jazdit so zaradenou rychlostou, neustalym vyhadzovanim neusetrim ani deci, navyse opotrebuvam spojku aj prevodovku a na spotrebe neusetrim
aspon tak nejako som to pochopil ked sa o tom pisalo na sme.sk v rubrike auto, tak kde je pravda? tu ci tam?
samozrejme zo zvyku rychlost vyhadzujem hlavne dole kopcom ak vidim ze sa blizim ku krizovatke a svieti cervena ale nevravim ze robim dobre, ide o zvyk na ktory sa lahko zvyka a tazko odvyka. Dnesne auta nemaju problem ist aj na trojke skoro krokom a potom tesne pred zastavenim staci vyhodit rychlost a hned zabrzdit, netreba teda hadzat ani do dvojky a takisto ani nejako skoro zbytocne vyhadzovat rychlost kedze nemusite podradovat.
Na auto sme sk tusim rasto tvrdil ze vyradovanim na neutral sa nesetri prave naopak, spotreba je nizsia ked jazdime so zaradenou rychlostou a plynulo. Myslim ze rastovi ako odbornikovi an spravnom mieste nemam dovod neverit.
Re: podla mna je uspornejsie a setrnejsie pre spojku
Spotreba pri zaradenej rychlosti je sice nizsia ako na neutrale, ale pri neutrale prejdes vacsiu vzdialenost ako pri zaradenej rychlosti kde ta brzdi motor.
Samozrejme to ma ale zmysel pri jazde dole kopcom, nie po rovine, to si neviem predstavit neustale zaradovaj a vyradovat rychlost.
Re: podla mna je uspornejsie a setrnejsie pre spojku
Hele rozpovidej se jeste vice o tech tvych ridicskych zkusenostech, vsechny by nas to zajimalo, co krome tatrovky na pisku jsi jeste ridil :-)
Zrovna vyhazovat rychlost kdyz je cervena je presne proti tomu, co je napsano, tzn kdyz uz mam brzdit, tak nejdriv motorem, pokud brzdit nemusim, vyhodim kvalt - takze zase docela vedle ;-)
A co bys chtel z trojky do dvojky hazet? Jak pise Slavek (o primovstriku) dole, motor u 1000 ot. sam zacne vstrikovat benzin a pokud jedes po rovine a nebrzdis, auto jede bez chcipnuti. Pokud se chces zas erozjet, tak podradit musis, jinak je to trapeni, to je jasne.
Hele, jestli koukas, jak ridi tatik, sleduj poradne anebo si pockej, jednou si to vsechno vyzkousis, jinak je to zatim jen pokus o dospelost
Re: podla mna je uspornejsie a setrnejsie pre spojku
No ty jsi s forkama zacal a dal v nich pokracujes teda . Takze ti je 30 jo? Jezis to ani nezkousej, proc proste nepriznas, ze se na ridicak tesis? Za to ti tu hlavu nikdo neutrhne, prave naopak, kazdy by si te vazil, ze se nesnazis delat machra za klavesnici, toto je server o autech a ne o rizeni, tady se ridicak nevyzaduje.
Naopak se zde ocekava diskuzni vyzralost primerena veku, pokud ale budes tvrdit, ze ti je 30, a dal predvadet vykriky jak tu casto delas, budes pred vsemi klesat dal a dal...tak jak to teda je? :-)
Průtokové měřidlo sice měří přesně, ale trochu to připomíná pořekadlo: "na milimetr přesně, ale o metr vedle." Když už bych chtěl posuzovat přesnost měření, tak byl by problém jet dvěma stejnými auty současně za sebou? Nemuselo by se pak psát, že "dbal" na dosažení stejného rychlostního průměru a hlavně podmínky testu (síla větru a hustota provozu) by byly de-facto stejné. Odchylku 1,2 litrů na trase Praha-Brno a zpět bych osobně nazval spíše statistickou odchylkou.
asi tak:)ono ani ty dvě auta za sebou nebudou mít nikdy stejnou spotřebu to by je musel řídit počítač,každej prostě šlape na plyn malinko jinak i stejný řidič v různých situacích
Především pokud pojedou opravdu těsně za sebou stejnou rychlostí, bude mít to druhé nižší odpor vzduchu.
Dále pak by obě auta musela být navlas stejně zajetá...
Použitá metodika - tedy s jedním autem a stejným šoférem - mi připadá lepší.
fascinující článek.... Jen houšť a větší kapky, však je přece ta krize, tož je potřeba ušetřit každý desetník....
Od teďka teda správnej českej šoféř jezdí takto:
1) v jakémkoliv kopci vyřazuje a klouže dolů.... Nevadí, že zpomaluje, hlavně, že šetří
2) při jízdě na dálnici raději vjede do levého než aby brzdil za kamionem v pravým. Dupne přitom na skoro plný plyn (bacha na tu řídící jednotku, při plným už to fakt žere) a pokouší se ujet "xenonům" (když je zbrzdí, nevadí, beztak to je nějaký kmotr)
3) akceleruje ostře, ale z nízkých otáček
4) stále hypnotizuje ukazatel okamžité spotřeby a pokud to přeleze 6 litrů, dává okamžitě nohu z plynu
Jsem docela zvědav na další fantastické tipy, které časopis SM (ta zkratka ve mě s ohledem na jejich rady vyvolává trošku jiné představy) pozorným čtenářům nabídne.... Zejména úsporná jízda v zatáčkách a kopcích bude jistě výživná - předpokládám že šetřílek jede zatáčku zásadně konstantním tempem, aby pak nemusel zrychlovat (co na tom, že toho mám plný brejle, přece mámo neuberu, to bych nešetřil) a kopce jezdí tak, že do nich najíždí co nejrychleji a v průběhu stoupání ubírá (a jako třešničku na dortu nahoře okamžitě vyřadí, čímž za ním jedoucí řidiče donutí k hromadné sebevraždě).
No prostě paráda :yes:
Pokud výše uvedené rady aplikuje dostatečný počet troubů, bude na silnicích veselo.
Připomínám jen jeden starý paragraf (volně interpretováno): "řidič nesmí brzdit ostatní bezdůvodně pomalou jízdou"..... 8-s
PS: ty trouby naštestí poznáte na dálku - mají na autech nainstalované vietnamské světla pro denní svícení (běžné žárovky taky zvyšují spotřebu)
PSS: kdo je na tom ekonomicky tak zle, že v běžném provozu musí jezdit eko-rallye, měl by vážně přemýšlet na jiným způsobem pohybu po naší zemi.... MHD, kolo, autostop....
Jednou jsem se svezl jako spolujezdec s šetřícím řidičem (Š O1 1.6 2003) a fakt zážitek 110 - 80, 110 - 90, 110 - 85 atd. Takové řidiče, když na silnici potkávám, tak bych vraždil. Bohužel jich je dost, ať už z důvodu šetření paliva, nedostatku výkonu, nebo řidičských schopností.
- proto miluji při testech hybridů "plynulou a předvídavou jízdou lze..." >:D V ČR jezdit plynule jednoduše nejde, to mi nikdo nevymluví ;-\
co dodat.... pár šetřílků udělá i z prázdné silnice pomalu pojíždějící kolonu a místo, kde je plynulost nahrazena stresem.... 8-s
Nedej bože, když se mezi ně vmísí někdo, kdo trochu spěchá.... To je pak docela adrenalin.... Je totiž nepsané pravidlo všech šetřivých řidičů, že zásadně neuhýbají rychlejším vozům směrem k pravé části vozovky.... 8-s
No myslím si, že největší problém světa motorů je v tom, že zvěřejňuje bludy par excellence pablba Vaculíka, který v honbě za senzačním a převratným článkem přehání a lže jak Baron Prášil. Viz jeho blitky typu: "Když s autem XXX prudce zabrzdíte ohne se klikový hřídel" a podobný... V případě tohoto pána sousloví "Seriózní publicistická práce" nabírá zcela nového významu.
Zadny soudny clovek nemuze informace zverejnene v platku oznacovanem SM brat vazne. Kazdopadne, i ctenari Blesku maji pravo mit svuj auto-magazin, ti si tam to sve najdou...
Tak nahodou Vaculik sa vyzna v technickych detailoch na rozdiel od vacsiny motoristickych novinarov. Niekedy ale pise dost prekvapujuce veci, akoze treba motor startovat bez spojky, aby sa neznicili axialne loziska klukovky, aj ked manual k autu tvrdi nieco ine a po par mesiacoch sa mi zacalo ozyvat spojkove lozisko. Potom som zase zacal startovat so spojkou a zvuky zmizli, ale co ja mozem hovorit.
Hlavně je nesmysl točit zatuhlým studeným olejem v převodovce (hlavně v zimě) při startování a ničit tak startér. Uhlíky potom dostanou hrozně zabrat. Vždy startuji se spojkou.
