Český trh za tři čtvrtletí 2014: Škoda neohroženě vládne, Hyundai je druhý
Domácí trh nových osobních automobilů se za prvních devět měsíců letošního roku ve srovnání s loňskem zlepšil o 17,7 %. Oproti předchozím statistikám ztratil jen desetinku procenta, což je minimum. Vyplývá to z aktuálních dat SDA (Svazu dovozců automobilů). Konkrétně narostl ze 120.154 na 141.470 jednotek, zlepšil se tedy o 21.316 kusů. Reexporty, které obzvláště u některých zahraničních značek, respektive importérů čísla značně korigují, v nich však zahrnuty nejsou. Neobsahují ani statistiky lehkých užitkových vozidel.
Značkám suverénně vévodí mladoboleslavská Škoda. Za prvních devět měsíců se v České republice prodalo celkem 42.757 nových osobních automobilů s okřídleným šípem, což představuje oproti loňskému roku bezmála 18% nárůst (17,9 %), je tedy stále vyšší než celého trhu. Rovněž parametr tržního podílu drží naše největší automobilka stále bezkonkurenčně vysoko – aktuálně činí 30,2% a za září dokonce 31,6%, což je zároveň jedna z nejlepších hodnot dosažených během tohoto roku. „Také v třetím kvartálu jsme navázali na náš dlouhodobý růstový trend, za což patří velký dík nejen důvěře zákazníků, ale také vytrvalé a poctivé práci našich prodejců,“ hodnotí devět měsíců roku 2014 Luboš Vlček, šéf prodejní organizace Škoda Auto Česká republika a doplňuje: „Po generační obměně modelu Fabia, která je již za dveřmi, dostanou naše aktivity další výrazný impuls a věřím, že nám tato důležitá novinka pomůže k úspěšnému završení celého letošního roku,“. V září Škoda na českém trhu registrovala 4.979 nových osobních automobilů a úspěšně tak zakončila třetí čtvrtletí 2014. Během letošních letních měsíců zaznamenala výrazný zájem tuzemských klientů a i díky tomu předčily všechny tři kvartální výsledky aktuální sezóny při meziročním srovnání citelně úroveň roku 2013. V září bylo u ná uvedeno do provozu o 235 osobních automobilů značky Škoda více než vloni, díky čemuž trvá nepřetržitý domácí růstový trend tuzemské automobilky již jedenáctý měsíc v řadě.
Jak si stojí za tři čtvrtiny letopočtu 2014 ostatní? Volkswagen už není druhý, nýbrž až třetí s 13.358 kusy. Hyundai jich má na kontě 13.804, minule ještě domestikovaný jihokorejský výrobce ztrácel na německého soka 66 exemplářů, nyní už mu o 446 aut utekl. Rovněž jeho tržní podíl vzrostl o tři desetiny na 9,8 % a dvouciferná hranice tak není nereálná. Lítý boj mezi nimi však neustává, ještě zdaleka není rozhodnuto. Čtvrtý Ford může zůstat v klidu, hlásí 9.299 jednotek. Nikdo jej neohrožuje, na nejlepší sice nemá, ovšem pátá rumunská Dacia mu zase nestačí. Přehoupla se přes šestitisícovou metu (6.446), ale před šestým Peugeotem vykazuje náskok skoro tisícovky (přesně 969 vozů).
