2.12. 2016 Jan Mička Jan Mička

Chcete, aby vám pneumatiky vydržely? Pár tipů, jak na to!

Chcete, aby vám pneumatiky vydržely? Pár tipů, jak na to!

Každý týden vám přinášíme řadu zajímavých testů nových automobilů, jejich pneumatikám se ale zase tak často nevěnujeme. Pojďme si proto nyní shrnout, co byste o nich měli vědět.

Ne každý řidič si uvědomuje, že základ jízdních vlastností automobilů tvoří jejich pneumatiky. Špatně zvolená guma vám může pokazit dojem z řízení, o vlivu na bezpečnost provozu nemluvě. Je to smutné, ale ne všichni věnují pneumatikám potřebnou pozornost, nejčastější kontroly probíhají pouze „hmatovou“ zkouškou tlaku a výšky dezénu ve vztahu k indikátorům opotřebení, to je ale naprostý základ, který bychom měli provádět klidně před každou jízdou.

Pneumatiky pro osobní vozy můžeme ve zkratce rozdělit na sezónní (zimní, letní, celoroční), terénní, závodní a výkonnostní. Všechny typy se liší provedením, směsí, hloubkou a výškou dezénu, což je důležité z hlediska odvodu vody a nečistot, které snižují styčnou plochu pláště s vozovkou. Nehledě na typ a provedení se však setkáváme s několika základními způsoby znehodnocení pneumatik, které bychom měli mít na paměti při pravidelné kontrole a údržbě vozu.

Na co si dát pozor?

Všechno začíná už v pneuservisu, kde vám při výměně pneumatik musí všechna kola pořádně vyvážit. Že je vyvážení provedeno správně, poznáte v podstatě už během prvních desítek metrů po vyjetí – pneumatiky se správně odvalují, nehučí více, než je běžné, nepřenášení do řízení vibrace způsobené odstředivými silami samotného kola.

Pneumatika na nevyváženém kole se nepravidelně a předčasně opotřebovávají a kvůli zvýšeným vibracím může dojít i k poškození zavěšení. Při každém z uvedených příznaků přitom stačí obejít auto a zkontrolovat stav závaží. Že některé chybí, poznáte například podle zbylých stop po lepidle, samotné vibrace ale mohou vypovídat také o unavených tlumičích – na dezénu pak můžete vidět vybrzděné plošky způsobené špatným kontaktem pláště s vozovkou.

Velkou pozornost je potřeba věnovat také správnému nahuštění pneumatik. Nové automobily mívají buď ve spodní části sloupku B na straně řidiče uvedené správné tlaky v závislosti na zatížení vozu a velikosti kol, totéž pak můžete najít i pod víčkem nádrže a stoprocentně v uživatelské příručce.

U testovacích aut se občas setkáváme s přefoukanými pneumatikami, které mají hned několik nevýhod. Takřka okamžitě poznáte zhoršený jízdní komfort daný menšími „deformacemi“ pláště na ostrých krátkých nerovnostech (pneumatika méně pruží), hlavně je však potřeba brát v potaz nepřirozené opotřebování pneumatik. Dezén má menší styčnou plochu s vozovkou (tlak se šíří všemi směry stejně) a více trpí jeho střední část, to ale nemusíte při zbrklé kontrole indikátorů opotřebení hned poznat. Přefoukáním pneumatik snížíte jejich valivý odpor, což může mít příznivý dopad na spotřebu paliva, pár ušetřených deci však za udrncanější jízdu a dříve odepsané pláště nestojí.

U málo nahuštěných pneumatik se pak dočkáte pravého opaku. Pláště se v zatáčkách více hrnou pod disk, může dokonce dojít k jejich sesunutí z ráfku, hlavně se ale více ojíždějí okraje běhounu, v horším případě celé bočnice (kolikrát z pneumatik mizí i nápisy!). Takovou pneumatiku je pak snadnější prorazit (například po projetí hlubokého výmolu, kdy se guma prosekne), což je pro ni konečná, výjimkou ale nejsou také neopravitelné bubliny způsobené poškozením vnitřních vrstev pneumatiky. Na bubliny pozor: může jít o časované bomby!

Podhuštění pneumatik bychom měli řešit s ohledem na jejich každodenní použití, nižší tlak se ale občas může také hodit. Snížením tlaku si v terénu můžete pomoci k větší styčné ploše pláště s podkladem, nic se ale nesmí přehánět, protože trpí bočnice a může dojít k sesunutí pláště z disku. I na to ale mají výrobci řešení – například Mercedes-Benz nabízí pro třídu G pneumatiky typu beadlock, které se díky speciálnímu vnitřnímu prstenci jenom tak nevyzují. Toto řešení je známé například ze závodních speciálů pro Dakar, které mohou, ale také nemusí disponovat centrálním dohušťováním pneumatik.

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého…

Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová

Zeman je ve válce s Bezpečnostní a informační službou…

Zápisník Jiřího Liebreicha: Drahé Vánoce Zápisník Jiřího Liebreicha: Drahé Vánoce

Drahé Vánoce Největšímu českému e-shopu rostou rekordním…

 

Štítky Pneu

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 





 
Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Dnes 08:00

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.




Blesk.cz

Škoda Kodiaq GT: Přijede dvojník z Číny do Česka?

Škoda Kodiaq GT: Přijede dvojník z Číny do Česka?

Škodovka v poslední době dělá tolik povedených aut, že je ani nemá kde vyrábět. Na svezení Kodiaqem GT museli…

Válec Františkovi boří dům: Trhliny přes celou zeď, manželka strachy utekla!

Válec Františkovi boří dům: Trhliny přes celou zeď,…

Kdysi poklidné bydlení v domku z konce 50. let v Nenačovicích se pro pana Františka Zbuzka (75) s manželkou…

 

iSport.cz

Wizards padli v Indianě, Satoranský nezažil nejpovedenější večer

Wizards padli v Indianě, Satoranský nezažil…

Basketbalisté Washingtonu otáčeli ve druhém poločase zápas NBA na palubovce Indiany, ale Pacers nakonec podlehli…

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a Masopust, potvrdil Tvrdík

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a…

Fotbalová Slavia hlásí první zimní posily. Z Liberce přichází čtyřiadvacetiletý střední záložník Petr Ševčík a…

 

Reflex.cz

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu na Slovensko kvůli evidenci ve svazcích StB. Babiš se bude soudit dál

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu na Slovensko…

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého premiéra Andreje Babiše (ANO) na Slovensko ve sporu o…

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a další. Víte, co dělali ministři po odchodu z politiky?

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a…

Formálně byl první vládou ustavenou po sametové revoluci roku 1989 kabinet ustavený 7. prosince 1989, jehož…