Chrysler TV-8 (1950-1956): Toto byl tank s atomovým pohonem!

 

V padesátých letech minulého věku se americký Chrysler zabýval zajímavým experimentem: netradiční konstrukcí tanku na atomový pohon.

Padesátá léta byla věkem raket a jaderného pohonu. I když se o tomto období hovoří jako o počátku tzv. studené války, atomová energie neměla být určena pouze k zabíjení lidí. Vojenské účely však samozřejmě nepostrádaly patřičnou prioritu. Americký Chrysler se začal od úvodu této dekády zabývat vážně myšlenkou středního tanku poháněného malým reaktorem, který byl navíc schopen jízdy jak po souši, tak i po vodě. Lákal prakticky neomezený dojezd a nepřetržitá služba...

Spalovací motor a turbína?

Projekt s označením TV-8 byl prezentován v polovině 50. let, následoval po několika předchozích studiích. Nejdříve se zvažoval klasický spalovací motor, konkrétně benzinový (či podle některých zdrojů naftový) vidlicový osmiválec o výkonu kolem 221 kW (300 k), spojený s elektrickým generátorem v zadní části věže. Generátor měl pohánět dvojici předních elektromotorů, které dále rozpohybovaly 71 cm široké pásy s koly uvnitř. Poté přišla na mysl plynová turbína a dokonce i dva druhy parní - s cyklem tlačeným uhlovodíky, či napájená jaderným štěpením.

Nakonec zvítězila myšlenka miniaturního reaktoru, který by vystřídal dieselový agregát a poskytoval energii těm elektrickým. Experimentální obrněné monstrum vypadalo velmi neobvykle: všechny podstatné součásti včetně výzbroje i poháněcí soustavy a samotného lidského osazenstva se měly nacházet v oblé věži tanku. Tato konstrukce byla navržena s ohledem na extrémní odolnost stroje, předek měl odrážet vystřelenou munici protivníků. Šlo o skoro devítimetrového (8,9 m) mastodonta s šířkou 3,4 m a bez deseti centimetrů tři metry vysokého.

Pro čtyři

Posádku tvořili standardně čtyři muži: velitel, řidič, střelec a nabíječ. Teoreticky stačili jen dva, tedy řidič a střelec, jenže mohly se objevit komplikace, poruchy a tak dále. V takových případech by měli plné ruce práce a spoustu trablů k řešení... Hovořilo se i o tom, že v útrobách klidně přečkají případný atomový výbuch, protože nová válka s masivním použitím jaderných zbraní byla prakticky na spadnutí. V aerodynamicky navržené zádi mohli mít šanci, otázkou je jak dlouho...

TV-8 měl vážit 25 tun, z toho podvozek deset a věž zbylých patnáct, na obra je to ovšem poněkud méně, hlavně horní část by určitě byla těžší. Coby výzbroj konstruktéři plánovali hlavní dělo T208 ráže 90 mm, dále dvojici souosých kulometů ráže 7,62 mm a jeden těžký kulomet kalibru 12,7 mm. Kanon se měl dobíjet hydraulickým pěchovacím zařízením s municí umístěnou v zadní části věže, odděleně od prostoru pro posádku ocelovou přepážkou. Dálkově řízený těžký kulomet umístili dozadu na vrchol hlavní věže do speciální malé věžičky (vizte video ze seriálu Oceloví giganti. Pro ochranu posádky a zlepšení zorného pole sloužil uzavřený televizní okruh s kamerami!

Na souš i vodu

Stroj měl být využitelný při obojživelných operacích. Velká dvouvrstvá věž naplněná částečně vzduchem působila dle projektu jako vztlakové těleso, tank nadnášela a udržovala na hladině, i když šasi se nacházelo pod vodou. Proto měla velký objem i tvar, který připomínal broučí tělo, byla rozdělená na vnější a vnitřní „skořepinu“, první působila kromě výše zmíněného jako brnění a chránila druhou. V neposlední řadě byla také vodotěsná a opatřená dvěma čerpadly. Oba dva základní konstrukční prvky od sebe šlo oddělit, což usnadňovalo leteckou přepravu takových vozidel.

