Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Chevrolet Epica 2,5 L6 - švihák korejský

Ondřej Láník
Nepříliš úspěšný model Chevrolet Evanda nahrazuje právě v těchto dnech na většině evropských trhů zcela nový model s novým názvem.

Značku Chevrolet předurčil management koncernu General Motors k tomu, aby se stala celosvětovým představitelem aut dostupných pro každého. V Evropě jsme zatím na Chevyho hleděli s podezíravým pohledem, protože kompletní řadu korejských vozů Daewoo výrobce před časem jednoduše převlékl do staronového kabátu s logy Chevroletu, ale vozy se přitom nedočkaly výraznějších technických ani stylistických změn. V roce 2006 se na trh dostávají zcela nové modely, které již vznikaly s cílem reprezentovat GM s veškerou pýchou. Tím největším z nich je sedan střední třídy – Chevrolet Epica.

S bohem Evando

Nepříliš úspěšný model značky Daewoo a později Chevrolet - velká Evanda - nahrazuje právě v těchto dnech nový model s novým názvem. Epica je vozem na rozhraní evropské střední a vyšší střední třídy s velkorysými vnějšími rozměry. Hodnoty 4805 x 1810 x 1450 mm, rozvor 2700 mm a rozchody kol 1550 resp. 1545 mm (vzadu) mohou směle konkurovat oblíbenému Superbu, ale i mnoha dražším vozům. Design nového Chevroletu je vyvážený a zejména s černým odstínem karoserie nadmíru reprezentativní. Široká karoserie je opticky dále rozšiřována velkými a dobře svítícími světlomety vytaženými daleko do stran. Jejich takřka bumerangový tvar připomíná koncernové Saaby 9-5 po faceliftu, ale také aktuální provedení Citroënu C5. Aplikace leštěných detailů na masce je decentní a v kombinaci s nestříbrnými laky vhodně oživuje celkový dojem z tvarů karoserie. Díly s efektem chromování najdeme také na lištách kolem bočních oken a na zadním víku zavazadlového prostoru. Ani v Koreji, která je rodištěm Epiky, nechtějí „být out“, takže směrovky jsou elegantně zapracovány do velkých vnějších zpětných zrcátek. Sympatický dojem v nás zanechal i evropský design sedmnáctipalcových kol dobře vyplňujících prostor jim vymezený v karoserii. Po prvním statickém seznámení s novým vozem vrcholí naše napětí. Bude nás čekat uvnitř interiér stejně vysoké úrovně?

Velký prostor a přiměřený luxus

chevrolet testy strednitrida chevrolet testy strednitrida Po otevření velkých dveří se pohodlně nastupuje na obě řady sedadel. Nejdražší sedan značky Chevrolet na českém trhu je mimo základní model standardně dodáván s kůží čalouněnými sedadly. Ta jsou současně dobře dimenzovaná, aby poskytovala dostatek pohodlí i vzrostlým jedincům. Dobře navržené hlavové opěrky kopírují zakřivení krční páteře a tak je hlava pořád velmi blízko jejímu povrchu. Boční vedení není příliš výrazné, ale tuto volbu chápeme vzhledem k tomu, že konstruktéři jednoznačně upřednostnili cestovní komfort na dlouhých tratích před sportovním nastavením podvozku.

Přístrojová deska z tmavě šedého až černého měkčeného plastu je stylisticky čistě navržena, dobře vyrobena a pečlivě slícována. V našem provedení interiéru byla černá barva plastových dílů a čalounění doplněna stříbrně lakovanými plastovými dekoračními doplňky a na několika místech se opakovala také povrchová úprava připomínající chromování. Příslušnost k ostatním Chevroletům připomíná přístrojový štít a autorádio s poměrně špatně čitelným displejem. Stejný problém má řidič i s displejem digitálních hodin, který je umístěn na odvrácené straně jinak efektně navržené středové konzoly. Funkční a intuitivní je tlačítko elektrického vyhřívání sedadel umístěné na dveřích.

Detaily rozhodují

V moderním autě nesmí scházet dostatek odkládacích prostor a Epica je z tohoto hlediska konkurenceschopným vozem. Drobnosti lze odkládat do dveřních kapes, do klasické schránky před spolujezdcem, do další uzavíratelné schránky na vrcholu středové konzoly. Mezi sedadla lze bezpečně umístit dva pohárky s nápoji, v loketní opěrce je hluboká schránka s dvojitým dnem. Brýle najdou své místo v připravené stropní schránce.

