Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Chlazení moderních motorů: Zapomíná se na něj, přesto může způsobit fatální závady

Chlazení je spolu s mazáním nejdůležitější součástí moderního spalovacího motoru. Pokud selže, může to vést až k fatálnímu poškození agregátu. Co dělat, aby k tomu nedošlo, a čím se liší chlazení současných motorů od těch dřívějších?
Zpět na článek
28. 11. 2017 08:42
28. 11. 2017 10:02
28. 11. 2017 10:28
28. 11. 2017 14:27
28. 11. 2017 12:20
29. 11. 2017 12:32
28. 11. 2017 12:09
28. 11. 2017 12:40
28. 11. 2017 16:58
29. 11. 2017 12:29
28. 11. 2017 09:33
28. 11. 2017 22:17
29. 11. 2017 07:22
29. 11. 2017 09:02
29. 11. 2017 13:23
Avatar - Hittman
28. 11. 2017 08:42
Co
mne u dnešních "moderních" aut mrzí je, že zmizel ukazatel teploty chladící kapaliny (ručičkový). Taková prkotina, ale hodně mne pomáhá. Vím, že dnes se auta kupují více méně podle obalu, protože dnešní lid už není tak technicky vzdělaní jako naši otcové, co dělali generálku škodovek doma v garáži a uměli toho dost manuálně opravit, ale prostě toto mi chybí. Naštěstí se to vyskytuje zatím pouze u prckoletů a podobných mini kategorií, kde se šetří na všem možném..
Rozbalit vlákno
9
28. 11. 2017 10:02
Re: Co
Ukazatel chladicí kapaliny, kterej skutečně ukazoval, kolik stupňů má ta kapalina, zmizel v nenávratnu někdy v roce 2005.
Současný ručičkový ukazatele mají tak jako tak jen tři polohy (50 = studený motor, 90 = cokoli mezi 70 a 110, červené pole = uvařeno), hodnoty z čidel ŘJ fitruje tak, aby to netrápilo řidiče. Za mě tedy ať je klidně v běžných, nesportovních autech jen kontrolka.
Avatar - wakantanka
28. 11. 2017 10:28
Re: Co
Asi tak, mne celkom vyhovuje možnosť prepnúť si na počítači skutočnú teplotu motora (samozrejme ak ten údaj nekecá rovnako).
Avatar - twistedTSD
28. 11. 2017 14:27
Re: Co
Ideální je zobrazit si teplotu oleje. :yes: To pak člověk kouká, jak je nějaká ručička zavádějící.
Avatar - 3_diamanty
28. 11. 2017 12:20
Re: Co
niektore auta uz dokonca ani otackomer poriadny nemaju ... pripadne ho maju tak neskutocne neprehladny az to nedava logiku preco ho tam potom vlastne vobec maju
29. 11. 2017 12:32
Re: Co
Vidím to stejně. Takový ukazatel je akorát zavádějící. To radši kontrolku.
Avatar - 3_diamanty
28. 11. 2017 12:09
Re: Co
ja na svojom malom aute vidim este aj aktualnu teplotu oleja na palubaku... ale zeby som to nejako sledoval... to v praxi moc nie... ale je to tam ... foto este z leta [odkaz]
28. 11. 2017 12:40
Re: Co
Jojo, VAG to má :-)
Tam je zajímavý, jak vysoko ta teplota vyletí při dálničních sprintech v létě, kdy má vzduch 35+°C.
28. 11. 2017 16:58
Re: Co
Dívím se že ti tady nějaký blbeček nepíše, že by ti taky měla chybět startovací klika protože na co potřebuješ takovou "banalitu" jako znát teplotu oleje v motoru ;-) Na mě už pár pitomáků se startovací klikou, když jsem napsal, že mi na moderních autech něco vadí, chybí nebo přebývá, vystartovalo.
29. 11. 2017 12:29
Re: Co
Tak zkus dát svému otci moderní motor na generálku. >:-[] Celkem obecně platí, že sofistikovanost nepřeje opravitelnosti na koleni. Něco takového nemá nízkou prioritu, ono to na jejich seznamu priorit ani nebude. Tenkrát to holt byla nutnost. Dnes by generálku neudělal ani autorizovaný servis. A to ani v záruce.
28. 11. 2017 09:33
Mísitelnost
Ač nemyslím že by to v praxi někdo dělal, tak G13 je mísitelná se vším, tedy i G11! Tato informace byla dokonce uvedena před časem i zde (test SM chladících kapalin) asi by si to chtělo zopakovat vlastnim články a netvrdit že mísitelné určitě nejsou ;-)
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Ada je zase tady
28. 11. 2017 09:57
Re: Mísitelnost
to určitě psal zase ten frankofil :no:
28. 11. 2017 15:45
A kdyby někdo měl problém s přehříváním motoru ...
... tak stačí použít kapalinu na -39°C, S takovou kapalinou se totiž motor mnohdy vůbec neohřeje !
Aspoň to teda tvrdí p.Dusil :-)

