Chrysler TV-8 (1950-1956): Toto byl tank s atomovým pohonem!

 

V padesátých letech minulého věku se americký Chrysler zabýval zajímavým experimentem: netradiční konstrukcí tanku na atomový pohon.

Padesátá léta byla věkem raket a jaderného pohonu. I když se o tomto období hovoří jako o počátku tzv. studené války, atomová energie neměla být určena pouze k zabíjení lidí. Vojenské účely však samozřejmě nepostrádaly patřičnou prioritu. Americký Chrysler se začal od úvodu této dekády zabývat vážně myšlenkou středního tanku poháněného malým reaktorem, který byl navíc schopen jízdy jak po souši, tak i po vodě. Lákal prakticky neomezený dojezd a nepřetržitá služba...

Spalovací motor a turbína?

Projekt s označením TV-8 byl prezentován v polovině 50. let, následoval po několika předchozích studiích. Nejdříve se zvažoval klasický spalovací motor, konkrétně benzinový (či podle některých zdrojů naftový) vidlicový osmiválec o výkonu kolem 221 kW (300 k), spojený s elektrickým generátorem v zadní části věže. Generátor měl pohánět dvojici předních elektromotorů, které dále rozpohybovaly 71 cm široké pásy s koly uvnitř. Poté přišla na mysl plynová turbína a dokonce i dva druhy parní - s cyklem tlačeným uhlovodíky, či napájená jaderným štěpením.

Nakonec zvítězila myšlenka miniaturního reaktoru, který by vystřídal dieselový agregát a poskytoval energii těm elektrickým. Experimentální obrněné monstrum vypadalo velmi neobvykle: všechny podstatné součásti včetně výzbroje i poháněcí soustavy a samotného lidského osazenstva se měly nacházet v oblé věži tanku. Tato konstrukce byla navržena s ohledem na extrémní odolnost stroje, předek měl odrážet vystřelenou munici protivníků. Šlo o skoro devítimetrového (8,9 m) mastodonta s šířkou 3,4 m a bez deseti centimetrů tři metry vysokého.

Pro čtyři

Posádku tvořili standardně čtyři muži: velitel, řidič, střelec a nabíječ. Teoreticky stačili jen dva, tedy řidič a střelec, jenže mohly se objevit komplikace, poruchy a tak dále. V takových případech by měli plné ruce práce a spoustu trablů k řešení... Hovořilo se i o tom, že v útrobách klidně přečkají případný atomový výbuch, protože nová válka s masivním použitím jaderných zbraní byla prakticky na spadnutí. V aerodynamicky navržené zádi mohli mít šanci, otázkou je jak dlouho...

TV-8 měl vážit 25 tun, z toho podvozek deset a věž zbylých patnáct, na obra je to ovšem poněkud méně, hlavně horní část by určitě byla těžší. Coby výzbroj konstruktéři plánovali hlavní dělo T208 ráže 90 mm, dále dvojici souosých kulometů ráže 7,62 mm a jeden těžký kulomet kalibru 12,7 mm. Kanon se měl dobíjet hydraulickým pěchovacím zařízením s municí umístěnou v zadní části věže, odděleně od prostoru pro posádku ocelovou přepážkou. Dálkově řízený těžký kulomet umístili dozadu na vrchol hlavní věže do speciální malé věžičky (vizte video ze seriálu Oceloví giganti. Pro ochranu posádky a zlepšení zorného pole sloužil uzavřený televizní okruh s kamerami!

Na souš i vodu

Stroj měl být využitelný při obojživelných operacích. Velká dvouvrstvá věž naplněná částečně vzduchem působila dle projektu jako vztlakové těleso, tank nadnášela a udržovala na hladině, i když šasi se nacházelo pod vodou. Proto měla velký objem i tvar, který připomínal broučí tělo, byla rozdělená na vnější a vnitřní „skořepinu“, první působila kromě výše zmíněného jako brnění a chránila druhou. V neposlední řadě byla také vodotěsná a opatřená dvěma čerpadly. Oba dva základní konstrukční prvky od sebe šlo oddělit, což usnadňovalo leteckou přepravu takových vozidel.