Já myslím, že mezi plynulou jízdou a jízdou 80kou není rovnítko. Kéž by víc řidičů vyznávalo plynulou jízdu a přemýšlelo trochu více dopředu... častěji totiž potkávám nešvar typu "plyn-brzda".
a ty jsi zase chytrej jak rrejdyjou :-)
1) těžký auto (a dneska NEJSOU auta LEHKÁ) bdue z kopce zpomalovat??? tos asi nIKDY NEJEL autem viď :-) krom toho u MALOOBJEMŮ a TŘÍválců auto, když sundáš NOHU z plynu, tak dost KRUTĚ BRZÍŠ MOTOREM :-)
2) SAMOZŘEJMĚ, VY BYSTE raději ZPOMALIL za kamionem nebo za "120cítkou, fabií"???? NEBO byste se SNAŽIL JAK to JEN PŮJDE jet do levýho a PŘEDJET TO???? i kdyby ta fabie s tím HTP to "hnala na dálnici 140, nebo na obchvatu města 120" tak vás ODHADUJU, že jste PŘESNĚ ten člověk, co se za tím "nepovleče" už z principu, že jde o fabii :-) i kdyby jak říkám, to její řidič "hnal 150" :-)
3) v tom problém nevidím :-) to je FILOSIFIE jak HTP tak downsnizingovaných turbomotorů, aby měly zátah už z nízkých otáček :-)
4) šak jo a nejen ON, říká se, že na D1 se kvůli drahýmu benálu PŘESTALO závodit >:D možná i díky tomu, jaký pražce tam už jsou :-) a už taky trénujou, až jim to "nepoejde víc jak 80" :-) v uzavřeným úseku :-)
PSS: MHD je prima věc, ale když potřebuejš co nejpohodlnějc a včas do práce, tak zjsitíš, že vhopdné spoje "pro pracující" tady napsoledy pamatovaly ještě Zápotockýho..... a sakra rychle si rozmyslíš, jeslti budeš na "ranní směnu" vstávat v půl 4 abys tam tou řekněme hromadnou dopravou (myslím autobusy a vlaky) z tý vesncie byl s přestupem "před 6." a nebo zda si VSTANEŠ ve 3/4 na 5-5, vyjedeš v 5:15 a v 5:50 jsi až u fabriky :-))ano, IAD je dražší než autobus, ale POHODLNĚJŠÍ a TIME is taky MONEY :-)
btw. když je to MHD tak skvělý, PROČ po Práglu jsou denně ve všech ulicích nepřetržitě po 24 hodin ty proudy aut všemi směry? :-))) ti NEMOHOU využít třeba metro??? dyk se tam blbě parkuje :-) a ve městě to nebere 6 ale aspoň 9-12 :-) dle motoru a auta :-)
V clanku chybi zasadni informace - a to, s jakym motorem se test provadel. Podle meho skromneho nazoru je vyrazovani vhodne pro atmosfericke motory s kratsimi kvalty, ktere dobre brzdi motorem a tak se pri vyrazeni da vyuzit nabrana kineticka energie i za cenu trochy spaleneho paliva na volnobeh. Turbomotory s dlouhymi prevody a nizkym kompresnim pomerem (bez tlakovani turbem) na vyssi stupne temer zadny odpor nekladou a navic motory se vstrikovanim az do nejakych 1200 otacek uplne uzaviraji vstriky. Pak uz pridavaji palivo, aby motor nezhasnul.
Co se tyce ucinnosti a zatizeni, zalezi na typu motoru. Je rozdil u motoru se skrtici klapkou a bez ni (tedy zpravidla zazehove vs. vznetove) a na charakteru motoru (pomer vrtani x zdvih) a na zpusobu plneni (atmo vs. preplnovani). Takze moderni motory opravdu nejucineji pracuji v rezimu plneho zatizeni (otevrena klapka naplno), ale jeste pred pozadavkem na maximalni vykon (obohacovani smesi), zatimco nektere starsi atmosfery s mechanickou klapkou obohacuji smes i pri zatizeni na nizke otacky s klapkou castecne otevrenou. Takze vypalit takhle od boku nejaky obecny doporuceni, to bych si teda rozhodne nedovolil...
Souhlas se Slávkem. Mám 2 právě takto rozdílná auta, obě na benzín. První je atmosféra 1.3 a auto je lehké, dost pod tunu, v 90 km/h točí 2500. Novější je turbobenzín 1.2 s dlouhými převody, o dobrých 350 kilo těžší, v 90 km/h točí 2000. Na stejné trase, kterou jezdím často, je to poznat hodně, to turbo se zařazeným nejvyšším kvaltem se ze stejného kopce rozjíždí na zhruba stejnou rychlost jako ta atmosféra na neutrál. To auto s turbem opravdu velmi málo brzdí motorem.
Ono právě v samotném článku v SM upozorňovali i na rozdílnou výhodu u vozidel s krátkým a dlouhým zpřevodováním. Ostatně, nejen to chybí v tomhle výtažku...
Ano, informace na urovni Sveta Motoru. Dilentantizmus redaktoru SM nezna meze.
Skoda, ze se v honbe za ctenosti k jejich uverejnovani snizuje i auto.cz. ;-\
Když cheš prodat Blesk, dej na titulní stránku Bartošovou. Když chceš prodat moto-časák, dej na titulní stránku titulek "Víme, jak ušetřit!!".... Bože.... 8-s
Bojím se, že jsou to informace příliš povrchní. Vždy bude záležet na typu auta (přesněji na zpřevodování) i na vzdálenosti a profilu trati, kterou takto lze projet. Věřím tomu, že v táhlém dálničním/silničním klesání vyřazení přinese výhodu, ale vyřazovat ve městě bude holý nesmysl a na okreskách to bude velmi na zváženou. Ve většině případů tedy žádnou úsporu nepřinese. Mnohem lepší bude zapracovat na plynulosti jízdy, předvídavosti chování auto okolo a na schopnost neměnit příliš polohu plynového pedálu. ;-)
Pred 15 rokmi som sa takmer kvôli úspornej jazde zabil. Jazdil som služobným autom často po diaľnici, a tak som sa rozhodol, že budem jazdiť 90-kou po diaľnici (kamióny ma obiehali jeden za druhým). Samozrejme sa mi zdalo, že stojím, a tak som sa začal venovať blbostiam - rádiu, šmuhom na čelnom okne ... a narazil som do odstaveného kamióna nejakého ukrajinca - dokonca aj výstražný 3-uholník som mu prešiel. V poslednej stotine sekundy som strhol volant doľava (anjel strážny mal vtedy tvrdú šichtu), a tak som do návesu nenarazil čelne, ale náves mi "len" ľavým rohom rozpáral strechu a ošúpal pravý predný blatník ako konzervu od sardiniek. Jasná totálka.
Odvtedy som dal super úspornej jazde zbohom. Mimochodom kedysi som skúšal vyhadzovať rýchlosti na Felicii - ešte s jednobodovým vstrekovaním, a úspora v meste bola asi 2 - 3 deci na 100 km - t.j. na úrovni nepresnosti merania. Tak som tiež s tým skončil.
90 na dalnici? 8-s To si delas srandu ne? Minimum je sice jeste niz, ale predstava, ze se pri povolene rychlosti k tobe budu i tak priblizovat 40 km/h me docela desi! Je to jako bys jel mimo obec 50! Pred tydnem jsem narazil na takoveho dedulu, sinul si to 55 mimo obec a cela kolona se malem nabourala, jak nikdo necekal tak pomalou jizdu. Uspora benzinu vocadpocad, toto je ale uz hazard
A psal jsem nekde o plnem kotli pri mlze, ledovici, snezeni, nehode nebo snizene rychlosti znackou? Ty blaho ty proste porad na necem jedes, tvoje nazory si jinak vysvetlit neumim. Tebou zminene situace nedonuti zabrzdit jen ty blazny z opacneho polu, normalni sofer zabrzdi, jak situace vyzaduje. Na volne silnici jede ale 99 procent lidi povolenou rychlosti a zajistuje tak plynujy provoz bez prekvapeni ostatnim
Na volne silnici jede ale 99 procent lidi povolenou rychlosti a zajistuje tak plynujy provoz bez prekvapeni ostatnim.............moc bych chtěl žít ve stejném světě jako ty.. >:-[]
Neposuzuju, pokud nekdo jede rychleji (coz je, pravda, vetsina, ale v tomto pripade je to jedno), jde o to, ze v obci predpokladas 50, mimo 90 a na dalnici 130. A toto predpoklada i ten, co to pali porad pade pres limit, on se podle toho zaridi, ale pokud se za zatackou objevi deda, jak si to sine 50, proste to necekas.
A co potom třeba při povodních, zemětřesení, nebo při pádu meteoritu, že? 8-s
Místní "blonďák" s okřídleným šípem zase boduje. >:-[]:yes:
Ty máš zřejmě tu "výhodu", že i s tím "plným kotlem" (na dálnici), máš na tacháči jen těch 90 km/h... >:D
A co kdyby to byl traktor? Ten pojede ještě pomaleji. Nemá smysl to na něj svádět. Pomalu jedoucí jsou nepříjemnost, ale člověk může potkat ještě větší experty. Jednou jsem potkal Favorit, který to rovnou z nájezdu střihl do levého, mohl jet sotva 80, kde jsem v tu chvíli předjížděl a jel 150 (tedy reálně tak 135). Střelil to kousek přede mě a málem jsem se mu podíval do kufru.
Prečo by mal byť problém, keď niekto ide 90 km/h po diaľnici v pravom jazdnom pruhu. Neporušuje žiadne dopravné predpisy, a ak jazdí v pravom jazdnom pruhu nikoho neohrozuje, max. môže zavadzať TIR, ktoré idú 95 - 100 km/h. Ak niekto denne dochádza do práce 100 km po diaľnici, tak rozdiel v úspore paliva pri jazde 90 km/h a 130 km/h sú 2 litre denne, čo mesačne znamená úsporu 40 litrov paliva. Pri cene 1,46 EURO za liter je to 58 EURO mesačne a ak si to platíš zo svojho tak si rozmyslíš, či budeš v práci o 10 min skôr.
no pokud někdo má práci 100 km daleko a pojede tam průměrkou 90 km/h, tak tam bude za hodinu a asi 10 minut, pokud pojede asi 130 km/h, tak tam bude tak za 40 minut - rozdíl půl hodiny na jízdu, takže si ten člověk může říct, že odpracuje denně o hodinu více, pojede dom i do práce 130, a pravděpodobně na tom ještě vydělá, protože práce pro kterou je ochoten jezdit 200 km denně bude určitě dost dobře placená, takže ty dva litry zaplatí...