Bizarní stroj, který skutečně vypadal jako obří zástupce hmyzí říše opatřený pásy, pochopitelně nemohl vzniknout coby funkční prototyp, stejně jako kupříkladu civilní auta, o kterých se v té době rovněž uvazovalo. Jaderný pohon se dostal alespoň do velkých vojenských lodí, ledoborců a ponorek, kde je prakticky využitelný. Prototyp tanku nikdy nevyjel, finální fází projektu se stala maketa v „životní“ velikosti, tedy měřítku 1:1.

Odstínění nemožné

Armádní špičky TV-8 zaujal, ale pokud by se skutečně něco takového podařilo vyrobit, tak za obrovské peníze - i v malé sérii. Co na tom, že horečné zbrojení samo o sobě vyžadovalo značné finanční částky? Hlavní problém logicky představovala vážná zdravotní rizika pro mužstvo. Jaderný reaktor potřeboval odstínění, aby do těl posádky nepronikala radiace...

Americká armáda v té době experimentovala s těžkým strategickým bombardérem Convair B-36 Peacemaker, dva exempláře vybavila funkčními reaktory. Ty si v atomových letounech vyžádaly přítomnost dvanáctitunového štítu z olova a pryže, aby pět mužů na palubě nepřišlo do styku se smrtelnými paprsky. V případě tanku se však jednalo o technickou překážku, kterou nešlo obejít, hmotnost vozidla by příliš vzrostla. 23. dubna 1956 byl celý projekt ukončen, oficiálně se po posouzení dospělo k závěru, že neprokázal významné výhody oproti konvenčním konstrukcím.

Foto: Warhistoryonline.com, diseno-art.com, War Thunder

Video: G.J. Rasputin

Spolupracujeme s TipCars.com
Šéf komunistů prozradil, která zahraniční mise mu vadí. Jde mu o Estonsko u ruských hranic Šéf komunistů prozradil, která zahraniční mise mu vadí. Jde mu o Estonsko u ruských hranic

Strana žádá doplnit do programového prohlášení vlády…

Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy Zisk skupiny PRE loni stoupl na téměř tři miliardy

Skupině Pražská energetika (PRE), která je třetím…

Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy? Nezaměstnanost: Jak si vede Praha v porovnání se zbytkem Evropy?

Praha je v rámci zemí Evropské unie a dalších zemí Evropy…

 
Zdroj: Securitymagazin.cz, WHO.com

Štítky Chrysler Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii Maybach už nemusí vyrábět své SUV. Stačí vám pick-up Ram upravený v Itálii

I přes farmářské základy není tato přestavba z řady těch…

 





 
Kolik stojí omlazená Škoda Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Kolik stojí omlazená Fabia? Cenové srovnání s předchůdcem ukazuje zdražení

Dnes 14:30

Omlazená Fabia se veřejnosti ukázala na ženevském výstavišti, až nyní se ale dozvídáme české cenovky.




Blesk.cz

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky? Felix s ní do poslední chvíle nebyl...

Patrasová a Slováček: Smíří je smrt rodinné lásky?…

Dagmar Patrasová (62) si prošla během víkendu peklem, jaké pochopí jen pejskař. Herčka totiž musela nechat…

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu, odhaduje jeho otec

Hamšík pryč z Neapole? Je to 60:40 pro Čínu,…

Nejlepší slovenský fotbalista posledních let Marek Hamšík by mohl odejít do Číny. Podle otce Richarda o…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat křesťana než muslima. Chce proto dál zpřísnit zákony

Dánská vláda přiznala, že je lehčí integrovat…

Dánsko bylo dlouhou dobu považováno za velmi tolerantní společnost, která dokáže poměrně důmyslným systémem…