Chevrolet Cruze: První jízdní dojmy

Chevrolet Cruze: První jízdní dojmy

 
 
7.4. 2009 Michal Fokt

Automobilky Kia a Hyundai se už staly respektovanými hráči v kompaktní třídě. Přidá se k nim další korejská novinka – Chevrolet Cruze?

Doba, kdy představovaly korejské vozy v nižší střední třídě jen velmi kompromisní, cenově atraktivní alternativu k zavedenějším značkám, už zcela jistě skončila. Modely Cee´d a i30 se staly slušným standardem třídy, a tak jsme byli velmi zvědavi, zda na jejich úspěch naváže i největší konkurent – Chevrolet.

Správné logo
Pokud je vám americká značka Chevrolet sympatická, určitě musíte příchod této novinky ocenit. Stylisté si totiž tentokrát dali na designu velmi záležet. Zatímco u zmíněné konkurence lze ještě najít na evropských tvarech jistě korejské rysy, model Cruze je velmi povedenou kombinací evropského stylingu doplněného americkou přídí. Navíc přichází stylově nejprve jako sedan, což je opět veskrze americký přístup. Takže zatímco jste se mohli trochu ošívat nad přítomností zlatého loga na sparku, tohle auto si znak Chevyho skutečně zaslouží. Marná sláva, v nižší střední třídě mnoho hezčích sedanů než je Cruze nenajdete... A přestože jsou lidé od Chevyho tajemní jak hrad v Karpatech, naznačují i pozdější příchod dalších verzí, patrně kombíku a hatchbacku.

Sportovní nádech
Snad ještě větší překvapení než atraktivní zevnějšek nám přichystala kabina. Na „empívíčkový“ posaz Made in Korea rovnou zapomeňte. V tomto Chevroletu se sedí snad tak nízko, jako v autech koncernu VW a palubní deska řidiče i spolujezdce nejen příjemně obklopuje, ale hýčká oko i sportovními tvary. Díky velkému rozsahu nastavení volantu si lze najít naprosto ideální pozici, pochvalu zaslouží jak tvar a velikost volantu, tak i tloušťka jeho věnce.

Látkou čalouněná sedadla mají celkem dobré boční vedení, ta s kůží pak velmi dobré. Bohužel kvalita plastů poněkud zaostává. Ne, že by nějak zvlášť záleželo na jejich tvrdosti, nepotěší ale jejich velká náchylnost k poškrábání. Poněkud nešťastné je i umístění ovladačů ventilace v rozích středového panelu, když si spolujezdec udělá pohodlí, čas od času kolenem pootáčí ovladačem.

Nafta jako optimum
Cruze na trh vyrazí se třemi motorizacemi – benzinovou šestnáctistovkou o výkonu 83 kW a osmnáctistovkou se 104 kW, které doplní dvoulitrový turbodiesel s 110 kW. Zážehové verze mají na dnešní poměry značně nadprůměrné parametry, ale kvůli dlouhému zpřevodování pětistupňového manuálu neposkytují takovou dynamiku, jaká by se dala čekat a zejména v nízkých a středních otáčkách jsou poněkud letargické. Po překročení 4000 otáček se ale docela snaží, taková jízda vás ale asi moc bavit nebude, protože již od nějakých 3500 min-1 zvuk motoru dost výrazně proniká do kabiny. Nakonec je tak nejlepší motorizací dvoulitrový diesel. Ten je naopak odhlučněn velmi dobře a od 2000 otáček výš poskytuje sedanu velmi slušnou dynamiku.

Chevrolet Cruze v Evropě
Motor1,6 16V1,8 16V2,0 D
Zdvihový objem [cm3]159817961991
Válce/ventily4/44/44/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]83/6400104/6200110/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]153/4200176/3800320/2000
Max. rychlost [km/h]185200210
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,510,010,0
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,85,6

Zatím těžko hodnotit řazení, protože se u testovacích verzí jeho projev lišil. Obecně se dá říci, že má dráhy spíše delší a jednotlivé rychlosti jsou v kulise posazeny dost daleko od sebe, u některých aut docházelo ke změnám rychlostí rychle a docela plynule, jinde bylo řazení kostrbatější a s vůlemi. Holt předsériové kousky...

Tak trochu WTCC
Dobrý dojem z designu a kabiny nezkazí ani podvozek sedanu. Rozhodně překvapí, že se Chevrolet rozhodl dát sbohem tradičnímu komfortnímu pérování a vsadil na poměrně výrazně sportovní orientaci. Nejprve jsme vyzkoušeli dieselovou verzi na pneumatikách Kumho Solus o rozměru 225/40 R 17 a přestože rozhodně nejde v paletě této pneumatikářské firmy o sportovní obutí, byli jsme příjemně překvapeni jak stabilitou auta, tak malou nedotáčivostí, což platilo i pro diesel. To vše navíc doplňovaly jen mírné náklony v zatáčkách. Pérování je ale na druhou stranu už dost tuhé. Na dokonalých španělských silnicích to nebylo na škodu, jsme ale zvědaví, jak obstojí Cruze na českých tankodromech. Verze s osmnáctistovkou jsou na 17“ kolech už o něco komfortnější, ale šasi už nepůsobilo tak sebevědomě, navíc v rychle projížděných ostrých zatáčkách občas ztrácelo vnitřní přední kolo trakci.