Mal som na mysli 100 km denne, tzn. 50 km do práce a 50 km späť. Pri 90 km/h túto vzdialenosť absolvujem za 46 min a pri reálnej 130 km/h rýchlosti za 106 min. Rozdiel je teda 20 min za celý deň. V skutočnosti ten rozdiel bude ešte nižší, pretože na diaľnici nikto nepôjde hneď 130 km/h kým motor nie je riadne zahriaty. V mojom prípade sa 130 km/h ani nedá ísť, keďže na celom úseku diaľnice je obmedzenie na 110 km/h. A k tej práci asi toľko, že dnes málokto platí nadčasy, takže by som z toho nič nemal. :-)
Při rychlosti 90 km/h máš čas 46 minut, ale při rycjlosti 130 km/h máš čas 106 minut???
Tak s takovou,. když třeba zaspíš, jdeš do práce raději pěšky a jsi tam do 20 minut, že jo... :-O >:D
Já tomu právě porozuměl až moc dobře, jinak bych si z toho asi těžko mohl dělat podobně srandu. Inteligentní člověk by hlavně neměl mít problém, užít si srandu i z vlastního (povedeného) překlepu... ;-) >:-[]
OK, chápem to, nemám ani ja problém keď je sranda na môj účet, len ma už otravuje ako podaktorí zastávajú názor, že po diaľnici sa jazdí min. 130 a ten kto ide pomalšie ich ohrozuje
Vždyť v pravém pruhu můžeš potkat auto s přísným vozíkem, může mít na autě starší stojan na kola, který má homologaci do 80 km/h atd. Vtipné není, když se někdo takový pustí do levého. Dost se zasměji, když jedu 130 v pravém a potkám magora, který jede uprostřed 100. Tak se směji, že bych jim bral řidičáky.
Nedávno mě na 80, kde jsem jel 80 dle GPS, předjelo hned několik kamionů jedoucích tak 90 (až 100). A samozřejmě že se chlapci předjížděli i mezi sebou (tedy zabrali celou silnici). Takže záleží, jaké experty člověk potká.
...tak nějak... ;-\ ... :yes: Ještě lepší sou tací kamionáci, kteří Vás na 60km/h,zatímco vy jedete těch tachometrovách 65km/h, začnou předjíždět a ještě na vás troubí když na značku 80km/h reagujeete přidáním plynu....na jižní spojce v Praze bežný jev ;-\
Naprosto běžné. Když se jede z Prahy po E65 na sever, tak tam bylo (je?) omezení na 30, a pak na 60. Snažím se to dodržovat a nejednou se našel chytrák, který mě začal předjíždět kousek před koncem omezení. Myslí si, jaký je machr, že jede 80-90 na 60. Sice to není úplně košér, ale jakmile minu značku, tak na to šlápnu (ne excesivně, prostě reaguji na konec omezení) a nechám ho v prachu. Přeci nebudu čekat, až mě louda předjede (protože to jsou povětšinou stejně popelnice). To jen kouká jako vyoraná myš. Tu značku vidí, tak s tím musí počítat.
Není to úplně dle litery zákona, ale podle mě je to menší zlo, než kdybych ho nechal mě předjet a hned vzápětí ho začal předjíždět - to je pěkná šaškárna. Dokud mám čumák vpředu já, tak to tak dělám.
keď merajú policajti 50tku hneď za značkou začiatku obce, lebo tá rýchlosť platí od značky, tak zrýchliť za značkou zvyšujúcou povolenú rýchlosť je tiež správne. Nevidím rozpor s literou zákona, akurát tí, čo si masírujú ego tým, že ma v obci predbiehajú 80tkou, musia počítať s tým, že za obcou treba trochu pridať ( a keď je to známa trasa a viem, kde sa dbá o dodržovanie rýchlosti, tak aj trochu viac ).
Není to košér, protože mě předjíždí, což mu mám správně umožnit. Mluvil jsem o rychlostní silnici, kde se nedá ani hovořit o souběžné jízdě (což by se teoreticky dalo při opuštění obce). Zkrátka, správně mohu zrychlit, až když je přede mnou, ale tímhle stylem bych možná nezrychlil nikdy. Kdybych jel pomaleji a on neporušoval předpisy, tak bych ho možná pustil. To nic nemění na tom, že mi to přijde jako šaškárna - pustit ho, jen abych ho vzápětí předjel.
Dělám úplně totéž, protože toho, co mě na zpomalení předjíždí, považuju za vola. Sám se snažím jet o 5km víc. Někteří idioti prostě musí valit v obci 70:(
Na úspornou jízdu bych to nesváděl. A myslím, že je naivní, domnívat se, že při 90tce na dálnici se nudím a tak všude štrachám, kdežto už při takových 120ti, 130ti dávám bedlivý pozor...
Znáš to. Dal jsem si 10 piv, tři rumy, 2deci vína a jednu zelenou. Pak jsem si dal okurčičku a strašne jsem se pozvracel. Z toho plyne, nejezte okurky, jsou strašnně nebezpečné. Tak nějak je to s tím tvým "Úsporná jazda ma takmer stála život".
Navzdory mýtu o nevyřazování jsou situace kdy vyřazuji, ale ze všeho nejradši jezdím tak, aby mě to bavilo. Normované spotřebě se moc neblížím, ale zato si užívám jízdu autem, kterou mám tak rád.
Zjistil jsem, že nejlepších spotřeb dosahuji citem. Zkoušel jsem párkrát jezdit podle ukazatele spotřeby, ale stálo to za prd. Takže na spotřebu nekoukám a jedu plynule a svižně.
>:-[] Já sice za 40, ale jezdím uvolněně, protože mi to vyhovuje. Jen konstatuji, že nejnižších spotřeb stejně dosahuji citem, aniž bych se o to snažil.
Tak i já mám poslední dobou extrémně nízké spotřeby rovné spotřebě naftových motorů, ale podezřívám palubní PC, že kecá >:D
A moc se neuvolňuj, nikdy nevíš, co z tebe na větším rygolu vyleze >:-[] >:D
To je jasné, že se plně soustředím. ;-) Stresovat se honěním spotřeby prostě nemá smysl. Auto mám od toho, abych cestoval v pohodlí, tak proč si ničit zdraví.
Tebe ten humor možná přejde až zjistíš, že ten poslední ročník už budeš "opakovat" na dopravce v Žilině! >:D (titul MD - Múdry Dopravák)
Ale zase to ber z té lepší stránky, domů to budeš mít blíž, než z té jihomoravské "metro-pole", kde už nemají ani to pole a ještě nemají ani to metro. >:-[]
Vždycky jsem měl rád dopravní inženýrství a štelování zelených vln ve městech mi příjde jako ideální zábava, hlavně když si je sešteluješ tak, jak se ti to ráno do práce hodí >:D
Pole tu je, dokonce Královo, i když se brzo pod Dobrovského tunely zřítí >:D
To jsou zase kecy pana " redaktora" Vaculíka ze světa motorů. To ještě někdo čte tento bolševickej přežitek. Ještě tam napište že je dobré hledat vzduchovou kapsu 3 m za kamionem a ušetří se další deci. Bože můj to je krmelec
Ty ale soudíš dle toho, že máš doma docela starý dvoulitrový Focus, který má skoro 2x vyšší výkon než HTP a divíš se, že to taky více žere... díky tomu hodnotíš všechny stejně. To je jako tvrdit, že Superb s 3,2 FSI má hrozný zvuk, protože HTP taky 8-s:no:
A proto tady nedávno propagoval, že je nutnéí pracovat v práci, která je v dojezdové vzdálenosti kola, aby pak po práci člověk mohl na pivo... >:D Co ušetříš, to proteče jinak >:-[]
Škoda, že jsi si toho nevšiml, když jsi mi psal. Mohl jsem to smazat. :-( Jsem nevěděl, že to tajíš (očividně ne moc úspěšně, když to vím). Tak promiň.
Naprostý souhlas. Předpokládám, že je autor ve věku do 20 let s minimální zkušeností s řízením automobilů. Nebo má uzavřenou spolupráci s odtahovkou a servisy nabouraných aut? Už vidím, jak řidič s vyhozeným kvaltem rychle raguje na dopravní situaci. Jak to bude autor řešit u automatických převodovek, kterých je čím dále více. Př. u vozů vyšší střední třídy nebo SUV již mechanickou převodovku nenajdete.
no s vyřazeným kvaltem bude asi po prvním leknutí reakce taková, že sešlápne plyn, motor vyletí do otáček, kýžený záběr se nedostaví a zabere pak až resuscitace.....Jestli někomu stojí případná nebezpečná situace, kvůli vyřazenému kvaltu za pár ušetřených deci.....
Jezdím s automatem a pokud chci šetřit, zvolím mapu "I" u SI drivu, který má Subaru. Ale to je pak šestiválec ořezaný, že reaguje jako zdechlý korejec....
Předpokládám, že drtivá většina uživatelů vozů jaksi vůz kupuje s tím, že počítá s náklady na jeho provoz....Jestli pak brečí, že nezvládá - jsou tu kolečkové brusle či hromadná doprava...
kde to ještě dává smysl
1) na dálnici motor hodně točí a je ztráty při vysokých otáčkách jsou velké, motor hodně brzdí.
