2.12. 2016 Jan Mička Jan Mička

Chcete, aby vám pneumatiky vydržely? Pár tipů, jak na to!

Chcete, aby vám pneumatiky vydržely? Pár tipů, jak na to!

Každý týden vám přinášíme řadu zajímavých testů nových automobilů, jejich pneumatikám se ale zase tak často nevěnujeme. Pojďme si proto nyní shrnout, co byste o nich měli vědět.

Ne každý řidič si uvědomuje, že základ jízdních vlastností automobilů tvoří jejich pneumatiky. Špatně zvolená guma vám může pokazit dojem z řízení, o vlivu na bezpečnost provozu nemluvě. Je to smutné, ale ne všichni věnují pneumatikám potřebnou pozornost, nejčastější kontroly probíhají pouze „hmatovou“ zkouškou tlaku a výšky dezénu ve vztahu k indikátorům opotřebení, to je ale naprostý základ, který bychom měli provádět klidně před každou jízdou.

Pneumatiky pro osobní vozy můžeme ve zkratce rozdělit na sezónní (zimní, letní, celoroční), terénní, závodní a výkonnostní. Všechny typy se liší provedením, směsí, hloubkou a výškou dezénu, což je důležité z hlediska odvodu vody a nečistot, které snižují styčnou plochu pláště s vozovkou. Nehledě na typ a provedení se však setkáváme s několika základními způsoby znehodnocení pneumatik, které bychom měli mít na paměti při pravidelné kontrole a údržbě vozu.

Na co si dát pozor?

Všechno začíná už v pneuservisu, kde vám při výměně pneumatik musí všechna kola pořádně vyvážit. Že je vyvážení provedeno správně, poznáte v podstatě už během prvních desítek metrů po vyjetí – pneumatiky se správně odvalují, nehučí více, než je běžné, nepřenášení do řízení vibrace způsobené odstředivými silami samotného kola.

Pneumatika na nevyváženém kole se nepravidelně a předčasně opotřebovávají a kvůli zvýšeným vibracím může dojít i k poškození zavěšení. Při každém z uvedených příznaků přitom stačí obejít auto a zkontrolovat stav závaží. Že některé chybí, poznáte například podle zbylých stop po lepidle, samotné vibrace ale mohou vypovídat také o unavených tlumičích – na dezénu pak můžete vidět vybrzděné plošky způsobené špatným kontaktem pláště s vozovkou.

Velkou pozornost je potřeba věnovat také správnému nahuštění pneumatik. Nové automobily mívají buď ve spodní části sloupku B na straně řidiče uvedené správné tlaky v závislosti na zatížení vozu a velikosti kol, totéž pak můžete najít i pod víčkem nádrže a stoprocentně v uživatelské příručce.

U testovacích aut se občas setkáváme s přefoukanými pneumatikami, které mají hned několik nevýhod. Takřka okamžitě poznáte zhoršený jízdní komfort daný menšími „deformacemi“ pláště na ostrých krátkých nerovnostech (pneumatika méně pruží), hlavně je však potřeba brát v potaz nepřirozené opotřebování pneumatik. Dezén má menší styčnou plochu s vozovkou (tlak se šíří všemi směry stejně) a více trpí jeho střední část, to ale nemusíte při zbrklé kontrole indikátorů opotřebení hned poznat. Přefoukáním pneumatik snížíte jejich valivý odpor, což může mít příznivý dopad na spotřebu paliva, pár ušetřených deci však za udrncanější jízdu a dříve odepsané pláště nestojí.

U málo nahuštěných pneumatik se pak dočkáte pravého opaku. Pláště se v zatáčkách více hrnou pod disk, může dokonce dojít k jejich sesunutí z ráfku, hlavně se ale více ojíždějí okraje běhounu, v horším případě celé bočnice (kolikrát z pneumatik mizí i nápisy!). Takovou pneumatiku je pak snadnější prorazit (například po projetí hlubokého výmolu, kdy se guma prosekne), což je pro ni konečná, výjimkou ale nejsou také neopravitelné bubliny způsobené poškozením vnitřních vrstev pneumatiky. Na bubliny pozor: může jít o časované bomby!

Podhuštění pneumatik bychom měli řešit s ohledem na jejich každodenní použití, nižší tlak se ale občas může také hodit. Snížením tlaku si v terénu můžete pomoci k větší styčné ploše pláště s podkladem, nic se ale nesmí přehánět, protože trpí bočnice a může dojít k sesunutí pláště z disku. I na to ale mají výrobci řešení – například Mercedes-Benz nabízí pro třídu G pneumatiky typu beadlock, které se díky speciálnímu vnitřnímu prstenci jenom tak nevyzují. Toto řešení je známé například ze závodních speciálů pro Dakar, které mohou, ale také nemusí disponovat centrálním dohušťováním pneumatik.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval

Zapomenutá a nikdy nerealizovaná Škoda Š 717 T vyplnila…

Alternativní taxislužby v Praze vystupují z šedé zóny, řidiči už nejezdí bez licencí Alternativní taxislužby v Praze vystupují z šedé zóny, řidiči už nejezdí bez licencí

Časy, kdy se alternativní taxislužby pohybovaly na pomezí…

Praha může koupit zbylé akcie v Pražských službách, rozhodla ČNB Praha může koupit zbylé akcie v Pražských službách, rozhodla ČNB

Praha získala povolení od České národní banky (ČNB) k…

 

Štítky Pneu

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

 





 
Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Dnes 18:50

Největší SUV Seatu jsme si prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Na Bílé hoře se rozhoří bitva, Lysou oslní krása koní a záchranáři předvedou, co umí

Tipy na víkend: Na Bílé hoře se rozhoří bitva, Lysou…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Kadeřávková z Ulice už není sama: Klofla o 16 let staršího hudebníka

Kadeřávková z Ulice už není sama: Klofla o 16 let…

Před dvěma měsíci Anna Kadeřávková (21) oznámila rozchod s hercem Johanem Mádrem (24). Pánové v tu chvíli…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Zlín – Mountfield HK 1:2. Hradec slaví druhou výhru v řadě

SESTŘIH: Zlín – Mountfield HK 1:2. Hradec slaví…

Mountfield HK se rozjíždí. Ve čtvrteční předehrávce 3. kola Tipsport extraligy urvali hokejisté Hradce Králové…

Speciál k fotbalové Lize mistrů: 76 stran, soupisky, hvězdy, program!

Speciál k fotbalové Lize mistrů: 76 stran, soupisky,…

Porovnejte si výsledky první rundy fotbalové Ligy mistrů s odhady pátečního speciálu, na jehož 76 stranách…

 

Reflex.cz

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a…

Komedie Po čem muži touží titulní otázku neřeší, ale zato dává důkladně na vědomí, po jakých vtipech podle…