Chevrolet Spark 1.0 - litr sem, litr tam

Chevrolet Spark 1.0 - litr sem, litr tam

 
 

Druhé setkání s nejmenším Chevroletem na trhu se odehrálo za přítomnosti čtyřválcové tisícovky v kombinaci s komfortnější výbavou.

Druhé setkání s nejmenším Chevroletem na trhu se odehrálo za přítomnosti čtyřválcové tisícovky v kombinaci s komfortnější výbavou.

Podrobně jsme vás seznámili s novinkou Chevroletu ve třídě mini letos na jaře, když testem prošel Chevrolet Spark – nástupce oblíbeného Matize – se tříválcovým motorem o objemu 796 cm3. Silnější agregát nového Chevroletu Spark má konzervativnější čtyřválcovou konstrukci a výkon srovnatelný s nejmodernějšími motory této kubatury. Jak se projevuje v praxi jsme zkoumali při pravidelném redakčním testu.

obrázek [300 x 224] Čtyřválec se zdvihovým objemem (995 cm3), optimálním z hlediska základní kategorie sazeb povinného ručení, je inovovanou variantou původního motoru, známého z Daewoo Matiz. Poměrně vysoký litrový výkon 48,7 kW/l je dosažen bez náročných technologických fines. Oproti původnímu motoru byly sníženy vnitřní ztráty, mj. zavedením vahadel ventilů s rolnami. Výrobce udává nejvyšší výkon 48,5 kW při 5400 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 91 Nm při 4200 ot./min. O otevírání osmi ventilů se stará jediný vačkový hřídel, umístěný v hlavě motoru (rozvod SOHC). Tolik stručná charakteristika toho, co je pod kapotou.

V praxi se silnější motor chová po startu klidněji a tišeji než tříválec 0,8 l, což plyne z jeho mechanického uspořádání. Motor se ochotně pouští do otáček a tak jako v případě menší pohonné jednotky, žádá si pobyt ve středních a vyšších otáčkách, hodláte-li výrazně akcelerovat. Do 3000 ot./min, což odpovídá rychlostem do 100 km/h mimo město, je ve Sparku klidná atmosféra. Akcelerace v městském provozu je u minimálně zatíženého vozu hračkou, což potvrzuje hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,1 s.

obrázek [240 x 308] Zrychlování nad 100 km/h již vyžaduje sportovní styl řazení a vytáčení motoru k samému limitu (za 6000 ot./min), protože jinak se příliš svižně nerozjedete. Na dálnici je možné při zachování jistého akustického pohodlí cestovat do rychlosti 120 km/h, nad touto hodnotou se motor přibližuje čtyřem tisícům otáček za minutu, což již není pro delší cesty příliš pohodlné pásmo. Předjíždění stejně rychle jedoucího vozidla vyžaduje delší čas, protože zrychlením na 140 km/h se již přibližujete k hranici možností Sparka, kterou výrobce udává na metě 156 km/h. Rychlá jízda ani cestování po dálnici jednoznačně není pro Sparka tím pravým ořechovým. Už proto, že spotřeba v těchto režimech právě neodpovídá velikosti vozu, zdvihovému objemu motoru a nabízenému komfortu. My jsme na dálniční trase dlouhé 250 km odečetli spotřebu 7,8 l/100 km, přičemž mnohokrát bylo třeba v táhlých stoupáních zcela otevřít škrtící klapku, abychom nebyli při 2/3 zatížení vozu pomalejší než kamiony.

Ve městě, kam je tento model určen především, lze využívat širšího potenciálu litrového Sparka zejména při akceleraci. Spotřeba se během několikadenního městského cestování pohybovala mezi 6 a 8 litry. Ani zde není Chevy právě šetrný k peněžence řidiče, který si tento model mnohdy kupuje právě s cílem maximálně snížit náklady. Právě tady se projeví výhoda moderních maloobjemových motorů se třemi válci, protože například s kolínskými vozy jsme byli schopni dosahovat průměrů o 2 litry na 100 km jízdy nižších.

Při absenci palubního počítače zůstává řidič při orientaci o aktuálním stavu palivových zásob odkázán na poměrně nepřesný ukazatel stavu paliva ve 35 litrové nádrži. Naše zkušenost je následující. Po 250 km jízdy zbyla v nádrži méně než čtvrtina obsahu, ale po dotankování 10 litrů ukazovala ručka opět více než tři čtvrtiny.

obrázek [300 x 223] Spark 1.0 má těžší stálý převod a jinak odstupňované rychlostní stupně než slabší Spark 0.8, ale odlišná charakteristika přibližně zachovává chování motoru při typických cestovních rychlostech. Při 120 km/h jsme odečetli na centrálně umístěném otáčkoměru 3900 ot./min na 5. převodový stupeň. Níže umístěný vrchol plošší křivky točivého momentu dělá jízdu s litrovým Sparkem uživatelsky snazší, ve srovnání s tříválcem.

Podrobný popis ostatních charakteristik vozu tentokrát přeskočíme, protože jsme je již podrobně popsali při uvedení na trh a také v prvním testu Sparku s motorem o zdvihovém objemu 0,8 l.

obrázek [240 x 324] Zopakujme alespoň některé postřehy. Spark je v interiéru příjemně prostorný v podélném směru, ale co mu přebývá do délky, to mu chybí do šířky. Měření ve výši loktů potvrdila, že u nás není užšího vozu, což nevadí cestujete-li v autě sami, ale dvojici je i vpředu ve Sparku těsno. Celkové pojetí vozu výtečně dotváří sladění interiérových barev - v našem případě to byla zelená na potahu sedadel i na pozadí přístrojů uprostřed přístrojové desky. Exteriér dostal oproti Matizu svěží výraz, vpředu jsou výraznější světlomety a příď s prolisem tvaru V, který pokračuje až do boků karosérie. Záď je zpestřena kulatými koncovými svítilnami, které zasahují až do výklopného víka.

