2.12. 2016 Jan Mička Jan Mička

Chcete, aby vám pneumatiky vydržely? Pár tipů, jak na to!

Chcete, aby vám pneumatiky vydržely? Pár tipů, jak na to!

Každý týden vám přinášíme řadu zajímavých testů nových automobilů, jejich pneumatikám se ale zase tak často nevěnujeme. Pojďme si proto nyní shrnout, co byste o nich měli vědět.

Ne každý řidič si uvědomuje, že základ jízdních vlastností automobilů tvoří jejich pneumatiky. Špatně zvolená guma vám může pokazit dojem z řízení, o vlivu na bezpečnost provozu nemluvě. Je to smutné, ale ne všichni věnují pneumatikám potřebnou pozornost, nejčastější kontroly probíhají pouze „hmatovou“ zkouškou tlaku a výšky dezénu ve vztahu k indikátorům opotřebení, to je ale naprostý základ, který bychom měli provádět klidně před každou jízdou.

Pneumatiky pro osobní vozy můžeme ve zkratce rozdělit na sezónní (zimní, letní, celoroční), terénní, závodní a výkonnostní. Všechny typy se liší provedením, směsí, hloubkou a výškou dezénu, což je důležité z hlediska odvodu vody a nečistot, které snižují styčnou plochu pláště s vozovkou. Nehledě na typ a provedení se však setkáváme s několika základními způsoby znehodnocení pneumatik, které bychom měli mít na paměti při pravidelné kontrole a údržbě vozu.

Na co si dát pozor?

Všechno začíná už v pneuservisu, kde vám při výměně pneumatik musí všechna kola pořádně vyvážit. Že je vyvážení provedeno správně, poznáte v podstatě už během prvních desítek metrů po vyjetí – pneumatiky se správně odvalují, nehučí více, než je běžné, nepřenášení do řízení vibrace způsobené odstředivými silami samotného kola.

Pneumatika na nevyváženém kole se nepravidelně a předčasně opotřebovávají a kvůli zvýšeným vibracím může dojít i k poškození zavěšení. Při každém z uvedených příznaků přitom stačí obejít auto a zkontrolovat stav závaží. Že některé chybí, poznáte například podle zbylých stop po lepidle, samotné vibrace ale mohou vypovídat také o unavených tlumičích – na dezénu pak můžete vidět vybrzděné plošky způsobené špatným kontaktem pláště s vozovkou.

Velkou pozornost je potřeba věnovat také správnému nahuštění pneumatik. Nové automobily mívají buď ve spodní části sloupku B na straně řidiče uvedené správné tlaky v závislosti na zatížení vozu a velikosti kol, totéž pak můžete najít i pod víčkem nádrže a stoprocentně v uživatelské příručce.

U testovacích aut se občas setkáváme s přefoukanými pneumatikami, které mají hned několik nevýhod. Takřka okamžitě poznáte zhoršený jízdní komfort daný menšími „deformacemi“ pláště na ostrých krátkých nerovnostech (pneumatika méně pruží), hlavně je však potřeba brát v potaz nepřirozené opotřebování pneumatik. Dezén má menší styčnou plochu s vozovkou (tlak se šíří všemi směry stejně) a více trpí jeho střední část, to ale nemusíte při zbrklé kontrole indikátorů opotřebení hned poznat. Přefoukáním pneumatik snížíte jejich valivý odpor, což může mít příznivý dopad na spotřebu paliva, pár ušetřených deci však za udrncanější jízdu a dříve odepsané pláště nestojí.

U málo nahuštěných pneumatik se pak dočkáte pravého opaku. Pláště se v zatáčkách více hrnou pod disk, může dokonce dojít k jejich sesunutí z ráfku, hlavně se ale více ojíždějí okraje běhounu, v horším případě celé bočnice (kolikrát z pneumatik mizí i nápisy!). Takovou pneumatiku je pak snadnější prorazit (například po projetí hlubokého výmolu, kdy se guma prosekne), což je pro ni konečná, výjimkou ale nejsou také neopravitelné bubliny způsobené poškozením vnitřních vrstev pneumatiky. Na bubliny pozor: může jít o časované bomby!

Podhuštění pneumatik bychom měli řešit s ohledem na jejich každodenní použití, nižší tlak se ale občas může také hodit. Snížením tlaku si v terénu můžete pomoci k větší styčné ploše pláště s podkladem, nic se ale nesmí přehánět, protože trpí bočnice a může dojít k sesunutí pláště z disku. I na to ale mají výrobci řešení – například Mercedes-Benz nabízí pro třídu G pneumatiky typu beadlock, které se díky speciálnímu vnitřnímu prstenci jenom tak nevyzují. Toto řešení je známé například ze závodních speciálů pro Dakar, které mohou, ale také nemusí disponovat centrálním dohušťováním pneumatik.

Spolupracujeme s TipCars.com
Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu

Desetitisíce odpůrců odchodu Británie z Evropské unie se…

Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař

Evropská unie odpoví, pokud Spojené státy zvýší cla na…

Babiš: Řešení migrace se musí hledat na standardním summitu Evropské unie Babiš: Řešení migrace se musí hledat na standardním summitu Evropské unie

Minisummit k migraci, kterého se v neděli zúčastní…

 

Štítky Pneu

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli Studii kvality nových aut vévodí korejské značky. Němci se propadli

Za první rok podle údajů od zákazníků některé značky…

Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

 





 
Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

Nissan March Super Turbo: Miniauto s technikou, která předběhla dobu

Dnes 19:00

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.




Blesk.cz

Tragický konec pátrání: Michala (†28) našla maminka mrtvého

Tragický konec pátrání: Michala (†28) našla maminka mrtvého

Smutný konec má téměř měsíční pátrání po osmadvacetiletém Michalovi T. z Trutnova. Mladíka našla mrtvého jeho…

Děsivé foto: Slovenská zpěvačka měla nehodu! Zohyzdila si obličej a přišla o dva zuby!

Děsivé foto: Slovenská zpěvačka měla nehodu!…

Zpěvačka kapely Peter Bič Project, kterou proslavil hit Hey Now, Victoria měla ve čtvrtek nehodu na kole!…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Kadeřábek: Nejlepší fyzička v týmu? Lakktest i badminton, posilovna NE

Kadeřábek: Nejlepší fyzička v týmu? Lakktest i…

Když byl ještě ve Spartě, dávali jsme mu přezdívku třeba Duracell. Jeho „supermanství“ už si všimla i náročná…

 

Reflex.cz

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12 švýcarských unikátů a důvodů, proč je navštívit

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12…

Co se vám vybaví, když se řekne Švýcarsko? Matterhorn, čokoláda, hodinky, nebo snad sýry? Tahle malá, neutralitu…

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem vykouzlí úsměv každému

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem…

Jestli jste milovníci domácích mazlíčků, svéhlavých a inteligentních koček, pak musíte znát tuto rostlinu: šantu…