Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v září 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
Jaguar XF se stále udržuje v Top 5 střední třídy, vrátilo se tam také švédské Volvo.

Trh v meziročním srovnání klesl o 12,9 %. Před dvanácti, respektive necelými třinácti měsíci bylo nově zaregistrováno 264 vozů vyšší střední třídy, letos 230, tedy o 34 méně.

V zářijovém žebříčku jako již tradičně zvítězila mnichovská „pětka“, připsala si 75 kusů a podíl 32,6 %. Audi A6 spolu s variantou Allroad se muselo znovu spokojit s druhým místem, ale prohrálo s ním jen těsně. Tentokrát mělo na kontě 71 exemplářů (30,9 %), přičemž kombi do lehkého terénu zvolilo čtvrt stovky zákazníků. Třetí příčka náleží Volvům sérií 70 a 80 s dvacítkou nových aut (8,7 %). Čtvrtá je E-Klasse ze Stuttgartu se 14 sedany a kombi, kupé či kabriolet se neprodal ani jeden (6,1 %). Poněkud širší Top 5 uzavírají svorně BMW řady 6 a Jaguar XF (11, 4,8 %).

Lídr BMW 5 v meziměsíčním porovnání se zářím 2011 vykazuje -16,7 % (o 15 vozů méně z 90). Audi A6 si naopak výrazně polepšilo: o 57,8 %. Zaznamenalo zisk 26 jednotek, před rokem jich tudíž bylo 45. Volva 70/80 hlásí mírný pád o 9,1 % (-2 kusy). Mercedes-Benz E má drastických -71,4 % (-35 ze 49). BMW šestkové řady pro změnu vystřelilo vzhůru o 266,7 %, ze tří na už vzpomínaných 11. Jaguar XF má +37,5 %, o tři více z osmi.

Největší procentní skok si tedy připisuje sportovnější série 6 s modrobílým logem, před rokem se ovšem v přehledu ještě neobjevovala, byla do segmentu vyšší střední třídy zařazena až letos po příchodu Gran Coupe. Kusovým navýšením vévodí dvojčata A6/Allroad před BMW 6, třetí je britská kočka s písmeny X a F. Více postupů už v aktuální tabulce nehledejme.

Procentním i absolutním pádům vládne naprosto bezkonkurenčně třída E s trojcípou hvězdou, která si pohoršila o 35 aut. Následuje Audi A7 (-55,6 %, -10, před rokem 18). Francouzský Jihokorejec Renault Latitude ztratil polovinu (-4 z 8). Také CLS má výrazných -41,2 % (-7 ze 17). Pořadí v kusových „loserech“ je malinko jiné. Za stuttgartským lídrem E-Klasse následují pětkové BMW, „á-sedmička“ a CLS.

Objem českého trhu v této kategorii se oproti třem čtvrtinám loňského roku zvýšil o 177 vozů (+8,5 %), tedy z 2.075 na 2.252.

Momentálním vládcem pořadí od ledna 2012 je BMW řady 5, které svým pronásledovatelům stále uniká. Má na kontě už 750 kusů a podíl 33,3 %. Na druhém místě se stále nachází Audi A6 (657, 29,2 %). Také bronz se nemění, okupuje jej Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (223, 9,9 %). „Éčko“ totiž Skandinávce dosud nepředstihlo (210, 9,3 %). Na páté příčce trůní Audi A7 (126, 5,6 %). V celoroční hitparádě tedy k žádným divokým přesunům od srpna nedošlo.

Ve srovnání s letopočtem 2011 si vedoucí řada 5 polepšila o 82 vozů (12,3 %). Audi A6 má o 236 kusů a 56,1 % více. Volvo 70/80 je na tom také lépe než loni, i když zdaleka nevylétlo o tolik (+5 jednotek, +2,3 %). Počty Mercedesu E poklesly o 37,7 % a 127 registrací. Ničím se nemůže chlubit ani A7 (-42,7 %, -94 aut).

Procentním skokanem roku jmenujme Lexus GS, který se zlepšil o 1.350 %, konkrétně ze dvou exemplářů na 28, hlavní slovo zde má ovšem střídání stráží. Trojciferný nárůst hlásí ještě BMW řady 6, jenž je na tom o +136,8 % lépe, poněvadž vyskočilo z 19 na 45 registrací. Následuje Jaguar XF se ziskem 58,6 % (+17 z 29). Nadpoloviční nárůst najdeme ještě u Audi A6, jehož výsledky byly vzpomenuty výše. To také vykazuje s přehledem největší kusové zlepšení před BMW 5 a Mercedesem CLS (+29).

Propadákům sice nadále s -85,7 % kraluje Saab 9-5, ale vzhledem ke smutnému osudu automobilky je to pochopitelné. Výrazně špatné výsledky vykazuje hlavně Audi A7, „kusovka“ Infiniti M má -40 % (-4 vozy, z deseti na šest). Za ním už je Mercedes-Benz třídy E, jenž si zároveň pohoršil o nejvíce exemplářů ze všech. Zde mu sekundují čtyři kruhy se splývavou zádí a zástupce Renaultu, model Latitude (-22).

„Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo 68 klientů (90,7 %). Audi má na kontě za září ovšem úplně stejně! Konkrétně 43 sedanů a Avantů A6, respektive všech 25 Allroadů s agregáty TDI (tedy 95,8 % z celkového počtu). Turbodieselová Volva si koupilo 17 Čechů (o něco menších 85 %), třináctka zvolila XC70, zbylí čtyři V70. Mercedes-Benz E s motorem CDI si postavilo do garáží 14 novopečených majitelů. Naftové motory poháněly rovněž jedenáct Jaguarů XF, u obou konkurentů zážehový agregát tudíž nezvolil nikdo. Prodala se i trojice hybridních Lexusů GS.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v září 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období9/20121-9/20129/20121-9/2012
1.BMW 57575032,6%33,3%
2.Audi A67165730,9%29,2%
3.Volvo S80/V70/XC70202238,7%9,9%
4.Mercedes-Benz E142106,1%9,3%
5.BMW 611454,8%2,0%
5.Jaguar XF11464,8%2,0%
7.Mercedes-Benz CLS 10964,3%4,3%
8.Audi A781263,5%5,6%
9.Lexus GS4291,7%1,3%
9.Renault LATITUDE4421,7%1,9%
Ostatní modely-2280,9%1,2%
CELKEM-2302252100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (34)
26. 10. 2012 09:19
Re: ...
Naserie to hlabven ludi, ktorí si všetko čo majú pekne odpsodu oddreli sami...
A ked moj starší bude mať 20, tak asi na tu 911-ku pre neho budem mať, ale ani náhoodu mu ju nekúpim...
26. 10. 2012 09:15
Re: Necekany uspech 5er
naší zemi, kde není, z hist. hlediska celkem logicky, příliš zvyk na zadní pohon...
A pán si je istý že vrvaí o Čechách, kde dlho jazdili len a len zadokolky???
25. 10. 2012 23:16
Re: ...
Nic si kupovat nemusel, vsetko zatiahli rodicia. Nasere nejedneho zavistlivca co? Ale ved ty urcite sam dobre vies :-)
25. 10. 2012 09:36
:-)
Ten Renault-Samsung působí ve vyšší střední trochu komicky :-) Ale patří tam!
25. 10. 2012 07:19
Re: ...
Nescel ziaden supersport a kupil si 911 turbo :yes: urban myths forever :-)