11.10. 2014 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Cesta auta k zákazníkovi: Navštívili jsme logistické centrum Gefco

 

Lidé si často myslí, že nové vozy míří z výrobní haly rovnou k zákazníkovi, respektive do showroomu. Jenže chyba lávky, auta se jen přesunou do logistického centra. Co se tam s nimi děje?

Změnil jsem práci. Vstávám brzy, že sotva rozlepím oči, nemám čas ani na snídani a už jsem na cestě po dálnici D11. Zuby mi drkotají na počátečním panelovém úseku a přemýšlím, jestli mi budou pasovat montérky. Kam že to jedu? Přece do Ovčár u Kolína, dnes, pro tento jediný den, se totiž stanu pracovníkem ve firmě Gefco, která je zastávkou mnoha automobilů mezi výrobní halou a showroomem.

Proč sídlí logistické centrum Gefco právě u Kolína? V první řadě je hned v sousedství továrna TPCA a Gefco se stará o dodělávky, skladování a distribuci tamních trojčat Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo. Existuje však ještě jeden důvod – okolí Kolína je srážkově slabá oblast kde málo prší a padají kroupy, což se hodí, když vám na dvoře stojí tisíce automobilů.

Přijíždím k hlavní bráně a zjišťuji, že nemohu dovnitř. Musím přesednout z jednoho Citroënu do druhého řízeného školeným řidičem, který se pak posunuje areálem maximálně dvacítkou – všude se pohybuje mnoho aut i lidí, a je tak potřeba, aby všichni zaměstnanci byli velmi disciplinovaní. To už jsme ale u hlavního objektu umístěného uprostřed obrovského parkoviště. Všude stojí nejen vozy z Kolína, ale i další auta značek Toyota, Citroën, Peugeot, Lexus či Ford. Halou projde každé z nich, denně jich bývá v průměru až 130.

Vstupuji do prostor logistického centra a následuje školení práce. Dostávám pracovní úbor, tedy montérky a ochrannou obuv, načež zjišťuji, kam chodit můžu a kam ne, na co se nesmí sahat a tak podobně. Procházíme vnitřní prostory, které se kromě kanceláří sestávají zejména z několika hal včetně autoservisu a prvotřídní klimatizované lakovny. Jedná se však pouze o první obhlídku, všechno podstatné začíná venku.

Video

Vycházím na parkoviště a okamžitě mě usazují do postaršího unaveného Peugeotu 107. Ačkoliv sedím vlevo vpředu, volant je jinde, tedy napravo. Jedná se o anglickou verzi, kterou používají místní zaměstnanci a která mě zaveze k továrně TPCA. Mohu tedy živě vidět, jak se právě smontované vozy seřazují na venkovním parkovišti. Všechny mají za okny štítek s kódem, jež musejí řidiči rozluštit a podle toho dále auto odvézt. Vždy, když je v řadě šestice aut, přijede mikrobus, vyskáčou z něj řidiči a odvezou je dále. Možností je hned několik, z nichž nejčastější je přistavení vozu k autovlaku, k parkovišti kamionů nebo přímo k Gefcu. Kód dále obsahuje i cílovou destinaci, další zaměstnanci tedy vědí, které vozy kam naložit.

My jsme dostali exkluzivní možnost podílet se právě na převozu jedné várky Citroënů C1 z parkoviště TPCA na parkoviště Gefca. Jedná se o sotva kilometrovou trasu a pro místní řidiče je to již naprostá rutina. Pro mne to ale není nic jednoduchého, je totiž potřeba zaparkovat velmi přesně, aby se auta vešla tam, kam mají. Na asfaltu jsou nakresleny kříže, na které má řidič za úkol najet levým předním kolem. Musím říci, že je zvláštní absolvovat úplně první kilometr automobilu a napadají mě myšlenky, kdo s ním asi bude v budoucnu jezdit. Jenže není čas, vše probíhá velmi rychle a na mě už čekají ostatní řidiči v mikrobusu, zatímco se snažím správně zaparkovat, nechat klíče tam, kde mají být, a nic nepoškodit. Sorry kluci, už jsem tady...

Naše další zastávka je u autovlaku, v danou chvíli se ale žádná nakládka nekonala, přesunujeme se tedy ke stanovišti náklaďáků. Tyto soupravy, které jistě často potkáváte i na našich silnicích, mají za úkol odvézt vozy, jež prošly halami firmy Gefco, do celého světa. S auty na kamion najíždějí samotní řidiči podle striktně daných pravidel a někdy to nevypadá úplně jednoduše, ostatně více můžete vidět na našich videích. Na který návěs patří jednotlivé automobily, zjišťujeme z tabletu jednoho z pracovníků, vše je jasně zaevidováno.

Zpět ale pod střechu, začínáme v myčce. Každé auto se zde musí umýt od nečistot a různých ochranných folií. Najednou se může mýt až osm automobilů a všechno se provádí ručně. To je ale pouze okrajová záležitost, jednou z hlavních náplní Gefca je kupříkladu dovybavení vozidel. Vozy zde dostanou povinnou výbavu, servisní knihu, návody a další užitečné materiály.

My jsme zde však ještě z jiného důvodu. Jak jistě víte, nová kolínská trojčata na sobě mohou mít celou řádku okrasných polepů. Ty se nanášejí ručně, a to i na díly v interiéru. Je to náročná práce s důrazem na zručnost a zaměstnanci se to dlouho učili pomocí intenzivních školení. Vše totiž opět podléhá přísným standardům. K těmto věcem nás sice lidé z Gefca nepustili, mohli jsme se ale podílet alespoň na výstupní kontrole. Dostávám tedy do ruky měřítko, instrukce a kontroluji, jestli jsou nálepky na voze umístěny správně, jestli pod nimi nejsou větší vzduchové bubliny a tak dále. První vůz prochází bez problémů, u druhého ale objevujeme bublinu větší, než dovoluje tolerance a vše hlásíme vrchnímu pracovníkovi.

Pomyslným vrcholem dne je návštěva lakovny. Ta by měla patřit mezi ty vůbec nejmodernější v České republice, mimo jiné i díky tomu, že místnost pro míchání barev je klimatizovaná a je tam tedy stálá teplota. Dozvídáme se navíc zajímavé věci, kupříkladu to, že stříbrná barva na jednom z Citroënů má pod jedním kódem klidně osm stejných odstínů a ne jinak je to i s jinými barvami. Trefit správný odstín tedy nemusí být vůbec jednoduché. Říkáte si, co se může v těchto místech na vozech již vyrobených lakovat? U kolínských trojčat jde zejména o přechody u verzí s dvoubarevnou karoserií. Lakýrníci se tedy zaměřují zejména na zadní sloupek karoserie, kde jde přechod nejviditelnější. To lakovna přímo na výrobní lince nedokáže udělat přesně. V sousedící autodílně se pak opravují i ojeté stroje.

Cesta nového automobilu k zákazníkovi je tedy trnitější, než jste si možná mysleli. Pokud nyní čekáte na váš nový vůz, vzpomeňte si na to, že právě teď třeba projíždí prostorami firmy Gefco, která se stará o to, aby mu nic nechybělo a aby byl doladěný do detailu...

Spolupracujeme s TipCars.com
K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

 
 

Přidat názorDiskuse: Cesta auta k zákazníkovi: Navštívili jsme…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 





 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta druhá viděla stejný houby!

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta…

PŘÍMO Z ITÁLIE | V noci se dlouho jen převalovala, páteční závodní odpoledne jí zase znepříjemnila mlha, která…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…