Chevrolety s novými turbodiesely: první jízdní dojmy

Chevrolety s novými turbodiesely: první jízdní dojmy

 
 

Světová značka koncernu GM se zbavila slabé stránky, která ji znevýhodňovala na dieselově orientovaných trzích v Evropě.

Zbraní, kterou nám Chevrolet představil na pomezí Španělska a Portugalska, je nový vznětový čtyřválec. Jeho základ je v motoru italské firmy VM Motori, který posloužil také dalším korejským automobilkám - Hyundai a Kia - v jejich evropském dieselovém tažení.

Agregát přivedený do produkční podoby v Koreji, za asistence firmy Bosch, se také v Jižní Koreji vyrábí. Nová motorárna má plánovanou kapacitu 250 tisíc vznětových motorů ročně, z nichž většina bude určena pro evropské zákazníky.

Nové zkratky: TCDi a VCDi


Z jediného společného základu byly odvozeny dvě výkonové verze. Společným znakem obou motorů je šestnáctiventilová konstrukce hlavy válců, rozvod SOHC s jediným vačkovým hřídelem a dvojice vyvažovacích hřídelů hnaných ozubeným převodem a umístěných dole v klikové skříni.

Slabší motor TDCi je určen pro modelovou řadu Lacetti. V jeho případě je přeplňování řízeno obtokovým ventilem, turbodmychadlo má levnější konstrukci s pevným nastavením lopatek rozváděcího kola. Základními technickými parametry jsou nejvyšší výkon 89 kW při 3800 ot./min a točivý moment 280 Nm při 2000 ot./min.

Silnější VCDi se již dodává do sedanů Epica a SUV Captiva. Přeplňování je v jeho případě řízeno turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a tento účinnější princip také dává ze dvou litrů zdvihového objemu lepší parametry: 110 kW při 4000 ot./min a 320 Nm při 2000 ot./min.

Vyrovnané výkony

Prvním poznatkem je skutečnost, že jízdní projev nových vznětových motorů z Koreje odpovídá současnému standardu motorů se vstřikováním common-rail, jaký známe z konstrukčních kanceláří italských a francouzských výrobců.

Volba slabších verzí pro hatchbacky, sedany a kombi Lacetti a silnějších pro Epiku a Captivu vypadá při pohledu na výrobcem slibované jízdní výkony logicky. Všechny osobní modely akcelerují z 0 na 100 km/h pod 10 sekund, sedmimístnému SUV to trvá 11,5 s.

Slabší TCDi v Lacetti se nám zdál nejlépe sladěn s modelem, původně konstruovaným jen pro benzinové jednotky. Motor sice odmítá reagovat pod 2000 ot./min na prudké změny polohy plynu, ale mezi 2000 a 4000 ot./min dokáže jezdit svižně, relativně tiše a úsporně. Vzhledem k tomu, že jde o motor, který dává Lacetti skoro nejlepší jízdní dynamiku a současně je nejhospodárnější, je cena 392.900,-Kč nastavena velmi zajímavě.

Díky novým dieselům by se mohl zvednout zájem o kombi Lacetti SW, které není za 439.900,-Kč vůbec špatnou volbou. Benzinovou verzi s motorem 1,8 16V s podobnými jízdními výkony bude obtížné ekonomicky zdůvodnit. Cenový rozdíl proti dieselu není ani 30 tisíc korun a pokud připočteme i v našem testu zjištěnou vysokou spotřebu největšího zážehového čtyřválce v této modelové řadě, není třeba dále nad smysluplností korejského turbodieselu v této výkonové třídě uvažovat.

Ve Španělsku jsme krátce vyzkoušeli pětidveřové Lacetti, které s dieselem působí podvozkově dospělejším dojmem. Řízení ani řazení nepatří sice ke špičce segmentu, ale automobil i ve vysokých rychlostech prokazuje jisté chování.

Silnější VCDi v Epice a Captivě bylo o stupeň hůře odhlučněno, vibrace pronikaly asi nejvíce do podlahy Epiky, která je momentálně nejrychlejším turbodieselem v nabídce Chevroletu. Přísný soud platí zejména ve vztahu k přímým konkurentům z Koreje, Francie nebo Itálie. Ve srovnání s projevem čtyřválců TDI je novinka jednoznačně lepší volbou z hlediska kultivovanosti projevu a jízdního pohodlí. Významným argumentem zůstává i nadále cena. Se započtením dlouhodobě platné slevy 30.000,-Kč pořídíte vznětovou Epiku za 575.900,-Kč, což je sice pořád o 30 tisíc korun více než kolik Chevrolet žádá za dvoulitrový řadový šestiválec, ale dynamika dieselu více odpovídá většímu motoru 2,5 24V, který se prodává o 70 tisíc dráž.

