Chevrolet Volt najezdil už 100 milionů elektrických mil
Ujeté míle pochopitelně nejsou pouze elektrické, protože Volt je EREV (Extended Range Electric Vehicle). Jedná se tedy vlastně o hybrid, ale čtyřválcová zážehová čtrnáctistovka se 63 kW (86 k) je v činnosti pouze tehdy, když „dojdou baterky“ a prodlužuje dojezd, samostatně nefunguje. Elektromotor, který primárně vozidlo pohání, poskytuje 111 kW (151 k), kapacita lithium-iontových článků je pak 16,5 kWh. Akční rádius auta při využití elektrické energie činí 61 km, benzinový motor jej prodlouží o dalších necelých 554 km.
General Motors se neopomněl kulatým číslem ujeté vzdálenosti pochlubit a v oficiální tiskové zprávě zveřejnil zajímavé statistiky. Majitel extravagantního vozu průměrně ročně ušetří 1.370 dolarů (26.800 Kč) za palivo a 65 % ujeté vzdálenosti absolvuje na elektřinu. Na jednu nádrž benzinu dokáže absolvovat vzdálenost 1.448 km, tedy 900 mil, vystačí mu tak zhruba na měsíc a půl. Spotřeba samozřejmě neodpovídá kombinovanému údaji dle metodiky EPA (2,4 l/100 km), na dálnicích se pohybuje na hranici 5,9, ve městě pak činí 6,7 l/100 km.
Mezi majiteli Voltu se najdou ale i rekordmani, například Andrew Byrne z Los Angeles: „Jezdím denně jen na elektřinu, benzin potřebuji pouze na delší cesty. Na poslední nádrž jsem ujel 1.900 mil (3.057 km),“ řekl. A teď trocha amerických reálií, byť se samozřejmě jedná o průměrné hodnoty: výše zmíněná částka 1.370 dolarů v současnosti odpovídá nákladům na jídlo po devět týdnů, 228 návštěvám myčky či 137 lístkům do kina.
„Nejlepším znamením toho, že vyrábíte výborný produkt, je spokojenost vašich zákazníků. Majitelé Voltů zjistili, že auto není jen zábavné řídit, ale poskytuje moderní techniku a výkon tam, kde jej potřebují,“ řekla marketingová ředitelka pro tento model Cristi Landy. Její slova potvrzují americké průzkumy i další majitel Farris Khan z jihovýchodního Michiganu: „Denně ujedu 55 mil (89 km) a spotřebuji o 80 % méně paliva, čímž ušetřím 150 dolarů (přes 2.900 korun) měsíčně. A Volt je skutečně auto pro zábavu díky mohutnému točivému momentu elektromotoru.“
Volt je dvojčetem posledního vítěze evropské ankety Car Of The Year: Opelu Ampera. V USA se prodává přesně dva roky, dodávky prodejcům byly zahájeny v prosinci 2010. Klienti ušetřili už 5 milionů galonů (18,9 milionu litrů) benzinu, což odpovídá částce 21 milionů dolarů (410,3 mil. Kč).
S extravagantním Američanem to ale pochopitelně není tak růžové, jak by se mohlo na první pohled zdát. Reálné údaje spotřeby paliva vyvolají evropským milovníkům nafty úsměv na tváři. Nezapomínejme, že Američané nikdy dieselům v osobních autech na chuť nepřišli a znovu je objevují až nyní. Poprvé se o to snažili na přelomu 70. a 80. let minulého století po dvou palivových krizích. Do Voltu se nedávno pustila i média, která propírala jeho drahou výrobu. Nitku suchou na něm nenechali ani politici. No a konečně továrna v Hamtramcku musela kvůli nezájmu zastavit letos na jaře na pět týdnů jeho produkci.