Pozornost výrobce věnovaná detailům je vidět na mnoha místech. Za všechny uveďme sluneční clony s vysouvatelnou částí, stínící v prostoru za zpětným zrcátkem. Příjemná je také loketní opěrka s úložnými prostory pro zadní řadu sedadel nebo multifunkční kůží obšitý volant (pro všechny verze bez příplatku). Pozastavili jsme se nad smysluplností kompasu, který zabírá místo využitelné pro jiné údaje na displeji palubního počítače.

K dokonalosti schází interiéru mj. péče věnovaná silám vynaloženým ke stlačení tlačítek, změně polohy ovladačů a všemožným nastavením. Že jde o malichernost? Právě těmito detaily se ti nejlepší dostávají mezi tzv. prémiové produkty.

Klasická silueta tříprostorového sedanu je příslibem velkorysé nabídky prostoru pro zavazadla. Ten má objem 480 litrů, což lze označit ze obvyklou hodnotu této třídy. Prostor lze zvětšovat sklopením opěradel zadních sedadel, vzniká však nerovná plocha a navíc je průchod značně omezen lichoběžníkovým tvarem tvořeným výztuhami karoserie.

Víko kufru je možné ovládat dálkově z místa řidiče, tlačítkem na klíči nebo mechanicky klíčem v zámku. Otevírání víka je vyřešeno tak aby úchyty nezasahovaly do zavazadlového prostoru, ale při otevírání brání charakteristika hydraulické vzpěry rychlému zpřístupnění. A propos vzpěry... jednu najdeme i vpředu, kde pomáhá při zvedání přední kapoty.

Takhle jedou páni…

chevrolet testy strednitrida chevrolet testy strednitrida …říkám si při prvním rozjezdu a k myšlence se vracím několikrát během testu. Sametově běžící napříč uložený řadový šestiválec pohánějící přední kola je nadstandardním řešením, se kterým má dnes bohaté zkušenosti snad jen švédské Volvo, a to je jak sami jistě uznáte, velká lichotka pro nový Chevrolet. Z hlediska vyvážení je uspořádání šesti válců v řadě optimální. A toto je prosím – až do příchodu nového vznětového čtyřválce - dokonce standard této modelové řady. Menší dvoulitrový motor má totiž podobnou šestiválcovou konstrukci. Náš vůz je vrcholným provedením 2,5 L6 DOHC s pětistupňovou automatickou převodovkou. Výkon 115 kW při 5800 ot./min není v této objemové třídě ohromující, ale základní motor 2,0 l má již standardních 105 kW při 6400 ot./min. Tušíme však, že záměrem tvůrce nebylo přivést pod kapotu špičkové výkony, ale spíše optimálně pracující agregáty v nízkých a středních otáčkách, spojených s klidnou, pohodlnou, ale současně rychlou jízdou.

Automatické převodovka s klasickým hydrodynamickým měničem všemi hlasy podporuje komfortní zaměření vozu. Pět stupňů je dnes dobrým standardem a Chevymu to naprosto dostačuje. Převodovka řadí měkce, rozjezdy jsou hladké a při brzdění se s hnacím ústrojím brzdy přetahují jen výjimečně. K dispozici je také možnost volby převodu voličem na středové konzole. Na vyloženě sportovní jízdu s bleskovým podřazováním před zatáčkou ale zapomeňte.

Dobrých výsledků dosáhl ještě syrový motor při měření spotřeby paliva. Na dálnici s ním lze při cestovních rychlostech kolem 120 km/h jezdit za 8 litrů na 100 km, ve městě jsme se dostali na 13 l/100 km, ačkoli výrobce udává ve městě spotřebu dokonce 13,8 l/100 km.