2) je tam hodně táhlých klesání, kde to má určitý přínos
Mimo dálnice to takový význam nemá, úspora je minimální, takže nemá moc význam se tím zatěžovat. V horském terénu je to také nepoužitelné, protože se auto moc rozjíždí a stejně by se muselo brzdit.
Amaterismus tohoto clanku je opravdu silna kava. Za prve, ze pri jizde s kopce nema smysl u auta se vstrikovanim radit neutral neni ceska lidova moudrost, ale oficialni metoda platna vsude na svete. Plati to ale jen v pripade, ze zaradim posledni rychl. stupen, aby se motor netocil rychle. Mozna, ze od urcite rychlosti se pak radsi vyplati radit N, ale bude to jen pri rychle jizde. Protoze zkratka uz nemam dost rychly prevod. Dale:
- motor ma v plnem zatizeni vyssi ucinnost, proto usporna jizda logicky strida "plnej" a "bez plynu". Je to zcela logicke a staci se podivat na charakteristiky typickeho motru, neni potreba jezdit mezi Prahou a Brnem s prominutim jako blazen.
- Ze je motor nejucinnejsi v nizkych otackach (a pri temer plnem nebo plnem zatizeni) vi snad i v materske skolce. Tj radsi jet na petku (sestku) na plnej, nez na vytocenou ctyrku. Moderni motor by se tim nicit nemel, je s tim pocitano.
Zjistovat takove trivialni a zname skutecnosti jezdenim po D1, to je tedy neco. Co si vzit charaketristiku motoru a trochu pocitat a premyslet? Vysledky by byly zajimavejsi, platnejsi, obecnejsi. Jen nebyt liny premyslet!
"- Ze je motor nejucinnejsi v nizkych otackach (a pri temer plnem nebo plnem zatizeni) vi snad i v materske skolce. Tj radsi jet na petku (sestku) na plnej, nez na vytocenou ctyrku." Chápu, že při nižších otáčkách je nižší tření, ale nerozumim tomu o plným zatížení. Do kopce se rozjedu na 90 což odpovídá řekněme 3000 min-1. Držim plyn, rychlost i otáčky klesaj, když se octnou mezi 2500-2300 tak tam dám za 4 a mám rázem znovu kolem 3000, který už se dají držet, případně zrychlit atp. Podle tebe je lepší nechat 5, šlápnout na plyn a nechat motor ať se s tim popere i kolem těch 2000? To mi nepřijde zrovna šetrný 8-s
Jako možná že u moderních turbobenzínů je to jinak, ale u běžného motoru je nesmysl ho dusit. Zrychlovat na plný plyn podle mě nemá smysl a dle mě to úspornější není. Každý přece ví že když je motor v nižších otáčkách tak rozdíů mezi zrychlením pod skoro plným plynem a mírným přidáním plynu není zase tak velký, ale v prvním případě pálím palivo zcela zbytečně. Stačí se projet s nějakým slabým autem, tam je to zcela markatní. Držím plnej, plná dávka paliva (v rozmezí lambdaregulace) a auto stejně nejede. Přidám víc v kopci paliva tam jde klidně dvakrát tolik a auto stejně nejede.
Ale u silných nebo přeplňovaných motorů to možná tak nebude, ale stejně tomu moc nevěřím.
U atmosfér máš pravdu, protože mají výše posazené maximum točivého momentu a je navíc relativně malý. Pro udržení rychlosti nepotřebuješ zase tolik síly, motor to zvládne při nízkých otáčkách a ty máš díky tomu nižší spotřebu. Ale ve chvíli, kdy chceš zrychlit, nebo přijde kopec, tak výkon potřebuješ, ale motor ho nemá. Nehledě na to, kolik do něj narveš paliva.
Přeplňované motory mají maximum níž, někdy až hodně nízko. Není problém najít motory, které mají v 1500 otáčkách 90-100% maxima. A některé z nich táhnou jak býk prakticky od volnoběhu. U nich nemusí být nutné podřazovat.
Mám atmosféru 1.6 (92kw) a ještě se mi nestalo, že bych v kopci nedokázal udržet konstantní rychlost rozjetého auta na nejvyšší stupeň i bez plného plynu, takže podřazování není vůbec třeba. Nicméně je pravda, že u slabších aut se to stává, tam je podřazení vhodné hlavně kvůli tomu aby člověk neztratil rychlost, ale obecně tím neušetří, resp. ušetří tím, že to nemusí znovu rozjíždět. Jinými slovy, dokud to rychlost drží, nepodřazovat.
Jenže tady jde o nízké otáčky. Ty snad s tou tvou atmosférickou 1.6 zvládneš kopec ve 1200 otáčkách na nejvyšší rychlostní stupeň? A jak ti to v něm zrychluje?
Otázka byla, jestli má smysl motor trápit dole, nebo máš podřadit. A jednoduchá a správná odpověď je, že dokud ti výkon stačí, podřazovat nemusíš. Přeplňované motory mívají větší točivý moment v nižších otáčkách, což pro dané otáčky znamená vyšší výkon, takže toho zvládnou víc bez podřazení.
Pri plnem zatizeni je otevrena skrtici klapka a motor ma nejnizsi cerpaci ztraty. Pri zavirani klapky vznika pred motorem podtlak, ktery musi pist pri sani prekonavat. I u dieselu, kde neni vyuzivana skrtici klapka, plati neco podobneho, ale ne tak "ostre".
Pri nizkych otackach a plnem otevreni ma motor obvykle nejvyssi ucinnost. Ale je samozrejme pravda, ze sily a tudiz i opotrebeni jsou nejvetsi a motor musi na to byt dimenzovan. Ale moderni motory jsou uz tak delane, staci se projet necim, kde elektronika bud radi nebo doprucuje radit a zjistite, ze dokud staci vykon, tak se motor drzi tesne nad volnobehem.
V podstate ma smysl podrazovat v situaci, kdy vykon uz nestaci (chci vic zrychlovat a nebo uz neudrzim rychlost do kopce). Pokud podrazji jen proto, abych PRIPADNE mohl zrychlit, tak je to klasicka chyba -- pokud vas nepronasleduje policie >:-[]
A co třeba rozdíl v tom, že při nízkých otáčkách motor používá bohatou směs a spotřeba neúměrně roste? Sice nízké otáčky, ale bohatá směs. Naopak vhodné podřazení do vyšších otáček (tedy do středního pásma) opět umožní užití chudší směsi 8-s
Naopak jízda podle rádoby "rádců" v dnešních moderních autech striktně radící podle otáček bez ohledu na zatížení motoru mnohdy vedou i při jízdách na nízké otáčky k naprosto zbytečně vysoké spotřebě.
Tohle platilo u motoru s karburatorem. V dnesni dobe nepojede benzinovy motor na bohatou smes (lambda < 1) ani s plynem na podlaze. Mnozstvi vstrikovane davky presne odpovida hmotnosti vzduchu ve valci. Plynovym pedalem se ridi ten vzduch. A ten se ridi tlakovou diferenci, ktera presne odpovida cerpacim ztratam. Jako bys do sani nacpal hadr.
Nesouhlasím, a to z ryze praktických zkušeností. Jízdou na nízké otáčky při velkém zatížení u moderních motorů se zbytečně zvyšuje spotřeba. Motor se přitom vůbec nemusí dusit. Může to být ale dáno i tím, že ještě plně nezabírá turbo.
že se snažil vyvrátit tvrzení o úspře jízdy se zařazeným kvaltem. Nechci vidět důsledky článku na našich cestách, zvláště v zimě, kdy honba za uspořeným 0,1 l benzínu přivodí x kritických situací. Bláznů na cestách je i tak dost :-(
Re: Brzdy používejte, jen když to situace v provozu vyžaduje
Abych se přuznal, tak brzdy taky užívám s rozvahou a jízdu plyn-brzda moc v lásce nemám, taky mi destičky vydrží docela dlouho. Jen občas je dobré trochu brzdy potrápit, ať jsou ve formě...
Re: Brzdy používejte, jen když to situace v provozu vyžaduje
Tak je pravda, že ne zrovna málo toho najedu po dálnicích a tam jedu plynule, proto asi ta dobrá výdrž destiček. Na minulém autě jsem udělal 50t km a na destičkách to nešlo skoro poznat :-!
nebo je tu ještě někdo kdo miluje ten zvuk když si podřadíte a při brždění motorem si motor krásně brumle a těm šťastnějším z nás majitelů youngtimerů i párkrát vystřelí z laufu :yes::-)
Vymačkávat z kopce spojku nebo vyřazovat? >:D O tom se může vážně diskutovat jen na hlavkovejsalat.cz ale tady? Ostuda :-)
Článek je sice o prdu, ale rozhodně nevyzněl tak, jak ho tu někteří propagují. Nikoho nenavádí k pomalé jízdě, smysl má i věta o zrychlení při předjíždění. Mě se rady zdály z praxe, Vaculík není žádný teoretik a mnozí místní odborníci nemají ani 5% jeho znalostí...
Navíc se i díky jemu dá SM opět číst, občas si jej koupím a zvláštní vydání o dieslech přímo vyhledávám.
Prosté ... Čecháčkovská vlastnost chtít ušetřit ,povede k tomu ,že někdo vyřadí a pak nebude moci akcelerovat například při strátě adheze v zatáčce ... nebo takový automat ? Taky vyřadit !
Mám automat.....když vyřadím z kopce na neutrál, tak je to úplně stejné jako kdyby jsem stál na místě a nechal běžet motor na volnoběh. Nehledě na to, že se tím ničí převodovka.
