Chrysler TV-8 (1950-1956): Toto byl tank s atomovým pohonem!

 

V padesátých letech minulého věku se americký Chrysler zabýval zajímavým experimentem: netradiční konstrukcí tanku na atomový pohon.

Padesátá léta byla věkem raket a jaderného pohonu. I když se o tomto období hovoří jako o počátku tzv. studené války, atomová energie neměla být určena pouze k zabíjení lidí. Vojenské účely však samozřejmě nepostrádaly patřičnou prioritu. Americký Chrysler se začal od úvodu této dekády zabývat vážně myšlenkou středního tanku poháněného malým reaktorem, který byl navíc schopen jízdy jak po souši, tak i po vodě. Lákal prakticky neomezený dojezd a nepřetržitá služba...

Spalovací motor a turbína?

Projekt s označením TV-8 byl prezentován v polovině 50. let, následoval po několika předchozích studiích. Nejdříve se zvažoval klasický spalovací motor, konkrétně benzinový (či podle některých zdrojů naftový) vidlicový osmiválec o výkonu kolem 221 kW (300 k), spojený s elektrickým generátorem v zadní části věže. Generátor měl pohánět dvojici předních elektromotorů, které dále rozpohybovaly 71 cm široké pásy s koly uvnitř. Poté přišla na mysl plynová turbína a dokonce i dva druhy parní - s cyklem tlačeným uhlovodíky, či napájená jaderným štěpením.

Nakonec zvítězila myšlenka miniaturního reaktoru, který by vystřídal dieselový agregát a poskytoval energii těm elektrickým. Experimentální obrněné monstrum vypadalo velmi neobvykle: všechny podstatné součásti včetně výzbroje i poháněcí soustavy a samotného lidského osazenstva se měly nacházet v oblé věži tanku. Tato konstrukce byla navržena s ohledem na extrémní odolnost stroje, předek měl odrážet vystřelenou munici protivníků. Šlo o skoro devítimetrového (8,9 m) mastodonta s šířkou 3,4 m a bez deseti centimetrů tři metry vysokého.

Pro čtyři

Posádku tvořili standardně čtyři muži: velitel, řidič, střelec a nabíječ. Teoreticky stačili jen dva, tedy řidič a střelec, jenže mohly se objevit komplikace, poruchy a tak dále. V takových případech by měli plné ruce práce a spoustu trablů k řešení... Hovořilo se i o tom, že v útrobách klidně přečkají případný atomový výbuch, protože nová válka s masivním použitím jaderných zbraní byla prakticky na spadnutí. V aerodynamicky navržené zádi mohli mít šanci, otázkou je jak dlouho...

TV-8 měl vážit 25 tun, z toho podvozek deset a věž zbylých patnáct, na obra je to ovšem poněkud méně, hlavně horní část by určitě byla těžší. Coby výzbroj konstruktéři plánovali hlavní dělo T208 ráže 90 mm, dále dvojici souosých kulometů ráže 7,62 mm a jeden těžký kulomet kalibru 12,7 mm. Kanon se měl dobíjet hydraulickým pěchovacím zařízením s municí umístěnou v zadní části věže, odděleně od prostoru pro posádku ocelovou přepážkou. Dálkově řízený těžký kulomet umístili dozadu na vrchol hlavní věže do speciální malé věžičky (vizte video ze seriálu Oceloví giganti. Pro ochranu posádky a zlepšení zorného pole sloužil uzavřený televizní okruh s kamerami!

Na souš i vodu

Stroj měl být využitelný při obojživelných operacích. Velká dvouvrstvá věž naplněná částečně vzduchem působila dle projektu jako vztlakové těleso, tank nadnášela a udržovala na hladině, i když šasi se nacházelo pod vodou. Proto měla velký objem i tvar, který připomínal broučí tělo, byla rozdělená na vnější a vnitřní „skořepinu“, první působila kromě výše zmíněného jako brnění a chránila druhou. V neposlední řadě byla také vodotěsná a opatřená dvěma čerpadly. Oba dva základní konstrukční prvky od sebe šlo oddělit, což usnadňovalo leteckou přepravu takových vozidel.

Bizarní stroj, který skutečně vypadal jako obří zástupce hmyzí říše opatřený pásy, pochopitelně nemohl vzniknout coby funkční prototyp, stejně jako kupříkladu civilní auta, o kterých se v té době rovněž uvazovalo. Jaderný pohon se dostal alespoň do velkých vojenských lodí, ledoborců a ponorek, kde je prakticky využitelný. Prototyp tanku nikdy nevyjel, finální fází projektu se stala maketa v „životní“ velikosti, tedy měřítku 1:1.

Odstínění nemožné

Armádní špičky TV-8 zaujal, ale pokud by se skutečně něco takového podařilo vyrobit, tak za obrovské peníze - i v malé sérii. Co na tom, že horečné zbrojení samo o sobě vyžadovalo značné finanční částky? Hlavní problém logicky představovala vážná zdravotní rizika pro mužstvo. Jaderný reaktor potřeboval odstínění, aby do těl posádky nepronikala radiace...

Americká armáda v té době experimentovala s těžkým strategickým bombardérem Convair B-36 Peacemaker, dva exempláře vybavila funkčními reaktory. Ty si v atomových letounech vyžádaly přítomnost dvanáctitunového štítu z olova a pryže, aby pět mužů na palubě nepřišlo do styku se smrtelnými paprsky. V případě tanku se však jednalo o technickou překážku, kterou nešlo obejít, hmotnost vozidla by příliš vzrostla. 23. dubna 1956 byl celý projekt ukončen, oficiálně se po posouzení dospělo k závěru, že neprokázal významné výhody oproti konvenčním konstrukcím.

Foto: Warhistoryonline.com, diseno-art.com, War Thunder

Video: G.J. Rasputin

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Zdroj: Securitymagazin.cz, WHO.com

Štítky Chrysler Video

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…