Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Cesta na dovolenou. Jak na to s CNG?

David Bureš
Diskuze (3)
Při cestě do Chorvatska s vozem na CNG je lepší natankovat již v Rakousku. Ve Slovinsku i Chorvatsku je totiž jen minimum plnicích stanic na CNG.

Stlačený zemní plyn je dnes jasně nejoblíbenějším alternativním palivem českých řidičů, jen za pět měsíců bylo v Česku registrováno 1.292 nových aut na CNG. I proto stále více šoférů řeší, jak jet s autem poháněným CNG na dovolenou. Přestože je toto palivo stále oblíbenější, dálková jízda s takovým autem zůstává specifická.

Síť plnicích stanic CNG po Evropě totiž stále není ani zdaleka tak hustá jako u čerpacích stanic s klasickými palivy, což v kombinaci s nižším dojezdem na CNG znamená, že by si majitelé aut na CNG měli svoji dovolenkovou cestu pečlivě naplánovat.

Majitelé vozů na CNG by vedle užší sítě plnicích stanic měli počítat s častějšími zastávkami na dotankování, tedy v případě, že řidič bude chtít naplno využívat výhod CNG. Dojezd aut na CNG sice doplňují nádrže na konvenční palivo, jízda na benzin ale není tak výhodná jako na CNG.

Při cestě po Česku by se řidiči do potíží neměli dostat. Ze svých cest mají plnicí stanice jistě dobře zmapované, navíc česká síť je už poměrně hustá. CNG lze dnes natankovat na více než 120 místech, přičemž na mapě již brzy přibudou další stanice - v Hradci Králové (kousek od dálnice D11), Vrchlabí, Plzni či Náchodě.

To při jízdě k našim východním sousedům je situace již složitější. Na Slovensku totiž natankujete zemní plyn jenom na deseti místech, což je jedno z nejnižších čísel v Evropě. Důvodem je brzké zavedení vyšší spotřební daně na CNG, které na Slovensku výrazně zbrzdilo rozvoj tohoto alternativního paliva.

„Dvě plničky jsou v Bratislavě, po jedné v Komárně, Nitře, Bánské Bystrici, Žilině, Košicích, Michalovcích, Novém Městě nad Váhem a ve Zvoleně, “ vypočítává slovenské plnicí stanice Václav Holovčák ze společnosti Bonett, která provozuje vlastní CNG stanice.

Potíže na řidiče čekají i při jízdě do Chorvatska. V této dovolenkové destinaci jsou totiž jen dvě plnicí stanice na CNG, přičemž jednu najdete Rijece a druhou v Záhřebu. Ty se navíc nenacházejí poblíž dálnice, ale v centrech těchto měst, a mají omezenou otevírací dobu.

O moc lepší to není ani ve Slovinsku, kde stlačený zemní plyn natankujete pouze v Mariboru, Lublani a Jesenici. Z toho důvodu je výhodné natankovat plyn už v Rakousku, které má naopak jednu z nejhustších sítí plnicích stanic v Evropě. CNG stanice u našich jižních sousedů najdete jak na dálnicích, tak i mimo ně. „Velmi často jsou součástí velkých čerpacích stanic, kde si hlavně v noci můžete odpočinout a občerstvit se,“ říká Holovčák.

To jízda na CNG do Itálie je pohodová. Země Apeninského poloostrova má totiž nejvíce plnicích stanic na CNG v Evropě, celkem jich je 974. Potíže hrozí jen o víkendech, kdy ne všechny stanice jsou otevřeny. „O víkendu může mít otevřeno jen jedna z deseti plnicích stanic v okruhu 50 km. Proto je třeba si dopředu zjistit otvírací dobu,“ upozorňuje Holovčák.

S plánováním jízd na CNG mohou pomoci různé aplikace v chytrých telefonech. Nejbližší stanice CNG umí najít například aplikace Škoda CNG, CNGvitall nebo CNG Maps. Plánovač trasy a mapu plnicích stanic najdete také třeba na stránkách evropské asociace provozovatelů aut na zemní plyn NGVA Europe.

Počet plnicích stanic na CNG v Evropě
Poř.ZeměPočet
1.Itálie974
2.Německo910
3.Rakousko173
4.Švédsko169
5.Švýcarsko134
6.Nizozemí128
7.Česká republika124
8.Bulharsko104
9.Francie40
10.Španělsko32
11.Belgie31
12.Polsko25
13.Finsko23
14.Velká Británie12
15.Slovensko10
16.Maďarsko9
17.-19.Norsko, Dánsko, Portugalsko7
20.Lucembursko6
21.Estonsko5
22.Řecko4
23.Slovinsko3
24.Chorvatsko2
25.-28.Litva, Lotyšsko, Srbsko, Rumunsko1

David Bureš
Diskuze (3)
4. 9. 2020 12:41
Cesta v pohodě
teď jsem absolvoval cestu do Chorvatska (Omiš) CNGčkovou Oktávou. Jel jsem přes Jihlavu a poslední české braní CNG bylo ve Znojmě Oblekovicích. Jel jsem v noci, takže Záhřeb nehrozil, tak jsem vzal v Mariboru a v pohodě nonstop, cena taky dobrá (1,098E) a s tím jsem dojel víc než 400km, pak do místa určení na benzín cca 150 a na zpáteční cestě tedy cca 500 zase do Mariboru. Celkově 3,5kg a 5,3l na 100km. Takže jsem "venku" bral jenom CNG za dohromady 25E. spanek158@seznam.cz
30. 6. 2016 00:57
Napište taky o LPG,
i přesto, že už LPG Škoda Auto v prvovýrobě nedodává. Díky.