To není nic nového co objevil tzv. Svět motorů. Je jasný, že dlouhý táhlý sjezd je lepší jet na neutrál a pokud stále auto zrychluje nechat ho jet, pokud to umožňuje situace (zatáčky apod.). Dojíždím-li v takové situaci třeba náklaďák, zařadím pětku (nebo šestku) a pomalu za náklaďákem dojíždím.
Silnice jsou většinou dělaný tak, plynule po sobě následuje stoupání a pak sjezd. Jsou stoupání a klesání krátká, cca tak okolo 200 a 300 metrů a následují-li hned po sobě, je NUTNÉ ve sjezdu nabrat co největší rychlost a stoupání pak vyjet hlavně setrvačností. Může to probíhat tak, že krátce ve sjedu přidám plyn a uberu ho zase před vrcholem stoupání a zbytek vyjedu setrvačností. Základem je skutečně maximálně využívat sjezdů k nabrání rychlosti za minimum spáleného benzínu a to jde! Většinou totiž vždy za sjezdem následuje stoupání a tam se může kinetická energie hodit.
Samozřejmě na prvním místě musí být bezpečnost. Tento styl jízdy může být v některých případech nebezpečný i pro okolí. Pak je samozřejmě lepší jet pomalu a předvídat. Jestliže třeba nevidím za vrchol stoupání, tak nejedu rychle. Nikdy totiž nevíš co tam bude. Právě tam třeba vznikne nehoda a napálíš to to nich. Takže ono v praxi takto většinou jezdit nejde pořád, ale alespoň se o to snažit.
Ale na prvním místě musí být bezpečnost a tzv. Pravidlo šťastného návratu.
Souhlasím s tebou, chce to cit pro jízdu, prostě se sžít a autem, se kterým jezdíš a tím dosáhneš co nejlepší spotřeby. Jezdím s benzinovým Puntem a neutrál občas používám, protože když jedu z jednoho kopce v okolí bydliště na pětku, tak auto začíná zpomalovat a z původních 90 se dostávám bez plynu i pod 80 km/hod a brzdím provoz a musím tedy přidat opět plyn. Ale pokud přijedu na vrchol kopce a vyřadím na neutrál, tak těch 90 v pohodě udržím, protože auto není bržděno motorem, ale dokonce i zrychluje. Sice motor něco málo spotřebuje na udržení volnoběžných otáček, ale pořád je to méně, než kdybych musel šlapat po plynu. Zahřátý motor na volnoběh má hodně malou spotřebu.
A co se týče toho používání brzd, jak se píše v textu, používejte je s rozvahou. Když vidím na konci roviny začátek obce, tak sundám nohu s plynu a nechám auto zpomalovat, potom podřadím na čtyřku a auto zpomalím motorem, takže brzdy vůbec nepotřebuji. To samé platí o zatáčkách, před zatáčkou uberu plyn a pokud není moc ostrá, tak ji projedu bez použití brzdy. K tomuto účelu je dobrá navigace, protože i na neznámé cestě poznám, jak je moc zatáčka ostrá a tomu mohu přizpůsobit styl jízdy.
Nesnáším řidiče, kteří jezdím stylem brzda-plyn. Před každou zatáčkou brzdí až přehnaně, před obcí jedou pořád plnou rychlostí a až je cedule obce, tak auto zadupnou na 50 km/hod. Tak třeba řídí moje matka, je to strašná jízda a hlavně neekonomická, ručička palivoměru jde hodně rychle k nule. Spotřebuje až o 2 litry benzinu/100 km více, když na nádrž najedu skoro 700 km, tak to je o 14 litrů víc, což je 500 Kč.
Jo a jezdit ekonomicky neznamená pomalu, rozhodně nejsem brzda provozu, prostě jezděte plynule a s rozvahou a využívejte setrvačnosti.
K názoru jenika1 musím dodat ještě něco o dlouhém, ale zatáčkovitém sjezdu. Tam neutrál nedávám a rozhodně ne taky nejvyšší rychlostní stupeň (mám jich šest). Podle okolností tam vrazím třeba i trojku, auto brzdí motorem a když je potřeba, pomůžu i přišlápnutím brzdy. Nechápal jsem proto známého, se kterým jsem jel coby spolujezdec na Šumavě z kopce, on měl vyřazenou rychlost, brzdil jenom nožní brzdou a bral jako normální to, že mu ty brzdy smrdí. Držel jsem hubu, protože je starší než já, byl to jeho Focus, navíc se považuje za profesionálního šoféra, tak jsem mu nechtěl brát ideály. V dlouhém táhlém sjezdu jezdím na neutrál odjakživa (pokud zrovna nespěchám), na řeči o tom, že při zařazené rychlosti mají dnešní auta nulovou spotřebu, kašlu, protože v tom případě zase tak daleko nedojedu, jako když tam mám neutrál. Za těch moc let, co mám papíry, jsem ještě neodepsal ani jednu spojku, spotřebu oleje jsem měl u všech aut spíš pod normu a brzdy a pneumatiky mi vydrží taky dlouho.
Jen houšť. Ať nám k tě mdementům co neumí jezdit a neznají ani základní pravidla silničního provozu přibudou další kteří ještě k tomu budou jezdit na neutrál. :yes:
Při jízdě musí být za každých okolností zařazen rychlostní stupeň. Hotovo, tečka. Nikdy jsem nevyřazoval a nikdy nebudu. Taková jízda není plynulá, je nebezpečnější, odtahuje pozornost a s úsporou bych polemizoval.
Taky mám rád spoustu expertů, co si pletou značku přednost v jízdě se stopkou. Pojem přibrzdit a dát tam dvojku je u nich nahrazen pojmem vyřadit, nechat to dojet a pak ještě zastavit.
Včera jsem jel do Prahy po D1 a Logan na německých značkách se tam krčil 2m od nárazníku kamionu... Přece jen to taky palivo ušetří. Divím se, že ve článku o tom nebyla ani zmínka >:D
Tak šup, za každej kamion dvě auta a šetříme! :yes: >:D
S autom sa jazdí podľa typu vozidla, motora, zaťaženia, pneumatík, vozovky, nálady, času atď.
Preto nejaké dogmatické "zaručené" spôsoby jazdy s manuálom neexistujú ... ale každý musí hlavne podľa svojich schopností ....
O životnosť spojky by som sa pri častom radení nebál .... nepoznám jediný prípad "odídenej" spojky na novšom aute a to poznám kadejakých vodičov ....
Samozrejme sú určité zásady, na ktoré netraba zabúdať ....napr. mať pri prejazde zákruty s teoretickým rizikom šmyku je lepšie so zaradeným stupňom a plynulo pod plynom ... ale zas to brať ako zicher a nemyslieť si,že ma to fakt môže zachrániť ... tí čo si boli "istí", že ich to zachráni sú dosť často na cintorínoch ...
Brzdiť podraďovaním sa určite oplatí hlavne pri tiahlych klesaniach, ale na neutrál sa tiež dá využiť, napr. pred vjazdom do obce - na rovine pochopiteľne ...
Základom je ísť plynulo a rozmýšľať aspoň kilometer dopredu ...
Za komanče zase bylo v módě vypínat klíček a jezdit úplně zadarmo. Matčini spolužáci takhle šetřili z kopce ke Štěchovicím. Volant se jim zamknul a čtyři tam zařvali.
Jo, otec to taky dělal jako saniťák se Š 1203. Vypínal z dlouhého kopce klíček do první polohy a jednou se něco podělalo a zamkl se mu volant! Naštěstí to stihl nastartovat před zatáčkou. Posádka si toho ani nevšimla. Se Š 120L to doma potom také dělával, jako dítě si to pamatuji, nikdy se nám volant ale nezamkl. Jeli jsme třeba v Tatrách 15 km z kopce úplně bez motoru a zadarmo! :-)
To byl určitě záměr konstruktérů. Na střední jsem jezdil škodou 120 po dědovi. Smysl byl že se měl volant seknout až po vytažení ale velmi často se po vypnutí sekal sám od sebe a nešel odemknout. Vím o více které to tak dělali.
U svého 1. auta Škoda 1000 MB jsem měl vypínání zapalování a zároveň to sloužilo jako pojistka proti krádeži (ha ha, 18 let staré škodovky). Nebylo tak možné zamknout volant, ale pantáta, který mě pozorně neposlouchal, vytřískal při startování baterky.
By mě zajímalo jak a kam zapojili ten měřák?
Jen pro zajímavost:
Před vstřikovací lištou je regulátor tlaku paliva, který drží tlak na stejné hodnotě podle zátěže motoru. Přebytek paliva se vrací do nádrže.
Takže při jízdě z kopce, kdy do válců leze prd se palivo natlačené čerpadlem vrací do nádrže.
Jestli ten měřák zapojili za čerpadlo, tak vždycky něco naměří, páč leze palivo z nádrže do regulátoru tlaku a zpět do nádrže, ale ne do válců.
Taky nejsem specialista na Fordy , ale jsou spousty aut která mají jen přívod benzínu na vstřikovací lištu a regulátor tlaku je v nádrži na palivové pumpě, takže žádné vratné potrubí tam není a tudíž se nic nevrací .
