Chrysler TV-8 (1950-1956): Toto byl tank s atomovým pohonem!

 

V padesátých letech minulého věku se americký Chrysler zabýval zajímavým experimentem: netradiční konstrukcí tanku na atomový pohon.

Padesátá léta byla věkem raket a jaderného pohonu. I když se o tomto období hovoří jako o počátku tzv. studené války, atomová energie neměla být určena pouze k zabíjení lidí. Vojenské účely však samozřejmě nepostrádaly patřičnou prioritu. Americký Chrysler se začal od úvodu této dekády zabývat vážně myšlenkou středního tanku poháněného malým reaktorem, který byl navíc schopen jízdy jak po souši, tak i po vodě. Lákal prakticky neomezený dojezd a nepřetržitá služba...

Spalovací motor a turbína?

Projekt s označením TV-8 byl prezentován v polovině 50. let, následoval po několika předchozích studiích. Nejdříve se zvažoval klasický spalovací motor, konkrétně benzinový (či podle některých zdrojů naftový) vidlicový osmiválec o výkonu kolem 221 kW (300 k), spojený s elektrickým generátorem v zadní části věže. Generátor měl pohánět dvojici předních elektromotorů, které dále rozpohybovaly 71 cm široké pásy s koly uvnitř. Poté přišla na mysl plynová turbína a dokonce i dva druhy parní - s cyklem tlačeným uhlovodíky, či napájená jaderným štěpením.

Nakonec zvítězila myšlenka miniaturního reaktoru, který by vystřídal dieselový agregát a poskytoval energii těm elektrickým. Experimentální obrněné monstrum vypadalo velmi neobvykle: všechny podstatné součásti včetně výzbroje i poháněcí soustavy a samotného lidského osazenstva se měly nacházet v oblé věži tanku. Tato konstrukce byla navržena s ohledem na extrémní odolnost stroje, předek měl odrážet vystřelenou munici protivníků. Šlo o skoro devítimetrového (8,9 m) mastodonta s šířkou 3,4 m a bez deseti centimetrů tři metry vysokého.

Pro čtyři

Posádku tvořili standardně čtyři muži: velitel, řidič, střelec a nabíječ. Teoreticky stačili jen dva, tedy řidič a střelec, jenže mohly se objevit komplikace, poruchy a tak dále. V takových případech by měli plné ruce práce a spoustu trablů k řešení... Hovořilo se i o tom, že v útrobách klidně přečkají případný atomový výbuch, protože nová válka s masivním použitím jaderných zbraní byla prakticky na spadnutí. V aerodynamicky navržené zádi mohli mít šanci, otázkou je jak dlouho...

TV-8 měl vážit 25 tun, z toho podvozek deset a věž zbylých patnáct, na obra je to ovšem poněkud méně, hlavně horní část by určitě byla těžší. Coby výzbroj konstruktéři plánovali hlavní dělo T208 ráže 90 mm, dále dvojici souosých kulometů ráže 7,62 mm a jeden těžký kulomet kalibru 12,7 mm. Kanon se měl dobíjet hydraulickým pěchovacím zařízením s municí umístěnou v zadní části věže, odděleně od prostoru pro posádku ocelovou přepážkou. Dálkově řízený těžký kulomet umístili dozadu na vrchol hlavní věže do speciální malé věžičky (vizte video ze seriálu Oceloví giganti. Pro ochranu posádky a zlepšení zorného pole sloužil uzavřený televizní okruh s kamerami!

Na souš i vodu

Stroj měl být využitelný při obojživelných operacích. Velká dvouvrstvá věž naplněná částečně vzduchem působila dle projektu jako vztlakové těleso, tank nadnášela a udržovala na hladině, i když šasi se nacházelo pod vodou. Proto měla velký objem i tvar, který připomínal broučí tělo, byla rozdělená na vnější a vnitřní „skořepinu“, první působila kromě výše zmíněného jako brnění a chránila druhou. V neposlední řadě byla také vodotěsná a opatřená dvěma čerpadly. Oba dva základní konstrukční prvky od sebe šlo oddělit, což usnadňovalo leteckou přepravu takových vozidel.