Český trh za tři čtvrtletí 2014 – pořadí značek (Top 15) | ||||||
Kategorie | OA | Tržní podíl | OA | Změna (rok) | změna (rok) | |
Období | 1-9/2014 | 1-9/2014 | 1-9/2013 | [ks] | [%] | |
1. | Škoda | 42 757 | 30,2% | 36 254 | 6 503 | 17,9% |
2. | Hyundai | 13 804 | 9,8% | 11 792 | 2 012 | 17,1% |
3. | Volkswagen | 13 358 | 9,4% | 10 952 | 2 406 | 22,0% |
4. | Ford | 9 299 | 6,6% | 6 719 | 2 580 | 38,4% |
5. | Dacia | 6 446 | 4,6% | 3 799 | 2 647 | 69,7% |
6. | Peugeot | 5 477 | 3,9% | 5 422 | 55 | 1,0% |
7. | Opel | 5 086 | 3,6% | 3 159 | 1 927 | 61,0% |
8. | Kia | 4 909 | 3,5% | 4 887 | 22 | 0,5% |
9. | Seat | 4 825 | 3,4% | 3 417 | 1 408 | 41,2% |
10. | Renault | 4 604 | 3,3% | 4 406 | 198 | 4,5% |
11. | Citroën | 4 311 | 3,0% | 4 495 | -184 | -4,1% |
12. | BMW | 3 651 | 2,6% | 2 764 | 887 | 32,1% |
13. | Toyota | 2 879 | 2,0% | 3 116 | -237 | -7,6% |
14. | Mercedes-Benz | 2 797 | 2,0% | 2 347 | 450 | 19,2% |
15. | Audi | 2 535 | 1,8% | 2 395 | 140 | 5,8% |
Ostatní značky | - | 14 732 | 10,4% | 14 230 | 502 | 3,5% |
CELKEM | - | 141 470 | 100,0% | 120 154 | 21 316 | 17,7% |
Za francouzským „lvem“ (5.477) je neustále našlapáno. Opel už vyšplhal na sedmičku a překročil hranici 5 tisíc registrací, Seat tak odsunul o místo níže. Jenže ten navíc zhruba dvě třetiny nově přihlášených aut vyváží do ciziny... V závěsu je jihokorejská sestra Hyundaie Kia, všechny tři dělí 261 aut. Renault má přes 4,6 tisíce přírůstků a uzavírá Top 10, Citroën se dostal přes 4,3 tisíce. Od dvanáctého do patnáctého místa najdeme BMW, Toyotu, Mercedes-Benz a Audi. Hlavně německé luxusní značky si nedarují nic, jenže BMW má nad Untertürkheimem i Ingolstadtem neustálou převahu. Trojcípou hvězdu a čtyři kruhy však dělí jen 262 jednotek. Toyotě stále patří primát nejprodávanější značky ze Země vycházejícího slunce, žádná jiná se do nejlepší patnáctky nedostala.
Procentním šplhounům ze zveřejněného pořadí vládne i nadále Dacia. Aktuálních 69,7 % představuje pořád posun více než slibný, ale musí si dávat pozor na blesk z Rüsselsheimu. Opel navíc prakticky nereexportuje a rumunskou odnož francouzského Renaultu dohání (+61 %). Španělský Seat je třetí s výkonem +41,2 %. Důrazného „ale“ se pochopitelně zbavit nemůže. Dvouciferné údaje s kladným znaménkem u Fordu a BMW začínají číslicí 3. Modrý ovál však také vyváží ven hodně, přes 42 %.
V kusových šplhounech je na tom nejlépe dle SDA Škoda, která se vyšvihla o 6.503 vozů. Následují ji Dacia (+2.647), Ford (+2.580) a Volkswagen (+2.406). Nárůst o 2.012 aut má na svém kontě Hyundai, těsně pod touto metou se nachází Opel (+1.927) a vysoko nad tisícovku má ještě Seat (+1.408). Český trh s novými osobními vozy se uzdravuje, což dokládá i množství značek, které ztratily. Ze čtyř zbyly totiž už jen dvě. Peugeot a Kia jsou v mírném zisku! Toyota je sice nejlepší z Japonců, ale pohoršila o 237 jednotek, což představuje takřka -8 %. Dvojitý šíp Citroënu se pak rozhodně nemůže pochlubit údajem o 4 % menším a úbytkem 184 vozů oproti stejnému období letopočtu 2013. Jenže oba výrobci se dívají vzhůru směrem ke kladným hodnotám, jejich výsledky jsou lepší než po srpnu.
Devátý měsíc tedy skončil dobře pro Škodu, jak bylo již řečeno výše, ale podívejme se alespoň v krátkosti také na výsledky ostatních úspěšných. Hyundai v září zaznamenal 1.830 přírůstků do statistik, právě proto předehnal VW (1.318) a ještě mu poodskočil. Čtvrtý je tradičně Ford (1.160), Kia, Dacia a Peugeot se kloní před Opelem (669 kusů), který to dotáhl až na pětku. Hyundai se zlepšil o 540 aut, Ford o 385, Volkswagen o 330 a Opel celkem o 314. I to nasvědčuje o tom, kteří importéři v současnosti nabírají na vzestupu.