Ještě stačilo přidat větu typu "a že mám vyřadit za jízdy u neutrálu?" Nebo si postěžovat, že je článek absurdní, neb u automatu nemám spojku....ach jo. :-)
Mě vyřazovaní v provozu a hlavně při jízdě z kopce taky nepřipadá jako dobrý nápad. při pomalem dojezdu ke křižovatce, budiž. ale v jinych situacích určitě nevyřazuju. myslím že to je už zbytečné riskování jen aby člověk ušetřil nějakou tu korunu za pohonné hmoty.
ze je lepsi nezatahovat rucku protoze se po dlouhem uziti musi menit lanko, tak sem nechaval zarazenou rychlost. Pak nejakej chytrak psal ze je lepsi mit vyrazene pri nastartovani a tak sem vyrazoval a jednoho krasneho dne sem chtel usetrit cas a usetrit rucku a nechal sem neutral a nezatahnutou rucku. Drazi panove jake myslite ze bylo me prekvapeni kdyz auto nestalo tam kde sem ho zaparkoval? Od te doby, zatahnuta rucka a rychlost a pri jizde vzdy zarazene, koho porad bavi mackat spojku? Tento zpusob by jen urychlil muj prechod na automat. 8-s
Ale předem si šetřete na repasi skříně a na nový kotouče a destičky, protože obojí tímto stylem velmi brzo zlikvidujete.
Ach jo, to sou zas bludy.
Kdyby ten článek vyšel an Silvestra, tak dobrý, ale nějak ste to promeškali a 1 dubna bude až za dlouho.
Jinak vyřazovat je totální přežitek i u manuálu
Tak to rozhodně, ale i tka se občas vyskytnou borci, co se ptaj zda to maj dělat nebo že jim to někdo doporučil. Pak se lidi divěj že ty převodovky nevydržej...
Pěkný článek, ale začal bych ho takto:
"Nový volkswagen tiguan je vybaven volnoběhem, to jest, při sundání nohy z pedálu plynu rozpojí převodovka spojky a motor pracuje ve volnoběžných otáčkách. Zanedlouho se dá očekávat rozšíření do dalších modelů VW, například i nejběžnějších motorizací passatů. Jistě, nic nového pod sluncem, východoněmečtí soudruzi volnoběh montovali jak do wartburgů, tak do trabantů. Má to ale pořád smysl? Na to jsme se pokusili odpovědět."
Co mne se týče, tak já jako odchovanec trabantu jezdím už ze zvyku přesně podle doporučení pana redaktora a spotřebu mám ucházející, já si to při každém tankování zapisuji, tedy u felicie combiMPI na cca 150 000 km jsem měl průměrnou spotřebu 6,67 l/100km a u hyundai i30 na 22 852 km činí průměr 6,97 l/100 km, což je mimochodem stejný průměr, který jsem míval u škody 100S - teď jezdím ovšem podstatně svižněji.
Je rozdíl, jestli na volnoběh jede člověk, nebo počítač. Pokud by řidič najednou potřeboval zrychlit, tak převodovka spojku sepne, aniž by musel cokoli udělat. Dopad na bezpečnost zanedbatelný až nulový. Rozhodně to nebude horší, než jak to bylo u automatů v dobách nedávných, které na kick down reagovaly, když to řeknu slušně, ležérně.
ale evidentně ten článek mnoho lidí nepochopilo.Pokud jedu z kopce na neutrál a auto zrychluje tak šetřím kinetickou energii,kterou bych spotřeboval na rozjetí pod kopcem tudíž jakoby rekuperuju.Se zařazenou rychlostí to vždy spomaluje teda pokud nemám vylágrovanej motor bez komprese.Víc k tomu není třeba nic dodávat.Samozřejmě nebudu vyřazovat v zácpě na D1 nebo ve městě,ale při slabým provozu lze tohle aplikovat stejně jako v článku a opravdu to žere míň a není třeba k tomu mít zbytečný kecy.Je to prostě tak.
Jojo, oni to bohužel nepochopili ani ty redaktoři, čemuž se ani nedivím, protože sice většina "odborníků" je schopná se bavit o všech možných systémech, všechny zkratky znají nazpaměť, ale jak to technicky funguje, o tom už nikdo nemá ani páru. Sice článek uvádí pravdivá fakta, ale bez většího vysvětlení.
Nejnižší spotřeba je u plynulé jízdy bez jakékoliv akcelerace, protože právě zrychlování sebere nejvíce energie - prostě se zvětší kinetická energie a stejnou energii musí vyvinout motor. Při puštění plynu se přestane vstřikovat palivo, pak záleží na jednotlce, zda tam něco pustí nebo ne. Například fiaťácký motor Fire 1. 16V z roku 16V tam opravděpodobně nepustí nic ani u nižších otáček, protože motor začne na 800ti otáčkách chcípat. S podstatě identický motor, ale 1.4 16V mám i v novějším autě a tam se to chová zcela jinak. Jakmile klesnou otáčky pod cca 1500, začne jednotla lehce vstřikovat a čím otáčky klesají, tím vstřikuje více, auto se v podstatě nezastaví, pokud má motor dostatek síly (nejede se do kopce). Má to výhodu v tom, že motor si nechá více líbit v nižších otáčkách, necuká a je tzv. blbuvzdorný. Také řídící jednotka reaguje na povely plynu liknavěji, hlavně u náhlém puštění plynu se vstřikování paliva ubere plynule pomalu, takže motor necukne. To je právě to nastavení režimů sport-comfort atd. (např. DNA u Alfy), jak rychle reaguje. U toho staršího motoru změna plný plyn na puštěný plyn zapříčinila okamžité vypnutí vstřikování a cuknutí motoru (tedy přechod z plného tahu do brzdy). U toho nového to plynule ubere množství benzínu na nulu.
Co z toho plyne pro šetření spotřeby? U starého auta se mi vyplatí při dojezdu na semafory pustit plyn a nechat otáčky klesnout až těsně před volnoběžné otáčky a pak zabrzdit/vyřadit. U nového to nemá cenu a je třeba reagovat dříve, protože jinak začne jednotka přidávat a žere to více než na neutrál.
V článku také je uvedeno, že není rozdíl mezi tím, jestli se zrychlí pomalu nebo rychle. To není zcela pravdivé, protože motor musí nejen zrychlit, ale i překonávat odpor pneumatik a hlavně vzduchu. Pokud auto zrychlí rychle, tak na vyšší rychlost jede déle a tak překonává větší třecí síly (odpor vzduchu roste s kvadrátem rychlosti), takže spotřebuje více. Je to ale téměř zanedbatelné a je to stejný rozdíl jako rozdíl ve spotřebě při nižší a vyšší rychlosti obecně.
Dále - při jízdě z kopce jsou tři varianty, tu třetí přitom vůbec nikdo neuvádí:
1. pustí se plyn - motor brzdí a auto zpomaluje
2. vyřadí se - motor jede na volnoběh (což jsou ale vyšší otáčky než volnoběh při stání kvůli napájení posilovače a systémů), auto zrychluje
3. nevyřadí se a plyn se čechrá tak, aby auto jelo stále stejně rychle
Právě třetí možnost je podle mne nejlepší - neopotřebuje se spojka, spotřeba je tam v podstatě stejná jako na volnoběh a jedeme plynule.
Jezdím tak, že při zpomalování před semafory, křižovatkou, obcí pustím plyn a dobrzdím motorem ideálně tak, abych měl na začátku obce cca 60tku. Z kopce nevyřazuji a jen tak čechrám plyn, abych držel konstantní rychlost. Výsledek je spotřeba 5,9l a to jezdím docela svižně. Každý by měl poznat své auto, protože každé chce něco jiného.
ad jízda z kopce, bod 3: to je podle mě nejběžnější způsob jízdy. Na dálnici z kopce asi ani jinak nejezdím, když nejedu na tempomat (kdy to za mě dělá počítač).
Generelně platí, že vyřadit rychlost se vyplatí vždy, když automobil jede z kopce a takto nabryná kynetická energie se zužitkuje další jiízdou např. do protikopce nebo po rovině. Pokud je v průběhu nebo na konci klesání místo, kde je nutné zpomalit (křižovatka, zatáčka apod.) je lépe jet se zařazenou rychlostí, auto pak jede za 0. Při jízdě po dálnici úspora spotřeby je při vyřazování naprosto nejvyšší (sprominutím), neboť motor točí na vysoké otáčky a vyžaduje si tak více paliva než při volnoběžných otáčkách.
To má svá ale. Dnes už není problém najít auta, která na dálnici točí pod 2000 otáček (což nepovažuji za vysoké otáčky). A celkově jsou dnes ta čísla níž jak rostou výkony v nižších otáčkách a převody jsou stále delší a delší pro snížení spotřeby. Pokud jedu 130, tak nemohu zrychlovat, takže nemohu ani vyřadit. Pokud jedu za někým, kdo jede konstantní rychlostí, tak také nemohu zrychlit, tedy ani vyřadit. A jako poslední bod, kdyby se něco stalo a já musel zrychlit, tak s vyřazenou rychlostí si akorát navyšuji reakční dobu.
Nemluvě o tom, že zrovna já jezdím s automatem a byl bych kolosální vůl, kdybych se snažil vyřazovat.
V dnešním, zcela převážně hustém, dálničním provozu vyřazovat rychlost je více méně pošetilost, pokud pojedeš stylem, rozjedu to - chvíli "doplachtím" a zase znovu dokola, tak budeš logicky s někým stále v "konfliktu", buď budeš brzdit někoho ty, nebo zase naopak on tebe a v případě náhlé potřeby pak bude případné nutné brždění nějakou chvíli jen na samotných brzdách. Navíc má snad většina současných vozů pohybujících se po dálnici, alespoň základní verzi tempomatu a čím dál více vozů i u nás (konečně) automat. převodovku.