I když je pohotovostní hmotnost Epiky o 200 kg vyšší než u Lacetti, zůstává kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem na rozumných 6,1 l nafty na 100 km. V praxi počítejte spíše s hodnotou o litr vyšší.

Jen pět stupňů

Oba motory jsou kombinovány s pětistupňovými ručně řazenými převodovkami. Zejména motory v Epice a Captivě by si zasloužily šest převodových stupňů pro živější reakce v nízkých a středních rychlostech a snížení otáček na dálnici při zařazeném nejvyšším rychlostním stupni. Zájemce o komfort samočinného řazení potěšíme možností volby pětistupňové automatické převodovky s planetovými soukolími a hydrodynamickým měničem. Zkoušeli jsme ji krátce v Captivě, kde řadí relativně rychle a takřka neznatelně. Využít lze i režim ruční volby převodu. Méně potěšující je v případě modelu Epica výše příplatku (60.000,-Kč, 50.000,-Kč pro Captivu). Čtyřstupňový automat příjde v Lacetti na přijatelných 36.000,-Kč.
Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora Ukrajinci nestačí, dovezme i Srby, navrhuje Hospodářská komora

Rok od spuštění vládního pilotního projektu na získání…

V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut V Česku jezdí 130 tisíc nepojištěných aut

V prvním pololetí 2017 v Česku přibylo 136 tisíc vozidel…

Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje Do průmyslové zóny v Mošnově se zřejmě chystají investoři z USA a Koreje

Investici v průmyslové zóně v Mošnově na Novojičínsku…

Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum Sázka na zvýšení platu? Pětina Čechů chce změnit práci, ukazuje průzkum

Změnit práci chce nyní nejvíc lidí v Česku za posledních…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Video: Chevrolet Epica – pohodlné cestování Video: Chevrolet Epica – pohodlné cestování

Nástupce modelu Evanda uvedl Chevrolet na český trh již v…

Chevrolet Epica: sportovní paket pro sedan střední třídy Chevrolet Epica: sportovní paket pro sedan střední třídy

Chevrolet si pro svého evropského zástupce střední třídy,…

 



 
Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Bazar: Je stará Škoda Rapid výhodnou investicí? Žádaná kdysi, žádaná dnes!

Dnes 18:45

Kdo za socialismu toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.




Blesk.cz

Opilá dívka (18), která při nehodě v přímém přenosu zabila sestru (†14): Jsem nevinná!

Opilá dívka (18), která při nehodě v přímém přenosu…

Řídila opilá a předváděla se kvůli vysílání na sociální sítě. Na zadním sedadle auta přitom seděla její mladší…

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek za dva biliony. A čtyři děti

Boháče Gatese trumfl zakladatel Amazonu: Má majetek…

Zakladatel internetového obchodu Amazon Jeff Bezos se stal nejbohatším člověkem světa. Na tomto postu vystřídal…

 

iSport.cz

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

UŽ V PÁTEK! Velký průvodce ke startu HET ligy. Plus…

PÁTEČNÍ MAGAZÍN | Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou…

Koubek: Kadlec si to musí přebrat, o Limberském nejde pochybovat

Koubek: Kadlec si to musí přebrat, o Limberském…

Pozorně sledoval úvodní duely fotbalistů Slavie i Plzně v boji o Ligu mistrů. Trenér Miroslav Koubek, který oba…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci. Mohli jsme být lithiovou velmocí, ale nejsme...

Ekonom Vladimír Pikora: Česko zase zaspává šanci.…

Už už se zdálo, že dieselgate je sice neblaze proslulá, nicméně přeci jen stará kauza, která jak náhle začala,…

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z toho bylo 254 Ukrajinců. Udělen byl jen 23 osobám

Za první půlrok požádalo o azyl v Česku 713 lidí, z…

Evropská komise odeslala ve středu do Česka, Polska a Maďarská svá stanoviska ohledně nedodržování takzvaných…