Chrysler Ghia Special Coupé (1953): Vzácný italský Američan je k mání. Za patřičnou sumu

 

Výsledkem spolupráce Chrysleru s Ghiou byly v padesátých letech minulého věku více než dvě desítky unikátních aut. Jedno z osmnácti „sériových“ kupé lze nyní koupit...

Začátkem šesté dekády dvacátého století se americký koncern Chrysler dal dohromady s karosárnou Ghia a vzniklo několik zajímavých konceptů, dokonce i malosériových vozů. Potřeboval totiž vtisknout svým konzervativním modelům trochu více „šťávy“ a kam jinam se obrátit než na sever Itálie? Hromadná výroba se sice neuskutečnila, protože panovaly obavy z neúspěchu podobného tomu, který zapříčinil předválečný Airflow, ale i tak se jedná o zajímavou historickou kapitolu. Obnovená Ghia utrpěla za druhé světové války značné škody kvůli spojeneckým bombám a nutně potřebovala zakázky...

Nejprve Plymouth

Vše začalo v roce 1950 studií XX-500, která nesla logo Plymouthu, šlo vlastně o originální a náležitě elegantní čtyřdveřový fastback se splývavou zádí na šasi produkčního P20. Tehdejší nový šéf zámořského velkého hráče K. T. Keller byl ohromen a šéfdesignér Virgil Exner jakbysmet, taktéž veřejnost i odborníci nešetřili chválou... Partnerství trvalo do šedesátých let. Nakonec dostalo zelenou pro kusovou produkci alespoň jedno z tzv. Idea Cars, už coby koncept plně funkční, což o jiných konkurenčních „vozech snů“ v té době rozhodně neplatilo, šlo o nepojízdné slupky. Prosadil jej manažer exportu C. B. Thomas, který řekl, že prodá všechny bohatým kupcům.

Mezi léty 1951 a 1953 tedy na podvozku Chrysleru New Yorker Deluxe vzniklo pouhých 18 kusů modelu s názvem Special Coupé, který měl obě důležité značky a prosadil se - na rozdíl od jiného fastbacku s kratším rozvorem. Více jich však ani nebylo v plánu, nicméně Thomas pro něj dostal oficiální svolení. Nejdříve se zrodila šestka tzv. „styling specials“, zbylých dvanáct postavila dle smlouvy Carrozzeria Ghia.

Do Francie

Jeden z těchto vozů je nyní k mání, což je vzácná příležitost pro sběratele, protože se rozhodně na prodej neobjevují každý den. Byl zaregistrován 23. července 1953 a dlouhá léta pobýval v Evropě. Do země galského kohouta jej dovezl importér Société France Motors. O čtyři dny později došlo ke změně v dokladech, objevuje se zde jméno bohatého průmyslníka Leona Coulibeufa, automobilového sběratele a kromě jiného i amatérského závodníka, jel také 24 hodin Le Mans. V jeho garážích bychom v 50. letech našli třeba okřídlené kupé Mercedes-Benz 300 SL, Porsche 356 a Alfu Romeo 1900.

Původně vzácný stroj nechal napsat na manželku, následně si to tedy zřejmě rozmyslel. Madamme Coulibeuf však u vozu pózovala při soutěži elegance v Enghien-les-Bains 1953. V září téhož roku se objevil na titulní straně odborného časopisu L'Action Automobile. Majitel byl na oba jistě náležitě pyšný. V historii konkrétního exempláře jsou značná bílá místa, na mnoho let zmizel... Nicméně následují holá fakta. Později se jeho vlastníkem stal Jacques Pelve, shodou okolností bretaňský dealer Chrysleru.

Renovace

Objevil jej sice nekompletní a s jinou maskou, ale takřka bez koroze, v původním světlém laku a s originální registrační značkou 4756 CC75. Automobil prošel po mnoha letech pečlivou renovací, trvala více než celou dekádu a byla dokončena v roce 2001. Hned poté zamířil stylový Američan v italském „obleku“ do Bagatelle na Louis Vuitton Concours d'Elegance.

Při znovuvzkříšení dostal kombinaci tmavě a světle modré barvy s obdobně laděným interiérem, který doplňují bílé lemy na čalounění, které získalo určitou patinu. Následujících šestnáct let však se na jeho vzhledu jinak výrazněji nepodepsalo, i zrestaurované chromované detaily zůstaly až na pár drobných ohmatání prakticky netknuté. To platí rovněž o drátových kolech s bělobokými pneumatikami, „padesátkové“ klasice, která k takovému autu prostě patří. Tříramenný volant, přístroje včetně hodin, rádio i zapalovač cigaret mělo auto už z výroby. Zadní sedadlo nikoliv, kupátka byla pouze dvoumístná. No a? Vzhled vlastně nijak neruší... „Budíky“ jsou samozřejmě cejchované v kilometrech za hodinu, nikoli v mílích. Čtyřkolová rarita se v současnosti nachází za Atlantikem, v americkém St. Louis ve státě Missouri.

