Chevrolet Spark 1.0 - litr sem, litr tam

Chevrolet Spark 1.0 - litr sem, litr tam

 
 

Druhé setkání s nejmenším Chevroletem na trhu se odehrálo za přítomnosti čtyřválcové tisícovky v kombinaci s komfortnější výbavou.

Druhé setkání s nejmenším Chevroletem na trhu se odehrálo za přítomnosti čtyřválcové tisícovky v kombinaci s komfortnější výbavou.

Podrobně jsme vás seznámili s novinkou Chevroletu ve třídě mini letos na jaře, když testem prošel Chevrolet Spark – nástupce oblíbeného Matize – se tříválcovým motorem o objemu 796 cm3. Silnější agregát nového Chevroletu Spark má konzervativnější čtyřválcovou konstrukci a výkon srovnatelný s nejmodernějšími motory této kubatury. Jak se projevuje v praxi jsme zkoumali při pravidelném redakčním testu.

obrázek [300 x 224] Čtyřválec se zdvihovým objemem (995 cm3), optimálním z hlediska základní kategorie sazeb povinného ručení, je inovovanou variantou původního motoru, známého z Daewoo Matiz. Poměrně vysoký litrový výkon 48,7 kW/l je dosažen bez náročných technologických fines. Oproti původnímu motoru byly sníženy vnitřní ztráty, mj. zavedením vahadel ventilů s rolnami. Výrobce udává nejvyšší výkon 48,5 kW při 5400 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 91 Nm při 4200 ot./min. O otevírání osmi ventilů se stará jediný vačkový hřídel, umístěný v hlavě motoru (rozvod SOHC). Tolik stručná charakteristika toho, co je pod kapotou.

V praxi se silnější motor chová po startu klidněji a tišeji než tříválec 0,8 l, což plyne z jeho mechanického uspořádání. Motor se ochotně pouští do otáček a tak jako v případě menší pohonné jednotky, žádá si pobyt ve středních a vyšších otáčkách, hodláte-li výrazně akcelerovat. Do 3000 ot./min, což odpovídá rychlostem do 100 km/h mimo město, je ve Sparku klidná atmosféra. Akcelerace v městském provozu je u minimálně zatíženého vozu hračkou, což potvrzuje hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,1 s.

obrázek [240 x 308] Zrychlování nad 100 km/h již vyžaduje sportovní styl řazení a vytáčení motoru k samému limitu (za 6000 ot./min), protože jinak se příliš svižně nerozjedete. Na dálnici je možné při zachování jistého akustického pohodlí cestovat do rychlosti 120 km/h, nad touto hodnotou se motor přibližuje čtyřem tisícům otáček za minutu, což již není pro delší cesty příliš pohodlné pásmo. Předjíždění stejně rychle jedoucího vozidla vyžaduje delší čas, protože zrychlením na 140 km/h se již přibližujete k hranici možností Sparka, kterou výrobce udává na metě 156 km/h. Rychlá jízda ani cestování po dálnici jednoznačně není pro Sparka tím pravým ořechovým. Už proto, že spotřeba v těchto režimech právě neodpovídá velikosti vozu, zdvihovému objemu motoru a nabízenému komfortu. My jsme na dálniční trase dlouhé 250 km odečetli spotřebu 7,8 l/100 km, přičemž mnohokrát bylo třeba v táhlých stoupáních zcela otevřít škrtící klapku, abychom nebyli při 2/3 zatížení vozu pomalejší než kamiony.

Ve městě, kam je tento model určen především, lze využívat širšího potenciálu litrového Sparka zejména při akceleraci. Spotřeba se během několikadenního městského cestování pohybovala mezi 6 a 8 litry. Ani zde není Chevy právě šetrný k peněžence řidiče, který si tento model mnohdy kupuje právě s cílem maximálně snížit náklady. Právě tady se projeví výhoda moderních maloobjemových motorů se třemi válci, protože například s kolínskými vozy jsme byli schopni dosahovat průměrů o 2 litry na 100 km jízdy nižších.

Při absenci palubního počítače zůstává řidič při orientaci o aktuálním stavu palivových zásob odkázán na poměrně nepřesný ukazatel stavu paliva ve 35 litrové nádrži. Naše zkušenost je následující. Po 250 km jízdy zbyla v nádrži méně než čtvrtina obsahu, ale po dotankování 10 litrů ukazovala ručka opět více než tři čtvrtiny.

obrázek [300 x 223] Spark 1.0 má těžší stálý převod a jinak odstupňované rychlostní stupně než slabší Spark 0.8, ale odlišná charakteristika přibližně zachovává chování motoru při typických cestovních rychlostech. Při 120 km/h jsme odečetli na centrálně umístěném otáčkoměru 3900 ot./min na 5. převodový stupeň. Níže umístěný vrchol plošší křivky točivého momentu dělá jízdu s litrovým Sparkem uživatelsky snazší, ve srovnání s tříválcem.

