Chevrolet Corvette

Chevrolet Corvette

 

Jednou z největších atrakcí minuloročního detroitského autosalónu byl nový Chevrolet Corvette. Jde o jediný americký skutečně hi-tech sportovní automobil, který se velkosériově vyrábí. Jeho kariéra začala před 45 lety v roce 1953 v michiganském městě Flint, kde probíhala ruční montáž první generace tohoto vozu. U zrodu první generace byl hlavním šéfkonstruktérem nedávno zesnulý (1996) Zora...

Jednou z největších atrakcí minuloročního detroitského autosalónu byl nový Chevrolet Corvette. Jde o jediný americký skutečně hi-tech sportovní automobil, který se velkosériově vyrábí. Jeho kariéra začala před 45 lety v roce 1953 v michiganském městě Flint, kde probíhala ruční montáž první generace tohoto vozu. U zrodu první generace byl hlavním šéfkonstruktérem nedávno zesnulý (1996) Zora Arkus-Duntov. Corvette se během své úspěšné kariéry dočkal celkem pěti zásadních inovací.

Poslední generace Corvetty má uhlazený, neagresivní design, který mnohé skalní příznivce nemile překvapil, ale zdá se, že při výčtu všech ostatních vylepšení bude konstruktérům nové Corvetty odpuštěno.

O dostatečné jízdní výkony se stará "osvědčený" Small Block V8 o objemu 5,7 litru, který je však tentokrát vyroben celý z hliníku a poskytuje výkon 253 kW při 5400 otáčkách za minutu. Díky velkému objemu je i točivý moment na "patřičné" úrovni - 483 Nm/4200 ot/min. Zajímavé je, že motor ani v páté generaci Corvette není vybaven víceventilovou technikou.

Vysoký výkon motoru může přenášet na zadní kola buďto čtyřstupňová automatická převodovka nebo pro Evropany podstatně zajímavější šestistupňová manuální převodovka. Akceleraci s automatem z nuly na 96 km/h (daň za přepočet z mph) zvládne Corvette za 5,0 s. Manuální převodovka ještě nějakou desetinku ubere - 4,7 s. Prokluzu zadních kol brání protiprokluzový systém ETC a diferenciál s omezenou svorností. V tomto roce k výbavě přibyl i systém jízdní stability. Ten pracuje na stejném principu jako např. ESP u Mercedesu. To znamená, že pokud je vůz v zatáčce např. nedotáčivý elektronika na základě údajů z několika senzorů (otáčení kolem svislé osy, natočení volantu, rychlost, příčné zrychlení atd.) přibrzdí vnitřní zadní kolo. Naopak pokud je přetáčivý dojde ke krátkému přibrždění vnějšího předního kola. Tímto se eliminuje smyk, ke kterému ve skutečnosti ani nedošlo. U sportovního vozu jako je Corvette je samozřejmě možné tento systém vypnout a pořádně si zazávodit bez elektronických "serepetiček".

V srpnu minulého roku byla veřejnosti představena i verze Convertible neboli cabriolet. Na verzi Convertible je zajímavé především to, že karosérie byla vyvíjena nezávisle na kupé. Díky tomu je kabrio dokonce o 6 kg lehčí než kupé, což je velmi neobvyklé, jelikož obvykle jsou kabriolety až o 100 kg těžší než kupé!

K výrazné úspoře hmotnosti konstruktéři dospěli i rozhodnutím neinstalovat složitý a těžký hydraulický systém skládání střechy, takže u Corvetty je tento úkon přenechán svalům majitele.

A zajímavost na konec. Víte, že se Corvetty vyráběly až do roku 1966 jen ve verzi bez pevné střechy neboli kabrio. Později v roce 1975 naopak přišly do módy kupé v takové míře, že výroba kabria byla zastavena. Obnovení výroby nastalo až po dlouhých deseti letech.

Chevrolet Corvette

ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona
Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru? Zákulisí Formule 1: Co všechno obnáší práce řidiče safety caru?

V čele závodů Formule 1 odjel 640 kol, přesto ani jednou…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak zjistili v polské zoo

Neberte medvědovi hračku: Mohl by to být granát, jak…

Odebrat medvědovi hračku může být docela nebezpečné, zvláště když hračkou je minometný náboj. Asi takové poučení…

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou školu osvěží žhavé i ledové novinky

Sonic Boom: Fire & Ice recenze: Když starou…

Nejrychlejší ježek na světě má podle posměváčků své nejlepší dny už za sebou. Sega si to však nemyslí a každý…

 

iSport.cz

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od obrany a mírné destrukce

Pardubický střelec Hubáček: Musíme se odrazit od…

Pěkná divočina! Pardubice se v Chomutově dostaly do pořádného srabu. Pět zápasů, nula bodů, navíc po dvaceti…

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

VIDEO: Pardubice mají první body, Třinec dál v čele tabulky

Dočkali se! Hokejisté Pardubic na sedmý pokus berou první extraligové body v tomto ročníku. S novým trenérským…

 

Reflex.cz

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

David J. Peterson pro Reflex: Hra o trůny mě vážně neuživí

Jeho práce je ve světě televize a filmu zcela výjimečná. Jedná se totiž o jediného člověka v Hollywoodu, který…

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

Neomarxistka Marksová chce diskriminovat kvůli bezdětnosti

V nedělní debatě České televize jsem se dozvěděl, že nejen mne, ale všechny bezdětné lidi v této zemi chce…