Chevrolety s novými turbodiesely: první jízdní dojmy

Chevrolety s novými turbodiesely: první jízdní dojmy

 
 

Světová značka koncernu GM se zbavila slabé stránky, která ji znevýhodňovala na dieselově orientovaných trzích v Evropě.

Zbraní, kterou nám Chevrolet představil na pomezí Španělska a Portugalska, je nový vznětový čtyřválec. Jeho základ je v motoru italské firmy VM Motori, který posloužil také dalším korejským automobilkám - Hyundai a Kia - v jejich evropském dieselovém tažení.

Agregát přivedený do produkční podoby v Koreji, za asistence firmy Bosch, se také v Jižní Koreji vyrábí. Nová motorárna má plánovanou kapacitu 250 tisíc vznětových motorů ročně, z nichž většina bude určena pro evropské zákazníky.

Nové zkratky: TCDi a VCDi


Z jediného společného základu byly odvozeny dvě výkonové verze. Společným znakem obou motorů je šestnáctiventilová konstrukce hlavy válců, rozvod SOHC s jediným vačkovým hřídelem a dvojice vyvažovacích hřídelů hnaných ozubeným převodem a umístěných dole v klikové skříni.

Slabší motor TDCi je určen pro modelovou řadu Lacetti. V jeho případě je přeplňování řízeno obtokovým ventilem, turbodmychadlo má levnější konstrukci s pevným nastavením lopatek rozváděcího kola. Základními technickými parametry jsou nejvyšší výkon 89 kW při 3800 ot./min a točivý moment 280 Nm při 2000 ot./min.

Silnější VCDi se již dodává do sedanů Epica a SUV Captiva. Přeplňování je v jeho případě řízeno turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek a tento účinnější princip také dává ze dvou litrů zdvihového objemu lepší parametry: 110 kW při 4000 ot./min a 320 Nm při 2000 ot./min.

Vyrovnané výkony

Prvním poznatkem je skutečnost, že jízdní projev nových vznětových motorů z Koreje odpovídá současnému standardu motorů se vstřikováním common-rail, jaký známe z konstrukčních kanceláří italských a francouzských výrobců.

Volba slabších verzí pro hatchbacky, sedany a kombi Lacetti a silnějších pro Epiku a Captivu vypadá při pohledu na výrobcem slibované jízdní výkony logicky. Všechny osobní modely akcelerují z 0 na 100 km/h pod 10 sekund, sedmimístnému SUV to trvá 11,5 s.

Slabší TCDi v Lacetti se nám zdál nejlépe sladěn s modelem, původně konstruovaným jen pro benzinové jednotky. Motor sice odmítá reagovat pod 2000 ot./min na prudké změny polohy plynu, ale mezi 2000 a 4000 ot./min dokáže jezdit svižně, relativně tiše a úsporně. Vzhledem k tomu, že jde o motor, který dává Lacetti skoro nejlepší jízdní dynamiku a současně je nejhospodárnější, je cena 392.900,-Kč nastavena velmi zajímavě.

Díky novým dieselům by se mohl zvednout zájem o kombi Lacetti SW, které není za 439.900,-Kč vůbec špatnou volbou. Benzinovou verzi s motorem 1,8 16V s podobnými jízdními výkony bude obtížné ekonomicky zdůvodnit. Cenový rozdíl proti dieselu není ani 30 tisíc korun a pokud připočteme i v našem testu zjištěnou vysokou spotřebu největšího zážehového čtyřválce v této modelové řadě, není třeba dále nad smysluplností korejského turbodieselu v této výkonové třídě uvažovat.

Ve Španělsku jsme krátce vyzkoušeli pětidveřové Lacetti, které s dieselem působí podvozkově dospělejším dojmem. Řízení ani řazení nepatří sice ke špičce segmentu, ale automobil i ve vysokých rychlostech prokazuje jisté chování.