Podrobný popis ostatních charakteristik vozu tentokrát přeskočíme, protože jsme je již podrobně popsali při uvedení na trh a také v prvním testu Sparku s motorem o zdvihovém objemu 0,8 l.

obrázek [240 x 324] Zopakujme alespoň některé postřehy. Spark je v interiéru příjemně prostorný v podélném směru, ale co mu přebývá do délky, to mu chybí do šířky. Měření ve výši loktů potvrdila, že u nás není užšího vozu, což nevadí cestujete-li v autě sami, ale dvojici je i vpředu ve Sparku těsno. Celkové pojetí vozu výtečně dotváří sladění interiérových barev - v našem případě to byla zelená na potahu sedadel i na pozadí přístrojů uprostřed přístrojové desky. Exteriér dostal oproti Matizu svěží výraz, vpředu jsou výraznější světlomety a příď s prolisem tvaru V, který pokračuje až do boků karosérie. Záď je zpestřena kulatými koncovými svítilnami, které zasahují až do výklopného víka.

Pokud bychom se rozhodovali mezi tříválcem nebo čtyřválcem ve Sparku, zvolili bychom levnější verzi s motorem 0.8 l. Menší dynamiku mimo město a méně klidný chod víc než dost vyvažuje nižší cena a hlavně příznivější spotřeba paliva.

První cena vozu199.900,-Kč (Direct)
První cena vozu s testovanou motorizací255.600,-Kč (Elite, 1.0)
Základní cena testovaného vozu255.600,-Kč (Elite, 1.0)
Cena testovaného vozu vč. příplatků272.700,-Kč (Elite, 1.0)

Plusy

  • komfort na palubě
  • prostorný interiér (v podélném směru)
  • design

Mínusy

  • malá šířka interiéru
  • absence výškového nastavení volantu
  • otevírání víka kufru jen klíčem
Spolupracujeme s TipCars.com

Chevrolet Spark 1.0

Cena v základní výbavě: 255 600 Kč Cena v testované výbavě: 272 700 Kč

Základní výbava:ABS, čelní airbag řidiče, čelní airbag spolujezdce, manuální klimatizace, otevírání nádrže z místa řidiče, posilovač řízení, sklopná zadní sedadla 60/40, AM/FM Radio & CD přehrávač + RDS, 4 reproduktor

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+6.500,-Kč)

Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou

Několik stovek lidí v úterý se zalepenou pusou…

Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce

Češi vyhodili předloni do žlutých kontejnerů 39 100 tun…

 
Technické údaje
Motor Chevrolet Spark 1.0
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 48.5 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 91 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 156
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.7 / 5.6
Emise CO2:139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 170 / 845
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 795 / 475
Rozměr pneu:155/65 R13
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3495
b) šířka (mm): 1495
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2345
e) rozchod vpředu (mm): 1310
f) rozchod vzadu (mm): 1275
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1280
l) šířka vzadu (mm): 1280
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Chevrolet Spark 1.0
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,34
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem Škoda Š 720: Šestiválec měl konkurovat BMW, skončilo to fiaskem

Prototyp vozu střední třídy s označením Š 720 měl být…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 



Chevrolet Spark: Druhá jiskřička stále září v Jižní Americe Chevrolet Spark: Druhá jiskřička stále září v Jižní Americe

Evropany kdysi oblíbená auta dožívají v pro nás…

Ojetý Chevrolet Spark 0.8: Zánovní malorážka Ojetý Chevrolet Spark 0.8: Zánovní malorážka

Přestože byl testovaný Chevrolet Spark vyroben již v roce…

 



 
Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Dnes 18:45

Všestranný, jednoduchý, levný a spolehlivý. Přesně takový byl Citroën Méhari, který slaví kulaté jubileum.




Blesk.cz

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

"Honimír" předjížděl na D1 ve zúžení, dopadlo to…

Pořádně draho vyšlo předjíždění na D1 řidiče (40) z Malajsie. Se svým lamborghini ve zúženém úseku D1 na Žďársku…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Slavia druhá také na přestupovém trhu. Třeba Ekpai jí utíká do Plzně

Slavia druhá také na přestupovém trhu. Třeba Ekpai…

Ubong Ekpai skončí v létě téměř na tuty ve Viktorii Plzeň, ne ve Slavii. Přitom „sešívaní“ ho chtěli první. To…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Máte pocit, že lidem občas nerozumíte? Pokud jim toužíte vidět do hlavy, zkuste použít několik technik, které s…