůdce už definitivně odešel do důchodu) patří bronz (31, 7,4 %). Pomyslné „brambory“ získalo druhé z bratislavských trojčat s logem Volkswagenu. K tomuto umístění upu stačilo 26 exemplářů (6,2 %).
První pětku uzavírá Kia Picanto (24, 5,7 %).
V porovnání s druhým měsícem loňského roku si Škoda Citigo polepšila o 7,7 %, tehdy se prodalo 195 kusů. Ostatní miniauta z prvních příček aktuální hitparády jsou v hlubokých propadech. Nejmenší dvojitý šíp aktuálně hlásí o 59 registrací, respektive 64,1 % méně. Fiat Panda vykazuje -24 aut, respektive o něco pozitivnějších -43,6 %. Počty mikra z Jižní Koreje však klesly dokonce o 71,1 %! V únoru 2012 bylo nově přihlášeno v České republice do provozu 83 vozů, po dvanácti měsících tedy Picanto ztratilo 59 kusů. Vynechali jsme up!, který před rokem ještě nebodoval.
Šplhounem dle maximálního navýšení je velké překvapení: Fiat 500 (+750 %, z 2 na 17). Tento výkon jej katapultoval až na sedmé místo žebříčku Další trojciferné borce nehledejme, prostě neexistují. V tabulce je totiž už jen jeden další postup - výše zmíněné Citigo. Lídry v absolutních počtech jsou shodně oba dva modely, neboť se zvedly o 15 kusů. Mezi procentními propadáky je „jedničkou“ Ford Ka (-90,5 %) před Smartem ForTwo (-75 %) a vzpomínaným Picantem. Na kusy si pohoršila nejvíce právě maličká kia spolu s kolínským Citroënem C1, oba jsme již vzpomínali. Třetí místo v nelichotivé statistice obsadilo „citrónkovo“ dvojče Toyota Aygo (-28, jinak -65,1 %).
Celý trh od začátku roku spadl zhruba o čtvrtinu. Procentní ztráta je na hodnotě 25,8 %, místo loňských 1.082 se prodalo 803 miniaut (-279 jednotek).
V celkovém pořadí od ledna vede Citigo s 353 vozy, jeho podíl v segmentu je momentálně 44 %. Druhá je i v celoročním přehledu C1 (69, 8,6 %) těsně před Volkswagenem up!.Ten se zatím dostal na 68 aut a 8,5 %. Na průběžné čtvrté příčce se nachází Fiat Panda, který zaostává o další čtveřici registrací (8 %). Za nimi už zeje díra. Páté místo patří společně Picantu a Aygu (37, 4,6 %).
Ve srovnání s minulým rokem počty Škody Citigo mírně klesly (-0,8%), rozhodlo se pro ni o trojici domácích zákazníků, či spíše zákaznic(?) méně. Citroën C1 si pohoršil radikálněji (-46,9 %, -61 registrací). Panda má „pouze“ -20 %, letos se řady nových „medvídků“ na našich silnicích smrskly o 16 aut. Picanto ztratila 68,1 % a 79 vozů, Aygo pak 73,8 %, respektive 104 kusů. Up! jsme pochopitelně přeskočili i zde.
Nejlépe ze všech je na tom opět Fiat 500 (+380 %, +19 přírůstků) a za ním následuje německo-britské Mini (o 80 % více, z 15 aut na 27). Toť vše. Mezi „losery“ si tím pádem můžeme vybírat, je jich přehršel. První trojku těch procentních reprezentují Toyota Aygo, Kia Picanto a Ford Ka (-62,9 %, jinak o 22 méně z 35). A kusovým dominují ti samí, tedy nejmenší toyota, kia a pro změnu citroën s písmenem C a jedničkou v názvu. Analýza jejich ne zrovna lichotivých výkonů byla však již probrána výše.
Únorové přírůstky mezi turbodiesely představuje pouze jeden Smart ForTwo. Pravda, naftová byla také čtveřice Mini Cooperů, ale mohlo se klidně jednat o Countrymany, které řadíme mezi malé crossovery. Podrobnosti ovšem ze statistik SDA (Sdružení výrobců automobilů) vyčíst nelze. Plynových (CNG) škodovek si domácí klienti koupili pět, volkswageny pak dva. Elektrický Peugeot Ion se prodal jediný.
Třída mini, registrace na českém trhu v únoru 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 2/2013 | 1-2/2013 | 2/2013 | 1-2/2013 | |
1. | Škoda CITIGO | 210 | 353 | 49,9% | 44,0% |
2. | Citroën C1 | 33 | 69 | 7,8% | 8,6% |
3. | Fiat PANDA | 31 | 64 | 7,4% | 8,0% |
4. | Volkswagen UP | 26 | 68 | 6,2% | 8,5% |
5. | Kia PICANTO | 24 | 37 | 5,7% | 4,6% |
6. | Chevrolet SPARK | 21 | 30 | 5,0% | 3,7% |
7. | Fiat 500 | 17 | 24 | 4,0% | 3,0% |
8. | Toyota AYGO | 15 | 37 | 3,6% | 4,6% |
9. | Peugeot 107 | 9 | 21 | 2,1% | 2,6% |
9. | Suzuki SPLASH | 9 | 20 | 2,1% | 2,5% |
11. | Renault TWINGO | 8 | 12 | 1,9% | 1,5% |
12. | MINI | 7 | 27 | 1,7% | 3,4% |
13. | Seat MII | 3 | 12 | 0,7% | 1,5% |
14. | Ford KA | 2 | 13 | 0,5% | 1,6% |
14. | Smart FORTWO | 2 | 8 | 0,5% | 1,0% |
14. | Suzuki ALTO | 2 | 4 | 0,5% | 0,5% |
Ostatní modely | - | 2 | 4 | 0,5% | 0,5% |
CELKEM | - | 421 | 803 | 100,0% | 100,0% |