Český trh v září 2011: Nejprodávanější malé vozy
Trh malých vozů ve srovnání se zářím loňského roku klesl o 487 jednotek (-13,7 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 3.554 nových aut, letos jich bylo jen 3.067.
Škoda Fabia zaznamenala 1.401 nových přírůstků, vítězství tak pochopitelně opět putuje do Mladé Boleslavi. Druhé místo si připsal Ford Fiesta, který skončil na 262 exemplářích. Třetí veterán Fusion má na kontě 197 vozů. Přes stovku mají ještě čtvrtý Hyundai i20 (188) a pátý Volkswagen Polo (152). Ostatní modely mají pod ní, což je pro tuto kategorii dosti atypické. Před rokem byla první pětka prakticky totožná, jen bychom v ní místo Pola našli Peugeot 207.
Meziroční porovnání se zářím 2010 vyznívá pro Fabii poměrně pozitivně. Lídr segmentu si polepšil o 1,3 %, respektive 18 kusů. Druhé Fiestě se povedl husarský kousek, dosáhla totiž naprosto stejného výsledku! Fusion zaznamenal prudký pád o 29,4 %, před rokem našlo své zájemce 279 aut, letos o 82 méně. Ztráta Hyundaie i20 je o něco příznivější, klesl pouze o 6,9 % (z 202, tedy -14 vozů). Volkswagen Polo si připsal naopak kladnou hodnotu. Získal 17 exemplářů (ze 135 loňských), tedy 12,6 %.
Trojciferné navýšení mají dva modely. Prvním je Audi A1, které se zrovna před rokem začalo prodávat, statistiky jich rozšířilo prvních šestnáct. Druhým je pak Nissan Micra. Opačně jsou na tom Renault Thalia s pádem skoro 90 %, Swift od Suzuki má na kontě také nepříliš lichotivých takřka -80 %.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v září 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 9/2011 | 1-9/2011 | 9/2011 | 1-9/2011 |
1. | Škoda FABIA | 1401 | 11857 | 45,7% | 36,8% |
2. | Ford FIESTA | 262 | 1400 | 8,5% | 4,3% |
3. | Ford FUSION | 197 | 2421 | 6,4% | 7,5% |
4. | Hyundai i20 | 188 | 2275 | 6,1% | 7,1% |
5. | Volkswagen POLO | 152 | 1841 | 5,0% | 5,7% |
6. | Renault CLIO | 88 | 1094 | 2,9% | 3,4% |
7. | Seat IBIZA | 87 | 1501 | 2,8% | 4,7% |
8. | Peugeot 207 | 85 | 1579 | 2,8% | 4,9% |
9. | Audi A1 | 72 | 384 | 2,3% | 1,2% |
10. | Opel CORSA | 69 | 685 | 2,2% | 2,1% |
11. | Kia RIO | 63 | 481 | 2,1% | 1,5% |
12. | Chevrolet AVEO | 61 | 748 | 2,0% | 2,3% |
13. | Fiat PUNTO | 60 | 407 | 2,0% | 1,3% |
14. | Toyota YARIS | 59 | 882 | 1,9% | 2,7% |
15. | Citroën C3 | 57 | 800 | 1,9% | 2,5% |
15. | Dacia SANDERO | 57 | 527 | 1,9% | 1,6% |
17. | Peugeot 206 | 24 | 197 | 0,8% | 0,6% |
18. | Nissan MICRA | 19 | 210 | 0,6% | 0,7% |
19. | Suzuki SWIFT | 16 | 237 | 0,5% | 0,7% |
20. | Mazda 2 | 14 | 127 | 0,5% | 0,4% |
21. | Renault THALIA | 13 | 2280 | 0,4% | 7,1% |
22. | Honda JAZZ | 11 | 130 | 0,4% | 0,4% |
23. | Mitsubishi COLT | 7 | 70 | 0,2% | 0,2% |
24. | Citroën DS3 | 3 | 30 | 0,1% | 0,1% |
25. | Honda CITY | 1 | 29 | 0,0% | 0,1% |
25. | Lancia YPSILON | 1 | 6 | 0,0% | 0,0% |
- | Ostatní modely | 0 | 36 | 0,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 3067 | 32234 | 100,0% | 100,0% |
Trh za devět měsíců letošního roku vykazuje pokles 6,1 %. Své zákazníky našlo 32.234 vozů této třídy místo 34.340 (meziročně -2.106 kusů).
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 11.857 exempláři (její podíl je 36,8 %). Druhá již není Thalia, ale Ford Fusion (2.421, 7,5 %). Malý sedan od Renaultu se odporoučel na třetí příčku (2.280, 7,1 %) a navíc se musí mít na pozoru před Hyundaiem i20, protože malý Korejec ztrácí jen pět aut (2.271, 7,1 %). Poslední místo v první pětce náleží Volkswagenu Polo (1.841, 5,7 %). Peugeot 207 a Seat Ibiza překročily hranici patnácti stovek nových registrací, Fiesta má rovných 1.400 a Clio se blíží metě 1.100 aut.
Fabia i v tomto meziročním srovnání vykazuje mírný zisk 1 %, loni se jich prodalo o 121 méně. Ford Fusion je i přes návrat na pozici dovozové jedničky stále v minusu, oproti loňsku má o 406 vozů méně (-14,4 %). Turecký Francouz si zatím polepšil o 48,8 % (před rokem 1.532, letos +748), ale tato hodnota stále padá. Indický Jihokorejec Hyundai i20 vykazuje +1.008 aut, tedy +79,6 %. Páté Polo je na tom o 7 kusů lépe (+0,4 %). Procentní nárůst má ze všech nejvyšší Nissan Micra,Audi A1 ještě pomineme. Alfa MiTo v září nebodovala, takřka 70 % pádem se chlubit také nemůže. Špatně jsou na tom i Mazda 2, Honda City a Fiat Punto.
Úroda turbodieselů byla v září opět velmi slabá, což je v segmentu obvyklé, vozy s naftovými motory se příliš nevyplatí. V absolutních počtech patří prvenství samozřejmě domácímu zástupci. Fabia TDI dosáhla na velmi vysokých 432 registrací, podíl na celkových je tudíž vysokých 30,8 %. Na druhém místě je poněkud překvapivě Seat Ibiza s 11 auty s naftovými motory (nižších 12,6 %). Hranici alespoň desítky vozů s přeplňovanými vznětovými motory nikdo další nepřekročil. Třetí příčku tak obsadil Peugeot 207 s 8 kusy a slabými 9,4 %.