Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Chevrolet Corvette: Všechny generace pohromadě

Chevrolet Corvette je jedním z nejznámějších a zároveň nejopěvovanějších automobilových symbolů Spojených státu.
Zpět na článek
20. 11. 2015 08:57
20. 11. 2015 09:03
20. 11. 2015 09:23
20. 11. 2015 09:28
20. 11. 2015 19:14
20. 11. 2015 11:23
20. 11. 2015 10:31
20. 11. 2015 12:06
20. 11. 2015 12:41
20. 11. 2015 13:21
20. 11. 2015 11:35
20. 11. 2015 12:00
20. 11. 2015 20:13
21. 11. 2015 18:50
Avatar - Egi
20. 11. 2015 08:57
Pohromadě?
Rozdělené na kapitoly
Rozbalit vlákno
6
20. 11. 2015 09:03
Re: Pohromadě?
...ano klasicky dnes už ;-\
Avatar - Egi
20. 11. 2015 09:23
Re: Pohromadě?
jako kdyby tanm třeba alespoń byla fotka, kde jsou skutečně všechny pohromadě, ale takhle nedává nadpis článku žádný smysl
20. 11. 2015 09:28
Re: Pohromadě?
Smysl nehledat...mít radost z článku(ů) o Vette :-)
Avatar - Pekelná Micinka
20. 11. 2015 16:50
Re: Pohromadě?
Napravme si to aspoň tady v diskuzi. :-) [odkaz]
20. 11. 2015 19:14
Re: Pohromadě?
Hezky.... :yes: :-)
Avatar - Kobler
20. 11. 2015 11:23
Re: Pohromadě?
No taky jsem se zasmal.... prý pohromadě.

Už jsem redakci ve svých minulých příspěvcích svůj návrh napsal, dokonce jsem dostal i odpověd. Ale vidím, že hodllají zůstat u této nedokonale a rozčilující separace....
20. 11. 2015 10:31
Buducnost
Chevrolet pripravuje nieco absolutne nove, co vyrazi vsetkym dych. Bude to spicka ako po technologickej, tak aj vykonovej stranke. ! Vraj aj cas Stefana Bellofa...
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Barrichello
20. 11. 2015 11:17
Re: Buducnost
To už se říká 10 let že bude nová Vette revoluční... a opak přijde normální. Takže bych to bral s rezervou
20. 11. 2015 12:06
Re: Buducnost
Tak teraz to ber ako fakt. Nezostane kamen na kameni...
Avatar - Ozzman
20. 11. 2015 12:41
Re: Buducnost
Přijde jako Hybrid? >:D
20. 11. 2015 13:21
Re: Buducnost
6:57 Porsche 918 Spyder

6:11.13 Porsche 956 Stefan Bellof
Avatar - Kobler
20. 11. 2015 11:35
Celý text
Chevrolet Corvette: Všechny generace pohromadě

Chevrolet Corvette je jedním z nejznámějších a zároveň nejopěvovanějších automobilových symbolů Spojených státu.

Úvod, Corvette C1

Dvoumístný sportovní automobil, který byl navržen jako vůz snů a odpověď na poválečnou generaci sportovních vozů z Evropy v čele s Jaguary a MG, se za více než šedesát let své aktivní kariéry dokázal proměnit z líbivého roadsteru ve stroj schopný konkurovat těm nejlepším supersportům.

Historie Chevroletu Corvette je natolik obsáhlá, že vydá na několik knih, které lze rozdělit například na sedm svazků podle generací. Navíc je mohou doplňovat další knihy o závodním nasazení prakticky všech generací a jako bonus lze přidat svazek o množství projektů a studií nových Corvette, z nichž se řada dočkala realizace v podobě funkčních prototypů a nakonec i posloužila při vývoji nových modelů.

Chevrolet Corvette byl dlouhá léta uváděn jako jediný skutečný sportovní vůz ze severoamerického kontinentu. Pojďte se podívat, jak se tenhle sporťák za uplynulých dvaašedesátých let proměnil.

Chevrolet Corvette C1 (1953-1962)

Když se začátkem padesátých let pozornost mnoha Američanů toužících po sportovním automobilu začala odvracet od pohodlných, ale poněkud těžkopádných strojů domácí produkce, byl to právě Chevrolet, který se pokusil vytvořit důstojného konkurenta britským, německým a italským strojům.

V lednu roku 1953 se na výstavě Motoroma v New Yorku v hotelu Waldorf Astoria veřejnosti poprvé představil sněhobílý roadster s kódovým označením EX-122, který dostal jméno Corvette. Pod ladnými liniemi laminátové karoserie se ukrývala tradiční technika v podobě konvečního žebřinového rámu s tuhou zadní nápravou.

