reklama


Chevrolety s novými turbodiesely: první jízdní dojmy

Chevrolety s novými turbodiesely: první jízdní dojmy

 
 

Světová značka koncernu GM se zbavila slabé stránky, která ji znevýhodňovala na dieselově orientovaných trzích v Evropě.

Zbraní, kterou nám Chevrolet představil na pomezí Španělska a Portugalska, je nový vznětový čtyřválec. Jeho základ je v motoru italské firmy VM Motori, který posloužil také dalším korejským automobilkám - Hyundai a Kia - v jejich evropském dieselovém tažení.

Agregát přivedený do produkční podoby v Koreji, za asistence firmy Bosch, se také v Jižní Koreji vyrábí. Nová motorárna má plánovanou kapacitu 250 tisíc vznětových motorů ročně, z nichž většina bude určena pro evropské zákazníky.

Nové zkratky: TCDi a VCDi


Z jediného společného základu byly odvozeny dvě výkonové verze. Společným znakem obou motorů je šestnáctiventilová konstrukce hlavy válců, rozvod SOHC s jediným vačkovým hřídelem a dvojice vyvažovacích hřídelů hnaných ozubeným převodem a umístěných dole v klikové skříni.

Slabší motor TDCi je určen pro modelovou řadu Lacetti. V jeho případě je přeplňování řízeno obtokovým ventilem, turbodmychadlo má levnější konstrukci s pevným nastavením lopatek rozváděcího kola. Základními technickými parametry jsou nejvyšší výkon 89 kW při 3800 ot./min a točivý moment 280 Nm při 2000 ot./min.

Silnější VCDi se již dodává do sedanů Epica a SUV Captiva. Přeplňování je v jeho případě řízeno turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a tento účinnější princip také dává ze dvou litrů zdvihového objemu lepší parametry: 110 kW při 4000 ot./min a 320 Nm při 2000 ot./min.

Vyrovnané výkony

Prvním poznatkem je skutečnost, že jízdní projev nových vznětových motorů z Koreje odpovídá současnému standardu motorů se vstřikováním common-rail, jaký známe z konstrukčních kanceláří italských a francouzských výrobců.

Volba slabších verzí pro hatchbacky, sedany a kombi Lacetti a silnějších pro Epiku a Captivu vypadá při pohledu na výrobcem slibované jízdní výkony logicky. Všechny osobní modely akcelerují z 0 na 100 km/h pod 10 sekund, sedmimístnému SUV to trvá 11,5 s.

Slabší TCDi v Lacetti se nám zdál nejlépe sladěn s modelem, původně konstruovaným jen pro benzinové jednotky. Motor sice odmítá reagovat pod 2000 ot./min na prudké změny polohy plynu, ale mezi 2000 a 4000 ot./min dokáže jezdit svižně, relativně tiše a úsporně. Vzhledem k tomu, že jde o motor, který dává Lacetti skoro nejlepší jízdní dynamiku a současně je nejhospodárnější, je cena 392.900,-Kč nastavena velmi zajímavě.

Díky novým dieselům by se mohl zvednout zájem o kombi Lacetti SW, které není za 439.900,-Kč vůbec špatnou volbou. Benzinovou verzi s motorem 1,8 16V s podobnými jízdními výkony bude obtížné ekonomicky zdůvodnit. Cenový rozdíl proti dieselu není ani 30 tisíc korun a pokud připočteme i v našem testu zjištěnou vysokou spotřebu největšího zážehového čtyřválce v této modelové řadě, není třeba dále nad smysluplností korejského turbodieselu v této výkonové třídě uvažovat.

Ve Španělsku jsme krátce vyzkoušeli pětidveřové Lacetti, které s dieselem působí podvozkově dospělejším dojmem. Řízení ani řazení nepatří sice ke špičce segmentu, ale automobil i ve vysokých rychlostech prokazuje jisté chování.