:yes: Přesně. Snaha by měla být jezdit ustálenou rychlostí. A pak nějaké vyřazování nepřichází v úvahu. Kdyby řidiči navíc zvládli zařazování se do pruhů a najíždění na dálnici, tak by to bylo skvělé.
Zkrátka platí "nevýkonná auta jsou nebezpečná." I když to bylo spíš myšleno jako narážka na neschopnost některých lidí zařazovat se zpět do pravého pruhu. Nicméně jsem to neupřesnil, protože problém je i to předjíždění. Nepochopím člověka, který najede na dálnici pokud možno hned na začátku připojovacího pruhu, kdy jede sotva 70. Pravda, někdy je pruh krátký, ale to je opravdu takový problém ho využít a rozjet se alespoň na 110 (popřípadě na méně, pokud jsou v pravém pruhu vozidla jedoucí pomaleji)?
Poněkud mne překvapily závěry a rady typu "vyřazování z kopce". Pamatuji na původní test SM s Fábií, kde rovněž zjistili úsporu paliva při vyřazování rychlosti z kopce a při dojíždění k semaforům, ale vcelku dle očekávání před vyřazováním z kopce varovali a nedoporučovali jej. Proto mne tento článek (ve stejném časopise) trochu překvapil.
Na druhou stranu, soudný člověk snad na všechny jejich rady nedá a bude to brát maximálně jako návod jak se pokusit o rekord ve spotřebě...doufám.
Každopádně je to zajímavé rozbití mýtu o jízdě na neutrál. Jen mi stejně pořád vrtá hlavou, že jízda s vyřazením přinese takovou úsporu, když motor na volnoběh odebírá nějaké to palivo a při brzděním motorem nespotřebovává nic. Tím spíš, že z kopce budou i zatáčky, vyžadující přibrzdění a to samé semafory...
Tak v tomhle druhém testu ano. Ale i v prvním vyhrálo skoro o půl litru vyřazování a trasa vedla, pokud si to správně pamatuji, z Prahy do okolí Karlštejna.
Vlastně, tomu by odpovídaly i výsledky testů, kdy v prvním vyřazování nedoporučovali a při dálničním testu ano. Tam by to pravděpodobně nebylo kdovíjak nebezpečné...
Tak to by mě zajímalo, jaký odborník toto dělal. ;-\ Každé moderní auto už má řízení vstřiku paliva a pokud jede z kopce tak si motor nebere žádné palivo, ale POZOR při vyšších otáčkách než 2000 ot./min. ! Protože pokud jsou otáčky nižší, potom řídící jednotka vyhodnotí, že motor jede pravděpodobně na volnoběh a takzvanou funkci volnoběhu zapíná a v ten moment se do motoru začíná vstřikovat palivo. Takže by mě zajímalo, jaký expert ten test dělal ...
to je taky skvělá rada. Kdyby to takto řekl laikovi, tak při 50kmh pojede na 6ku při 1000ot/min. Výborný návod jak oddělat 2hmotu, případně zatuhnout turbo, nechat motor klepat, dusit se a vibrovat všechny "vnitřnosti motoru", který přesně tohle "milují". Takže ušetřím pár peněz na palivu, abych pak nakoupil díly za desítky tisíc a ještě nechám vydělat servisáka :no:
Konečně někdo vyvrátil hluboce zakořeněné mýty a pověry. To že by se mělo z kopce za všech okolností jezdit se zařazenou rychlostí je právě takovýto mýtus. A sahá daleko do minulosti, možná až do doby před válkou. Tenkrát to určitě mělo své opodstatnění. Brzdy tehdejších aut nebyly tak dokonalé a tak dimenzované jako u aut dnešních. Takže pomáhat si při brzdění motorem byla v podstatě nutnost. Ale bohužel, táhne se to až do dnešních dnů. Kolika generacím žákům autoškol bylo nesmyslně vtloukáno do hlavy, že při jízdě musí být vždy zařazena nějaká rychlost.
Takže je to přesně tak, jak napsal autor článku. Je jen škoda, že se zde bere v potaz čistě jen úspora paliva. Ale nezanedbatelný je podle mě i fakt, že když bude auto jezdit z kopce převážně na neutrál, tak se i méně namáhá a opotřebovává motor a převodová soustava. Je to logické, motor točí jen na volnoběžné otáčky a převodovka, rozvodovka a příp. poloosy, stejnoběžné klouby atd. nejsou prakticky namáhány a jen se volně otáčejí. To znamená, že pokud auto najede dejme tomu za dobu svého provozu např. 20% z celkového počtu ujetých kilometrů z kopce (tedy tam kde je vhodné vyřadit na neutrál), tak po tuto dobu byl motor a převodová soustava namáhaná a opotřebovávaná jen naprosto minimálně. Tedy na rozdíl od způsobu, kdy mám pokaždé z kopce dogmaticky zařazenou rychlost. Takže motor a převodová soustava auta které z kopce jezdí převážně na neutrál, má jakoby "méně najeto" oproti autu které to samé absolvuje vždy se zařazenou rychlostí. To logicky znamená, že motor a převodová soustava je méně opotřebená a případné poruchy, závady a stavy vyžadující opravu nastanou pravděpodobně později. Což je podle mě také ekonomická úspora. Takže ne jen nižší spotřebou paliva se dá ušetřit.
Ještě bych zmínil jeden podle mě nesmyslný a hluboce zakořeněný argument. "Je lepší brzdit hlavně motorem, protože tak šetřím brzdy". On tedy tak mylný není, skutečně když brzdím motorem, tak šetřím brzdy. Ale nesmyslné je řídit se tím a šetřit brzdy na úkor motoru a převodové soustavy. Kdysi to na toto téma trefně napsal jakýsi automobilový konstruktér: "Co bude levnější a méně náročné?? Výměna brzdových destiček, nebo generálka motoru??" Myslím, že ten citát to vystihuje naprosto dokonale. Dnes už se sice generální opravy motorů neprovádějí, ale podstata zůstává stejná. Proč bych měl šetřit brzdy na úkor mnohem složitějšího a mnohonásobně nákladnějšího agregátu jako je motor s převodovou a hnací soustavou?? Takže poučka by měla logicky znít: "Je lepší brzdit převážně brzdami, protože tak šetřím motor a převodovou soustavu".
Jinak jízda z kopce na neutrál by rozhodně neměla být dogma. Jsou jistě situace, kdy je brzdění motorem naopak výhodné. Třeba jízda s plně naloženým vozem z prudkého dlouhého svahu, kde by snad mohlo hrozit přehřátí brzd se ztrátou brzdného účinku. Anebo při jízdě z kopce po zasněžené, nebo namrzlé vozovce. I když u dnešních moderních aut, které jsou všechny vybaveny systémem ABS, je možná i po kluzké vozovce jet z kopce na neutrál a k brzdění používat jen brzdy. A to z jednoho prostého důvodu. Když brzdím motorem, tak mi brzdí jen dvě kola poháněné nápravy. Zatímco když brzdím brzdami, jsou brzděna všechna 4 kola vozu. A díky systému ABS nehrozí zablokování kol a ztráta kontroly nad vozem, smyk atd. Tedy dříve uváděné hlavní důvody, proč na kluzku brzdit hlavně motorem. To znamená, že pokud budu brzdit na kluzkém povrchu brzdami, bude brzdná dráha vždy kratší než při brzdění motorem. A ještě jedna věc, pokud se na hodně kluzkém povrchu zařadí moc nízká rychlost a motor má velkou tendenci brzdit, hrozí i v tomto případě zablokování poháněných kol. Protože adheze je v tomto případě příliš malá na to, aby přes pneumatiky roztáčela motor a kola se v tomto případě přestanou otáčet. Čímž dojde přesně k tomu co jsme nechtěli a kvůli čemu jsme brzdili motorem :-)
Brzdění motorem z kopce neznamená nulovou spotřebu
Pokud by se u moderního motoru úplně zavřel přívod paliva, brzdný účinek by byl moc silný, takže i když počítač ukazuje 0, auto pořád trochu žere. Jde to i zkusit pokud tomu někdo nevěří, ale opatrně, nezamknout si volant :-)
Pokud jedu autem, jezdím maximální část cesty na volnoběh nebo na pětku. Už od zhruba 55 km/h to není problém pokud je rovina.
Jinak úsporu hodně ovlivňuje kvalita benzínu a typ přípravy směsi. Auta s karburátorem dnes žerou jako tank, protože málo těkavé biosložky karburátor nedokáže dost dobře rozprášit a dokonale neprohoří. Čím starší auto, tím víc je toto vidět a rozdíly ve spotřebě jdou do desítek procent ve srovnání s fosilním benzínem. Hodně je to vidět u aut typu stará Oktávka, kabriolet Felicia. Chce to prostě vstřikování, nejlépe přímé vstřikování do válců. Starší vstřikovací jednotky nejsou na biopaliva konstruované a často podléhají korozi a zvýšenému opotřebení - biosložky vytvoří z benzínu velmi kyselou směs, která spolehlivě způsobí např. korozi plechové nádrže, někdy i poškození vstřikovacích trysek. Starší auta mívají často v návodu přísný zákaz používání paliv s biosložkami, ale co dělat, když jiný benzín není? Prostě jen čekat, až nevhodné palivo poškodí motor a potom auto vyhodit...
je podstatný styl jízdy. O tom není pochyb. Řešit ale spotřebu až do takovýchto důsledků dává vyvstát otázce, zda není lepší jet MHD. Prostě nějaké palivo ten motor spotřebuje, no...
vážil, ale něco mi říká, ze se tak trochu změnil. Možná se pletu a byl bych tomu rád, ale článku nevěřím na 70%. Např. už se vidím jak v klesání 12 prom. vyřadím a celou cestu tj. 4 km brzdím jen pomocí brzd, které po čase půjdou na JIP. :-) A jestli vyřazováním ušetřím 0,5l benzínu na 100km, tak to mi je jedno. Pro mě je zajímavá úspora 2lna 100/m :-! Jenže to bych jezdil za 5,5l a pak by mě kontaktoval někdo ze SM >:D
Plynulé nebo prudší rozjetí na požadovanou rychlost.