Největší anachronismus k futuristickým tvarům karoserie ovšem představoval řadový šestiválec Blue Flame o objemu 3,9 litru s výkonem 110 kW (150 k) spojený s dvoustupňovou automatickou převodovkou.

Do konce roku 1953 bylo vyrobeno jen 300 Corvette a prakticky v průběhu výroby se řešily dětské nemoci, z nichž ty největší představoval vzhledem k použití plastové karoserie elektroinstalace. Problémy byly i se zatékající provizorní stříškou, o absenci klasických bočních oken nemluvě.

S řadovým šestiválcem si Corvette musela vystačit i v roce 1954, kdy bylo vyrobeno již 3640 vozů. Teprve v roce 1955 je karoserie vozu ve své původní podobě spojena s odpovídající motorizací v podobě vidlicového osmiválce o objemu 4,3 litru a výkonu 145 kW (195 k).

V roce 1956 přichází první zásadní modernizace, která přináší prakticky zcela novou karoserii. Přední světlomety již nejsou zapuštěny do blatníků, zatímco zadní svítilny jsou součástí blatníků a na bocích se objevují slavné prolisy.

Rok 1958 přinesl novou příď se čtyřmi světlomety a v roce 1961 nastupují zcela nové zadní partie, které poprvé nesou čtveřici kulatých koncových svítilen, z nichž se stalo poznávací znamení Corvetty až do dnešních dnů.

Na konci své kariéry Corvette první generace nabízela z osmiválce o objemu 5,4 litru výkon 270 kW (360 k). V letech 1953 až 1962 bylo vyrobeno celkem 69.015 Corvette.

Galerie [odkaz]

Chevrolet Corvette C2 (1963-1967)

Druhá generace Corvette se představila počátkem roku 1963 se zcela novou karoserií, mistrovským dílem Billa Mitchella a Larryho Shinody. Poprvé se Corvette ukázala jako uzavřené kupé s proudnicovou karoserií, které doplňoval roadster s plátěnou střechou. Pod plastovou karoserií se ukrýval na svou dobu moderní podvozek s nezávislým zavěšením všech kol.

Inspirace Evropou byla tentokrát možná ještě silnější než v případě první generace, což nejlépe dokumentuje skutečnost, že v té době velmi populární Jaguar E-Type se představil v roce 1961.

Pro první polovinu šedesátých let vynikala druhá generace Corvette jedinečnými futuristickými tvary, dávajícími zapomenout na barokní linie zástupců první generace. Kolem celého vozu se ve výši kol táhla ostrá hrana a hlavní světlomety v nízké přídi byly umístěny v otočných pouzdrech.

K typickým designérským prvkům patřilo dělené zadní okno, sahající přes celou střechu až k zádi. Tento dnes fanoušky a sběrateli tolik oceňovaný prvkem v době svého uvedení sklidil kritiku od odborné veřejnosti i zákazníků a již v modelovém roce 1964 došlo k jeho nahrazení jednodílným zadním oknem.

Pod kapotou mohl být Small Block V8 o objemu 5,4 litru s výkonem 186 kW (250 k), který v roce 1965 doplnil Big Block V8 o objemu 6,5 litru a výkonu 317 kW (425 k). Vrcholnou motorizaci představoval v letech 1966 a 1967 sedmilitrový Big Block V8, který mohl mít výkon okolo 405 kW (550 k).

Druhé generace Corvette měla prozatím ze všech generací ten nejkratší životní cyklus, ale i přesto nebo možná právě proto dnes patří k těm nejpopulárnějším zástupcům svého rodu. Vyrobeno bylo 117.964 vozů.

Galerie [odkaz]
Chevrolet Corvette C3 (1968-1982)

V roce 1968 nastoupila v pořadí třetí generace, při jejímž vývoji byl kladem velký důraz na zlepšení ovladatelnosti oproti C2 a zvýšení pasivní bezpečnosti. I přesto byl nástup na trh velmi rozpačitý a vozy z prvního roku výroby třetí generace Corvetty jsou i přes svou nepopiratelnou eleganci považovány za jedny z nejméně kvalitních vůbec.

Přes počáteční problémy s kvalitou se třetí generace Corvetty stala tou nejdéle vyráběnou. Podobně jako v případě první generace i zde došlo na množství modernizací, odehrávajících se zhruba jednou za dva roky a souvisejících mimo jiné i s úpravami předpisů a ropnou krizí. Ty stály mimo jiné také za ukončením produkce roadsteru s plátěnou střechou v roce 1975.