Pokud bychom se rozhodovali mezi tříválcem nebo čtyřválcem ve Sparku, zvolili bychom levnější verzi s motorem 0.8 l. Menší dynamiku mimo město a méně klidný chod víc než dost vyvažuje nižší cena a hlavně příznivější spotřeba paliva.

První cena vozu199.900,-Kč (Direct)
První cena vozu s testovanou motorizací255.600,-Kč (Elite, 1.0)
Základní cena testovaného vozu255.600,-Kč (Elite, 1.0)
Cena testovaného vozu vč. příplatků272.700,-Kč (Elite, 1.0)

Plusy

  • komfort na palubě
  • prostorný interiér (v podélném směru)
  • design

Mínusy

  • malá šířka interiéru
  • absence výškového nastavení volantu
  • otevírání víka kufru jen klíčem
Spolupracujeme s TipCars.com

Chevrolet Spark 1.0

Cena v základní výbavě: 255 600 Kč Cena v testované výbavě: 272 700 Kč

Základní výbava:ABS, čelní airbag řidiče, čelní airbag spolujezdce, manuální klimatizace, otevírání nádrže z místa řidiče, posilovač řízení, sklopná zadní sedadla 60/40, AM/FM Radio & CD přehrávač + RDS, 4 reproduktor

Výbava testovaného vozu:metalický lak (+6.500,-Kč)

Škoda 110 Super Sport v sedmdesátých letech nezaujala. Proslavila se až jako monstrum Ferat Škoda 110 Super Sport v sedmdesátých letech nezaujala. Proslavila se až jako monstrum Ferat

Avantgardní model Škoda 110 Super Sport přišel na svět na…

Ten, kdo diktuje strategii italské vládě. Kdo je Matteo Salvini? Ten, kdo diktuje strategii italské vládě. Kdo je Matteo Salvini?

Uprchlíci jsou momentálně asi nejožehavější téma Evropské…

Dozorčí rada odvolala šéfa pražského výstaviště Pavla Klašku Dozorčí rada odvolala šéfa pražského výstaviště Pavla Klašku

Dozorčí rada městské firmy Výstaviště Praha odvolala…

 
Technické údaje
Motor Chevrolet Spark 1.0
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 48.5 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 91 / 4200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 156
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.2 / 4.7 / 5.6
Emise CO2:139
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 170 / 845
Objem nádrže (l):35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 795 / 475
Rozměr pneu:155/65 R13
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3495
b) šířka (mm): 1495
c) výška (mm): 1500
d) rozvor (mm): 2345
e) rozchod vpředu (mm): 1310
f) rozchod vzadu (mm): 1275
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):890
k) šířka vpředu (mm): 1280
l) šířka vzadu (mm): 1280
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Chevrolet Spark 1.0
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 6
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 7
Snadnost řazení: 7
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 7
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 6
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,34
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak…

Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video) Šílená logistika závodů Formule 1. Podívejte se do zákulisí! (video)

Kolotoč Formule 1 je neuvěřitelně nabitý. Zamýšleli jste…

 



Chevrolet Spark: Druhá jiskřička stále září v Jižní Americe Chevrolet Spark: Druhá jiskřička stále září v Jižní Americe

Evropany kdysi oblíbená auta dožívají v pro nás…

Ojetý Chevrolet Spark 0.8: Zánovní malorážka Ojetý Chevrolet Spark 0.8: Zánovní malorážka

Přestože byl testovaný Chevrolet Spark vyroben již v roce…

 



 
Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Na startu setinové rallye Carlsbad Classic 2018: Zelenáči na vlastní nebezpečí

Dnes 18:50

Vyrazili jsme na start populární setinové rallye Carlsbad Classic 2018. A coby přímí účastníci se přesvědčili, že tahle paráda umí být pořádně náročná.




Blesk.cz

Vlaďka Erbová s dětmi a přítelem v exotickém ráji. Lidi z nich šílí! Tohle jejího ex nepotěší

Vlaďka Erbová s dětmi a přítelem v exotickém ráji.…

Zaslouženou dovolenou si v Dominikánské republice užívá Vlaďka Erbová (37) s přítelem Michalem Gulašim (31) a…

České válečné reportérce Kutilové vybílili účet: 100 jízd Uberem za jeden den

České válečné reportérce Kutilové vybílili účet: 100…

Opravdu nepříjemný zážitek má za sebou česká reportérka a humanitární pracovnice Markéta Kutilová. Po připojení…

 

iSport.cz

Hapal: Před sezonou jsem optimista. Posily? Mohl bych být spokojenější

Hapal: Před sezonou jsem optimista. Posily? Mohl…

Věří, že špatná příprava nic neznamená. V jeho hlavě už je to minulost. Sparťanský kouč Pavel Hapal doufá, že…

Nové dresy na ligu: Sparta venku v bílém, Plzeň přidala límeček

Nové dresy na ligu: Sparta venku v bílém, Plzeň…

Start české fotbalové sezony se blíží, už v pátek vypukne Fortuna liga utkáním Dukly s Viktorií Plzeň. Kluby…

 

Reflex.cz

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o hrůzném masakru ruské carské rodiny nevěděli

Výročí vyvraždění Romanovců. 10 věcí, které jste o…

Poslední ruský car Mikuláš II. byl se svojí manželkou a pěti dětmi zavražděn bolševiky v noci z 16. na 17.…

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Dobrodružné safari aneb 10 nej národních parků Afriky

Snem všech milovníků přírody je možnost pozorovat zvířata v jejich domácím prostředí.  Pokud jste jedním z nich,…