Silnější VCDi v Epice a Captivě bylo o stupeň hůře odhlučněno, vibrace pronikaly asi nejvíce do podlahy Epiky, která je momentálně nejrychlejším turbodieselem v nabídce Chevroletu. Přísný soud platí zejména ve vztahu k přímým konkurentům z Koreje, Francie nebo Itálie. Ve srovnání s projevem čtyřválců TDI je novinka jednoznačně lepší volbou z hlediska kultivovanosti projevu a jízdního pohodlí. Významným argumentem zůstává i nadále cena. Se započtením dlouhodobě platné slevy 30.000,-Kč pořídíte vznětovou Epiku za 575.900,-Kč, což je sice pořád o 30 tisíc korun více než kolik Chevrolet žádá za dvoulitrový řadový šestiválec, ale dynamika dieselu více odpovídá většímu motoru 2,5 24V, který se prodává o 70 tisíc dráž.

I když je pohotovostní hmotnost Epiky o 200 kg vyšší než u Lacetti, zůstává kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem na rozumných 6,1 l nafty na 100 km. V praxi počítejte spíše s hodnotou o litr vyšší.

Jen pět stupňů

Oba motory jsou kombinovány s pětistupňovými ručně řazenými převodovkami. Zejména motory v Epice a Captivě by si zasloužily šest převodových stupňů pro živější reakce v nízkých a středních rychlostech a snížení otáček na dálnici při zařazeném nejvyšším rychlostním stupni. Zájemce o komfort samočinného řazení potěšíme možností volby pětistupňové automatické převodovky s planetovými soukolími a hydrodynamickým měničem. Zkoušeli jsme ji krátce v Captivě, kde řadí relativně rychle a takřka neznatelně. Využít lze i režim ruční volby převodu. Méně potěšující je v případě modelu Epica výše příplatku (60.000,-Kč, 50.000,-Kč pro Captivu). Čtyřstupňový automat příjde v Lacetti na přijatelných 36.000,-Kč.
Spolupracujeme s TipCars.com
Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér Další požadavek ČSSD: Při rezignaci jejích ministrů by měl skončit i premiér

ČSSD chce do koaliční smlouvy s hnutím ANO začlenit…

Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem Protikuřácký zákon ubral z tržeb tabákových firem

Zákaz kouření v restauracích snížil obchodníkům…

SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023 SŽDC: Výstavba vysokorychlostních tratí začne až po roce 2023

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) očekává, že…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 



Video: Chevrolet Epica – pohodlné cestování Video: Chevrolet Epica – pohodlné cestování

Nástupce modelu Evanda uvedl Chevrolet na český trh již v…

Chevrolet Epica: sportovní paket pro sedan střední třídy Chevrolet Epica: sportovní paket pro sedan střední třídy

Chevrolet si pro svého evropského zástupce střední třídy,…

 



 
Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Honda Z: Pohon všech kol a motor uprostřed ve zvláštním minivozítku. A kapela ZZ Top

Dnes 18:44

Honda Z spojila vlastnosti městského vozítka s průchodností dobrého SUV a koncepcí vídanou běžně u supersportů.




Blesk.cz

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky doživotí. Soud: „Mimořádně nechutný čin“

Vynálezce z ponorky dostal za masakr novinářky…

Dánský vynálezce Peter Madsen si za vraždu novinářky Kim Wallové ve středu vyslechl doživotní trest. Případ…

Zeman s kalašnikovem, Babišovo impérium i nadávky novinářům: Svoboda tisku v Česku upadá

Zeman s kalašnikovem, Babišovo impérium i nadávky…

Svoboda tisku se loni zhoršila v celém světě, nenávistné klima vůči novinářům pak panuje především v Evropě a…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Pomsta za Fed Cup! Kerberová ve Stuttgartu jasně vládla, Kvitová uhrála pět gamů

Pomsta za Fed Cup! Kerberová ve Stuttgartu jasně…

Tenistka Petra Kvitová ve Stuttgartu nenavázala na víkendové výkony ze semifinále Fed Cupu a s Angelique…

 

Reflex.cz

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu je pravdivým odrazem naší společnosti

Jak Praha zaspala dobu: Stav kolem Libeňského mostu…

Na bourání mostu a nahrazení mostem novým by nebylo nic tak zvláštního a v historii Prahy se to událo již…

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu…

Psal se rok 1959 a studená válka mezi Západem a Východem nabírala na obrátkách. V Sovětském svazu je do té doby…