Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Chrysler Sebring

Tomáš Zajíček
Na autosalonu v Ženevě, pořádaném v první polovině března na výstavišti Palexpo, představila společnost DaimlerChrysler nový sedan střední třídy Chrysler Sebring, s nímž chce zvětšit svůj podíl na evropském trhu. Nový automobil je nástupcem známého...

Uvedení Sebringu navazuje na představení velkého sedanu Chrysler 300M (1998) a nového nejmenšího modelu Neon druhé generace (1999), s nimiž značka Chrysler nejen zkracuje cykly modelové obměny, ale také posiluje svou přítomnost na evropských trzích. Chrysler Sebring, který přijde na evropský trh začátkem příštího roku. Vychází ze svého úspěšného předchůdce Stratus, který získal prestižní titul Vůz roku 1995 (USA) především za koncepci Cab Forward Design, která je záruku velkého interiéru a zavazadlového prostoru při zachování elegantního dynamického designu exteriéru. Nový Sebring pokračuje v této filozofii, ale přináší další inovativní technické prvky do střední třídy, k nimž patří nový celohliníkový šestiválcový motor 2.7 V6 a brzdový systém s protiblokovacím zařízením ABS Plus, které spojuje funkce klasického ABS, elektronického rozdělení brzdné síly EBD a dynamického systému jízdní stability.

Sebring je čtyřdveřový sedan tříprostorové koncepce se stupňovitou zádí, s výraznou maskou přídě ve stylu sportovních automobilů, velkými hlavními světlomety i koncovými svítilnami, zvýšenou hranou zádě a bočními prolisy včetně jemného lemování výřezů blatníků. Jeho jméno připomíná slavnou závodní trať na Floridě, kde se v březnu tradičně jezdí dvanáctihodinový vytrvalostní závod sportovních automobilů, v němž startuje také tovární tým s vozy Chrysler Viper GTS-R. Je postaven na velkém rozvoru 2743 mm, přičemž délka vozu je 4844 mm, jeho šířka 1827 mm a výška 1396 mm. Velmi dobré jízdní vlastnosti zaručuje také široký rozchod kol, vpředu i vzadu shodně 1529 mm. Zavazadlový prostor má objem 442 l podle normy SAE.

V nabídce pro Evropu jsou dva motory, čtyřválec 2.0 DOHC a celohliníkový šestiválec 2.7 DOHC V6 (známý z modelu 300M). Oba mají čtyřventilový rozvod, pod kapotou jsou uloženy napříč a pohánějí přední kola. Menší dvoulitrový motor o výkonu 104 kW/5700 ot/min a největším točivém momentu 176 Nm/4600 ot/min se alternativně dodává s pětistupňovou manuální převodovkou nebo čtyřstupňovou samočinnou AutoStick s možností přímého řazení. Větší šestiválec 2.7 s výkonem 149 kW/5900 ot/min a točivým momentem 262 Nm/4300 ot/min je k dispozici výhradně se samočinnou převodovkou AutoStick. Ve srovnání s šestiválcem 2.5 V6 pro Chrysler Stratus však nabízí o 29 kW výkonu a 44 Nm točivého momentu více. Nový motor V6 má také nižší spotřebu paliva a díky variabilní délce sání příznivější průběh točivého momentu už od nižších otáček. Konstruktéři se zaměřili rovněž na snížení hlučnosti a vibrací.

Stratus byl v USA průkopníkem velmi dobrých jízdních vlastností ve stylu evropské konkurence, a Sebring tento trend dále rozšiřuje. Všechny brzdy jsou kotoučové o průměru 381 mm. Pneumatiky 195/65 R 15 ve výbavě LE nahrazují větší 205/60 R 16 pro Sebring LX. Palivová nádrž pojme 60 l benzinu.

Ve výbavě Sebringu jsou podle modelu - automatická klimatizace, palubní počítač, samočinná převodovka s přímým řazením AutoStick, kožené čalounění, zadní sklopné opěradlo sedadel dělené v poměru 3:2, elektrické ovládání všech bočních oken atd. Nový Sebring splňuje všechny bezpečnostní normy a v základní výbavě je boční vzduchová záclona Side Airbag Curtain, technická novinka DaimlerChrysler, známá z vozů Mercedes-Benz, chránící při bočním nárazu cestující na předních i zadních sedadlech. DaimlerChrysler s vozem Chrysler Sebring míří do velké konkurence segmentu střední třídy, ale chce se prosadit individualitou designu, komfortem, bezpečností a řadou dalších technicky vyspělých řešení.

Uvedením Sebringu se snižuje cyklus obměny modelových řad osobních automobilů Chrysler na tři roky. V Evropě slavil Chrysler s osobními vozy největší úspěchy na trzích Švýcarska, Španělska a skandinávských zemí. Nyní chce zaútočit nejen na náročné trhy Německa, Francie a Itálie, ale zvětšit prodeje také ve státech střední a východní Evropy.

V USA jsou již v prodeji i verze kupé a kabriolet, snad se evropští zákazníci dočkají podobně jako u Stratuse alespoň verze s otevřenou střechou.

Tomáš Zajíček