Silnější VCDi v Epice a Captivě bylo o stupeň hůře odhlučněno, vibrace pronikaly asi nejvíce do podlahy Epiky, která je momentálně nejrychlejším turbodieselem v nabídce Chevroletu. Přísný soud platí zejména ve vztahu k přímým konkurentům z Koreje, Francie nebo Itálie. Ve srovnání s projevem čtyřválců TDI je novinka jednoznačně lepší volbou z hlediska kultivovanosti projevu a jízdního pohodlí. Významným argumentem zůstává i nadále cena. Se započtením dlouhodobě platné slevy 30.000,-Kč pořídíte vznětovou Epiku za 575.900,-Kč, což je sice pořád o 30 tisíc korun více než kolik Chevrolet žádá za dvoulitrový řadový šestiválec, ale dynamika dieselu více odpovídá většímu motoru 2,5 24V, který se prodává o 70 tisíc dráž.

I když je pohotovostní hmotnost Epiky o 200 kg vyšší než u Lacetti, zůstává kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem na rozumných 6,1 l nafty na 100 km. V praxi počítejte spíše s hodnotou o litr vyšší.

Jen pět stupňů

Oba motory jsou kombinovány s pětistupňovými ručně řazenými převodovkami. Zejména motory v Epice a Captivě by si zasloužily šest převodových stupňů pro živější reakce v nízkých a středních rychlostech a snížení otáček na dálnici při zařazeném nejvyšším rychlostním stupni. Zájemce o komfort samočinného řazení potěšíme možností volby pětistupňové automatické převodovky s planetovými soukolími a hydrodynamickým měničem. Zkoušeli jsme ji krátce v Captivě, kde řadí relativně rychle a takřka neznatelně. Využít lze i režim ruční volby převodu. Méně potěšující je v případě modelu Epica výše příplatku (60.000,-Kč, 50.000,-Kč pro Captivu). Čtyřstupňový automat příjde v Lacetti na přijatelných 36.000,-Kč.
Spolupracujeme s TipCars.com
Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení

Země, které těží ropu, se přibližují hranici dohodnutých…

Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském…

Kontrolní hlášení přineslo deset miliard navíc, tvrdí Babišova náměstkyně Kontrolní hlášení přineslo deset miliard navíc, tvrdí Babišova náměstkyně

Díky zavedení kontrolního hlášení se výběr daně z přidané…

Galerie: Women's March v New York City Galerie: Women's March v New York City

Více než milion lidí se sešel ve Washingtonu, Los Angeles…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Video: Chevrolet Epica – pohodlné cestování Video: Chevrolet Epica – pohodlné cestování

Nástupce modelu Evanda uvedl Chevrolet na český trh již v…

Chevrolet Epica: sportovní paket pro sedan střední třídy Chevrolet Epica: sportovní paket pro sedan střední třídy

Chevrolet si pro svého evropského zástupce střední třídy,…

 



 
Rallye Monte Carlo 2017: Vítězná premiéra Ogiera, Kopecký osmý

Rallye Monte Carlo 2017: Vítězná premiéra Ogiera, Kopecký osmý

Dnes 16:18

Obhájce titulu Francouz Sebastien Ogier vyhrál s vozem Ford Fiesta WRC ´17 Rallye Monte Carlo, úvodní podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích 2017.




Blesk.cz

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Nový pracovní týden bude ve znamení ledových dnů, inverzního počasí a smogu. „Teplotně bude období na srážky…

Lyžařka (†11) v Jeseníkách narazila do stromu: Zemřela v nemocnici

Lyžařka (†11) v Jeseníkách narazila do stromu:…

Jízdu po černé sjezdovce nezvládla o víkendu v areálu Dolní Morava v Jeseníkách teprve jedenáctiletá lyžařka.…

 

iSport.cz

Fourcade a spol. hrozili, že postojí na startu. Biatlon svolal kongres

Fourcade a spol. hrozili, že postojí na startu.…

Mezinárodní biatlonová unie (IBU) se rozhodla kvůli ruské dopingové kauze svolat ještě před mistrovstvím světa v…

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám Limberského, hlásí posila

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám…

Rakouský Horváth, rozený vítěz a podobně. Takových přezdívek se od fanoušků dočkala jedna z nejzajímavějších…

 

Reflex.cz

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

Bavily se dvě asi desetileté slečny v brněnské šalině (pardon, tramvaji): „Jak dnes nemáš známýho doktora, tak…

 
 
reklama