Třetí generace svou kariéru zahájila s poměrně štíhlými liniemi, kdy příď i záď zdobil subtilní chromovaný nárazník. Ten přední se poroučel v modelovém roce 1973, kdy jej nahradila plastová příď vyhovující “pětimílovému” předpisu amerického ministerstva dopravy (DOT). V následujícím roce již došlo i na proměnu zadních partií.

K další výrazné změně v designu došlo s modelovým rokem 1978, kdy bylo malé kolmo postavené sklo přímo za sedadly nahrazeno novým velkým oknem zlepšujícím mírně přístup do zavazadlového prostoru. Na počátku osmdesátých let pak Corvette dostala i nové nárazníky s aerodynamicky tvarovanými spoilery, přispívajícími k dramatičtějšímu vzhledu kupé.

Kromě vzhledu se ropná krize a následně zavedené předpisy o emisích škodlivých plynů podepsali i pod výkony pohonných jednotek. Ještě v roce 1971 bylo možné objednat Corvettu s výkonem 317 kW (425 k) z Big Blocku V8 o objemu 7,5 litru, ale na konci produkce v roce 1982 měl 5,7litrový Small Block V8 výkon jen 149 kW (200 k).

I díky své dlouhověkosti je třetí generace prodejně nejúspěšnější Corvette s celkovým počtem 542.741 vyrobených vozů. Zároveň se podobně jako první generace dočkala nejvýraznějších změn v technice i designu.

Galerie [odkaz]

Chevrolet Corvette C4 (1984-1996)

Čtvrtá generace měla při uvedení na trh ještě větší problémy s kvalitou než její předchůdkyně. Dobový tisk předkládal sugestivní historky o tom, jak při nočních testech v rychlosti 260 km/h přestávaly fungovat světlomety a důležité palubní systémy.

Výsledkem bylo roční odložení zahájení prodeje nedovyvinutého vozu a pouze 44 vyrobených exemplářů ročníku 1983, z nichž se zachoval jediný, ostatní byly zlikvidovány. GM dodnes uvádí zahájení výroby o rok později a v roce 1983 se Corvetty oficiálně nevyráběly.

Nová generace ovšem zpoždění plně vynahradila svou aerodynamicky propracovanou karoserií navazující decentně na linie třetí generace i technikou, poprvé aspirující na označení „hi-tech“.

Podvozek využíval vpředu dvojitá příčná ramena, vzadu pětiprvkové nezávislé zavěšení a obří kola s pneumatikami se směrovým dezénem. Poněkud archaicky působil rozvod OHV Small Blocku (5,7 l, 151 kW/205 k) a odpružení příčným listovým perem. Interiér preferoval řidiče, kterého ohromoval množstvím elektronických systémů.

V roce 1986 se v nabídce znovu objevuje provedení s plátěnou střechou. O rok později nabídku rozšířil paket Callaway Twin-Turbo, vdechující konzervativnímu motoru energii 254 kW (345 k). Na konci osmdesátých let přišla modernizace, po níž mírně posílila startovní pohonná jednotka (169 kW/230 k) a základní výbava narostla o ABS, proměnitelnou charakteristiku tlumení, šestistupňovou převodovku a sedmnáctipalcová hliníková kola.

Devadesátá léta omladila vzhled a přinesla model ZR-1 (276 kW/375 k), celkový počet Corvett dosáhl magického milionu a základem se stala druhá generace osmiválce LT-1 o výkonu 221 kW(300 k).

V roce 1993 oslavily Corvetty čtyři křížky a motor LT-4, původně ze ZR-1, která v roce 1995 skončila, byl ponechán v nabídce ve verzi 243 kW (330 k). Produkce čtvrté generace Corvette se zastavila v roce 1996 na 366.227 vyrobených vozech.

Galerie [odkaz]

Chevrolet Corvette C5 (1997-2004)

Pátá generace se stala první samostatně konstruovanou Corvettou bez sdílených konstrukčních celků. Nejzásadnější změnu znamenal přechod na koncepci Transaxle a vyhraněnější pojetí – C5 se, na rozdíl od spíše luxusního kupé C4, stala téměř supersportem s rozsáhlým využitím špičkových technologií a materiálů.

I výkony odpovídaly obnovenému společenskému blahobytu, Corvetty s motory pod 300 koní byly definitivně zapomenuty.

Zahajovalo opět pouze kupé – kabriolet se přidal až po roce – osazené dále vylepšovaným Small Blockem (V8 OHV 5,7 l, 254 kW/345 k) a poprvé v historii lakované červeně (dosud patřila zaváděcím sériím bílá).