Bizarní stroj, který skutečně vypadal jako obří zástupce hmyzí říše opatřený pásy, pochopitelně nemohl vzniknout coby funkční prototyp, stejně jako kupříkladu civilní auta, o kterých se v té době rovněž uvazovalo. Jaderný pohon se dostal alespoň do velkých vojenských lodí, ledoborců a ponorek, kde je prakticky využitelný. Prototyp tanku nikdy nevyjel, finální fází projektu se stala maketa v „životní“ velikosti, tedy měřítku 1:1.

Odstínění nemožné

Armádní špičky TV-8 zaujal, ale pokud by se skutečně něco takového podařilo vyrobit, tak za obrovské peníze - i v malé sérii. Co na tom, že horečné zbrojení samo o sobě vyžadovalo značné finanční částky? Hlavní problém logicky představovala vážná zdravotní rizika pro mužstvo. Jaderný reaktor potřeboval odstínění, aby do těl posádky nepronikala radiace...

Americká armáda v té době experimentovala s těžkým strategickým bombardérem Convair B-36 Peacemaker, dva exempláře vybavila funkčními reaktory. Ty si v atomových letounech vyžádaly přítomnost dvanáctitunového štítu z olova a pryže, aby pět mužů na palubě nepřišlo do styku se smrtelnými paprsky. V případě tanku se však jednalo o technickou překážku, kterou nešlo obejít, hmotnost vozidla by příliš vzrostla. 23. dubna 1956 byl celý projekt ukončen, oficiálně se po posouzení dospělo k závěru, že neprokázal významné výhody oproti konvenčním konstrukcím.

Foto: Warhistoryonline.com, diseno-art.com, War Thunder

Video: G.J. Rasputin

Spolupracujeme s TipCars.com
Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše Kdyby vláda padla, Zeman by pověřil sestavením nové opět Babiše

Kdyby poslanci nynější vládě Andreje Babiše (ANO)…

Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak Nejdelším železničním tunelem v Česku projel zkušebně první vlak

Nejdelším železničním tunelem v ČR projel ve čtvrtek…

GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti GESTO ROKU: Samsung zabodoval ve společenské odpovědnosti

Projekt Samsung Tvoje šance, který pomáhá dětem v…

Mayové se kvůli brexitu drolí vláda Mayové se kvůli brexitu drolí vláda

Zveřejnění návrhu dohody mezi Velkou Británií a Evropsku…

 
Zdroj: Securitymagazin.cz, WHO.com

Štítky Chrysler Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena Michal Půr: Nesmyslné limity emisí mohou srazit naši ekonomiku na kolena

Michal Půr, šéfredaktor serveru Info.cz, v komentáři…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 





 
Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Video: Mercedes G to měl se Simčou těžké. Nakonec ho vzala na milost

Dnes 18:50

Pro nezasvěcené to může být divná stará krabice. I Simče se však nakonec géčko líbilo.




Blesk.cz

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je už 100 tisíc

Uprchlíci zahltili tropické ráje. V Karibiku jich je…

Miliony Venezuelanů utekly ze své zbídačené země, kde panuje hospodářská krize. Sta tisíce z nich přitom…

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak získat od státu až 450 tisíc?

Dotace na zateplení i dešťovku mění podmínky: Jak…

Od poloviny října mohou lidé nově žádat o dotace na zateplení, které provedou svépomocí. Není to ale jediná…

 

iSport.cz

Konec? O tom Hejnová neuvažovala. Teď se raduje z tréninků a plánuje Tokio

Konec? O tom Hejnová neuvažovala. Teď se raduje z…

Zpropadená sezona vrcholící nešťastným mistrovství Evropy v Berlíně. Takový byl hodně ve zkratce uplynulý tři…

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v bráně zářil Pavlenka

Polsko – Česko 0:1. Vítězný gól vstřelil Jankto, v…

Úkol splněn! Česká reprezentace obstála i ve třetím utkání pod novým trenérem Jaroslavem Šilhavým a přípravný…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová revoluce byla měkká, z estébáků udělala úspěšné podnikatele

Vladimír Pikora: Voda, která hoří aneb Listopadová…

Tak tu zase máme výročí 17. listopadu. Dost dobrá příležitost zamyslet se, co nám přinesl 17. listopad 1989.…

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve Švýcarsku studoval

Babiš: Můj syn nikdy neměl české občanství, ve…

Premiér Andrej Babiš (ANO) dnes ve stručném vyjádření novinářům řekl, že jeho syn Andrej nikdy nebyl českým…