Bizarní stroj, který skutečně vypadal jako obří zástupce hmyzí říše opatřený pásy, pochopitelně nemohl vzniknout coby funkční prototyp, stejně jako kupříkladu civilní auta, o kterých se v té době rovněž uvazovalo. Jaderný pohon se dostal alespoň do velkých vojenských lodí, ledoborců a ponorek, kde je prakticky využitelný. Prototyp tanku nikdy nevyjel, finální fází projektu se stala maketa v „životní“ velikosti, tedy měřítku 1:1.

Odstínění nemožné

Armádní špičky TV-8 zaujal, ale pokud by se skutečně něco takového podařilo vyrobit, tak za obrovské peníze - i v malé sérii. Co na tom, že horečné zbrojení samo o sobě vyžadovalo značné finanční částky? Hlavní problém logicky představovala vážná zdravotní rizika pro mužstvo. Jaderný reaktor potřeboval odstínění, aby do těl posádky nepronikala radiace...

Americká armáda v té době experimentovala s těžkým strategickým bombardérem Convair B-36 Peacemaker, dva exempláře vybavila funkčními reaktory. Ty si v atomových letounech vyžádaly přítomnost dvanáctitunového štítu z olova a pryže, aby pět mužů na palubě nepřišlo do styku se smrtelnými paprsky. V případě tanku se však jednalo o technickou překážku, kterou nešlo obejít, hmotnost vozidla by příliš vzrostla. 23. dubna 1956 byl celý projekt ukončen, oficiálně se po posouzení dospělo k závěru, že neprokázal významné výhody oproti konvenčním konstrukcím.

Foto: Warhistoryonline.com, diseno-art.com, War Thunder

Video: G.J. Rasputin

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: První volební pokuta Glosa Jany Havligerové: První volební pokuta

Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran…

Poprvé za dlouhou dobu rostou všechny hlavní ekonomiky, eurozóna srovnala krok s USA Poprvé za dlouhou dobu rostou všechny hlavní ekonomiky, eurozóna srovnala krok s USA

Hospodářský růst předních světových ekonomik se…

 
Zdroj: Securitymagazin.cz, WHO.com

Štítky Chrysler Video

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

 





 
Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta v řadě!

TEST: Mercedes-Benz S 400 d 4Matic – Nafta znovu v řadě! Co to přineslo?

Dnes 09:51

Je to sice jeden z nejméně nápadných faceliftů, o slušnou revoluci však přesto jde. Vznětové vidlicové jednotky nahrazují zbrusu nové řadové motory!




Blesk.cz

Hororová cesta domů v Butovicích: Policie pátrá po násilníkovi, co přepadl mladou dívku

Hororová cesta domů v Butovicích: Policie pátrá po…

Jen díky své odhodlanosti a křiku se dokázala mladá dívka 7. září nedaleko Nových Butovic ubránit muži, který ji…

Odvážná Sisa Sklovská: V provázkových šatech ukázala ňadra!

Odvážná Sisa Sklovská: V provázkových šatech ukázala ňadra!

Ta se toho nebojí. Operní a muzikálová zpěvačka ze Slovenska Sisa Sklovská (51) dorazila na Bratislavské dny…

 

iSport.cz

Dojemný vzkaz Sereny pro mámu: Brali mě za chlapa, moje dcera je jako já!

Dojemný vzkaz Sereny pro mámu: Brali mě za chlapa,…

Mámě si vždycky postěžovala, když jí něco trápilo, tak si teď u ní vylila srdíčko. Momentálně je ovšem americká…

Po Jágrovi touží Nižněkamsk. S KHL ještě počkám, tvrdí český velikán

Po Jágrovi touží Nižněkamsk. S KHL ještě počkám,…

Calgary ani jiný klub NHL to možná nebude, Jaromír Jágr může začít sezonu v Rusku. Nově přinesl deník…

 

Reflex.cz

Výrobce rakví z Plzně zavraždil snoubenku

Výrobce rakví z Plzně zavraždil snoubenku

Následující příběh je vpravdě světový. Odehrává se v Novém Yorku, Chicagu, rakouské Vídni a německých Brémách.…

Menší prsa, více špíny a divočiny. Nový Tomb Raider se představuje v první ukázce

Menší prsa, více špíny a divočiny. Nový Tomb Raider…

Jedna z nejvíce sexy postav videoherní historie Lara Croft se dočká svého filmového restartu. Po dlouhých 15…