V seznamu extra výbavy se objevila opět šestistupňová manuální převodovka Borg-Warner po boku head-up displeje, stabilizačního systému a sportovního odpružení. V roce 1999 se po 22 letech vrátil do ceníků hard-top.

V roce 2000 přišel facelift a nové milénium uvítala sportovní verze Z06 (283 kW/385 k, o rok později 298 kW/405 k), hardtop s šestistupňovou převodovkou, přičemž základní model posílil na 257 kW (350 k) a dostal stabilizační systém do základní výbavy.

Rok 2002 znamenal pro Z06 kromě vyššího výkonu i standardní montáž head-up displeje a o rok později nastalo půlstoleté výročí Corvette, tradičně oslavené limitovanou edicí a navíc novým barevným odstínem v nabídce a revolučním magneto-reologickým pérováním. Automobilku opustilo celkem 248.215 Corvette páté generace.

galerie [odkaz]

Chevrolet Corvette C6 (2005-2013)

V kontextu dlouhých životů předchozích generací se ukázala nová Corvette překvapivě již po sedmi letech v lednu roku 2004 na detroitském autosalonu. Nový zástupce dvoumístných sportovních Chevroletů pro 21. století rozvíjel linie trojice předchozích generací a od roku 1962 byl první Corvettou s pevnými světlomety.

Základní motorizaci při uvedení na trh představoval Small Block, ve své čtvrté generaci LS2 s objemem zvýšeným na 6 l poskytující 294 kW (400 k). Tuto pohonnou jednotku bylo možno kombinovat s čtyřstupňovým automatem nebo šestistupňovou manuální převodovkou.

V roce 2005 se na scénu vrátilo provedení Z06 se sedmilitrovým atmosférickým osmiválcem disponujícím výkonem 373 kW (507 k) a schopností dosáhnout maximální rychlosti 319 km/h.

Vrchol v nabídce šesté generace ovšem představuje provedení ZR1 odhalené na konci roku 2007. Extremní provedení Corvette při svém představení šokovalo svým vzhledem s průhlednou částí kapoty i svými jízdními výkony a kompresorem přeplňovaným osmiválcem o objemu 6,2 l s výkonem 476 kW (647 k).

Vedle ostrých verzí Z06 a ZR1 se v roce 2009 představila Corvette Grand Sport s polozávodním podvozkem, výkonnějším motorem 6,2 V8 LS3 a upraveným designem i výbavou.

V letech 2004 až 2013 bylo vyrobeno 215.123 Corvette šesté generace.

galerie [odkaz]

Chevrolet Corvette C7 (2014-dosud)

Prozatím poslední v pořadí sedmá generace Chevroletu Corvette byla odhalena na počátku roku 2013 v provedení pro modelový rok 2014 a stala se od roku 1976 prvním zástupcem své modelové řady s označením Stingray. Autosalon v Detroitu v lednu 2013 byl místem premiéry kupé, zatímco na březnovém autosalonu v Ženevě se ve stejném roce představil kabriolet.

Novinka představená v rámci oslav 60. výročí Corvette nastoupila s výrazným designem, který sice zachoval tradiční siluetu, ale přinesl zcela nové pojetí předních i zadních partií.

Příď svou mřížkou chladiče lehce odkazuje na vozy první generace a liniemi blatníků i kapoty se hlásí ke třetí generaci, zatímco provedení světlometů i boků přináší nové prvky. K mnohem razantnější proměně došlo na zádi - rozměrné zadní okno charakterizující Corvette od konce sedmdesátých let i čtveřice kruhových světlometů jsou pryč.

Chevrolet Corvete Stingray ve své současné podobě je opět nabízen jako kupé a kabriolet. Pro zájemce o výkonnější verzi je připraveno provedení Z06, které bylo odhaleno na počátku roku 2014 a je k dispozici s pevnou i plátěnou střechou.

V modelovém roce 2015 disponovala Corvette Stingray atmosférickým osmiválcem o objemu 6,2 litru s výkonem 339 kW (461 k) v kombinaci s osmistupňovou automatickou nebo sedmistupňovou manuální převodovkou. Provedení Z06 má rovněž osmiválec o objemu 6,2 litru, ale díky přeplňování se může pochlubit výkonem 485 kW (659 k).