Tohle už se kdysi řešilo a je to o účinnosti motoru. U benzínů totiž při prudším přidání má motor nižší účinnost a tak je pro rozjetí na požadovanou rychlost potřeba víc paliva. Také pro diesel je lepší rozjetí plynulé s udržováním nižších otáček. Takové to řazení kdy jednička s autem jen cukne, pak jen lehce vytočit 2, 3ku a 4ku a pak teprve motor víc roztočit.
S vyřazováním na neutrál jako úsporou nesouhlasím...
Mám osobně (neni to zrovna chlouba, ale krásně se mi potvrdilo, že brždění motorem nepotřebuje benzín) zkušenost s mým autem - Renault Megane Coach 1.6e, že motor pokud brzdím motorem do určitých otáček (1500ot/min), tak k chodu nepotřebuje ani kapku benzínu. Stalo se mi totiž, že mi jednou benzín došel a jak jsem tak dojížděl k baráku se zařazenou rychlostí, nic zvláštního nebylo znát (předtím když jsem v ulici přidával plyn na něj vůz ani trochu nezareagoval). Když mi ale chybělo několik metrů sešlápnul jsem spojku, motor okamžitě chcípl a nastartovat už nešlo, dokud sem nedolil benzín z kanystru... Navíc nemluvím o tom, kolikrát mi brzdná síla motoru, která narozdíl od samotných brzd neblokuje kola, na námraze zachránila auto před ťukancem... A opravdu si neumím představit nečekané prudké brždění z velké rychlosti na neutrál... A navíc ušetřit na trase Praha - Brno 1,2 litru za dejme tomu 45kč je asi tak stejně směrodatné jako jakákoliv diskuze na internetu...
To jsou ale novinky. Takže co jsem se dozvěděl. Že xenony mají jenom rychlá auta v levém pruhu. A to, že je lepší zrychlit řekněme ze 130km/h na 200km/h abych ušetřil? Nebo jak to je???
Za další jsem si vždycky myslel, že jízdou na neutrál, nebo stáním na volnoběh se motor zas..á karbonem a je menší tlak oleje. Takže možná ušetřim, ale co na to motor po 100.000km? Nebo jak to je?
Úspora 1,2 litru tak to je opravdu údaj jako vrata. A věta že dbal o dosažení stejného rychlostního průměru, to je taky nářez. Takže předpokládám, že po celou dobu "testu" nefoukal vůbec vítr, nebo naopak foukal pořád stejně. Byla stejná vlhkost vzduchu a byl naprosto stejný provoz, atd. No kdyby byla úspora paliva v testu třeba 5 litrů řeknu o.k. (stejně bych nevyřazoval) reálná úspora by byla řekněme 2-3 litry. Ale takhle? 1,2 litru? To se mi odpaří když tankuju >:D N
No každopádně užitečný článek. Příště bych uvítal něco o tom, jak se dá ušetřit brzdové obložení nebrzděním, nebo tlumiče tím, že nebudu jezdit po hrbolech.
Velice děkuji za článek, bylo to opravdu poučné.
P.S. taky jsem se domníval, že jízda na neutrál může být nebezpečná. Například když bych potřeboval z nějakého důvodu rychle akcelerovat tak musím nejdřív zařadit a ta vteřinka může znamenat hodně. To samé naopak když budu potřebovat brzdit. Líp se brzdí motorem a brzdou současně než jenom brzdou. A tak bych musel zase zařadit a zase tu máme tu vteřinku.
Někdy mám z diskuze pocit, že si většina čtenářů ten článek buď nepřečetla, anebo přečetla, ale absolutně nepochopila. A dál si dokola omílají ty "své pravdy" - tedy různé zakořeněné mýty a bludy. Jako ten, že se při jízdě z kopce nemá vyřazovat na neutrál. Z některých diskuzních příspěvků doslova čiší naprostá technická negramotnost pisatele.
Ale abych reagoval na předchozí příspěvek.
Motoru na volnoběh se rozhodně nic nestane a to i přesto, že je nižší tlak oleje. Motor není nijak zatížen a tak i tento nižší tlak stačí na jeho dokonalé mazání. Naopak, při jízdě z kopce na neutrál se motor šetří a méně se opotřebovává. Viz. můj předchozí příspěvek z ledna t.r.
1,2 litru benzínu se rozhodně nemůže odpařit během tankování. Takovéto množství by se z otevřené nádoby za teplého, slunečného dne odpařovalo možná celý den, nebo i déle.
Další věc. Pokud bych potřeboval z nějakého důvodu rychle akcelerovat a pojedu z kopce s dogmaticky zařazeným rychlostním stupněm ustálenou rychlostí, tak stejně musím podřadit o jeden, někdy i o dva rychlostní stupně. A co myslíte, že bude trvat déle? Zařadit libovolnou rychlost z neutrálu, nebo ze stávající zařazené rychlosti podřadit na nižší?? Myslím, že nepatrně delší bude druhá varianta, kdy podřazuji ze zařazené rychlosti na nižší. Ale i kdyby obě varianty trvaly stejně dlouho, tak prostě stejně žádnou "vteřinku" neušetřím!! :-)
A poslední věc. Soudobé, moderní vozy k zabrždění rozhodně nepotřebují asistenci motoru! Auto lze zastavit jen s použitím brzd (tyto jsou na toto dostatečně dimenzovány) a rozhodně není třeba pomáhat si motorem jako někdy ve dvacátých letech minulého století. A navíc. Pokud je potřeba opravdu intenzivně brzdit a v nějaké krizové situaci auto zastavit co nejrychleji. Tedy v těch situacích, kdy jsou kola vozu na hranici zablokování (nebo zablokovaná u aut bez ABS), tak je stejně současně s brzdou nutné sešlápnout i spojku, aby nezhasl motor. Takže i když pojedu z kopce nakrásně se zařazenou rychlostí a budu potřebovat v kritické situaci co nejrychleji zastavit, musím současně s brzdou vyšlápnout i spojku. A v této situaci mi motor s bržděním vůbec nepomůže :-) To znamená, že když pojedu z kopce na neutrál a budu potřebovat rychle zabrzdit, prostě a jednoduše šlápnu na brzdu. A rozhodně nebudu před vlastním bržděním zařazovat rychlost (abych pak tento krok opět eliminoval tím, že vyšlápnu spojku). Takže opět žádná ušetřená "vteřinka" :-)
No tak o tom odpaření snad všichni kromě Vás pochopili, že to byla sranda ha ha ha. A o bezpečnosti jízdy na neutrál se již nebudu rozepisovat. Zkuste si absolovovat kurs bezpečné jízdy, třeba na polygonu v Mostě a pak se budeme bavit dál.
To přece není žádný argument, že se o bezpečnosti jízdy na neutrál již nebudete rozepisovat. To vypadá, že bohužel nemáte žádné argumenty na vyvrácení těch mých. A myslím, že rozhodně nepotřebuji absolvovat kurs bezpečné jízdy (a to ani na polygonu v Mostě), abychom se mohli bavit dál. :-) Pokud si na to troufnete, pokuste se tedy bod po bodu srozumitelně vyvrátit moje (podle vás zřejmě chybné) názory a argumenty!
Závěry popsané v článku mohu potvrdit. Mám Superb s 2.5TDI a rozumné užití "plachtění" na neutrál udělá v mimoměstském terénu rozdíl ve spotřebě cca 0,5-1l, samozřejmě záleží hodně na terénu.
Důvodem je především jsou nemalé vnitřní ztráty velkého V6 motoru, které jsou v 2000 otáčkách cca dvojnásobné proti volnoběhu a energie na překonání těchto ztrát se samozřejmě musí někde vzít a kde jinde než z nafty, že... Základem je ale nepoužívat volnoběh za cenu následného brždění, uspořenou kinetickou energii musím vždy nějak zužitkovat. Někdy se vyplatí i před začátkem "plachtění" o něco zrychlit a tím jeho efektivitu ještě zlepšit. Je samozřejmě nutné brát ohled na okolní provoz. Na zaplněné silnici se "plachtění" moc praktikovat nedá mimo klesání, kde na neutrál auto udrčí přibližně konstantní rychlost a se zařazenou rychlostí by rychlost klesala. Tento fakt se dá jednoduše dokázat na tom, že se zařazenou rychlostí a zaktivním tempomatem to žere z takového kopce cca 2l/100 a při volnoběhu 0,7-0,9l/100, tento fakt nikdo neokecá ať se snaží sebevíc.
Dalším důvodem je i nemalá hmotnost v poměru k relativně nízkému odporu vzduchu, tedy vůz je schopen "plachtit" nepoměrně déle a účinněji než jiná, o dost lehčí auta.
Diskutabilní na plachtění je samozřejmě možnost většího opotřebení převodovky a spojky, toto se snažím redukovat tím, že při opětovném zařazení rychlosti vytočím motor na potřebné otáčky, takže spojka a převodovka má minimum práce.
Dokážu si představit, že u malých vozů s malými turbomotory nebude význam plachtění zdaleka takový jako u mého vozu, to nepopírám...