Chevrolet Spark: První jízdní dojmy

Chevrolet Spark: První jízdní dojmy

 
 

Jeden z nejžádanějších mini-hatchbacků na českém trhu se zanedlouho začne prodávat ve zcela novém provedení. Radikální změnu vnějšího stylu provází odpovídající modernizace interiéru. Pro první kilometry za volantem jsme si zajeli do Atén.

Daewoo Matiz znamenal na konci 90. let první korejskou revoluci v Evropě. Do segmentu převážně třídveřových aut tehdy vtrhl pětidveřový a téměř jednoprostorový hatchback s nekonfliktním designem, který se okamžitě zalíbil dámám i maminkám s ratolestmi. Daewoo už tehdy atakovalo základní cenou pozice nejlevnějšího auta na trhu. Na to vše navázal v roce 2005 Chevrolet Spark a úspěšně se stejným konceptem vydržel na trhu až do samého konce roku 2009.

Čas na změnu nastal právě teď.

Styl pro všechny
Designový altruismus prvního Sparku střídá extrémně silný egoismus druhé generace. Designéři Chevroletu – plnohodnotně globální značky GM – dostali zadání navrhnout levné mini se vzhledem ostrého hatchbacku. Na první pohled je zřejmé, že se to povedlo. A to i v případě základní té méně divoké verze. Rozdíly spočívají v množství chromu na masce, výraznějším nárazníku a větším spojleru na pátých dveřích.

Naše jízdy jsme absolvovali převážně v základním provedení s motorem 1,0 16V (50 kW), které nebylo tak okázale vyzdobené jako silnější provedení, ale i přesto dokázalo zaujmout originálními řešeními. Jedním z nich je jistě instalace plechových kol, která dokáží být díky vhodnému tvarování ozdobou i v levném provedení. Známé, ale stále velmi efektní řešení klik druhých dveří, integrovaných do C-sloupku, vylepšuje siluetu. Obrovská přední světla nakonec nejsou na bocích tak špičatá, jak designéři původně navrhli (kvůli technologické náročnosti výroby úzkých a dlouhých plastových výlisků), ale i s tmavými vloženými trojúhelníky v rozích působí design vysoké přídě dravě.

Zákaznické cílení Chevroletu je jasné: Spark má oslovit mladou populaci, v západní Evropě i studenty a obecně všechny, kdo se chystají nakupovat své první auto. Koncepce jistě zajímavá, protože podobně stylové mini za slibovaných necelých 200 tisíc korun, zřejmě hned tak nedostanete. A co stávající klientela, která zvolila první Spark právě kvůli jeho designové nekonfliktnosti? Chevrolet zkusil zariskovat a doufá, že nový design sedne alespoň části stávajících zákazníků.

Efektivní balení
Úspěšné mini dnes už musí mít pět dveří a musí být skoro tak prostorné jako auta o třídu výše. Nový Spark obojí plní na jedničku. Jeho rozměrově nejbližším konkurentem bude Hyundai i10, i když letos nejoblíbenější Fiat Panda se ani po pěti letech na trhu nemá vedle korejské novinky zač stydět. Srovnání základních vnějších rozměrů je zřejmé z následující tabulky.

Chevrolet Spark vs. konkurence - Srovnání vnějších rozměrů
ZnačkaChevroletFiatHyundaiPeugeotSuzuki
ModelSparkPandai10107Splash
Délka [mm]36403538356534453715
Výška [mm]15971589159516301680
Šířka [mm]15221578154014701590
Rozvor [mm]23752299238023402360
Pohotovostní hmotnost [kg]939915925800975

Dojmy z interiéru začínají snadným nastupováním na přední i na zadní sedadla. Sedáky jsou celkem vysoko nad vozovkou, takže dostat se na místo předních pasažérů nebude problematický úkol ani pro méně pohyblivé osoby. Naše základní provedení má výrazně plastový interiér, ale to nebude pro nikoho v nejnižším cenovém pásmu překvapení. Snad jen boční výplně by si zasloužily alespoň nápaditější tvarování (integraci odkládacích prolisů?) a ergonomičtější řešení (dveřní madlo je dost vzadu, podobně jako ovladače elektrického stahování oken).

Volant se v základu seřizuje jen výškově, ale sedák řidiče je naštěstí také vertikálně seřiditelný u všech verzí. Bohužel jen naklápěním a ne změnou výškové polohy. Spolu s volantem se při výškovém nastavování pohybuje i jednoduchá, ale naprosto dostačující kaplička s rychloměrem a multifunkčním displejem (v základu bohužel bez palubního počítače).

Naše orientační měření potvrdila očekávanou blízkost k aktuálním etalonům třídy – Fiatu Panda a Hyundaii i10. Panda má o něco menší interiér (užší a stísněnější zejména vzadu), s Hyundaiem jsou vnitřní šířky (vpředu 1320 mm, vzadu 1310 mm) i podélné míry takřka totožné. Chevrolet má o 10 až 20 mm kratší sedáky.

Celkový dojem z prostorového řešení interiéru Sparku je dobrý: Pokud má vaše rodina průměrně rostlé členy, nebude problém obsadit Spark čtyřmi dospělými. Jakékoliv další kombinace s dětmi na zadních místech pak znamenají jen vylepšení nabídky místa pro ty vpředu. Vzadu zbývá skromný zavazadlový objem 170 l s vysokým prahem (740 mm nad vozovkou).

