Chevrolety s novými turbodiesely: první jízdní dojmy

Chevrolety s novými turbodiesely: první jízdní dojmy

 
 

Světová značka koncernu GM se zbavila slabé stránky, která ji znevýhodňovala na dieselově orientovaných trzích v Evropě.

Zbraní, kterou nám Chevrolet představil na pomezí Španělska a Portugalska, je nový vznětový čtyřválec. Jeho základ je v motoru italské firmy VM Motori, který posloužil také dalším korejským automobilkám - Hyundai a Kia - v jejich evropském dieselovém tažení.

Agregát přivedený do produkční podoby v Koreji, za asistence firmy Bosch, se také v Jižní Koreji vyrábí. Nová motorárna má plánovanou kapacitu 250 tisíc vznětových motorů ročně, z nichž většina bude určena pro evropské zákazníky.

Nové zkratky: TCDi a VCDi


Z jediného společného základu byly odvozeny dvě výkonové verze. Společným znakem obou motorů je šestnáctiventilová konstrukce hlavy válců, rozvod SOHC s jediným vačkovým hřídelem a dvojice vyvažovacích hřídelů hnaných ozubeným převodem a umístěných dole v klikové skříni.

Slabší motor TDCi je určen pro modelovou řadu Lacetti. V jeho případě je přeplňování řízeno obtokovým ventilem, turbodmychadlo má levnější konstrukci s pevným nastavením lopatek rozváděcího kola. Základními technickými parametry jsou nejvyšší výkon 89 kW při 3800 ot./min a točivý moment 280 Nm při 2000 ot./min.

Silnější VCDi se již dodává do sedanů Epica a SUV Captiva. Přeplňování je v jeho případě řízeno turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a tento účinnější princip také dává ze dvou litrů zdvihového objemu lepší parametry: 110 kW při 4000 ot./min a 320 Nm při 2000 ot./min.

Vyrovnané výkony

Prvním poznatkem je skutečnost, že jízdní projev nových vznětových motorů z Koreje odpovídá současnému standardu motorů se vstřikováním common-rail, jaký známe z konstrukčních kanceláří italských a francouzských výrobců.

Volba slabších verzí pro hatchbacky, sedany a kombi Lacetti a silnějších pro Epiku a Captivu vypadá při pohledu na výrobcem slibované jízdní výkony logicky. Všechny osobní modely akcelerují z 0 na 100 km/h pod 10 sekund, sedmimístnému SUV to trvá 11,5 s.

Slabší TCDi v Lacetti se nám zdál nejlépe sladěn s modelem, původně konstruovaným jen pro benzinové jednotky. Motor sice odmítá reagovat pod 2000 ot./min na prudké změny polohy plynu, ale mezi 2000 a 4000 ot./min dokáže jezdit svižně, relativně tiše a úsporně. Vzhledem k tomu, že jde o motor, který dává Lacetti skoro nejlepší jízdní dynamiku a současně je nejhospodárnější, je cena 392.900,-Kč nastavena velmi zajímavě.

Díky novým dieselům by se mohl zvednout zájem o kombi Lacetti SW, které není za 439.900,-Kč vůbec špatnou volbou. Benzinovou verzi s motorem 1,8 16V s podobnými jízdními výkony bude obtížné ekonomicky zdůvodnit. Cenový rozdíl proti dieselu není ani 30 tisíc korun a pokud připočteme i v našem testu zjištěnou vysokou spotřebu největšího zážehového čtyřválce v této modelové řadě, není třeba dále nad smysluplností korejského turbodieselu v této výkonové třídě uvažovat.

Ve Španělsku jsme krátce vyzkoušeli pětidveřové Lacetti, které s dieselem působí podvozkově dospělejším dojmem. Řízení ani řazení nepatří sice ke špičce segmentu, ale automobil i ve vysokých rychlostech prokazuje jisté chování.

Silnější VCDi v Epice a Captivě bylo o stupeň hůře odhlučněno, vibrace pronikaly asi nejvíce do podlahy Epiky, která je momentálně nejrychlejším turbodieselem v nabídce Chevroletu. Přísný soud platí zejména ve vztahu k přímým konkurentům z Koreje, Francie nebo Itálie. Ve srovnání s projevem čtyřválců TDI je novinka jednoznačně lepší volbou z hlediska kultivovanosti projevu a jízdního pohodlí. Významným argumentem zůstává i nadále cena. Se započtením dlouhodobě platné slevy 30.000,-Kč pořídíte vznětovou Epiku za 575.900,-Kč, což je sice pořád o 30 tisíc korun více než kolik Chevrolet žádá za dvoulitrový řadový šestiválec, ale dynamika dieselu více odpovídá většímu motoru 2,5 24V, který se prodává o 70 tisíc dráž.

I když je pohotovostní hmotnost Epiky o 200 kg vyšší než u Lacetti, zůstává kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem na rozumných 6,1 l nafty na 100 km. V praxi počítejte spíše s hodnotou o litr vyšší.

Jen pět stupňů

Oba motory jsou kombinovány s pětistupňovými ručně řazenými převodovkami. Zejména motory v Epice a Captivě by si zasloužily šest převodových stupňů pro živější reakce v nízkých a středních rychlostech a snížení otáček na dálnici při zařazeném nejvyšším rychlostním stupni. Zájemce o komfort samočinného řazení potěšíme možností volby pětistupňové automatické převodovky s planetovými soukolími a hydrodynamickým měničem. Zkoušeli jsme ji krátce v Captivě, kde řadí relativně rychle a takřka neznatelně. Využít lze i režim ruční volby převodu. Méně potěšující je v případě modelu Epica výše příplatku (60.000,-Kč, 50.000,-Kč pro Captivu). Čtyřstupňový automat příjde v Lacetti na přijatelných 36.000,-Kč.
Spolupracujeme s TipCars.com
Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky OBRAZEM: Slavná Tatra Drtikolka vyjela před 50 lety. Připomeňte si její začátky

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Video: Chevrolet Epica – pohodlné cestování Video: Chevrolet Epica – pohodlné cestování

Nástupce modelu Evanda uvedl Chevrolet na český trh již v…

Chevrolet Epica: sportovní paket pro sedan střední třídy Chevrolet Epica: sportovní paket pro sedan střední třídy

Chevrolet si pro svého evropského zástupce střední třídy,…

 



 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Lidl stahuje lískooříškovou pomazánku. Kvůli strachu z rakoviny

Lidl stahuje lískooříškovou pomazánku. Kvůli strachu…

Obchodní řetězec Lidl stahuje z prodeje lískooříškovou pomazánku Sympathica s datem spotřeby 9. 11. 2017. Podle…

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z šikovného hocha monstrum?

Terorista Masood v 15 letech a teď: Co udělalo z…

Brit Khalid Masood (†52) se do historie ve středu zapsal jako terorista, který zabil u londýnského parlamentu…

 

iSport.cz

Kanadské týmy vrací úder. Po mizérii jízda a NHL se klaní. Co Stanley Cup?

Kanadské týmy vrací úder. Po mizérii jízda a NHL se…

Fanoušci hokeje v Kanadě jsou na nohou a buší si hrdě do prsou. Možná předčasně, v průměru zbývá do konce…

Česko - Slovensko 4:1. Černý v derby jednadvacítek zazářil hattrickem

Česko - Slovensko 4:1. Černý v derby jednadvacítek…

Čeští fotbalisté do 21 let v přípravě na EURO se Slovenskem zvítězili v Karviné 4:1. V derby mladíků zazářil…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…