Vidlicový osmiválec

Auto, stejně jako ta zbylá pohání klasika, vidlicový osmiválec FirePower Hemi s objemem 331 krychlových palců, tedy 5424 cm3. Dává 134 kW (182 k) i díky dvojitému karburátoru a je spárován s polosamočinnou čtyřstupňovou převodovkou Fluid Torque Drive. Řadicí páka, či spíše volič se nachází na sloupku řízení, nic neobvyklého... Na přání byl k mání ještě automat PowerFlite. Drtivá většina komponentů pohonné jednotky přežila těch 64 let života vozu bez úhony až na „spotřební materiál“, kupříkladu vzduchový filtr je logicky novějšího data výroby.

Cena 550 tisíc dolarů odpovídá aktuálnímu stavu i plné funkčnosti, stačí otočit klíčkem. Dle nejnovějšího kurzu činí její ekvivalent v české měně 11.955.900 korun. Málo to není, ale na druhou stranu jde o opravdový unikát, který nepotkáte na každém rohu. Mohli jste jej vidět třeba před dvěma lety v květnu v Cernobbiu na proslulé a prestižní Concorso d'Eleganza Villa d'Este, případně v říjnu 2014 v belgickém Knokke, kde se konala obdobná soutěž elegance při Zoute Grand Prix.

Foto: Hyman Ltd., BringATrailer Archive

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko nebude blokovat zavedení evropské digitální daně, klade si ale podmínky Česko nebude blokovat zavedení evropské digitální daně, klade si ale podmínky

Proti zavedení nové digitální daně, pomocí které chce…

Glosa Jany Havligerové: Jedním hlasem? Radši ne Glosa Jany Havligerové: Jedním hlasem? Radši ne

Tomáš Petříček se stal šéfem české diplomacie. Prý díky…

Čeští byznysmeni se musejí naučit, jak předat své firmy Čeští byznysmeni se musejí naučit, jak předat své firmy

České a slovenské podnikatele čeká v následujících letech…

 
Zdroj: Hyman Ltd., BringATr., Motor1

Štítky Chrysler Bazar Kupé

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

 





 
Nové emisní normy jsou tu! Proč ale značky stále uvádějí spotřebu podle starého cyklu NEDC?

Nové emisní normy jsou tu! Proč se ale stále uvádí spotřeba podle starého cyklu NEDC?

Dnes 14:56

Kdo očekával okamžitý přechod na WLTP, může být teď překvapen.




Blesk.cz

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s Creed Odyssey

Antické Řecko čeká na dobytí: Recenze Assassin’s…

Vůbec ne dávno, alebrž teprve před 11 lety vznikla série Assassin’s Creed pojednávající o asasínech a…

Po Valince (6) pátrá oddělení vražd: Měla natržený ret, monokl a páchla močí, vypověděla zdrcená babička

Po Valince (6) pátrá oddělení vražd: Měla natržený…

Šestiletou Valerii policie hledá už dva měsíce, nezvěstná je ovšem mnohem déle. Co se s holčičkou, o kterou se…

 

iSport.cz

Kreuziger v novém týmu: Rozhodla i charita! A vrátím se na Tour

Kreuziger v novém týmu: Rozhodla i charita! A vrátím…

Cyklista Roman Kreuziger počítá s tím, že se v novém působišti ve stáji Dimension Data vrátí na nejslavnější…

ZNÁMKOVÁNÍ Česka: Čelůstka si řekl o místo, Barákova zbytečná ztráta

ZNÁMKOVÁNÍ Česka: Čelůstka si řekl o místo, Barákova…

Nadějím na první místo ve skupině Ligy národů vystrojila Ukrajina smuteční hostinu. Český národní tým prohrál…

 

Reflex.cz

Hovory s TGM jsou evangeliem první republiky, říká o svém novém filmu režisér Jakub Červenka

Hovory s TGM jsou evangeliem první republiky, říká o…

Producent a režisér Jakub Červenka (35) o vzniku svého hraného debutu Hovory s TGM, který jde v Česku do kin ve…

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a končí, jaká je jeho historie a proč ho ještě nezrušili

Kalendář letního času do roku 2022: Kdy začíná a…

Letní čas někdo občas nazývá „turecko-ukrajinským časem v ČR“. Změna času v nás vyvolává různé pocity. Záleží,…