chevrolet testy strednitrida chevrolet testy strednitrida Chevrolet již není jen chudým příbuzným, který tlačí náklady dolů za každou cenu. To je zřejmé jak z neobvyklé konstrukce hnacího ústrojí, tak z víceprvková konstrukce zadní nápravy. Ne každému bude vyhovovat poněkud problematické naladění posilovače řízení, jehož účinek má být závislý na rychlosti jízdy, ale paradoxně se s volantem při otáčení v malých rychlostech musíte dost prát. Řízení je přesné, ale k hrátkám na vlásenkách řidiče nevybízí. Táhlé zatáčky zvládá podvozek i ve vysokých rychlostech bravurně. I když charakteristika odpružení a tlumení není typicky americká/rozhoupaná, jisté geny zůstaly v případě Epiky zachovány. Kombinace podvozku s nízkoprofilovými sedmnáctipalcovými pneumatikami 215/50 R17 posunula vyloženě komfortní vůz do středu naší subjektivní stupnice. Těžká příď s řadovým šestiválcem a automatem vládne celému vozu, takže s trakcí problém zaznamenáte jen výjimečně, zato s nedotáčivostí se při sportovní jízdě budete potkávat velmi často. Při rozjezdu a brzdění se auto mírně naklápí kolem příčné osy, v zatáčkách pak počítejte s výraznými náklony, ale přejezd nerovností přitom bývá často provázen tupými údery směřujícími do karoserie. Většinu vad na kráse českých silnic utlumí velký rozvor, velká kola a dlouhé dráhy zdvihů kol, takže celkový výsledek je pro komfortně orientovaný automobil příznivý. Čtyři kotoučové brzdy nemají se zpomalením 1575 kg těžkého vozu problém, údiv vzbuzuje u tak vyspělého vozu absence stabilizačního systému, který není možné vůbec objednat.

Korea jde kupředu!

chevrolet testy strednitrida chevrolet testy strednitrida … a je jedno jestli hovoříme o automobilce Hyundai, Kia, Ssangyong nebo Chevrolet. Všechny tyto značky jsou s každým novým modelem o mílový krok dále, což by měly evropské značky pro široké vrstvy zákazníků bedlivě sledovat. Právě do této cílové skupiny totiž všichni korejští bojovníci míří.

Epica je nejlepším Chevroletem, který jsme v posledních měsících testovali. Nabízí opět „hodně auta“ za relativně málo peněz. Má jeden z největších interiérů, který je ve většině nabízených modelů špičkově vybaven, je komfortní a přitom vás jeho provoz příjde na přiměřené peníze. Seznam slabých míst se povážlivě zkrátil a tak již nacházíme jen detaily, které se ale i během životního cyklu Epiky dají vylepšovat. Patří k nim nedokonale nastavený posilovač řízení, absence stabilizačního systému, drobné prohřešky v interiéru a harmoničtější sladění odpružení s charakterem vozu.

První cena vozu 569.000,-Kč (2.0 L6 DOHC)
První cena vozu s testovanou motorizací 768.000,-Kč (2.5 L6 DOHC)
Základní cena testovaného vozu 768.000,-Kč (2.5 L6 DOHC)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 781.000,-Kč (2.5 L6 DOHC)

Plusy

  • prostorný a luxusní interiér
  • tichý motor s přiměřenou spotřebou paliva
  • dílenské zpracování
  • bohatá výbava
  • poměr výkon/cena

Minusy

  • absence stabilizačního systému
  • obtížně čitelné displeje rádia a hodin
  • problematické naladění posilovače řízení
  • příliš silný účinek plynové vzpěry na víku zavazadlového prostoru
  • vzhledem k objemu malý výkon motoru
Ondřej Láník
Chevrolet Epica 2,5 L6
Cena základní sestavy 768 000 Kč
Výbava základní sestavy ABS, protiprokluzový systém TCS, čelní, boční a okenní airbagy, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední mlhová světla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, alarm, elektronický imobilizér, kůží potažený volant nastavitelný ve dvou směrech, AUX vstup pro připojení externího zdroje hudby, automatická klimatizace s vnitřní recirkulací, elektrické ovládání předních a zadních oken, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, palubní počítač, tempomat, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, ovládání audiosystému a tempomatu na volantu, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, kožené čalounění, vyhřívaná přední sedadla, rádio, přehrávač CD/MP3, měnič na 6 CD, 8 reproduktorů, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou změnou odrazivosti, dešťový senzor, kola z lehkých slitin 17" (215/50 R 17), parkovací asistent Kč
Cena testované sestavy 781 000 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (13.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2492
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 115 / 5800
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 237 / 4000 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 208
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 13.8 / 6.6 / 9.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 480 / 0
Objem nádrže (l): 63
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1575 / 410
Rozměr pneu: 215/50 R17
Chevrolet Epica 2,5 L6
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4805
b) šířka (mm): 1810
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1550
f) rozchod vzadu (mm): 1545
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 680 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 800
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 580
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano