10 českých automobilů, které psaly historii
Česká republika a dříve Československo bezesporu patří mezi automobilové velmoci. Tuto pozici si vydobyla, mimo jiné, bohatou historií výroby aut.
Je to opravdu nelehký úkol, vybrat desítku nejvýznačnějších či nejzajímavějších českých aut. Snad každý automobilový fanda by ten svůj výběr poskládal trochu jinak, proto budeme rádi, když v diskuzi pod článkem vzpomenete na modely, které by podle vás měly být v desítce přítomny.
Navzdory tomu, že jsme vyrobili i řadu výborných nákladních či speciálních vozidel, zaměřili jsme se na osobní auta, která nám jsou přeci jen tak trochu blíž. I když taková legendární Praga V3S, Avia nebo nádherný autobus Škoda 706 RTO by si malé zavzpomínání zasloužily. Tak třeba příště!
10. NW Präsident (1898)
Automobil NW Präsident byl prvním sériově vyráběným vozem na území našeho státu a proto v našem výběru pochopitelně nesmí chybět. Za jeho vznikem stála fabrika Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesselschaft A. G. (zkráceně NW), ze které později vznikla kopřivnická Tatra. Vůz poháněl vzadu umístěný dvouválcový motor Benz o zdvihovém objemu 2,7 litru a výkonu necelých 5 kW. Nejvyšší rychlost vozu byla kolem 30 km/h.
9. Tatra 603 (1956)
Zůstaňme ještě v Kopřivnici, ovšem posuňme se o 58 let dál. Od roku 1956 zde totiž z výrobních linek po dobu téměř dvaceti let sjížděly nádherné Tatry 603, v tu dobu pýcha českého automobilového průmyslu. Vzniklo více než 20 tisíc exemplářů a i přes zájem západu se jich mimo východní blok dostalo jen velmi málo. Pětimetrový vůz poháněl na začátku výroby vidlicový osmiválec o objemu 2,5 litru a výkonu 70 kW, který dokázal auto vážící lehce pod 1,5 tuny rozpohybovat až na 160 km/h.
8. Velorex (1945)
I když k plnohodnotnému zahájení montáže tříkolek, známých dnes jako Velorex, došlo až na přelomu 40. a 50. let, jejich vývoj probíhal již od roku 1942. Jednalo se o odpověď na nedostatkové válečné hospodářství, kdy byla nouze o všechno, motorové dopravní prostředky nevyjímaje. První prototyp vznikl v roce 1943, trubkovou prostorovou konstrukci kryl lehký duralový plech. Následně byl plech nahrazen koženkou.
Oblíbené levné vozy, určené nejen invalidům, poháněly motocyklové motory Jawa o objemu 175, 250 a později i 350 centimetrů kubických. Oficiální ukončení kariéry tříkolek Velorex je spojeno s koncem roku 1971, celkem bylo vyrobeno přes 15 tisíc hadráků.
7. Škoda Favorit (1988)
Favorit bylo to správné auto pro vstup do svobodného světa. Nový model s pracovním označením Škoda 781 se stal první novodobou Škodovkou s předním pohonem a motorem uloženým vpředu napříč. Šlo o úspěšný koncept, díky kterému projevili o automobilku zájem silní zahraniční partneři. Favorit tak ovlivnil rozhodnutí společnosti Volkswagen AG kapitálově vstoupit v roce 1991 do společnosti Škoda Auto.
Vedení automobilky předpokládalo produkci 336 000 kusů aut do roku 1990. Jak se ukázalo, vedení bylo až příliš pesimistické: Favorit zůstal ve výrobě do roku 1994 a Škoda zkompletovala celkem 783 163 vozů. Později vznikly verze Forman (223 059 ks) a Pick-up (70 900 ks), které se prodávaly do roku 1995. O pohon se staraly čtyřválcové třináctistovky o výkonu 40 až 50 kW.
6. Škoda Octavia I (1996)
Pokud snad měl někdo na západě chuť vysmívat se českému automobilovému průmyslu, po příchodu modelu Octavia mu nejspíše ztuhl úsměv na rtech. Kvalitně postavené auto bylo vyvíjeno již zcela pod dohledem německého koncernu a mohlo se pochlubit světově uznávanou technikou, například podvozkovou platformou Golfu IV. Často zmiňovaný nesoulad mezi rozvorem (2.512 mm) a délkou vozu 4.511 mm (znamenající velké převisy karoserie) přinesl dvě pozitiva: Octavia působila jako dospělé auto a nabídla ohromný kufr, schopný pojmout 528 litrů zavazadel.
Motorová paleta byla bohatá, nabízeny byly motory o výkonu 44 až 132 kW. Druhá generace byla představena v roce 2004, generace první však zůstala v nabídce jako levnější Tour ještě dalších šest (!) let. Do 1,5 milionu vyrobených automobilů zbývalo v době ukončení výroby ke konci roku 2010 méně než 60 tisíc aut.
5. Aero 50 Dynamik (1936)
Ve výběru nesmí chybět automobil od muže, ke kterému si zvykla jezdit „oblékat“ auta celá Evropa. Po úspěchu modelu Aero 30 vznikla v roce 1936 modernější a silnější padesátka, kterou nejvíce proslavil Josef Sodomka, mistr klasických tvarů. Necelá desítka aut ze série Aero 50 Dynamik od Carrosserie Sodomka je často považovaná za nejkrásnější automobily, které na našem území kdy vznikly. Exemplář, vážící 1,4 tuny, pohání dvoulitrový čtyřválec o předpokládaném výkonu 37 kW.
4. Škoda Hispano-Suiza 25/100 HP (1926)
U krásných aut ještě zůstaneme. Automobilka Škoda nakoupila v roce 1924 licenci na výrobu přepychového stroje Hispano-Suiza H6B, přičemž mezi lety 1926 až 1929 vzniklo sto podvozků modelu Škoda Hispano-Suiza 25/100 HP. O pohon vůbec prvního osobního automobilu značky Škoda se staral šestiválec o zdvihovém objemu 6,6 litru. Celková hmotnost se, dle typu karoserie, pohybovala kolem 2,5 tuny.
Každý vůz byl vyroben na zakázku, karoserie byly dílem firem jako Brožík, J.O.Jech a později i třeba Laurin & Klement. Mezi lety 1926 až 1935 sloužil tento luxusní vůz prvnímu prezidentovi svobodného Československa, Tomáši Garrigue Masarykovi.
3. Škoda Felicia (1959)
Otevřená, sportovní verze původní Škody Octavie se vyráběla v letech 1959 až 1964. Fotogenický automobil byl technicky pokročilejší než jeho předchůdce Škoda 450, přední náprava například nebyla odpružena listovými pery, ale vinutými pružinami. Nejsilnější verzí byla Škoda Felicia Super, s motorem o objemu 1.221 centimetrů kubických a výkonu 40 kW. Maximální rychlost 900 kilogramů těžké Felicie vozu činila 135 km/h. Vyrobeno bylo patnáct tisíc exemplářů, přičemž řada z nich je do dnešních dnů součástí fandovských sbírek.
2. MTX Tatra V8 (1991)
Výklopné světlomety, výkonný osmiválec a moderní karoserie střižená Václavem Králem: to vše nabízel český supersport, vyráběný firmou Metalex v letech 1991 až 1993. Vůz nebyl komerčně úspěšný (byť o něj byl velký zájem), místo stokusové série vznikly kvůli požáru ve výrobní hale pouze tři prototypy. Jeho plakáty však zdobily řadu dětských pokojíků, a kdo ví, možná právě on stojí za láskou řady mladých Čechů k rychlým autům.
Čtyřlitrový osmiválec původem z Tatry 613 o výkonu 225 kW s přímým vstřikováním poháněl zadní nápravu a dovoloval modelu MTX Tatra V8 zrychlit na stovku za 5,6 sekundy. Oficiální maximální rychlost vozu je 265 km/h, na delší dráze a s delšími převody by prý auto mohlo atakovat i rychlost 300 km/h.
1.Tatra 87 (1938)
Ano, letopočet máme správně: sériová výroba neuvěřitelně pokrokového, aerodynamicky vyspělého automobilu opravdu začala už v roce 1938. Pod designem jsou podepsáni pánové Hans Ledwinka a Erich Übelacker. Ke spojení krásného auta a velkých činů došlo mezi lety 1947 a 1950, kdy s tímto autem stříbrné barvy podnikli cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund slavné cesty po Africe a Jižní Americe. Vůz o délce 4.740 mm poháněl třílitrový vidlicový osmiválec o výkonu 55 kW. Díky vynikající aerodynamické čistotě dokázaly sériové Tatry 87 vyvinout maximální rychlost až 160 km/h. Celkem byly vyrobeny 3 tisíce exemplářů.