Dětem na zadních místech může vadit špatný výhled do stran skrze nízká boční okna. Řidič ve městě brzy objeví stinné stránky originální siluety – velmi silné C-sloupky – zhoršující významně výhled šikmo vzad. U našeho provedení nebylo možné otevřít páté dveře v zádi jinak než klíčem, což brzy začne uživatele obtěžovat. Na českém trhu se prý s touto specifikací nesetkáme…

Kvalita zpracování interiéru je dobrá, plastové výlisky vypadají robustně, v autech za jízdy nic nevrzalo. Ve dne působí nejlevnější interiér smutně, ale vyšší verze dostaly barevné prvky, které atmosféru na palubě oživují. Působivý je noční design přístrojové desky, který vytváří tyrkysové podsvícení přístrojů a středového panelu.

Důstojný základ
Příchod nového Sparku kupodivu neznamená další zmenšování objemů a ani počtu válců. Standardem pro nejmenšího Chevyho je - údajně kvůli kultivovanosti zvuku motoru a celkovému projevu – čtyřválec se 16 ventily.

Nový litr má, stejně jako jedna-dvojka, litinový blok motoru. Nedokáže nabídnout ani další pokrokové motorářské prvky (např. variabilní časování ventilů), ale na rozdíl od starších motorů v Chevroletech jeho projev s ohledem na slibované parametry nezklamal. Maximum točivého momentu 93 Nm je shodné se špičkovým tříválcem Toyoty, ale Chevrolet jej dosahuje až ve 4800 min-1. Za jízdy se vám bude zdát zátah méně výrazný, ale za to vytrvalejší, akcelerace do otáček není tak rychlá jako u tříválců, ale ve vyšších rychlostech a pod zatížením je zvuk kultivovanější.

Motorový závěr: Základní motorizace se není třeba obávat. Je dostatečně výkonná pro jízdu po městě i občasné výjezdy mimo. Výrobce slibuje kombinovanou spotřebu jen 5,1 l/100 km, což jsme bohužel vzhledem k absenci palubního počítače nemohli ověřit.

Bez obav
Jízdní vlastnosti úzkého a především komfortního Sparku nepatřily k silným stránkám první generace. Se změnou designu a konstrukce karoserie přišla velmi dobrá torzní tuhost skeletu, která se odráží jak v nízkém hluku v interiéru za jízdy, tak na dobré ovladatelnosti na špatném povrchu a špičkovém výsledku crash-testů Euro NCAP.

Podvozek je i nadále přiměřeně komfortní, v náhlých manévrech má auto tendenci naklánět se na vnější přední kolo, ale ve srovnání s předchůdcem jde o skok o dvě generace kupředu. Zlepšila se jistota podvozku ve vyšších rychlostech i směrová stabilita. Kvalitu jízdy bychom zařadili někam mezi odpružením tužší Pandu a dnes ve třídě asi podvozkově nejlepší Hyundai i10.

Slabinou ovládání Sparku je nepřesně vymezená kulisa řazení, řadička zadrhávající v kulise a dráhy zakončené gumovými dorazy. Nebýt toho, byla by s prázdným autem i docela zábava.

Boj o první místo?

Do nového modelu vkládá vedení Chevroletu velké naděje, vždyť končící generace letos tvoří 29 % odbytu značky na českém trhu. Poslední exempláře starého Sparku jsou sice ještě ve skladech a u dealerů, ale všechny aktivity značky se už zaměřují na uvedení nového Sparku na trh.

První cena nového modelu (194.900,-Kč) standardně zahrnuje přední, boční i hlavové airbagy, posilovač řízení (!), ABS, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo zadní sedadlo dělené v poměru 60:40. Další podrobnosti k výbavám se očekávají až během prvních měsíců roku 2010, na trh má přijít Spark v březnu 2010.

Už teď je zřejmé, že roli nejlevnějšího mini na trhu bude muset Chevrolet přenechat Picantu nebo Pandě. Ceny budou vyšší, ale standard Sparku se posunul ještě víc.

Chevrolet Spark - Přehled motorizací
Motor1,0 16V1,2 16V
Převodovka5M5M
Zdvihový objem [cm3]9951206
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min-1]50/640060/6200
Největší toč. mom. [Nm/min-1]93/4800111/4600
Max. rychlost [km/h]154164
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,512,1
Průměrná spotřeba [l/100 km]5,15,1
Pohotovostní hmotnost [kg]939-1053939-1058
Spolupracujeme s TipCars.com
Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

Babiš odmítl maloobchodníky, větší slevu na pokladny EET nedostanou Babiš odmítl maloobchodníky, větší slevu na pokladny EET nedostanou

Asociace českého tradičního obchodu narazila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Chevrolet Spark: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Chevrolet Spark, bratr Opelu Karl, se ukazuje Chevrolet Spark, bratr Opelu Karl, se ukazuje

To, co vidíme na fotografii, je údajně zcela nová…

Ceny faceliftovaného Chevroletu Spark začínají na 170.600 Kč Ceny faceliftovaného Chevroletu Spark začínají na 170.600 Kč

Miniautomobil americké značky se dočkal lehké…

 



 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Tajemství jubilantky Machálkové (50): Sex v trojce se Svobodou a jeho ženou Vendulou

Tajemství jubilantky Machálkové (50): Sex v trojce…

Oblíbená zpěvačka Leona Machálková slaví 50. narozeniny. Tato umělkyně měla život plný krásných, ale i těžkých…

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

 

iSport.cz

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány? Ptejte se Martina Vaniaka

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány?…

Ve Slavii ho fanoušci milovali a přezdívali ho „čaroděj“. Když se ale stal z Martina Vaniaka trenér brankářů,…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta byla láska na první pohled

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta…

Víte, jak to chodí v kavárnách. Někoho tam potkáte, chvíli se s ním pobavíte, pak se zas přidá někdo jiný, kdo…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…