A ještě nám zatajil, kolik by mělo být to PH
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Tomas Dusil, auto.cz
14. 12. 2017 11:04
Re: A kdyby někdo měl problém s přehříváním motoru ...
Tak motor se asi ohřeje. Otázkou je na kolik stupňů. Tím jsem chtěl jen naznačit, že příliš nízká teplota tuhnutí chladicí kapaliny není dobrá. Ale to Vy určitě také víte.
28. 11. 2017 22:17
voda
Rád čtu články do Tomáše Dusila, protože je to ještě jeden z mála technicky zdatných redaktorů. Pouze upřesním, že demineralizovaná voda není ale to samé jako destilovaná, i když si to mnoho lidí plete a výrobci je v tom často nechávají. To, co se dnes prodává, jako destilovaná voda je v drtivé většině právě demineralizovaná, neboli osmotická voda, čili byla vyrobena pomocí reverzní osmózy, což je úplně jiný způsob čištění vody než finančně mnohem náročnější destilace.
Aby to nebylo tak jednoduché, tak na trhu se prodávají často destilované vody svou kvalitou vhodné spíše pro autobaterie, ale jsou nedostatečně vodivé pro provozní kapaliny, protože jsou příliš čisté (hladové), což může paradoxně podporovat vznik koroze v chladícím systému. Většina vod s vodivostí okolo jednoho µS/cm je pro ředění baterie vyhovující, ale taková voda je k ředění provozních kapalin nevhodná. Každá taková, lidově řečeno "destilka", by pak měla mít na obalu uvedeno, pro co je všechno vhodná a správně by na trhu měly být "destilky" dvě ;-)
Rozbalit vlákno
3
29. 11. 2017 07:22
Re: voda
To s tím "technicky zdatným redaktorem" to jsi panu Dusilovi neměl dělat. Tak krutý žert si nezaslouží >:D
29. 11. 2017 09:02
Re: voda
Schválne som si pretočil kalendár či nemáme 1.apríl >:D
29. 11. 2017 13:23
Re: voda
Samotné použití reverzní osmózy (RO) však není problém. RO nevylučuje vhodné parametry. Voda vhodná k vaření a pití je relativně tvrdá. Voda s příliš malým obsahem minerálů pro nás není dobrá. Přesto se RO používá na lodích a voda má přijatelný obsah minerálů (spíš více než méně; pochopitelně záleží na konkrétním systému, mohu tedy soudit jen ze své omezené zkušenosti). To proto, že je na vstupu mořská voda. Kdyby člověk použil vodu ze studny, tak bude příliš čistá a nevhodná. Pak by se musela obohatit o minerály. A takové systémy jsou. Proto je v podmínkách ČR RO nevhodné řešení pro čištění pitné vody.

Pointa tedy je, že RO nevadí, pokud má výsledný produkt žádané vlastnosti. Nakonec, i destilovaná voda je příliš čistá, pokud vím. Návratem k destilaci by sis tedy vůbec nepomohl. Označení destilovaná se používá, odhaduji, spíš z tradice. Zákazník je na to zvyklý. I když je zavádějící (a hrozí za to tedy pokuty).

Máš pravdu, že na ředění chladících kapalin a kapalin do ostřikovačů je třeba jiná voda než na ředění elektrolytu. Co jsem o tom četl, není to zase tak starý poznatek, že by se neměla používat příliš čistá voda. Výrobci "destilovaných" vod jsou tak trochu pozadu. O provozovatelích aut nemluvě.