Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (115)
První čtyři příčky nižší střední se stabilizovaly. Do Top 5 se ovšem vrátil Ford Focus, který zde nahradil Mégane.

Trh v této kategorii za devátý měsíc roku 2012 znovu výrazně klesl: o 17,2 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.616 vozů nižší střední třídy, letos jen 3.824 (-792).

V zářijovém žebříčku zvítězila jasně Octavia s 1.614 kusy a podílem 42,2 %. Oba nejúspěšnější Korejci si své vydobyté pozice udržují. Nošovický Hyundai i30 obsadil díky 344 přírůstkům a 9 % znovu stříbrnou příčku. Třetí je pak jeho dvojče, žilinská Kia Cee'd, která se dostala na 307 vozů (8 %). Na čtyřce najdeme pomalu odcházející Volkswagen Golf VI s 237 novými auty (6,2 %). Poslední místo v Top 5 obsadil v titulku zmíněný Ford Focus se 179 registracemi (4,7 %), naposledy bychom ho mezi nejlepšími našli v červnu, vrací se tedy po čtvrtletní pauze.

V meziměsíčním srovnání s totožným obdobím roku 2011 spadla první Octavia o poměrně značných 651 aut (-28,7 %). Druhý Hyundai i30 má naopak velký nárůst, konkrétně 127,8 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli celkem 151 „i-třicítek“, aktuálně jich je o 193 více. Registrace třetího Cee'du stouply o 18,5 %, respektive 48 vozů. Golf má na kontě pád a navíc hluboký: o 30,5 % (-104 aut z 341). Focus si pohoršil o razantních 48,3 % (z 346, což znamená -167 registrací).

Meziročním procentním šplhounům v aktuálním pořadí vládne Subaru Impreza včetně crossoveru XV (+2.200 %, z jediného exempláře na 23). Imprezy třetí generace se prodaly jen tři, zbytek připadá na nové XV. Daří se jí i jinde, například v horském Švýcarsku. Fiat Sedici (+600 %) a Hyundai Veloster (+150 %) nás příliš zajímat nemusejí. To už ale neplatí o celkově jedenáctém Renaultu Fluence, jenž se zvedl o 139,4 %, z 33 na 79 aut. Pak následuje již zmíněná i30. Kusovým skokanům, kteří mají +10 a více, dominuje také tento Hyundai před Cee'dem a Fluencem (+46). Následují Dacia Logan (+26), Impreza/XV (+22) a Audi A3 (+16).

Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první třicítky BMW řady 1 (-61,9 %, -13 aut). Seat Leon má podobných -61,5 %, Toyota Auris hlásí -52 % a Hyundai Elantra -51 %. Nadpoloviční ztrátu už nemá nikdo jiný, čtyřicítku přesáhl Focus, dále Mazda 3 a Giulietta. Leon i Auris v aktuálních generacích ovšem končí. Absolutním ztrátám vévodí Octavia před veledůležitým modelem modrého oválu, bronzovou příčku okupuje v této statistice Golf. Podrobnější výsledky všech tří byly již zmíněny výše.

Český trh v nižší střední oproti devíti měsícům loňského roku klesl, a to o 9,2 %, počet nových aut se snížil z 43.807 na 39.798 (meziročně -4.009).

Celkově vede od ledna globálně v České republice nejprodávanější Octavia s 17.748 kusy a podílem 44,6 %. Druhý je Hyundai i30 (3.574, 9 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (2.599, 6,5 %). Čtvrté místo náleží stále agresivnějšímu Cee'du (2.591, stejný podíl). Ano, soupeři z Wolfsburgu doslova dýchá na záda, dohnal jej na rozdíl pouhých osmi registrací. Pátý Mégane značně ztrácí (1.698, 4,3 %), rozdíl mezi ním a šestým Focusem je momentálně 105 exemplářů.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala ještě alespoň 46 exemplářů, tedy 0,3 %. Hyundai i30 se zde relativně hodně zlepšil (+39,5 %, +1.012 aut), alespoň oproti nejbližším konkurentům. Třetí Golf se totiž odporoučel opačným směrem, tedy dolů o 18,8 %. Má na kontě o 602 vozů méně než před rokem. Také Kia zůstává v minusu, prodala o 160 Cee'dů méně (-5,8 %). A konečně řady nových Renaultů Mégane prořídly o 33,2 % (loni 2.543, letos -845).

Navýšení Citroënu DS4 (+262,5 %) a Hyundaie Elantra (+176 %) nejsou příliš relevantní. Koho tedy vyhlásit meziročním šplhounem? Také Fiat Sedici (+97,4 %) a Hyundai Veloster (+95,7 %) představují spíše raritky. Takže: opět BMW řady 1. Hatchbacky, kupé a kabriolety s modrobílým logem si polepšily ještě o 86,4 %. Samozřejmě, „na vině“ je z velké části nová generace, byť modelu se aktuálně v měsíčním žebříčku moc nedaří. Všechny zástupce nejmenší série z Mnichova zvolilo 233 zákazníků místo 125. Na kusy se zlepšila nejvíce i30 před Elantrou s +176 auty (byť ta se loni nenabízela celý rok). Za nimi jsou Fluence (o 136 více), BMW 1 (+108) a Citroën C4 (+102).