Verzi na 16“ ráfcích už budou vyhledávat skutečně defenzivní řidiči. O jízdním komfortu už by se mohlo snad hovořit i u nás, ale jde to jednoznačně na úkor jízdních vlastností. Chevy na balónových pneumatikách už dost plave a v zatáčkách se k řidiči dostává málo informací o tom, co se děje s předními koly. Ani v této konfiguraci se ale nijak zvlášť nebrání svižné jízdě, jen je třeba být opatrnější.

Nezklamalo ani řízení. Je sice trochu necitlivé v přímém směru a působí poněkud uměle, nechybí mu ale strmost a posilovač řízení není přehnaně horlivý, takže se Cruze řídí příjemně i na hodně zatáčkovitých tratích. Prostě a jednoduše – je to rozhodně nejlepší korejský Chevrolet, jaký jsme řídili.

Konec kompromisů
To, co před pár lety započala Kia a následně Hyundai, teď završuje Chevrolet. Značky, které byly donedávna považovány za nejslabší v segmentu srovnaly krok a v řadě ohledů dokonce některá konkurenční vozidla předstihly. Teď už prostě v kompaktní třídě nejsou špatná auta. Ba co víc, Chevy nasměřoval Cruze mezi sportovněji orientované vozy, a to rozhodně zaslouží palec nahoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Hamáček: Demise Krčála i návrh na jmenování Maláčové už jsou na Hradě Hamáček: Demise Krčála i návrh na jmenování Maláčové už jsou na Hradě

Demise ministra práce a sociálních věcí Petra Krčála i…

Evropská komise dala Googlu stamiliardovou pokutu Evropská komise dala Googlu stamiliardovou pokutu

Americký internetový gigant Google dostane od Evropské…

Komentář Michaela Romancova: Trump stvořil nebezpečnou iluzi Komentář Michaela Romancova: Trump stvořil nebezpečnou iluzi

Přelom minulého a tohoto týdne patřil ruskému prezidentu…

Podmořské kabely vyhrávají nad satelity Podmořské kabely vyhrávají nad satelity

Spoléhají na ně čtyři miliardy lidí. Firmy díky nim…

 
 

Tapety


Přidat názorDiskuse: Chevrolet Cruze: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 






 
Audi TT se dočkalo faceliftu, limitovaná edice oslavuje 20 let

Audi TT se dočkalo faceliftu, limitovaná edice oslavuje 20 let

Dnes 12:00

Třetí generace Audi TT se do důchodu ještě nechystá, naopak. Speciální edicí oslavuje 20 let od uvedení první generace a vedle toho se vzdává vznětové verze.




Blesk.cz

Zvracející a močící Hitler i mrzačení nácků opět baví. Recenze Wolfenstein II: The New Colossus pro Switch

Zvracející a močící Hitler i mrzačení nácků opět…

Že bude Wolfenstein II: The New Colossus taková bomba, která se z videohry vyklubala, čekal málokdo. Počítalo se…

Místo hřiště, kde začínal Horváth a Berger, by měly stát byty: Břevnovští proti tomu brojí peticí

Místo hřiště, kde začínal Horváth a Berger, by měly…

Na břevnovském fotbalovém hřišti možná vyroste nová bytová rezidence. Odbor výstavby Prahy 6 o tom zahájil v…

 

iSport.cz

Boj o trikoty na Tour: Sagan je blízko, Froome i přes pády stahuje lídra

Boj o trikoty na Tour: Sagan je blízko, Froome i…

Vítězů může být hned několik. Na Tour de France může každou etapu slavit celá řada jezdců. Vítěz etapy je jasný,…

Kdo si na MS řekl o angažmá? O Chorvaty stojí United, zaujal i Henry

Kdo si na MS řekl o angažmá? O Chorvaty stojí…

Fotbalové mistrovství světa je minulost, po francouzském triumfu startují přestupové tahanice o největší hvězdy…

 

Reflex.cz

Babišova média zakrývají lži a premiér chce ještě šéfovat boji proti korupci, říká Ivan Bartoš

Babišova média zakrývají lži a premiér chce ještě…

Piráti dostali za uši a poučili se z toho. Šéf strany Ivan Bartoš přiznává chyby, které jeho kolegové udělali v…

Starostové a obecní zastupitelstva se těší největší důvěře lidí. Další důvod, proč neměnit způsob jejich volby

Starostové a obecní zastupitelstva se těší největší…

Podle červnového výzkumu CVVM mají u Čechů největší důvěru starostové a obecní zastupitelstva. Jejich podpora u…