galerie [odkaz]
Rozbalit vlákno
3
20. 11. 2015 12:00
Re: Celý text
Super, já to kvůli Vette odklikal ;-)
20. 11. 2015 20:13
Re: Celý text
Díky, Koblere. :yes:
Jinak bych to nečetl.
Avatar - 3_diamanty
20. 11. 2015 11:54
ked mi niekto povie
corvette... vzdy sa mi ako prva zjavi pred ocami C4ka.... ;-) ... aspon mne... generacne mladsiemu ..... je mozne ze niekto starsi to vidi inak... a ako prva sa mu zjavi C3 alebo C2 ;-)

ale uprimne... vsetky su moc pekne... ale na C4 si realne spominam aj ked videl som u nas aj jednu zltu C3ku obcas este nedavno... sem tam... pride mi to ako krasne muscle ale zaroven aj krasne retro ta C3ka... dokonalost :yes:
Rozbalit vlákno
4
Avatar - Barrichello
20. 11. 2015 12:36
Re: ked mi niekto povie
C3 a C4 jsou nejvíc klasika a taky je jich z těch starších v republice nejvíc.
Avatar - Pekelná Micinka
20. 11. 2015 16:20
Re: ked mi niekto povie
Tak to bude asi kvůli ceně a věkovému rozložení kupujících. Že by C4 byla větší klasika než C1 a C2 si nemyslím, ale ceny a kupní síla tvrdí něco jiného. C5ek je taky docela dost a dneska jsou to už starší auta.
Avatar - Barrichello
20. 11. 2015 19:48
Re: ked mi niekto povie
C1 jestli je tu 5-8 v republice tak je to hodně. A C2 tu taky kvanta nejsou.
C5 beru ještě jako moderní káru. Těch už je tu dost i C6, však se tu o ofiko prodávaly.
Avatar - Pekelná Micinka
20. 11. 2015 22:57
Re: ked mi niekto povie
Já vím, akorát bych C4 neoznačil jako klasiku. K tomu směřovala moje reakce. C1 - C3, aspoň ty v plechu, ty jo. Také tomu odpovídají ceny a také proto, jak si zmínil, jich je tu jen pár, u C3 je to trochu lepší.
20. 11. 2015 19:43
Ze všech Corvette, co kdy byly vyrobeny......
..... je pro mě nejvíc a vlastně jediná - C2 - split window. Jak exterierem, tak přístrojovým štítem a i celým interierem. [odkaz] [odkaz] [odkaz] [odkaz] . Prostě jsem staromilec.

Až jednou vyhraju ty euromiliony, tak bude jedno ze dvou amerických aut v mé garáži. :-) (Vedle Lincolnu Continental Convertible 1964 [odkaz] [odkaz] . A tady se ještě JFK usmíval, [odkaz] , tady už ne...[odkaz] )
Rozbalit vlákno
2
Avatar - Pekelná Micinka
20. 11. 2015 23:09
Re: Ze všech Corvette, co kdy byly vyrobeny......
Já bych asi bral 1956 C1, s jednoduchými světly,
ne červenou, líbila by se mi černá se stříbrnými boky. Ale určitě bez červeného interiéru. Tahle je třeba pěkná [odkaz] nebo [odkaz]
Další možností je stříbrná. Ale jak tak procházím fotky, tak mimo červené, viděl jsem i takovou mrkvovou, bych měl problém vybrat. Tahle má takový jako old school look, spíš evropsky střižený, což dělají i ta kola, se kterými to trochu připomíná SL. Je to nějaký mod, ale čistě pro zajímavost [odkaz]

Ale jinak mám k C1 - C3 do r. 1972 stejně kladný vztah.
21. 11. 2015 10:12
Re: Ze všech Corvette, co kdy byly vyrobeny......
Rozumím, z céjedniček má rok 56/57 asi největší nebo nejčistší styl. Nebo jak to vyjádřit. Pokud se Ti nelíbí červený vnitřek, je větší honička něco najít a vybrat. Bylo jich tenkrát hodně červenejch.
Mně se hodně líbí split window, nejvíc v černé. Ale také dávám globální :yes: pro C1 - C3.
Avatar - CHerokee
21. 11. 2015 18:50
krása
Krásné americké sporťáky, od těch dnes už klasických po ty dnešní. Pořádné stroje s velkými srdci. Snadno opravitelné, proto jich i spousta starších stále jezdí. Skutečná auta, navíc docela dostupná. V Evropě si můžeme nechat zdát... ;-\ my tu raději 3 válce 8-s .
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Pekelná Micinka
22. 11. 2015 02:52
Re: krása
Řekl bych, že s tou snadnou opravitelností to bude od C5 na bačkoru.
Avatar - Barry Lyndon
21. 11. 2015 21:49
každá je jiná a přece jsou všechny stejné
jedna jako druhá vypadají jako služební auto průměrně úspěšného pornoproducenta :-)
Rozbalit vlákno
0