Z propadáků nás bude zajímat hlavně Seat Leon (-66,9 %, 118 kusů místo 357). Hned za ním jsou globální hráč Focus (-59,4 %, -2.333!) a Mitsubishi Lancer (-59,1 %, -117). Ztrátu 40 a více procent vykazují ještě Toyota Auris a Fiat Bravo, o modelech „pod čarou“ se nemá smysl zmiňovat.

V absolutních počtech se také modrý ovál nemůže těmi více než 2,3 tisíci úbytku chlubit. Mégane má „jen“ zmiňovaných -845, Opel Astra pak -640. Golf (vzpomínaných -602) a Auris (-417) již očekávají své následovníky, byť šestá řada německého oblíbence nezmizí ze showroomů zcela, kombi, kabriolety i zvýšené hatchbacky Plus ještě v nabídce zůstanou ve starších provedeních.

Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory se pořadí opět řádně promíchalo. Škoda Octavia je ovšem neohroženě v čele, má na kontě celkem 1.270 kusů (78,7 % z celkových registrací). Druhý je Ford Focus (64, 35,8 %) a pomyslný bronz patří i30 od Hyundaie s 57 exempláři (jen 16,6 %). Těsně pod stupni vítězů se společně nacházejí Citroën C4 a Volkswagen Golf, oba se 49 turbodiesely. Dvojitý šíp dosáhl podílu 51,6 %, Wolfsburg vykazuje mnohem menších 20,7 %.

35 nových Octavií spaluje LPG, stejně jako jediný Opel Astra. Bioethanol tankuje čtveřice nových majitelů Dacíí Logan MCV, ale rovněž jeden novopečený vlastník bestselleru z Mladé Boleslavi. Elektromobily a hybridy představují tři Lexusy CT a po jednom Opelu Ampera a Toyotě Auris HSD.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v září 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období9/20121-9/20129/20121-9/2012
1.Škoda OCTAVIA16141774842,2%44,6%
2.Hyundai i3034435749,0%9,0%
3.Kia CEE´D30725918,0%6,5%
4.Volkswagen GOLF23725996,2%6,5%
5.Ford FOCUS17915934,7%4,0%
6.Renault MEGANE14816983,9%4,3%
7.Opel ASTRA11710413,1%2,6%
8.Suzuki SX49610782,5%2,7%
9.Citroën C4959522,5%2,4%
10.Dacia LOGAN808832,1%2,2%
11.Renault FLUENCE799022,1%2,3%
12.Peugeot 3086410341,7%2,6%
13.Chevrolet CRUZE625511,6%1,4%
14.Audi A3572721,5%0,7%
15.Toyota AURIS475411,2%1,4%
16.Mercedes-Benz A40531,0%0,1%
16.Škoda RAPID401891,0%0,5%
18.Honda CIVIC334330,9%1,1%
19.Hyundai ELANTRA242760,6%0,7%
19.Volkswagen JETTA241160,6%0,3%
21.Subaru IMPREZA231170,6%0,3%
22.Volkswagen BEETLE201390,5%0,3%
23.Mazda 3172840,4%0,7%
24.Seat LEON151180,4%0,3%
25.Fiat BRAVO91260,2%0,3%
26.BMW 182330,2%0,6%
26.Volvo V408210,2%0,1%
28.Fiat SEDICI7770,2%0,2%
29.Alfa Romeo GIULIETTA61390,2%0,3%
30.Hyudai VELOSTER5450,1%0,1%
30.Mitsubishi LANCER5810,1%0,2%
Ostatní modely-142940,4%0,7%
CELKEM-382439798100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (115)
Avatar - woody-alien
19. 10. 2012 12:09
Re: Hanba českého trhu
Tobě naschvál, Ádo, jinak se to vysvětlit nedá.... ;-)
Hanba českého trhu
Proč je propána ta zrůda rendlík Megere ještě stále v první desítce prodaný vozů? :no: :no: :no:
Avatar - das_autos
19. 10. 2012 07:45
Re: 1. místo Hyundai i30!
Ty sem v podstatě taky nepatříš.Těch u nás pár set prodanejch kousků nedělá v celkovým kontextu nic,jenom jeden blázen co ho v ústavu zase pustili k počítači si s toho ustříknul do trenek.
Avatar - idam.i
18. 10. 2012 21:33
Re: Co vás na prodeji neevropských značek tak ser.?
Bojím sa,že nie ! Sú ludia,ktorých baví podj..... ludí. :'-(
Nie som posadnutý kórejskym infektom ,ale zatial postupujú . Kto to nevidí,klame sám seba.Ten kto si teraz robí srandu z Čínskych áut (celkom oprávnene) bude musieť o pár rokov sledovať ako začnu valcovať Európu. A z toho už vôbec nemám radosť ,ale skôr strach.No pamätám si keď starý "fotroši" si robili srandu z Japonských áut.Hlásali:" Kde sa môže taká Honda,alebo Mazda hrabať na Opel,alebo Fiat .Veď nemajú žiadnu tradíciu,minulosť ,len nepodarene kopírujú zavedené Európske automobilky."
18. 10. 2012 18:32
český Koreo-unikát
pozor šíří se tu korejská nemoc - snad se v celé Evropě nenajde zasaženější země než je právě tato! Je to opravdu specifické právě pro tento trh. Vždyť Kia a Hjue nejsou v celkovém pořadí na evropském trhu ani zdaleka v top 10 a v ČR hned na 2. místě? Nechápu, zřejmě tady lidé hltají reklamy více než je zdrávo a proto: Mysleli jste si, že můžete kouzlu Hnůjdaj odolávat věčně? >:D >:D >:D